טעימת היינות הגדולה של פורטל היין של דני רובין – בתקווה לשלום, לשיבת כל החטופים הביתה, לזכר הגיבורים הנופלים, ולחיי העם הנפלא הזה ולכבוד ראש השנה וחגי תשרי תשפ״ה 2024

כמו בלכבוד חג שבועות, כמו בפסח, כך גם בראש השנה וחגי תשרי, אני נוהג להעלות כתבת חג מורחבת של המלצות יין. זה לא ראש השנה רגיל, קשה אפילו לכנות את התקופה הנוראה שעוברת על כולנו כ״חג״, אנחנו במלחמה מהרבה חזיתות. אחרי שאיבדנו את הטובים שביקירינו, את גיבורי ישראל, מקטן ועד גדול ומה נורא הוא האובדן ומר השכול. והעובדה הקשה והכואבת, שכל כך הרבה מיקירינו, לא ראו ורואים חירות, ממקום כליאתם בשבי כחטופים, אצל אוייבנו השפלים. זה גם לא חג רגיל מהצד של היקבים ובקבוקי היין. לא מעט יקבים נאלצו לעקור ממקומם עם פינוי יישובם בשל קרבתם לסכנת המלחמה ולא מעט תמונותיהם של גיבורי המלחמה מתנוססות על תוויות בקבוקי יין שנוצר לזכרם כ-״יין אישי״. אסור לנו, לאפשר לזמן ולכולנו לשכוח, כל אחד מהם ואנחנו מחויבים לחבק ולחזק את המשפחות השכולות לעולם. ואיך אפשר בכלל לשכוח את עונת הבציר. לב ליבו הפועם של עולם היין, כשכרמים נפגעו תחת אש האוייב ואל שטחי כרם לא מעטים היה פשוט ומסוכן להגיע.

וברשותכם אפתח בסיפור. אחד היקבים עשה השקת יין במסעדה תל אביבית. לאירוע הוזמנה סוללה מכובדת ומאוד וותיקה של עיתונאי/כתבי יין שמילאה שולחן ארוך. בשולחן ממול ישבה וציחקקה, קבוצת בנות. אף אחת לא הייתה מוכרת לאיש מאיתנו. ככל שהחל האירוע והיין המושק נמזג לכוסות, עיתונאי יין מוותיקי הענף שישב לימיני, קרא ליחצ״נית ושאל אותה: ״את מכירה את עיתונאי/כתבי היין שיושבים כאן בשולחן״? וזו האחרונה השיבה: ״כן! איזו שאלה אני זו שהזמינה לאירוע, כל אחת ואחד מכם, משורת עיתונאי/כתבי היין הכי  נחשבת״. העיתונאי הודה לה בחיוך מנומס ושאל: ״ותגידי, השולחן כאן ממול של הבנות מי הן״? והיחצני״ת השיבה: ״בשולחן יושבות בנות ״אושיות אינסטגרם״ ולכל אחת מהן למעלה מ-100,000 עוקבים. וכל תמונה חיה, או סירטון שיתוף, שהן מעלות כרגע מאירוע ההשקה, עושה ליחסי הציבור וליין המושק, הרבה יותר מכל שולחן העיתונאים שיושב כאן אתך בשולחן״….

עכשיו, בואו נפתח את זה. זו המציאות. וזו עובדה שאין להתכחש לה. אבל השאלה הנשאלת, האם חובב היין, המתעניין לדעת איך היין? יקרא את רשמיה של ״אושיית האינסטגרם״ או יעדיף לקרוא סיקור, רשמים וביקורת, ממישהו שקצת מבין יותר ביין, כזה שעשה ועושה את זה שנים. לאחרונה אולי קצת אחרי הקורונה, נולדו לא מעט ״מומחי יין״ חדשים. חלקם הגדול בוגר Wine & Spirit School הוא הנציגות הישראלית של WSET. (יש לי כבוד והערכה למוסד הזה, כמו לכל מה ומי שמלמדים, מעודדים ומקדמים, את תרבות היין). בד בבד, קמו לא מעט קבוצות יין בפייסבוק שליכדו אליהם אלפי אנשים. בד בבד, הארץ התמלאה באירועי יין רבים, כמו ״המומחים״…שחלקם מסתובבים במסיבות עיתונאים וכתבי יין עם חזה מנופח מחשיבות עצמית…ובל נשכח את ״שופטי היין הבינלאומיים״… המסתובבים פה ושם, אבל אף אחד לא באמת קורא אותם, או מחזיק מהם. ואם אתם חובבי יין, תסכימו איתי שלעולם היין, זה רק עושה טוב.

ואתם חובבי היין, כל שאתם צריכים לעשות, זה להחליט ולבחור, אחרי מי אתם עוקבים ואת מי אתם קוראים ועל סמך חוויה, סיקור, ביקורת, המלצה, של מי, אתם קונים יין ושותים.

ישנם אתרי אינטרנט המכונים "אתר צרכנות" הם כותבים על נעלים תיקים, מוצצים לתינוקות, בטח גם מעלים מתכוני עוגות (לדבריהם זה מושך אליהם לייקים שיתופים ותגובות…) ותמצאו שם מהרבה סיבות מובנות…גם קטגוריית יין. אותם אתרים פונים ליקבים ומבקשים יין "לכתוב עליו" אבל…כל שהם עושים זה: להעתיק תווית אחורית. לעיתים זה עשוי להיות אפילו בקושי שורה אחת או שתיים על היין….את זה, גם הילד שלי יודע, את זה גם כל צרכן בחנות היין יודע…לקרוא תווית אחורית, להעתיק ממנה. זה לא נותן לכם חובבי היין, קוראיי ועוקביי, דבר וחצי דבר. זו חכמה של טיפשים ובינינו פראיירים לא חסר.

אצלי, כאן, תמצאו במה כתמיד, ליין שלכם. צבעונית, עדכנית, מדויקת, עם מקסימום הפרטים שבנמצא, אודות היין שלכם, היקב שלכם, נתונים על היין, מרכיבים זניים, אלכוהול, זמני התיישנות בחבית היה והייתה שכזו, כשרות ואיזו כשרות ובאיזו השגחה, כי זה מאוד חשוב לרבים, מחיר היין לצרכן וכן, גם רשמיי טעימה שלי מהמקום הכי אישי אליכם ועבורכם. ככה בגובה העיניים, הכי ברור, בלי התנשאות, בלי אני ואני, בלי ניקוד של "מבקר יין מדופלם"… אז תחשבו על זה. איפה כדאי ונכון יותר, להציג ולהציע את היין שלכם.

והנה אני, על סף של ערב חג. ברבות הזמן, צברתי למעלה מ- 4,300 עוקבים / קוראים, צמאים לכל פיסת מידע על היקב והיין שלכם, ואתם שוב עסוקים, משוועים לחזור ולהציע ולמכור את היין שלכם, לחזור לבית שלכם, ליקב שלכם, ממנו נאלצתם להתפנות בשל המלחמה ושוב אני מוצא את עצמי, מבקש להתכנס לכדי כתבה, שתמליץ בפני קוראיי על "יינות לשולחן החג" והמלאכה חברים היא קשה. דווקא מהצד של הטעימה, זה החלק הכי מהנה וקל, הצד של הכתיבה בא מיד אחריו במדד הקלות, אבל הבחירה וההחלטה, או – או, מה קשים הם.

כאן המקום לציין ולהודות לכל יין, שהגיע אליי לטעימה במרוצת השבועות האחרונים, בכדי להמחיש את הכרת התודה ליינן, ליקב, למשרד יחסי הציבור, על שדאגו להעביר אלי את יינותיהם לטעימה והיו מביניהם שטרחו והגיעו עד אלי הביתה ועל כך תודה וברכה.

אחטא לאמת, אם אכתוב שאהבתי את כל היינות ואודה על האמת שבנסיבות מסוימות של סעודת ערב שישי עם כל המשפחה, יינות שהתמזל מזלם להיטעם בנסיבות אלה, זכו ליתר נקודות זכות ולו בשל החברותא והאוכל שמסביב. גם לא כל היינות מגיעים מיקבים גדולים, ישנם יינות שמגיעים מיקבי בוטיק והם זכו אצלי לאותה מידה של רצינות ומחויבות כלפי טעימת היין.

אבל, אני יודע, שזה לא כל כך כך. זה אולי אפילו לא נכון. כי אני יודע, שאתם צריכים להחליט ולבחור מתוך אותה שורה והאמינו לי שהיא מכובדת, את הנבחרת שלכם, את אותם יינות שאתם תעלו אצלכם על השולחן כמועדפים עליכם, תוך שאתם תסתייעו כך אני מקווה בחלופות שהצעתי כאן לפניכם והן כמובן מתבקשות בהתאם לאהבתכם או חיבתכם ליין בכלל וליכולת שלכם ושל הצרכן הממוצע להוציא כסף מכיסו לטובת יין, על חשבון מוצרי מזון אחרים, המיועדים לשולחן החג.

ועכשיו, כשאני חושב על זה וכותב את זה, ישנו פרמטר נוסף שאי אפשר להסתלק ממנו והוא המגע האישי, החיבור שיש לך עם יקב מסוים, יין מסוים, יינן מסוים, שהופכים את היין שמגיע משם, אם נודה בכך בפה מלא ואם לאו, לבן טיפוחים שלך. אל תטילו בכך ספק, תאמינו לי, ראיתי את זה, שמעתי את זה, אני קורא את זה אצל מבקרי יין, עיתונאי יין בעולם ובארץ, אי אפשר לברוח מהקשר הזה. ואם תרצו תקראו לזה סימביוזה הדדית.

אבל…אבקש מכם לשוב ולבקר כאן בכתבה הזו, שכן יתרונה של רשת האינטרנט, היא היכולת לעדכן, לתקן, למחוק ולהוסיף, ככל העולה על רוחך ובלבד שאתה בעל השליטה על התוכן. ולפיכך, מדי כמה ימים ועד כניסת החג, אעדכן את הכתבה הזו ביינות כאלה ואחרים, אליהם נחשפתי וטעמתי, יינות שאני אשמח לשתף גם אתכם בחוויה ולהמליץ עליהם בפניכם.

אלה יינות, שאני משוכנע שיעשו לכם טוב על שולחן החג. יינות שילוו אוכל והאוכל יתלווה אליהם, יינות שאהיה יותר משמח ללגום לצד אנשים שאני אוהב, ושאני מעריך עד מאוד ולאלה שאני מכבד יותר מכול.

אלה יינות, שדי בלהעלותם על שולחן החג, בכדי להפוך את השולחן לעשיר יותר, מהנה יותר ולא אחת גם למרשים יותר, יינות אותם הכי נכון לפתוח, לצד אלה שידעו לערסל אותם בגביע, להסניף אותם, לגלגל אותם על הלשון, להחזיק אותם קמעה בחלל החך, להתענג על טעמם, מעושר ריחם, מרוחב רובדי טעמם, לדבר אתם, להתפנק מהטעם השיורי הארוך המסיים שלהם, לדבר אחר כך אודותיהם ולהתרגש עוד פעם מחדש.

אז סליחה שחפרתי…הנה רשימת יינות שולחן החג שלי. המתנתי ליישר טעימה כמעט עד לשבוע האחרון ולפיכך, הרשימה היא במעט ארוכה והיא נועדה לאפשר לכם יותר מאופציה אחרת להחלטה ולהעדפה אישית.

אלו לא "סתם" יינות. אלו שורה של יינות שטעמתי ונחשפתי אליהם במהלך השבועות האחרונים, יינות שהתבלטו וקסמו לטעמי על פני יינות אחרים. וכן, לא כל חברי נבחרת יקבי הבוטיק בישראל, או היקבים המסחריים הגדולים, התייצבו לרשימה זו, ומי שלא מצא לנכון לכבד אותי, את הבמה החינמית, הצבעונית, העדכנית, הנגישה, הכתובה בגובה העיניים שהצעתי לו, או לכבד אותי ביין של היקב שלו לטעימת החג, זו לגמרי זכותו המלאה. ולדעתי ההפסד הוא כולו שלו.

עשיתי, כך אני מקווה שעשיתי את זה קל עבורכם ולפיכך, כל לחיצה על שם היקב, שאת יינותיו טעמתי והמלצתי,

בלחיצה על שם היקב בהיפר-קישור, תיקח אתכם היישר לכתבה על היקב והיין ובהרחבה.

להלן המלצות היין שלי בטעימת היינות הגדולה של פורטל היין של דני רובין – בתקווה לשלום, לשיבת כל החטופים הביתה, לזכר הגיבורים הנופלים, ולחיי העם הנפלא הזה ולכבוד ראש השנה וחגי תשרי תשפ״ה 2024

יקב גבעות, יקב אבידן, צור עולם של יין, יקב נבו, יקב רמת הגולן, יקבי כרמל, יקב תבור, יקב טפירו יקב ברקן, יקב רקנאטי, הכרם, אקרמן, יקב ציון, יקב רזיאל, יקב היוצר, יקב רמת נגב, יקב פינטו, יקב יעקב אוריה, יקב יתיר, יקב טפרברג 1, יקב טוליפ ויקב מאיה, יקב יפו, יקב דומיין סרור, יקב שורק, יקב טורא, יקב טפרברג 2, יקב צובה, יקב ירושלים, יקב אפק, יקב בן חיים, יקב שאטו גולן, יקב כרם אביתר, יקבי ירושלים אגודה חקלאית, יקב יהודה, משק יין הנס שטרנבך, יקב רוגלית, יקב צפרירים, יקב BOTTEGA, צור עולם של יין1, יקב שילה, יקב עמק יזרעאל, יקב שורק 1, יקב גסקון, יקב יונה

קרדיט עיבוד תמונת השער: איל קרן סטודיו לצילום קולינארי

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top