חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יֶקֶב זָאזָא – הַיֵּינוֹת שֶׁל יִצְחָק שַׁלֶּוֹ – בָּאִים אֶצְלוֹ הַיְשֵׁר מֵהַלֵּב, שֶׁל אָדָם שֶׁיַּיִן, מְאוֹד אוֹהֵב

גילוי נאות. אני וחברי היינן יצחק שלו המכונה "זאזא" מכירים כבר כמה שנים. אני אוהב אותו מאוד ורוצה להאמין שזה הדדי. לא קשה לאהוב את זאזא. הוא איש טוב. גדול ממדים, עם לב רחב, עוד יותר גדול, יותר חם, ויותר כן ואמיתי, מכל הגודל שלו. ובשבילי זה מספיק. אני חייב לזאזא הרבה. הוא פתח בפני עולם חדש ואחר שלא הכרתי. הוא לימד אותי כבוד, מסורת ותרבות גיאורגית מהי. הייתי אתו בטיול יין קולינארי בארץ מולדתו גיאורגיה, ומאז נפתחו לי העיניים, האוזניים, התיאבון, ובגיאורגיה הארץ ותושביה, התאהבתי. יומיים רצופים, ביליתי ביריד היקבים הביתיים ה-11, של בית הספר ליין ויקב שורק, שהתקיים בסוף השבוע האחרון. צריך היה "אומץ לב" ו-"תעוזה" לצאת מהבית ביום חם שכזה. קל וחומר לקיים "יריד יין". ועדיין, בשני ימי היריד, זה היה המקום הכי טוב בעיר, לבלות בו את הסופ"ש.

את עמדת ההטעמה של זאזא, ניתן היה לאתר מרחוק. כשזאזא ניצב מאחורי עמדת ההטעמה, שום דבר ואף אחד לא יכול להסתיר אותו. למעט, קצת שיחים ופרחים שמסביב שעשו לו ולרעייתו המקסימה קרינה קצת צל. זה לא שזאזא וקרינה לבד בעמדת ההטעמה. תמיד תמצאו שם על יד עוזרים. אלה בעיקר חברים של זאזא שלא יניחו לו לעשות שום דבר לבד. הם מחבקים, הם מחזקים, הם לכל מחסורו עומדים ומפנקים.

אם תלכו עם זאזא שנים אחורה, לבטח לא תופתעו לשמוע שגם אביו וגם סבו היו ייננים, ולשניהם היה במרתף ביתם בטביליסי יקב, שבו בעיקר עשו יין לבן מזן רכציתלי “Rkatsiteli”. וזאזא בתור ילד, עזר לשניהם בהכנת יין ומכאן נולדה האהבה. ופה בארץ לפני 9 שנים, בבית הספר ליין ויקב שורק, הוא חידש מסורת משפחתית של אהבה לעשיית היין.

זאזא לא שוכח מאין הוא בא ולאן הוא הולך. הוא אומר, אם אתה רוצה לכתוב על היין שלי, תכתוב מי לימד אותי לעשות יין ומי ליווה אותי לכל אורך הדרך.

והוא מספר: "בלי מורי ורבי וחברי הטוב ניר שחם, לא יודע איך הייתי מממש את החלום. וניר, תמיד שם עם המון אהבה, סבלנות ועצה טובה. אני חייב גם תודה, לכל הצוות המדהים של בית הספר ליין ויקב שורק, שאיתם אני מרגיש כמו עם משפחה. ואני בכוונה לא מציין שמות שמא חלילה אני אדלג על מישהו, כי אני באמת אבל באמת, אוהב אותם. אבל בכל זאת אזכיר שם אחד, וזה נימרוד, או כמו שאני קורא לו "נימרודצ'יק" שאני אוהב אותו כמו הבן שלי. הוא גם בגיל של הבן שלי. לצערי, נמרוד עוזב את בית הספר ליין ויקב שורק ועובר להתגורר בצפון. ואני מכאן קורא ואומר לכל יקב בצפון שמחפש איש מקצועי, יקר, מסור וישר, שיקח אותו ויאמץ אותו בחוזקה אליו כי אין לכם מושג, איזה ילד זהב ויינן מוכשר הוא ירוויח. ואני רוצה לאחל לו הצלחה רבה לו ולכל המשפחה הצעירה שלו".

יקב זאזא בלאן דה נואר 2018

בכל יריד יין של בית הספר ליין ויקב שורק, אני מוצא את עצמי לא מעט ליד העמדה של יקב זאזא. כבר סיפרתי לכם שאנחנו חברים. ותמיד זאזא דואג לומר וגם להזכיר לי: "לפני שאתה הולך הביתה, אתה לא יוצא מכאן בלי יין שלי". את האמת, אני יוצא נשכר פעמיים. כי את היין אני מקבל תמיד מקרינה רעייתו המקסימה של זאזא, יחד עם שתי נשיקות, אחת על כל לחי, וזה שווה הכול.

זו, השנה רביעית שיקב זאזא עושה בלאן דה נואר. ותמיד, מענבי קברנה סוביניון וענבי שירז מכרמי תל גזר, של הכורם איתמר צור. בשנים הקודמות, ההרכב הזני ביין היה: 60% קברנה סוביניון ו- 40% שירז. ותמיד, שני ענבים נבצרו באותו יום והותססו ביחד.

בשנת 2018, בשונה מהבצירים של השנים הקודמות, השירז, היה בשל מאוד. ולכן, כדי להתאים לסגנון של בלאן דה נואר, זאזא הקטין את הכמות של השירז ל- 20% והגדיל את הקברנה סוביניון ל- 80%. הם נמעכו ביחד ומיד הופרדו מהקליפות. המיץ קורר ל 24 שעות, כדי למנוע תסיסה ורק למחרת, אחרי הפרדת המיץ מהמשקעים למיץ, הוספו שמרים והתחילה תסיסה. הסיבה לכך, היתה כמה שאפשר פחות השפעה של הקליפות והמשקעים על היין. וכתוצאה, התקבל יין בהיר מוזהב , עם נגיעות גוון של הענב האדום. הקברנה סוביניון, תרם המון לחמיצות הגבוהה של היין ולכן לא היה צורך בתיקוני חומצה.

אלכוהול: 12%

תיאור היין על פי זאזא: "זהו יין מאוד פירותי, קייצי, קריספי. כזה כמו שאני אומר, לשבת מול הים בשקיעה לחבק אישה יפה (במקרה שלי קרינה 🙂 וללגום מהיין הזה.ואם תשאלו אותי מה עוד תורם לחוויה, תנסו אותו לצד שוקולד מריר 70% . לטעמי, זוהי רומנטיקה בהתגלמותה".

בקבוקים: מהיין סהכ נעשו 300 בקבוקים.

מחיר מומלץ לצרכן: 100 ש"ח.

יקב זאזא פטי וורדו 2017

וזאזא ממשיך. והבמה כפי שאתם קוראים, היא כולה שלו ובשפתו: "אני מת על הזן הזה. הוא מאוד מזכיר לי יין מסוג “Saperavi” ספארבי הגאורגי. עם עוצמת צבע, ועם טאנינים חזקים.  בשנים הקודמות, עשיתי פטי ורדו מהגליל. זה היה, פטי ורדו מאוד עוצמתי, עם טאנינים חזקים וחדים. אחרי הביקבוק, בדרך כלל היה לוקח לו ליין משהו כמו 3 שנים להירגע. ב – 2017, זו הפעם הראשונה שעשיתי פטי וורדו מהכרם בתל גזר, גם של הכורם איתמר צור. זהו יין כמעט זני של 100%. הוא מכיל 98% ענבי פטי ורדו ו- 2% ענבי מלבק. עשיתי חבית אחת, היין התיישן בחבית צרפתית בת שנתיים במשך 12 חודשים. יש לו 14%אלכוהול. לדעתי, יצא לי פטי ורדו מדהים. גם עם טאנינים בולטים אך בהבדל לפטי ורדו מהגליל הטאנינים כאן רכים. הצבע שחור, ובטעם, ניתן לחוש בהרבה שוקולד מריר, שגם על זה אני מת 🙂 אמנם ביקבקתי בנובמבר האחרון, אבל כבר עכשיו, אחרי שמאפשרים ליין מרווח של נשימה של כחצי שעה אפשר ליהנות בכייף מהשתיה. בעוד הטאנינים והחמיצות הגבוהה המאוזנת ווהנעימה לדעתי, מייעדים את היין הזה עם פוטנציאל יישון והשתבחות לריצה למרחקים ארוכים".

מחיר מומלץ לצרכן: 100 ש"ח.

יקב זאזא

יצחק שלו המכונה "זאזא"

0525727722

צילומים: דני רובין

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top