חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יקב הרצברג – "הכרם נראה כמו אישה יפה בהריון, קצת עייפה, אבל מלאת חיים"

שלוש או ארבע פעמים בשנה, מקיים יקב הרצברג הנמצא ברחוב הגפן (איך לא?…) במושב סתריה, על כביש רמלה רחובות, את חגיגת עונת הבציר. חגיגת יום השישי האחרון לא הייתה חגיגה של מה-בכך ביקב, אלא כזו המסמנת משהו מיוחד רוצה לומר תקופה מיוחדת של שבועיים לפני הבציר.

מושב סתריה, ממוקם בשפלת יהודה על מדרון מתון ומכאן נגזר שמו של היין ביקב "קוטו דה סיתריה" מדרונות = COTEAUX. בעבר הרחוק, היה אזור זה שופע בכרמים ועדיין ניתן למצוא גפנים עתיקות הפזורות בשדות הסמוכים.

היקב הטעים את 4 יינותיו והם קברנה סוביניון, מרלו, מלבק ו- רזרב.

את היקב מנהלים מקס הרצברג ובנו יואל הרצברג, משפחה חמה ממוצא צרפתי שעלתה לארץ ב- 1967. האהבה ליין, הביאה אותם לנטוע כרם ממש בחצר הבית כשהמרחק מבית המגורים ואולם היקב נאמד בכמה עשרות מטרים אותם אתה גומע מקצה עד קצה במהלך הליכה קצרה הלוך וחזור.

בכרם ששטחו כ- 10-דונם, גדלים ענבי קברנה סוביניון, מרלו, ו- מלבק ושיטות הגידול הן מסורתיות ברוח היקבים של בורדו וסיינט אמיליון. אדמת היקב, חולית ובעומק היא הופכת לאדמת חמרה עשירה שמאפשרת לשורשים אחיזה טובה. הכרם פונה לצפון מזרח וצפון מערב. כחלק מתפיסת העולם של היקב, הם ממעטים להשתמש בחומרי הדברה קונבנציונאליים ומעדיפים להשתמש בפרומונים וחומרים טבעיים. היינות כשרים תחת השגחת רב מושב סתריה הרב קפלן ולאחרונה קיבל היקב גם כשרות OU (אורתודוכס יוניון)

מקס הרצברג, הוא ביו טכנולוג ומראשוני העוסקים בתחום הזה בארץ. כל הזמן היה לו חלום לנטוע כרם ולהקים יקב ולעשות יין שהוא רק שלו ובמקום שהוא רק שלו. לפני כשש-שבע שנים, החל מקס נוטע את הכרם עם חלקות לזנים השונים. עד שהכרם החל בניבה, היה מקס רוכש ענבים ומייצר יין ביתי מכרם עזוב באיזה שהוא מקום לא מרוחק מהבית. בינתיים, או נכון יהיה לומר תוך כדי, מקס עשה את קורס היין ביקב שורק בבית הספר של ניר שחם שם מציין מקס כי למד היום והוא רוכש כבוד רב לחומר הלימוד שניר ובית הספר העניקו לו. כיום, היקב מייצר (תלוי בשנה) 3-4 יינות והם קברנה סוביניון, מרלו, בלנד, ומלבק ממבציר 2010 שייקרא שמו בישראל "אסדו בלנד". (למה השם אני שואל? ומקס משיב : "כי היין נושך"…) השנה ייצר היקב 5,000 בקבוקים כשאת הלווי המקצועי מספק היועץ איתי להט. החביות צרפתיות ואמריקאיות ולעיתים הוא עושה שימוש בחביות הונגריות בכדי להעניק ליין מימד נוסף וטוויסט מפולפל. החביות ברובן חדשות. בעבר כשהתחיל, הוא עשה שימוש בחביות ישנות ומחודשות. יינות היקב נמכרים רק ביקב בעיקר לחוג חובבי יין הפוקד את היקב ואוהב את היין. טווח המחירים של יינות היקב נע בסביבות ה- 75 ₪. השנה מיין הקברנה סוביניון לא יצאו כמויות גדולות והיין מאידך יצא מוצלח ומחיר היין השנה 85 ₪. היינות נקראים "קוטו דה סתרייה" ובתחתית התווית תמצאו את שם זן היין ממנו הוא עשוי. יינות היקב מתיישנים 12 חודשים. עד היום לא ניסו ליישן את היין מעבר לשנה. היקב מייצא מעט בקבוקים לצרפת דרך חברים שבקרו ביקב, התאהבו ביין וכיום יוצרים ביקוש ליין אצלם בצרפת. כרגע גם מתנהלים מגעים ראשוניים עם 2 חנויות יינות בוטיק בניו-יורק. היקב לא מבקש לגדול מעבר לכמויות הייצור הנוכחיות.  

"הכרם נראה", כך מתאר אתו מקס הרצברג : "כמו אישה יפה בהריון" "קצת עייף אבל מלא חיים"…"מטרת החגיגה  לאפשר לאורחים לשוטט בתוך הכרם, לאכול מענביו כמה שרק יחפצו", כשבמיוחד, הוא ממליץ לטעום את ענבי המלבק שלו והוא אומר "הענב הזה אמנם קטן אבל הוא רווי טעמים ומתיקות ועושר של צבע ומורכבות". המלבק אצלו לדבריו "לא קרא את הספרות המקצועית. הגפן ננטע באדמת סתריה והתאהב במקום" ואכן, בטעימה, הענב מלא ויפה ושופע טעם.

"פרנסה זה לא. ישנם שנים שהיין מממן את עלות ייצורו ואז אני שמח. זוהי אהבה שלי ועיסוק לבני משפחתי". אומר מקס.

הוא לא רושם על הבקבוקים את ההרכב הזני של ענביו. לדבריו : "אני הולך אחר המסורת בבורדו. אני מחפש ביין טעם. אני מחפש את החותם וטביעת האצבע שלי. סתריה זה מקום מסוים. הכרם כאן. היקב כאן. היין צריך לתת לי את תמונת המקום ממנו הוא בא כשאני חתום על ייחודיותו ואיכותו".

יקב הרצברג קוטו דה סיתריה קברנה סוביניון 2009– היין עשוי 95% ענבי קברנה סוביניון בתוספת 5% ענבי מרלו. צבעו אדום ארגמני, באף, דובדבנים ושזיפים המשולבים עם אקליפטוס ,מנטה ופירות יער שחורים ,קסיס וקפה. היין התיישן 12 חודש בחביות עץ אלון צרפתי. לטעמי, היין הטוב בעיניי והמוצלח מבין היינות.  

יקב הרצברג קוטו דה סיתריה רזרב 2009– היין עשוי 40% ענבי קברנה סוביניון 40% ענבי מרלו 20% ענבי מלבק. אם תחפשו את המשמעות ביין הזה מאחורי השם המחייב רזרב לא תמצאו. זה לא בא לידי ביטוי לא בזמן יישון ממושך, או בענבים המגיעים מחלקות מובחרות וכדומה. הסיבה לשם היא הרבה יותר פשוטה. אומר מקס: "התחלנו לעשות את היין. היועץ שליווה אותי היה צריך ללכת…שאלתי אותו מה לעשות עם הרכב הזנים, השיב לי תעשה מה שאתה מוצא לנכון. רקחתי את הבלנד בעצמי. זו התוצאה. לפיכך זה הרזרב שלי"... היין מתאפיין בגוף בינוני עד מלא, באף, ניחוחות של פטל אדום ושחור. ברקע, רמזים לווניל. היין התיישן 12 חודש בחביות עץ אלון צרפתי.

יקב הרצברג קוטו דה סיתריה מלבק 2009- היין עשוי 100% ענבי מלבק. יין צעיר, עפיץ אוחז בחניכיים, שטוח במעט, ללא מאפייני זן בשלים, יין שולחני, קל ונעים ללא יומרות יין שילווה אוכל. היין התיישן 12 חודש בחביות עץ אלון צרפתי.

יקב הרצברג קוט דה סיתריה מרלו 2009–  היין עשוי 85% ענבי מרלו 15% ענבי קברנה סוביניון. צבעו אדום עמוק. באף, ארומות של פירות יער אדומים ושחורים, רמז קליל למעט קרמל. בפה, היין מלא בטאנינים רכים ועדינים, הסיומת רכה, לא ארוכה במיוחד.   

יקב הרצברג

רחוב הגפן 1

מושב סתריה 76834

מקס : 0544257381

יואל : 0544658259

[email protected]

www.herzbergwine.com

 

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top