חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יקב סוסון ים והיינן זאב דוניה עם המלצת יינות חדשים לכבוד הפסח

יקב סוסון ים, והיינן זאב דוניה, הנם מהמיוחדים והייחודיים בנוף היין הישראלי. יש לי הזכות והכבוד, להימנות על ידידיו ואני רוחש לו כבוד והערכה רבה. הוא איש צנוע, חסר "פוזה" ומניירות, איש רחב אופקים, רב ניסיון, כתיבתו בחסד, וכיף לשהות במחיצתו בשביל לשמוע אותו וממנו ותאמינו לי שיש לו הרבה על מה לספר. אם תירצו לזהותו, תאמרו "זינפנדל", זה כאילו אמרתם: "סוסון ים". אם תרצו לחפש אותו בעמדות הטעמה, באירועים למיניהם, תחפשו תמיד את עמדת ההטעמה, הכי צפופה והכי עמוסה, ואת היינן שהכי מוסתר. אם תרצו לטעום משהו אחר מכולם, תביטו לשמאל תציצו לימין, ותבקשו ממנו בשקט שאף אחד לא ישמע, שיטעים לכם מהיין שהוא שומר מתחת לשולחן, לאלה מכם, שממש מביני עניין.

קצת לפני הפסח, משיק יקב סוסון ים 3 יינות חדשים. אמנם, היינות אינם כשרים, אבל אם תעלו את היינות של זאב דוניה אצלכם לשולחן החג, תשמעו איך האורחים הסועדים עם האוכל, לוגמים מהיין ובשבחו מדברים, ואיך היין שמלווה את האוכל, מספר לכם סיפורים.

יקב סוסון ים ג'יימס 2014 JAMES – דף יינן

רקע כללי:

זן הענבים – שנין בלאן גדל במקור העמק הלואר בצרפת. שם מייצרים ממנו יינות איכותיים ביותר בעלי יכולת התיישנות יוצאי דופן. בארץ ניטעו הכרמים בשנות השבעים. נעשו כמה ניסיונות לייצר יין שנין בלאן אך איכותו הייתה ירודה. יקב סוסון ים יחד עם הכורם ברוך לנגר, קבעו להם למטרה לייצר יין ברמה גבוהה, ללא פשרות, בכל שלבי הגידול והייצור.

כרם משפחת לנגר: מושב קדרון, מישור החוף

גיל הגפנים: 38 שנה.

טיפול ותנאי גידול:

א. כרם בעל (ללא השקיה)

ב. דילול אשכולות (בציר ירוק) להורדת יבול מ 2.5 טון לדונם ל 700 ק"ג לדונם

הורדת היבול נועדה להעלות את איכות הענבים. יבול נמוך הוא תנאי לקבלת ריכוז ועושר טעמים בפרי. הבציר מתקיים בחודש אוגוסט בארבעה מקצים, בימים שונים. וזאת על מנת לבצור כל תת חלקה במועד האופטימאלי.

יקב:

א.      הפרי מובל במשאית מקוררת.

ב.      לאחר הריסוק והסחיטה, המיץ הצלול  מועבר לחביות לתסיסה.

ג.       חביות צרפתיות בנות 2-3 שנים

ד.      בתום התסיסה היין נותר על שמריו בחבית למשך כ- 9 חודשים.

ה.     היין לא עבר תסיסה מלולקטית במכוון. (תסיסה מישנית שמורידה את תחושת החדות/החומציות של היין)

ו.        ביקבוק בחודש מאי.

ז.       יישון נוסף בבקבוק: לפחות 6 חודשים.

ח. 15% אלכוהול.

רשמי טעימה: הגוון זהבהב כעין הקש. האף מביא עמו ארומה של תפוח אפוי וחבוש. בפה, אשכולית ורמיזה לאננס עם גרידת לימון. הפאלט מאוזן היטב עם חומציות תומכת ומינראליות. זהו יין אקספרסיבי עם טעמי פרי טהורים. נקי. וקריספי. הגישו מצונן עם מנות ראשונות. תהנו ממנו מאוד בשעות אחר הצהרים של כמעט שקיעה. החמיצות הטובה לוקחת אותך גם לסיומת שנשארת ארוכות בפה.

מחיר לצרכן : 110 ש"ח לבקבוק. 98 ש"ח ברכישת שישייה.

יקב סוסון ים לנון 2013
היקב מגדל היום את מרבית הענבים בעצמו – ESTATE GROWN GRAPES

היין מורכב מ- 82% ענבי זינפנדל. 10% ענבי פטיט סירה. 8% ענבי מורוודר. הכרם האורגני במושב בר גיורא, שבהרי ירושלים ניטע בשנת 2000. צפיפות גבוהה של 550 גפנים לדונם. (בהשוואה ל 220 גפנים בכרם סטנדרטי), גורמת באופן טבעי ליבולים נמוכים מאד:

כ1.5 ק"ג לגפן, בהשוואה ל 4-5 ק"ג בממוצע (נמוך) ארצי. יבול נמוך הוא תנאי לקבלת ענבים איכותיים. (פחות אשכולות לכל גפן = ריכוז גבוה של חומרי טעם)

יין זה מורכב בעקר מענבי זינפאנדל, זן שמקורו באיטליה/קרואטיה, מזוהה בעקר עם קליפורניה, ארה"ב. זינפאנדל מתאפיין בטעם דומיננטי של תבלינים ויוצר תחושה של SPICYNESS .

שני זנים נוספים מעשירים את היין הזה:

פטיט סירה – מוסיף ליין "עמוד שדרה…" אם הזינפאנדל הוא שמלה פרחונית מתנפנפת ברוח, אזי הפטיט סירה הוא החגורה המצמידה אותה לגוף"…

מורוודר – זן שמקורו בדרום עמק הרון בצרפת, הוא התבלין האולטימטיבי. פרושו של דבר שהוא גורם לטעמים "חיוורים" לקבל נוכחות. (במילים אחרות: לשים  bold & underline על מגוון טעמים ובכך להעשיר את היין)

מרבית העבודות ביקב נעשות באופן ידני:

הענבים נבצרו ידנית, עברו מיון לאחר הבציר, ותססו במיכלי נירוסטה קטנים, תוך השקעת הקליפות הצפות, לתוך המיץ התוסס,  במוט. העברת הפרי והיין הראשוני, לאחר התסיסה, נעשה באופן ידני, כך שנמנע לחץ מיכני על היין.

סינון : בוקבק ללא סינון.

כמות ייצור: 1800 בק'

פילוסופיית ייצור: היין מעוצב ע"י הענבים, לא ע"י היינן:  אופי הענבים ואיכותם קובעים את זהות היין. התערבות היינן היא מינימליסטית, ומתמקדת בעקר בבחירת וערוב הזנים בבלנד הסופי.

רשמי טעימה: הגוון "דיפ פרפל" בוהק, השוליים מבריקים. באף, שפע של פרי יער שחור וכחול פטל ואוכמניות. רמיזה לתבלין, ווניל, וליקוריץ. בפאלט, היין מרוכז עם עסיסיות פרי המזכירה דובדבן שחור בשל, שוב תבלין ואסנה. הגוף בינוני עד מלא ומאוד חלק ועגול. קיימת רמיזה מתקתקה. טאנינים טובים מושכים לסיומת ארוכה. לנון במיטבו.

אלכוהול: 14.5%

התיישנות: 16 חודשי יישון בחביות עץ אלון אמריקני.

מחיר לצרכן: 130 ש"ח לבקבוק. 115 ש"ח ברכישת שישייה.

יקב סוסון ים PURE  G 2014

מרבית היינות האדומים של סוסון ים הם בלנדים. היו כמה חריגים כגון: מונק – 100% פטיט סירה. כעת  חל מפנה, בדמות סדרה חדשה של יינות  הנקראת:  PURE. (טהור)

סוסון ים PURE G  מורכב מ 100% גרנאש. הענבים מגיעים מכרם הנחלה האורגני שבמושב בר גיורא. הכרם מתאפיין ביבולים נמוכים ביותר, כתוצאה מנטיעה צפופה (550 גפנים לדונם), ותנאי גידול ספרטניים, הגורמים ל STRESS – מבוקר.

יבול נמוך = איכות גבוהה, המאפשרת לזן זה לעמוד בזכות עצמו. גרנאש איננו זן עוצמתי, אלא אם כן הוא תוצר של גפנים זקנות.  למרות גילו הצעיר יחסית של הכרם, מופק מהענבים הקטנים יין בעל מורכבות ומאפיינים קלאסיים של זן הגרנאש. (למשל: אשליית מתיקות ביין יבש לגמרי ).

טיפול מינימליסטי ביקב פירושו גישה מסורתית שאין בכוונתה לעשות מניפולציות ליין או לעצב אותו. לאחר סיום התסיסה היין מועבר לחביות עץ אלון לא חדשות, לתקופת יישון של שנה. לאחריה מבוקבק היין ללא סינון.

התיישנות: 12 חודשי יישון בחבית.

אלכוהול: 13.8%

מחיר לצרכן : 78 ש"ח לבקבוק. 70 ש"ח ברכישת שישייה.

רשמי טעימה: באף, ארומה פרחונית של פרי יער שחור, דומדמניות לצד רמיזה לקינמון וסוכר חום. בפה, שזיף בשל וחמוציות. הטעמים, טהורים כמו שמו של היין. הטקסטורה, קטיפתית עגולה ועשירה. המיד-פאלט פירותי ועסיסי. המבנה של היין מצוין והוא מאוזן בחמיצות טובה ותומכת. הסיומת חלקה, ממושכת, מביאה עמה רמזים של עץ אלון ושוקולד חלב. יופי של יין. ובאיזה מחיר.

יקב סוסון ים

בעלים ויינן: זאב דוניה

מושב בר-גיורא הרי ירושלים

054-4843495 02-5709834

[email protected]

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top