חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יקב שורק- היינן ניר שחם ו"בית הספר ליין שורק"- משיקים יינות GSM C מבציר 2013 – "ככה זה, שבאים לטעום יין, ממורה יד-ראשונה".

כבר כתבתי את זה בעבר. וזה ראוי להיכתב פעם ועוד פעם. ניר שחם הוא מאסטר ליין, מורה דרך, מדריך, ומחנך, מנטור, ואולי מהייננים הבודדים בישראל, שלו רמת ידע כה גדולה ורחבה ביין, ויש לו את הפריבלגיה שאין לאף יינן אחר בישראל, וזה ללמוד, לנסות, להתנסות, להפרות מוחות, למלא חביות, לבדוק ולנתח תסיסות, ולייצר יינות, מכל כך הרבה עושר של זני ענבים, המגיעים ממגוון כה גדול של כרמים. ולספר לכולם בהמון צניעות ועם הרבה גאווה, "שהוא כל הזמן לומד ולא רק מלמד". אין לו לניר שחם, ולו נימה הכי קטנה של התנשאות, או הדרת חשיבות, הוא מדבר אתך בגובה העיניים, הוא קשוב, הוא מסביר ארוכות ועמוקות, והוא גם דואג שאתה תבין. מפגש איתו עם ניר שחם, הוא לעולם לא רק טעימת יין, זוהי חוויה מתקנת, שמוציאה אותך אחרי, מעט חכם יותר, והרבה שתוי יותר. במפגש עיתונאים מצומצם ב"מעדניית חוות צוק" שברמת אביב, שטח ניר שחם את מישנתו ודרכה הוא הטעים יינות GSM (זהו בלנד של 3 זני ענבים המשוייכים יותר מכל לדרום עמק הרון והוא כולל את הזנים הבאים: גראנאש, סירה ומורבדר. סדר האותיות מושפע גם ממידת היותו של כל אחד מזנים אלה בנפח היין כשבדרך כלל הגראנאש לוקח את החלק הארי בנפח והמורבדר את החלק הקטן ביותר כשלכל אחד מהזנים בבלנד יש "תפקיד" משלו) מבציר 2013 לצד טעימת פתיחה של הרוזה 2014 של היקב וטעימה מסקרנת של גראנאש מבציר 2007 אולי מחמשת הבקבוקים האחרונים שעוד נותרו ביקב.

בתחילת דרכו של בית הספר ליין שורק ב- 2004, לניר שחם היה מאוד חשוב שהיקב שלו, יקב שורק, יהיה בפרונט, שהיקב לא יעלם וזאת למרות שמורידים בהיקפי הייצור ומפסיקים לשווק החוצה. תמיד דאג ניר שחם לשמור על היקב על החלק שמייצר יין כעל סוג של תינוק שדורש התייחסות יתרה.

אחרי כמה שנים, בית הספר ליין שורק, הלך וגדל, וכיום לומדים בו בשנה קרוב ל-200- תלמידים.

במשך כל השנים השאלה "האם אתה ממשיך לייצר יין"? שבה ועולה ולקח לניר שחם ולסגל עוזריו, זמן להבין שהייחוד של המקום, הוא בית הספר ליין. וזה לא סתם יקב שעושה יין, זה יקב שעושה יין ויש לו בית ספר שיוצאים ממנו תלמידים שמקימים יקבים, זהו מוסד שמחנך לתרבות יין, ואז נוצר סוג של מן היפוך בית הספר ליין, הפך להיות מוסד שיש לו יקב.

עם המעבר לקיבוץ נחשון, והעובדה שהמתקן והמתחם כולו הפכו להיות הרבה יותר מרווחים ונוחים לעבודה, זה העניק סוג של תחושת יציבות.

בית הספר ליין עובד מול 5 כרמים בארץ, בית הספר עשה ועושה את שלו, הוא הגיע לגודל הנכון, ועכשיו היקב יכול לקבל את ההתייחסות הראויה לו, זהו תהליך שהחל ב- 2012 עוד לפני המעבר עם ההבנה וההפנמה של ניר שחם שהוא יכול "להוריד" קצת תשומת לב מהבית ספר, ויכול לנתב זמן ומחשבה ביקב להחליט לעבוד עם איזה סוג יינות ועם איזה סגנונות, וזנים.

ב- 2012, כבר החלה להסתמן מהפכה. זה התחיל עם משהו כמו 5,000 בקבוקים, ועם המעבר לנחשון, ניר שחם מוצא כרם מאוד מיוחד בגוש עציון, הבעלים של הכרם הוא מסעדן לשעבר בשם יוסי צוובנר שהוא איש עסקים המתגורר בחו"ל. יוסי וניר מתחברים, בכרם גדלים זני ענבים של אזור עמק הרון, הרבה גראנאש, קריניאן, סירה, מורבדר, אלה הזנים העיקריים, ביניהם גם סוביניון בלאן מדהים, 2 שורות של קברנה סוביניון, הכול יחד כ-19 דונם והכול מסודר בצורה של חלקות קטנות על מדרון יפיפה, הכול מאוד מיוחד.

מה שמאוד עניין את יוסי, זה שיחד עם ניר ניתן יהיה להפיק מהכרם הזה יין בכמויות קטנות, הענבים יוצעו לתלמידים, בית הספר יעשה ניסיונות, של כל מיני תסיסות והנה החלום מתחיל להתגשם, יינות מזני GSM  .C הענבים נמצאים "מתחת ליד" של ניר, הוא המחליט מתי לבצור, מתי להשקות, כמה לדלל, איך לדלל, ומבחינת הכורם שהוא הכי קואופרטיבי לטובת העניין ומה שמעניין אותו זה להיות כמה שיותר איכותי, וכמה שיותר ניסיונות. ניר שחם שמגדיר את עצמו (עדיין…) "יינן שלומד", מאוד שבע רצון מהסיטואציה הזו. בבציר 2013, נבצרו כמעט כל הענבים מהכרם הזה, וגם התלמידים נהנו מהתוצרת. ניר שחם מצא עצמו "מתלהב כמו ילד" עם הפרי, והוא מצא את עצמו "משחק", עם המון מיכלים, סגנונות וכיוונים, כמו תסיסה עם אשכולות שלמים, טמפרטורות תסיסה, בלידינג, עם טאנינים, בלי טאנינים, עם שבבי עץ, ניסיונות בכרם עם תאורה ובלי תאורה, ניר שחם שעשה עם תלמידיו את רוב הניסיונות על זן ענבי הגראנאש , למד מזה המון. זה זן ענבים שניר החל לעבוד איתו לראשונה בשנת 2007 עם ענבים של כרם מנזר לטרון, ואחר כך עם כרם ממצפה רמון, והנה לפניו "גן שעשועים" שלם של תסיסות ומעקב מאוד מדוקדק אחר כל מיכל, אחר השינויים וההתפתחויות. בית הספר ליין ויקב שורק ממשיכים לבצור מהכרם הזה, והענבים מבציר זה מתיישנים להנאתם בחביות.

בחודש ינואר 2015, השיק יקב שורק תוויות יין חדשות. על התוויות המון אינפורמציה הכוללת זני ענבים, אחוזים, ומקור הכרמים. הרעיון בתוויות הללו זה לא ליצור איזה יין שאחר כך הקהל יוכל לחזור ולקנות אלא להיות חופשי כל שנה לעשות את הדבר שנכון ליקב וליין. אם לדוגמא השנה בחר היקב ליצור גראנאש זני וזה מפורט היטב על התווית מאיזה 2 כרמים הגיעו הענבים ליין, בשנה הבאה, זה יכול להיות בהחלט אחרת.ואולי אפילו בסגנון אחר. אין פה מחויבות, יש בו חופש יצירה להביא את היין הכי טוב בסגנון הכי נכון ליינן ולקהל. על התוויות של היינות של יקב שורק, יש "מושג לימודי" מושג שמסביר את הטכנולוגיה שהיין נעשה לפיה.

יקב שורק בוצר 13 זנים שונים של ענבים, העושר הזה מגיע הרבה בזכות בית הספר ליין שורק והוא מאפשר לבצור ענבים ממצפה רמון בדרום ועד הגליל העליון דרך גוש עציון, מטע, נחשון, טל שחר, ועוד.

הרוזה 2014 של יקב שורק הוא רוזה נכון. הוא נורמאלי בהיבט האלכוהול הנמוך שבו, הוא נועד במקור להיות יין רוזה, הוא נבצר ב- 21 בריקס, הזנים המרכיבים את הבלנד של הרוזה תססו ביחד במיכל, בציר סלקטיבי, שבועיים לפני הבציר נבצרו אשכולות גדולים צפופים ולא בשלים, גם בציר מוקדם, וגם נבררו האשכולות היותר ירוקים, הפחות שחורים, ככה הגיעו הענבים עם בריקס מאוד נמוך וחמיצות "מטורפת", צבע קל, הוא עבר "קראשר" וישירות ל"פרס", ככה גם האלכוהול נישלט, מתקבל יין רענן, חד מאוד פרחוני, קריספי, חסר מתקתקות, יש לו מורכבות, הוא נשאר בפה, זה מה שרוזה צריך לעשות, והרוזה של שורק הוא כזה.

העילה למפגש העיתונאים זו השקה של יינות GSM  מבציר 2013 והטעימה הנה של 8 יינות.

גראנאש 2007 טעימה מעניינת. לסובב קלות ולהריח, צריך זמן, יש פה סגנון, זהו גראנאש שעבר "ריפאסו" על קליפות של מרלו, חלקה מאוד מעניינת, הכרם באזור השפלה 200-250 מעל פני הים, חלקה מבוגרת, הבציר סלקטיבי לפי צבע הענבים, וגודלם, בחלוקה ליד כל חלקה, הצבע העמוק מגיע מקליפות המרלו. היין התיישן 18 חודש בחביות חדשות ולכל אורך הדרך הוא היה הפתעה איך הוא מתמודד מול העץ. ויש בו ביין תיבול ופלפל שחור וקצת אדמתיות, ואין בו עודף עץ.

סירה וגראנאש מרלו בלנד מ- 2012 ממצפה רמון. רענן, חמיצות מודגשת, ניכר שהגראנאש פרם את החד גוניות של הסירה, הוסיף למורכבות, העץ די בולט.

השקת יינות GSM ביקב שורק

31/7/15 – 1/8/15

 יקב שורק שמח להזמינכם להשקת שלושה יינות חדשים מבציר 2013 , העשויים מזני GSM.

ההשקה תתקיים במסגרת "סוגרים חודש ביקב שורק" בשישי – שבת האחרון של החודש 31/8/15 -1/7/15.

הההשקה הקרובה, תתקיים ביום שישי 31/7 בין השעות 09:00-13:00 וביום שבת בין השעות 10:00-14:00. פרטים נוספים בטל. 08-9450844.

לכל יין אופי, סגנון וסיפור עשייה שונה ומרתק, ממנו הקהל מוזמן לטעום לא רק דרך כוס היין אלא גם דרך תוויות היין של היקב.

בתוויות היין, תמצאו פרוט רב המתייחס אל  הזנים, הכרמים, אזורי היין בהם נבצרו הענבים ומושג לימודי המסביר פן ייחודי מתהליך עשייתו של היין שבבקבוק

בלנד GSM 2013 ( גרנאש, סירה, מורבדר,קריניאן)- בלנד קלאסי המאפיין את יינות  אזור עמק הרון הצרפתי. יין מורכב מאופיין בפרי בולט ורעננות . הסירה והמורבדר תרמו עומק ועושר, הגרנאש מורכבות ומתיקות, והקריניאן טעמי פרי רענן.

גרנאש 2013 – זן ותיק בארץ, שעכשיו מתחיל לזכות ליחס הראוי לו. מתאים לגידול באזורים חמים. ניחן בצבע בהיר, רעננות, מתקתקות וניחוחות מעט ירקרקים.

יין בעל גוף קל אך מורכב בעל סיומת ארוכה.

קריניאן 2013 – הוא זן כמותי, אך כשמגדלים אותו נכון ומווסטים יבול יכו ל תוצא מעניינות ואיכות גבוה.

יין רענן עם פרי בולט מאוד. כפרי באופיו. ארומטי.

 יקב שורק, שוכן בקיבוץ נחשון

היקב נוסד בשנת 1994 והינו מוסד ותיק וייחודי בענף היין הישראלי : יקב החובק בתוכו בית ספר מקצועי לעשיית יין, הפועל למען חינוך ולימוד תורת עשיית  היין.

שני ענפים אלו, המתקיימים בכפיפה אחת מאפשרים לניר שחם, יינן היקב חופש בחירה ויצירה: מבחירת הכרמים, הזנים, ועד אופי היינות המיוצרים בכל שנה ושנה.היקב  בוצר בארבע אזורי גידול שונים מכרמים נבחרים, תוך חיפוש מתמיד אחר כרמים חדשים בהם זנים ייחודיים ומעניינים.

היקף הייצור המשותף הינו 40,000 בקבוקים בשנה, המתחלקים באופן שווה בין היקב ובית הספר.

יינות היקב  איכותיים, עשויים במקצועיות ובמגוון סגנונות, ניחנים בעוצמת טעמים ובטקסטורה בולטת שמקורה בענבים ובטכנולוגיה.

יקב שורק בית הספר ליין קיבוץ נחשון

ד.נ שמשון 99760

טל'   08-9450844

פקס 08-9370385

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top