חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יקב סקוריה – טיול של יין

את "טיול היקבים" לרמת הגולן, תכננה בקפידה רבה וכמו "פקודת מבצע", חברתי כרמית אהרנרייך שנשמת הגולן טבועה בה עמוקות. הלו"ז אותו כתבה ותיאמה, קיבע את הזמנים ואת המקומות בהם אנו אמורים לבקר. הזמנתי שיצטרף אליי את גדי קרפל חברי, מארגן טיולי יין בארץ ובחו"ל WINE TOUR  לקבוצות קטנות ואיכותיות של תיירי יין מקומיים ומחו"ל ורק בשבוע שעבר, הוא אירח קבוצת עיתונאי "לייף סטייל" מרוסיה שמתעתדים להשיק בשבועות הקרובים סדרת כתבות במדיה הסובייטית אודות "תיירות היין בישראל". אחרי שהתחלנו את הבוקר ביקב הר אודם ולאחריו ביקב בזלת הגולן, שני יקבים נחשבים עם יינות ראויים, הגענו למושב כנף שנמצא במדרון היורד מרמת הגולן לכיוון הכנרת, סמוך למעלה גמלא. במושב כנף נמצא יקב סקוריה (ואל תתבלבלו עם יקב סלוקיה של חגי שלום).

עופר תורג'מן מתגורר בישוב כנף משנת 1988 והוא גנן במקצועו. במשך שנים ארוכות גידל ורדים ועסק במקצוע הגינון. בשנת 2007, נרשם ללימודי יין בתל חי ובסיום השנה הראשונה, החליט גם להקים יקב. באותה השנה, גם ניטע הכרם הראשון של היקב בתל פארס עם 10 דונם של ענבי קברנה סוביניון. היין הראשון שהיקב ייצר כחלק מהתנסות וסיום שנת הלימודים הראשונה היה בשנת 2008 עם ענבים שנרכשו מכפר שמאי. מבציר זה נעשו סך הכול 300 בקבוקים. ב- 2009 וב- 2010, שוב נעשה יין, כאשר בבציר 2011 ייצר היקב לראשונה כמות "גדולה" של 2,000 בקבוקים ואז גם הוחלט לתת שם ליקב, ולהקדיש מחשבה לתוויות שיעטרו את הבקבוקים. מאז, היקב מייצר יין משני זני ענבים בלבד והם קברנה וסירה. שטחי הכרם הנטועים כרגע הם 26 דונם כשהחלק הגדול של הענבים הולכים לטובת יקב מאור של היינן דני מאור. ורק 3 דונם שהם פחות או יותר שווי ערך ל-3,000 בקבוקים הולכים לטובת יקב סקוריה. בעתיד, ישנה כוונה להגדיל את שטחי הכרם בעוד 26 דונם לרבות הגדלת מגוון זני הענבים בנטיעות, רק שהפעם, הם יהיו מיועדים לטובת יקב סקוריה.

עופר תורג'מן מעיד על עצמו שהוא והיקב נמצאים "בשלב של גיבוש" ושאין בידיו לפי שעה מספיק זמן יקב בכדי להתוות לעצמו קו יינני ברור וקונספטואלי בביטחון מלא והוא כמו יין טוב מבקש עוד להבשיל ולהשתבח.

בגדול הרעיון הוא לנטוע כרם שההתאמה שלו תהא מקסימלית למקום בו הוא נמצא קריא תל פארס לאדמה שלו, למיקום שלו, לאקלים שלו וכל הסובב אותו, וממנו לייצר את היין טוב האפשרי בהתאם לפרי שמגיע משם ולהוציא יינות שלא יהיו כבדים מדי ולא יהיו קשים מדי יותר קלילים יותר זמינים ויחד עם זאת לשמור על איכות.

בקברנה סוביניון 2011 של היקב הוספו 11% ענבי סירה. וביין הסירה היין עשוי על טהרת 100% ענבי הזן. הקברנה סוביניון 2012 עשוי אף הוא 100% על טהרת ענבי הזן. היינות התיישנו 12 חודש בחביות עץ אלון, 20% מתוכן חביות חדשות. את היינות של היקב תוכלו למצוא בחנות היין "יין בכפר" בתל מונד ובמסעדת "בורגרים" ברמת החייל. היקב שואף לפרוץ החוצה ולמצוא לעצמו עוד שווקים. טווח המחירים : קברנה סוביניון 60 ₪ לצרכן, ואת הסירה ב- 80 ₪.

"יקב סקוריה" על שום מה ? – עופר התחבט והקדיש המון זמן ומחשבה איזה שם לתת ליקב שלו. הרצון היה לחבר את שם היקב, עם המקום שבו גדלים הענבים.פחות היה חשוב לו לעופר, לקשור את שם המושב "כנף" בו ממוקם היקב ומתגוררת המשפחה עם שם היין ומאחר וכרמי היקב נמצאים למרגלות תל-פארס בגולן הוא חיפש שם שמחבר את המקום לשם היקב. מגמה שמתפרצת לכדור הארץ מתפרצת בשני אופנים. היא יכולה לעשות את זה לאט לאט ולשחרר את כל הגזים שאצורים בה ולייצר סלע בזלת כבד שחור ומאסיבי. והיא יכולה להתפרץ בהתפרצות אלימה החוצה ולהעיף חומרים לחלל האוויר שמתקררים מהר מאוד ותוך כדי כך כל בועות הגז נותרות כלואות בתוך הסלע ומתקבל סוג של סלע שמתקרא בשפה המקצועית "פירוקלאס" = חלקיקי אש. אותם חלקיקים מתחלקים לשני גדלים, הקטנים שבהם הם אותם אבנים קטנות המוכרות בשם "טוף" המוכר לכולם ברמת הגולן והגדולים שבהם נקראים "סקוריה". כרמי היקב גדלים על אדמה שכולה אבני טוף וסקוריה והרי לכם שם שהולם הכי נכון את תבנית נוף מולדתו. "השם קליט" אומר עופר "אבל הוא גם מזמין שאלות והתשובה מייצרת סיפור וסיפור הוא טוב ליין"

כל מה שאנחנו עושים מוסיף עופר "נעשה במחשבה רבה ושום דבר לא בא ככה סתם". היקב אינו כשר ועופר אומר, כרגע, בהיקפי הייצור הקטנים שלנו, כשרות היא לא משהו שאנחנו יכולים לעמוד בו. אנחנו עושים יין באהבה מייצרים אותו בעצמנו ומאוד ברור לנו שבעתיד כך אנחנו מניחים נהפוך לכשרים.

אלכוהול הנה הצרה הכי גדולה שיש לנו באזור הזה. ככלל, השאיפה שלנו להוציא תחת ידינו יינות ברמת אלכוהול לא גבוהה, אך פה נכנסות בעיות של אקלים והבציר של הימים האחרונים הוא ברמת בריקס של כ- 26.

עופר תורג'מן לא חי מהיין. ואת פרנסתו כאמור הוא מוציא מעבודות גינון במספר אתרים במדרשת הגולן, ברמת מגשימים, בקסם הגולן, בלונה גל, בעבודות פיתוח והקמה. היקב הוא תחביב עם שאיפה להתמקצע עם רצון לגדול ולכן כבר עכשיו פועל ביקב ניר תורג'מן הבן של עופר, שהשתחרר מהצבא רק לאחרונה וסיים שנת לימודים ראשונה של לימודי יין במדרשת אוהלו.

כשאני שואל את עופר תורג'מן איזה מסר הוא היה רוצה להעביר דרך היין שלו לאנשים שטועמים אותו? הוא משיב : "זוהי שאלה קשה. אני הייתי רוצה שאנשים שטועמים את היין שלי, יסתכלו גם מעבר ליין, למקום ולאנשים שעושים אותו, היין הוא סיפור של מי שעשה אותו ושל המקום שהוא גדל בו."

היקב משתמש בחביות עץ אלון צרפתי של SEGUIN MOREAU

סיכום דבר. לכל יין שאתה טועם, מגיע הכבוד המגיע לו וההתייחסות לטעימה שלו צריכה להיות נקייה וחפה מהשפעות סביבתיות כאלה או אחרות. התנאים לטעימה צריכים להיות אופטימאליים עד כמה שניתן והיין שמוטעם צריך להיות מוגש בטמפרטורה הנכונה ולבטח שהוא נטעם קודם ונמצא מתאים להטעמה על ידי מי שעשה אותו. רצה הלו"ז של מארגנת הטיול כרמית, שאת הבוקר התחלנו ביקב הר אודם עם שורת יינות מסמוק דרך יינות פרימיום וכלה ביינות קינוח, המשכנו מכאן ליקב בזלת הגולן כאן פתחנו ביין לבן וקינחנו ביין הדגל של היקב, ומכאן עשינו את דרכנו ליקב סקוריה. חרף העובדה שעופר תורג'מן רעייתו ובנו חיכו לנו והכינו עבורנו שולחן מכובד עם כיבוד, שלושת בקבוקי היין שהמתינו לנו, היו פתוחים מיום קודם, והיינות ברמה מאוד נמוכה. בהחלט יתכן, שהטעם הנהדר שהותירו בחיכנו היינות של שני היקבים הבולטים קודם, הביאו אותנו "להנחתה" ביקב סקוריה. מעיד עופר תורג'מן על יינותיו באומרו "אנחנו נמצאים בתהליך של למידה. חלק ממי שטועם את היינות שלי טוען כי הם חסרים "גוף" ו"עומק" אבל אני סבור שבשביל המחיר שאני גובה זה בסדר גמור"… ואני אומר לעופר ובכבוד הראוי, מחיר של יין הוא פונקציה של פרמטרים לא מעטים החל ממחיר קילו ענבים דרך מחיר הבקבוק, הפקק, התווית, זמן היישון, דרך זכייה בפרסים ותחרויות ודרך מנגנון שיווקי המקפל בתוכו סיפור של תווית ויין וכרם ומקום ואפילו מיתוסים שנתפרו פנימה וכלה ב"פלצנותו" של היינן לדרוש מחיר מופקע שנראה לו ליינן שיעשה את היין שלו למותג נחשק. לא אהבתי את היינות של יקב סקוריה. ואני מאוד הייתי רוצה לטעום אותם שוב בעתיד. כולנו לומדים.

יקב סקוריה

ישוב: כנף, רמת הגולן

טלפון: 050-2277404  |  050-2277405

 

 

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top