חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מה שלא תעשו, או תשתו קודם, תתחילו עם יקב הר אודם

כבר די הרבה זמן, לא בקרתי ביקב הכי צפוני במדינת ישראל יקב הר אודם. משפחת אלפסי, מיכאל האבא והבנים ישי ואדם, הם המנוע שמאחורי היקב הזה וכל ביקור כאן ביקב הוא חיבוקים ונשיקות ובדיחות וצחוקים והמון הגיגים שאני ממש מרגיש חובה וצורך להעלותם על הכתב ולו בשל העובדה שהם מגיעים מהמקום הכי נכון והכי טהור ומהלב. את הטיול לרמת הגולן, ארגנה חברתי כרמית אהרנרייך אותה הכרתי בשעתו ביקב הרי גליל וכיום היא עומדת מאחורי ניהול מחלבת העיזים של "חוות משק נעמי" בנטור, ובכל הפקה ומיזם שווקי, שהיא מוציאה תחת ידיה, זורם דם שעשוי כולו מאהבה לרמת הגולן והיא מכירה ואוהבת את כולם והם כולם מחזירים לה אהבה. אל הטיול, הצטרף ידידי גדי קרפלWINE TOUR, שמארגן טיולי יין בארץ ובחו"ל לקבוצות קטנות  ואיכותיות של שוחרי ותיירי יין ורק בשבוע שעבר אירח במספר יקבים קבוצת עיתונאי "לייף סטייל" מרוסיה, שמתעתדים כבר בימים הקרובים, לצאת בסדרת כתבות במדיה ברוסיה שמטרתם לעודד תיירות יין בישראל. את היום, התחלנו ביקב הר אודם, במושב אודם שברמת הגולן והדרך מתל אביב לכאן ארכה כשעתיים וחצי בלי להשתגע על הכביש. בואו ותצטרפו אלינו לביקור ביקב הר אודם, מקום שמדבר "תיירות יין".

הכרמים של צובה הביאו במשך שנים תוצאות של יינות נפלאים ליקב הר אודם. אולם, לא אחת היה מרים אחד מכתבי היין גבה ואומר: "הכיצד יקב הנחשב להכי צפוני במדינת ישראל, מביא ענבים מכרמים בקיבוץ צובה"?

פתחנו את הביקור בקפה עם הל ואני לא מתכוון לספר לכם דבר על שנת הבציר שלו ועברנו מיד אחריו לאירוח לבבי עם גבינות נהדרות ולרוזה מסדרת "וולקני" מבציר 2013 – היין הסמוק הטעים והמרענן הזה, מורכב מענבי קברנה סוביניון וסירה מהכרם שבנווה אטיב. החומציות טובה נוכחת וכייפית. באף תות שדה ואפרסק לבן שזיף ועשבוניות נעימה.

מספר אדם אלפסי: "אלון ומוטי שניהלו את הכרמים בצובה, הם חברים ומכרים מזה שנים. אלון, חבר של ישי אחי ושלי, עוד מתקופת הצבא הכרנו שם ומשם הקשר "התדרדר" לענבים בהמשך. מאוד ניהננו מהענבים שהגיעו משם, גם בגלל שזכינו להכיר אזור שהוא שונה ומיוחד שמטפלים בו ברמה הכי גבוהה שאפשר לבקש ואין שיגעון שבקשת ולא קבלת מענה או התייחסות. יחד עם זאת, מעבר להרמות הגבה די במקומם של כתבי היין, מבחינה אישית, גיאוגרפית, גם לנו זה לא היה הכי נוח לעשות לצאת בעונת הבציר, מהר אודם בצפון רמת הגולן 200 ק"מ לכרם בצובה, לעשות בדיקה ולקבל החלטה שצריך עוד שבוע לחזור ולעשות עוד בדיקה, זו קריעה ואין מה לעשות וזאת העבודה. אז לא היה הכי נוח ו"ברגע שהייתה לנו הזדמנות לעשות מעבר ב-2009 ל- 15 דונם כרמים בנווה אטיב שהם הבסיס לאיכות הענבים של היקב, ובנוסף בוצעה חלוקת קרקעות במושב אצלנו וקבלנו 25 דונם של כרמים וגם לקחנו עוד 6.5 דונם כרם של חבר, היום יקב הר אודם מגדל 49 דונם בעצמו ואת יתר הענבים הוא מביא מהגולן ומהגליל ולמי שיש את העידון הזה בחוש הטעם, הוא ירגיש את זה גם ביינות של הר אודם."

בלי שום ספק מוסיף אדם ואומר : "אפשר לעשות יינות נהדרים בהרבה טרוארים במדינת ישראל אם נדע להתייחס לחומר הגלם קריא הענבים נכון".

אומר מיקי אלפסי : "שני דברים אתה יכול להגיד:

"אנחנו ביקב הר אודם הכי צפוניים והכי גבוהים".

"יש בגולן תנאים פנטסטיים לגידול ענבים ושיסלחו לי כל פלצני הפלצנים, אני קובע פסקנית, פושע, מי שלא יודע להוציא יין מצוין מהענבים האלה. אל תקלקל. נקודה."

וכשאתם האורחים שלי מדברים על מושג כל כך חשוב ומכובד של "תיירות יין" לי ולנו חשוב ואנחנו הבנו זאת מזמן ש: "אנחנו צריכים לתת כאן חוויה שאתה עף עליה. כי עם פחות מ"וואו", זה לא שווה".

"זה לא משנה באיזה עת בשנה אתם מגיעים לכאן, מה שאנחנו מציגים בחורף, אנחנו מציגים קרקעות שונות, תפרים של אזורים שונים בהם חרמון וגולן נפגשים במקום אחד והכול שם מתערבב זה משהו יוצא מן הכלל ואחרי שאתה מבין את האדמה, אתה יכול לבוא לשתות את היין, כמו שהוא."

ואז, מיכאל אלפסי, נעשה רציני פניו במעט מחמירות סבר והוא פותח את סוגר ליבו ואני שומע בקולו דברים כנים, הבאים מבפנים :

"החלק השני, הוא מה שנעשה בחוץ. שוק היין, אינו פשוט. הוא סוער, הוא רווי, זה לא מילה, הוא תחרותי, והוא פרוע. התחרות, היא בעיקר ביין האיכותי. כי בתווך המחירים של ה – "4 ב- 100" זה לא בעיה, אין שם תחרות כי יש כל כך הרבה יינות במחירים הללו ואין להתפלא שישנם אף מקומות שתמצא שם יינות ב-"6 ב- 100" לרבות יינות יבוא.

התחרות בשוק היין נעה בתווך המחירים של 60 ₪ ועד 120 ₪. כאן השחקנים החזקים עם היינות האיכותיים הם יקב רמת הגולן, ברקן, כרמל, רקנאטי, טפרברג, בנימינה, וכל היקבים הגדולים, שיכולים להציג מצד אחד יין טוב ואיכותי ומצד שני גם להוריד את המחירים של יינות אלה למצב שבו התחרות על כיסו של הצרכן ביין, במותג, ובמחיר שהוא נדרש לשלם קשה מאוד."

"בסופו של הדבר , יקבי הבוטיק, והיקבים הקטנים, הם שחקן חשוב ומאוד משמעותי במערכה זו והם מוציאים את לחמם מי יותר ומי פחות."

"אבל, האווירה הצרכנית סביב העניין התחרותי הזה היא קשה והיא עושה נזק למי שחושב שהוא רוצה למכור יין ב- 90 ₪, ולמה? ליקבים הקטנים זו השקעה שלרוב היא מצדיקה את המחיר, ליקבים הקטנים בשל התקורות הגבוהות, אם הם לא ימכרו במחיר הזה במוקדם או במאוחר הם לא קיימים, ואם יקבי הבוטיק לא קיימים, התרומה לצרכן הישראלי לא קיימת. אלה יקבים שיכולים לתת לצרכן היין, משהו אחר, משהו ייחודי, משהו מיוחד שפעם ב- 10,000 בקבוקים בשנה שהיקב מייצר, יצא לו לפתע יין שעושה באזזז וכולם מדברים ומחפשים אחריו. המקום של יקבי הבוטיק חייב להיות. כי הם כבר עשו ועושים את זה."

"התוצאה היא, שהיקבים הגדולים מכניסים לעצמם "גול עצמי" כי הם נלחמים אחד בשני ובעצמם והם חייבים את יקבי הבוטיק על מנת למנף את החלק הזה של היינות בטווח המחירים של ה- 70- 90 ₪ כי אם יקבי הבוטיק לא יהיו במשוואה הזו, ויוותרו על הדרישה למחיר הזה עבור היין של עצמם, עשוי להגיע מצב שתמצא פתאום יינות פרימיום איכותיים נניח של "סדרת ירדן" של יקב רמת הגולן, שמחירם נע בין 75 – 120 ₪  גם ב- 40 ₪."…

"כי מי מחזיק את ה"שפיות" בענף הזה, אם לא היקבים הקטנים? הם מייצרים כאן תודעה ואווירה של יינות איכות ללא פלצנות, כי יקב גדול שעושה יינות איכות ללא כל בעיה הוא יכול למכור אותם במחירי שחיטה כי התקורות שלו של מאות אלפי ולפעמים גם מיליון בקבוקים בשנה יכסו לו את המחירים האלה והוא יעמוד בהם אבל יקב בוטיק או יקב קטן לא יכול להרשות לעצמו למכור את היין שלו בזול. את התחרות הזו צריך למתן לא לקרוע את היקבים הקטנים. ואם יקב קטן מכניס את היין שלו למסעדה, לא ייתכן שיגיע יקב גדול ובכוחניות יעשה את כל המניפולציות לדחוק החוצה את היקב הקטן עד כדי שלא יאפשר לו בכלל להתקיים…"

ביקב הר אודם נמצאים אחרי "הגל הראשון של הבציר" במהלך השבוע, ייקלטו ביקב ענבים של עוד 3 בצירים, ובסך הכול הבציר יביא אל תוך היקב כ-90 טון ענבים.

בפורטפוליו של יקב הר אודם, תמצאו את הרוזה (עשוי מענבי סירה וקברנה סוביניון) והשרדונה (שכבר אזל), אחריהם בסדרת "וולקני" יינות מרלו, קברנה סוביניון, ושיראז, בסדרת "הר אודם" תמצאו יינות מרלו, קברנה סוביניון, קברנה פרנק, וסירה, ויין הדגל "אלפסי" שהוא בלנד של קברנה סוביניון ומרלו שיוצא בכל שנה.

מאמצע 2008-2008 מגיעים הענבים ליין הדגל "אלפסי" מחלקות הכרם בנווה אטיב שם יש חלקה של קברנה סוביניון ומרלו, שהם לב ליבו של היין הזה, ליין מוסיפים קצת קברנה פרנק.

מ- 2009, החלקה הזו  נחשבת ב-5- השנים האחרונות לחלקה המובילה ביקב מ-2009 החלקה מטופלת על ידי אנשי הר אודם. יש במקום כ- 15 דונם כרמים של קברנה, מרלו וסירה בחלקות מאוד קטנות, 6 חלקות בעיבוד מאוד קשה כי ברוב החלקות לא ניתן להיכנס עם טרקטור והכול שם נעשה ידני, אבל החלקות הללו "שוות את המאמץ" מאחר והענבים שיוצאים משם, הם הענבים הכי טובים ביקב.

טווח מחירי יינות הר אודם : "סדרת וולקני" נמכרת לצרכן ב- 85 ₪, כך גם השרדונה והרוזה. סדרת "הר אודם" נמכרת לצרכן קברנה ומרלו ב- 130 ₪, סירה ב- 140 ₪, ויין הדגל "אלפסי" ב- 250 ₪.

מרלו רזרב הר אודם מבציר 2010 עשוי 100% ענבי מרלו שהתיישן 18 חודש בחביות צרפתיות ואמריקאיות עם מתיקות מדומה עגלגלות 14.5% אלכוהול באף פרי יער שחור, שזיף, דובדבן כהה, אדמה, רמזים לעץ אלון וקלייה, המבנה טאני, עשיר לחיך הסיומת שבה ומביאה עמה את אותה מתקתקות מדומה. זהו יין לאכול איתו.

הר אודם סירה רזרב מבציר 2011 עשוי 100% ענבי שיראז, זוכה מדליית הזהב בתחרות טרה וינו 2014. התיישנות 18 חודש היין עשוי 100% ענבי סירה. הענבים ליין מגיעים משני כרמים הראשון בנווה אטיב והשני בכפר יובל. יין פרחוני שופע פירותיות פטל שחור,דובדבן, תבלין אקזוטי עשן ואדמה, חוויה של טעם. זהו יין לדבר איתו.

הר אודם "יין הדגל אלפסי" 2008 – הייו עשוי מ- 60% ענבי קברנה 40% ענבי מרלו. ליין 14.5% אלכוהול. היין התיישן 24 חודש בחביות עץ אלון צרפתי. היין זכה במדליית הזהב בתחרות טרה וינו 2013. בתחרות היין הבין לאומית "סוביניון פורום 2012" .שהתקיימה בצ'כיהבחסות ארגון ה- OIV, הארגון הבין לאומי לגפן ויין שנמצא בפריז, צרפת, זכה היין במדליית זהב והתואר הנחשק – אלוף הקטגוריה היוקרתית, (קטגורית ה"בלנד" ליינות יוקרה). יש בו ביין את הטוב מכל הטוב שיש בהר אודם. גוף מלא, איזון, פרי עשיר ואיכותי, עוצמה בשלות ועמוד שדרה נהדר. הסיומת ארוכה שופעת ולא פחות ממענגת. זהו יין להתחרות עמו, זהו יין להתגאות בו, זהו יין להשתבח וליישן אותו. זהו יין שאתה חייב לעצמך ארגז כדי לשמור אותו. ואם תרצה אחר כך גם לסחור איתו…

הר אודם יין הקינוח "ענבר" – זהו יין קינוח מתוק ומחוזק בסגנון פורט לבן. מקור הענבים מכרם גבעת ישעיהו שבהרי ירושלים. היין עשוי מ- 100% ענבי שרדונה, היין דיבשי, קרמי, מלא וחלק, מתחנף במתיקות מענגת, מעגל את הפה, צבעו זהוב כעין הענבר, היין התיישן 24 חודש בחביות בשמש, 18% אלכוהול, הוא לא צמיגי, סוכרי, או דביק, הוא מדויק באיזון שבין הפרי לחמיצות ולאלכוהול. הוא כמו חמאה בפה. בקבוק של 500 מל"ל יעלה לצרכן 125 ₪.  מה אני אגיד לכם. תענוג.

הר אודם שיכר דובדבנים בציר 2014 הכוון הוא חמוץ מתוק זהו שיכר שאי אפשר היה להתאפק שלא לעשותו. זהו ממתק. השיכר מזכיר פטל ומרירות נעימה של הגרעין שנשאר לכם בתחתית של צנצנת דובדבנים או ה"וישניאק" הפולני שרבים מכם עושים לבד בבית, איזה משקה כייפי מענג עם 17.5% אלכוהול בתוך בקבוק של 500 מל"ל. החמיצות מאוד רעננה. המשקה משקר אתכם ואתם מרגישים אותו רק אחר כך. תגישו אותו קר או קפוא ושתדעו לכם שהטעם המסיים והארוך עוד יותר טעים מהטעם שבלגימה. זהו "שוס" אמיתי של משקה קינוח והוא לא פחות מנפלא.

יקב הר אודם

מושב הר אודם 046871122

 שעות פתיחה:
ימים א'- ה' 
בין השעות 10:00-17:00 
יום ו' וערבי חג 10:00-
 שעה לפני כניסת שבת 
שבת וחג סגור

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top