חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יקב מדבר – ״GRAND FINALE״ יין קינוח מחוזק – טעימה חדשה -11 שנים וחודשיים אחרי!

ב- 16 לחודש מאי 2013, טעמתי את יין הקינוח בסגנון פורט ״GRAND FINALE״ של יקב מדבר. וכך כתבתי עליו אז: ״בשקט בשקט, מתוך פורטפוליו מפואר של יינות, יקב מדבר והיינן יעקב אוריה, יצרו יין קינוח מחוזק דמוי פורט, עם שם מאוד מחייב "GRAND FINALE".  השבוע, 11 שנים וחודשיים אחרי, החלטתי לטעום את היין הזה שוב, לאחר שהזמנתי אותו אליי דרך מועדון הלקוחות של היקב, כשאני יוצא מתוך הנחה שראשית, יש מצב ולא יימצא ביקב בקבוק עבורי ושנית הסקרנות שלי, כחובב מושבע של יינות קינוח ופורט, מה עלה בגורל היין הזה שנים אחרי שטעמתי אותו לראשונה, יין N.V, שעשוי מהבצירים 2006, 2008, 2009, שזה לא מעט שנים בשביל יין, גם ליין קינוח. בואו ותצטרפו אליי לטעימה.

יקב מדבר – GRAND FINALE יין בסגנון פורט 

רשמי טעימה שלי יולי 2024: יין קינוח בסגנון פורט אלגנטי זה, מציג צבע ארגמן בגוונים חומים, כהה ועשיר. בפתיחתו, מפתה את האף, עם תבלינים מחממים, סוכר חום, ורדים מיובשים ותווים של עוגת תאנים וניחוחות מדהימים מעוררים, של דובדבן, מיץ רימונים מצומצם ועֵץ סָפוּג, פירות יער מצומצמים, תמרים מסוכרים, קרמל, שוקולד מריר וקליפת תפוז. פרופיל טעמים עשיר ונדיב, עמוס בטעמי פטל אוכמניות, כמו גם רמזים של קינמון ושוקולד מריר, קקאו, טופי, תווים של טבק טרי, צימוקים וקפה, מגיעים לחיך מלא, בינוני-מתוק, מחליק בגרון במלאות נעימה, עם סיומת ארוכה. קורא לכל החושים, ללגימה נוספת.

היין, הוא N.V, שעשוי מהבצירים 2006, 2008, 2009 והוא מוגדר: דִּיזֶ'סְטִיף (מצרפתית: Digestif; בעברית: אֶפְטָר) משקאות אלכוהוליים המוגשים לאחר ארוחה כדי לעזור ליישב את הקיבה ולהתחיל בתהליך העיכול. משקאות אלה נוטים להיות חזקים יותר באלכוהול מאשר אפריטיפים והם נצרכים בדרך כלל בצורה מסודרת. בהגשה לאחר הקפה.

סוג היין: יין אדום מתוק

הרכב זני: הוא מורכב מ- 49% ענבי קברנה סוביניון, 23% ענבי סירה, 18% ענבי זינפנדל.

אלכוהול: 16.5%

כשרות: היין ללא ערלה, ללא טבל, ללא חמץ, ללא עבודת שבת, נעשה בידיהם של יהודים בלבד. יבול שביעית לפי היתר מכירה.

וכך כתבתי על היין ב 2013: ״נוצרו ממנו במהדורה מוגבלת ואם תרצו תכנו אותה "ניסיונית" כ- 720 בקבוקים, ואם לא שמתם את ידכם על אחד מהבקבוקים הללו אותם ניתן לרכוש אך ורק ביקב במחיר של 180 ₪ לבקבוק.

מחיר הבקבוק היום נכון ליולי 2024, דרך מועדון הלקוחות: 250 ₪. 

לכו תדעו, אם אי – פעם תזכו לטעום מהדבר הזה, כי בטוח שהבקבוקים הולכים כבר להתחסל.

ואם הם טרם התחסלו ביקב, אזיי הכתבה שלי, תביא לחיסולם של אחרוני הבקבוקים, ואתם תרוצו הביתה ותפתחו את הבקבוק לצד אוכל, הייתי ממליץ בחום על "בלו סטילטון" blue Stilton הרי היא "גבינה כחולה" וטעמה המורכב, העמוק והעשיר, ייתן "פייט" נהדר מול היין.

יודעי דבר יודעים לספר שערב אחד רקח שף חיים כהן במסעדה שלו "יפו-תל-אביב" תבשיל קדירה של זנב שור, שבושל בישול איטי, על פני שעות ארוכות וטעמו של הבשר לצד היין הזה, שיוו לארוחה טעמים של פסגות חוויה והנאה.

לאלה שכוחם איתם ואו בחכמתם ירכשו יותר מאשר בקבוק אחד, אני ממליץ בחום (כך כתבתי להזכירכם ב- 2013) להשכיב את הבקבוק לישון ולשכוח ממנו לכמה שנים. תהיו סמוכים ובטוחים, שרמת החומציות שבו תשמר אותו כרץ למרחקים ארוכים.

היין מורכב משלוש שיטות ייצור: קברנה סוביניון מחוזק מבציר 2006, סירה מבציר 2008 מבציר מאוחר ( Late harvest), זינפנדל מבציר 2009 מענבים, שהיו כבר ממש צימוקים. טעם הצימוקים הוא הדומיננטי ביין על שום היותם של הצימוקים, כל כך דחוסים ומרוכזים.

לא ניתן לכנות את היין הזה ממש "דמוי פורט" שכן המתיקות דווקא, אינה המוטיב המרכזי ביין. בגלל הדחיסות שלו והחומציות שלו, טוב תעשו אם תטעמו אותו לצד ותכנו אותו "יין של אוכל" כי הוא בפירוש כזה.

רמת ה- PH (מדד המציין את רמת החומציות) היא כמו של יין לבן. לאור העובדה שכפי שציינתי הצימוקים הם הדומיננטיים בטעמו של היין ומעצם היותם חומציים ה- PH הוא 3.38 והסוכר מאוזן היטב בחומציותו של היין והאלכוהול נמוך יחסית למקובל ביינות קינוח (ממוצע של 18%-20%) ביין הזה האלכוהול עומד על 16.5%.

היין בוקבק לפני כשנה וחצי. (כך כתבתי להזכירכם ב- 2013) ולפיכך, היין מהקברנה סוביניון של 2006 במרכיב הבלנד, התיישן כ- 5- שנים בחביות, הסירה של 2008 התיישן כ-2-שנים בחביות והזינפנדל כ- 6- חודשים.

יינן: יעקב אוריה מיותר המוכשרים שמסתובבים פה

יעקב אוריה ואני כשהיינו צעירים ורזים

קרדיט תמונה: אייל גוטמן

אם הייתם שואלים את היינן יעקב אוריה מה הביא אותו לעשות את שילוב הזנים הזה במרכיבי הבלנד הוא ישיב: "זה עניין של למידה, אני רציתי ללמוד, איך מתנהגים הקברנה סוביניון והסירה הידועים בטאניות שלהם לצד הזינפנדל שבבצירים מאוחרים הוא גם טאני, רציתי ללמוד על כל אחד מהם איך הוא מגיב". (טאנין-Tannin- הוא פולי-פנול הנמצא בצמחים- הטאנין גורם לשימור טבעי של יין).

יין מדהים, מעושן משהו, קלוי משהו, מפתיע הייתי אומר. וטעים כבר אמרתי ?

יקב מדבר

לחברי קהילת מידבר בלבד, להתחברות לחצו כאן

עמיר חריזי מועדון הלקוחות: 0525932200

[email protected]

רחוב סדן 10

רובע האומנים ערד 89095

טל’ 08-8662100

קרדיט צילום: איל קרן סטודיו לצילום קולינארי

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top