יקב צפרירים – יקב בוטיק – ששמות יינותיו מהזמן העתיק

אני לא בסדר. כבר יותר משנה שאני מחזיק התחייבות לבקר ביקב צפרירים ובעוונותיי, לא מצאתי את הזמן. יקב צפרירים הינו יקב בוטיק משפחתי הממוקם במושב צפרירים שבחבל עדולם והיקב מייצר יינות אדומים יבשים מכרם הבית וכרמי האזור. זהו יקב מקסים של זוג מקסים ואתם חייבים לעצמכם את הביקור במקום ואת טעימת היינות.

את ההבטחה לביקור נתתי ללורי לנדר ייננית ובעלת היקב ולבעלה שייקה בפסטיבל יקבי יהודה בשנה שעברה ויאמר לזכותה של לורי, שהיא לא שכחה להזכיר לי כי היא מצפה לי ביקב.

היה שווה להגיע בשבת האחרונה לבקר ביקב צפרירים חמישה ימים לפני יריית הפתיחה לפסטיבל יקבי יהודה ה- 14 שיחל ביום חמישי ה- 18.10.2012.

שווה אתם שואלים? ובכן שימחת קבלת הפנים החיוך והחן והחמימות של המארחים לורי ושייקה אמרה הכול.

ומכאן מתחיל הסיפור.

שייקה לנדר בעלה של לורי הוא ארכיאולוג וככזה וככאלה החיבור למקום ולמושג טרואר מדבר אל הזוג גם במושגים של עבר עתיק ועולם ישן של יישוב יהודי היסטורי הנשען על עדויות בדמותן של חורבות וגתות עתיקות החצובות באזור המלמדות על חשיבות ייצור היין בכלכלת תושבי האזור בעת העתיקה .

יקב צפרירים, הוקם בהשנת 2002 ע"י לורי ושייקה לנדר במושב צפרירים בחבל עדולם. היקב מייצר כ 5000– 4000 בקבוקי יין בשנה, מזני הענבים קברנה סוביניון, מרלו, קברנה פרנק, זינפנדל, סירה ופטיט סירה.

אם זה קיץ או אם זה חורף, פוקדים מבקרים את יקב הבוטיק בין אם זה למבקרים פעם ראשונה ובין אם זה לחובבים ולשוחרי יינות היקב דבר שבשגרה.

 "עונת הפסטיבלים" – קריא פסטיבל היין של יקבי יהודה המתקיים באזור זו השנה ה- 14 והחל בשבוע הבא, הופך את האזור כולו ל"אזור תעשייה" ומבקרים רבים מגיעים לאזור לחוות חוויות של טעימות יין.

עד לפני כמה שבועות, היו היקבים עסוקים בחגיגה שלהם עונת הבציר והיקבים המו עשייה של בציר- מיכלים- תסיסה- וחביות. הענבים של היקב הם ענבי האזור והנאמנות של לורי למושג טרואר וזהות טביעת האצבע של המקום, היא מוחלטת והיא באה לידי ביטוי ביינות שלה.

לדבריה: "אחרי בציר 2010 אני מזהה את זן ענבי הסירה כמתאים מאוד לאזור בעוצמות ובצבע בארומות ובטעמים. לדעתי הזן התאקלם יפה באזור הזה והוא יותר נוטה לשיראז אוסטרלי מאשר לסירה צרפתי" (קלון של אזור חם).

לורי מאוד מתחברת למשחקי הבלנד ביינות שלה. שמות היינות נאמנים באוריינטציה שלהם אף הם לאזור בית הגידול והקשר עם האזור מאוד מדבר אל שייקה בעלה. כל שמות היינות מגיעים משמותיהם של חורבות עתיקות מהתקופה ההלניסטית/רומית/ביזנטית הפזורות באזור.

את כל ארבעת היינות של היקב מומלץ לפתוח כשעה קודם להגשה או לחדרר אותם קודם. אחוזי האלכוהול ביינות לא עוברים את ה- 14%. מכל הארבעה לטעמי, ה"עדולם" היה היין הנגיש ביותר לשתיה, בעוד האחרים הלכו ונפתחו ככל ששהו בכוס. סדר הטעימה שגם תמצאו כאן, נקבע ע"י לורי והיא ידעה מה היא עושה. בכל יין, היה סוג של "קפיצת מדרגה". יינות היקב אינם כשרים. היקב שומר על עקביות באופי היינות והזהות הטרוארית, נאמנה לבית הגידול.

יקב צפרירים "עדולם" 2010 הרי יהודה – היין עשוי 64% קברנה סוביניון, 32% מרלו, 4% קברנה פרנק, מקור הענבים מכרם באפיק הסמוך לנחל האלה בחבל עדולם, זהו יין קלאסי אלגנטי עם ממסך בורדולזי. היין יושן 13 חודש בחביות עץ צרפתי לא חדשות. האף פירותי צעיר עם פירות יער אדומים. זהו לא יין בומבסטי. הוא לא משתלט והוא לא עוצמתי יתר על המידה. הוא טעים וקצת חנפן בצד החיובי. מחירו לצרכן כ- 85-90 ₪.

 

יקב צפרירים "לבנין" 2010 הרי יהודה –  היין עשוי 40% ענבי סירה, 33% ענבי קברנה סוביניון, 27% ענבי פטיט סירה. חורבת לבנין הסמוכה לכרמים שמהם מגיעים הענבים לממסך זה הייתה יישוב יהודי בימי בית שני והתקפה הרומית והביזנטית. הענבים גדלים בעמק מתחת לצפרירים ובעמק האלה. צבעו של היין שחור עם גוון סגלגל, ענבי הפטיט סירה במרכיבי הממסך מגיעים מכרם וותיק (הכרם של יגאל ישראלי שלצער רבים הוא נעקר השנה) והם מעניקים ליין עושר טעמים ועגלגלות. אני זיהיתי פרחוניות של סיגליות מאוד בולטת ולטובה. בנוסף באף, ארומה של פלפל שחור ועשבי תיבול, וטעמים אופייניים של פירות יער שחורים המזוהים עם זני הענבים קברנה סוביניון וסירה. היין יושן 15 חודש בחביות עץ אלון אמריקאי וצרפתי לא חדשות. לורי מכנה את היין הזה ה- BABY שלי. והיא "אוהבת את הרכות שלו, את הארומאטיות של הצד הפירותי". היין מבקש זמן כדי להיפתח. הוא מעניין ומורכב ואוצר בתוכו עושר של טעמים וארומות. מחירו לצרכן 95 ₪.

יקב צפרירים "פתום" 2009 הרי יהודה – יין הפרימיום של היקב. היין עשוי 70% ענבי סירה, 30% ענבי קברנה סוביניון, היין נקרא ע"ש חורבת פתום שהייתה יישוב בימי התקופה הרומית והביזנטית, מקור הענבים מכרם בעמק האלה, סמוך לאפיק הנחל, היין יושן 16 חודש בחביות עץ אלון אמריקאי. צבעו בגוון סגול עמוק. שוליו שקופים ומבריקים.באף שפע ארומות סירה/שיראז אופייניות כפרחוניות של סיגליות דובדבן כהה ופלפל שחור, מלווה בנגיעות של שוקולד. זהו יין עשיר בארומות וטעם פרי יער שחור ואדום עשבוניות ותבלין. הסיומת ארוכה ומושכת עם נגיעות של טבק וקופסת סיגר. זהו בהחלט יין עמוק עם גוף מלא המביא לידי ביטוי את המושג יין פרימיום בחוויית השתייה. מחירו לצרכן כ- 108-120 ₪.

יקב צפרירים "מידרס" 2010 הרי יהודה – היין עשוי 75% ענבי קברנה סוביניון, 15% ענבי זינפנדל, 10% ענבי סירה, חורבת מידרס שעל שמה נקרא היין, הייתה יישוב יהודי סמוך לצפרירים בימי בית שני והתקופה הרומית והביזנטית. בכרם הסמוך ליקב צפרירים הנמצא בראש גבעה גירית גדלים ענבים איכותיים שמהם מיוצר היין. היין יושן 16 חודש בחביות עץ אלון. באף ארומות של פירות יער שחורים דובדבן, ציפורן וסיגליות ופלפל ירוק המאפיינים את זני הקברנה סוביניון והזינפנדל, היין מאוזן והסיומת אלגנטית. ב- 2009 היין הזה נגמר מהר מידי ולו בשל העניין וההתלהבות שיצרו טועמיו ורוכשיו. תוכלו להיחשף אל היין החדש הזה בפסטיבל יקבי יהודה שיחול השבוע, (לורי עשויה להסתיר את היין "מתחת לשולחן" היא רוצה לעשות לו השקה מכובדת קודם) אל תהססו תבקשו לטעום אותו. תנו לו התייחסות הוא בהחלט ראוי לה.

יקב צפרירים

ד.נ. האלה 99830

מושב צפרירים

052-4493042  לורי ,052-4284329 שייקה

[email protected]

 

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top