חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טעימת קריניאן "פרא" של יקב רקנאטי – גפנים צעירות מול גפנים ותיקות – חוויה.

באירוע לעיתונאים וכתבי יין, שהתקיים בבית קנדידוף ביפו, שקיימו אנשי יקב רקנאטי, הציג עצמו אלי גידור מנכ"ל היקב החדש (כבר חצי שנה בתפקיד) בפני קהל הנוכחים והעביר את שרביט ניהול הטעימה לידיו המקצועיות והאמונות של קובי ארביב יינן יקב רקנאטי: "אחרי שהבנו שיש לנו איזה סוג של פנינה ביד, חשבנו איך אנחנו מטפחים אותה, אז מעבר לטיפול, נטענו ב 2017 חלקה נוספת ממש מעבר לכביש, חלקה צעירה, זוהי בשורה מאוד משמעותית והלכנו וחשבנו איך אנחנו מדברים עם הזן הזה לא רק בקצה של השמנת, אלא כזה שיהווה שיח משמעותי גם בקרב חובבי יין בתחילת דרכם ולא דווקא להישען על המקום הרציני והמאוד מורכב של הגפנים הבוגרות. מהחלקה הצעירה המאוד מיוחדת אחרי ניבה ראשונה ב- 2020 שלא יצא ממנה יין, רק בבציר 2021 יצא היין הראשון  מחלקה זו. חשוב להזכיר, זה אותו הטרואר, אותו אזור גידול כמו הקריניאן פרא שגדל ללא השקיה כלל ולעומתו הקריניאן בחלקה הצעירה כן מקבל לבינתיים השקיה, כדי לבסס את הגפנים ומערכת השורשים ובעתיד תהיה החלקה הזו ללא השקיה כלל, בדיוק כמו החלקה הבוגרת. הגידול בשני החלקות הוא גידול ב"גביע" המאפשר סירקולציה של אוויר שמצנן את הפרי לאורך עונת הגידול ובנוסף אותה הדליית גביע מאפשרת הצללה מאוד טבעית ומאוד איכותית לאורך עונת ההבשלה משהו שמאוד משמעותי בארץ חמה כמו שלנו". 

ככלל, הקריניאן הוא יין אדום בעל גוף בינוני, הגדל בעיקר בדרום צרפת, שם הוא מהווה בסיס בלנד מרכזי Côtes Catalanes, Corbières, Minervois, Fitou and Faugères (הממוקם בלנגדוק-רוסיון). מלבד בצרפת, קריניאן נמצא בצפון ספרד, שם נהוג לכנותו Cariñena או Mazuelo והוא גדל גם בסרדיניה (איטליה) שם הוא מסומן כ-Carignano del Sulcis. במשך שנים לאחור, זן ענבי הקריניאן נחשב לענב יין באיכות נמוכה, אולם יצרנים רבים ממריצים מחדש את הכרמים הישנים ומייצרים יינות עשירים מאוד, מונעי פירות אדומים, כאלה שיגרמו לכם להתאהב בזן. לזן ענבי הקריניאן ("care-in-yen") לא תמיד היה את הפוטנציאל שיש לו היום, כיין אדום משובח. למעשה זה היה בדיוק הפוך. במהלך שנות ה-70 קריניאן הפך לזן ענבי היין הנטוע ביותר בצרפת עם למעלה מ-500,000 דונם בלנגדוק-רוסיון. הרבה בזכות היותו זן ענבים תואם אזורי אקלים חם ופרודוקטיבי מאוד וכזה ששורד עם מעט מים. שנים, הענב סבל ממוניטין ירוד ולמרבה המזל, מספר יצרנים החלו לאחרונה להשתמש בכרמים הישנים כדי ליצור יינות קריניאן עשירים להפליא, פירותיים – ארציים. יינות קריניאן  ככל שהכרמים בעולם מתיישנים הם סוף סוף הפכו ידועים באיכות. טעמי הפירות האדומים ותבליני האפייה שלו, יחד עם תווים עדינים של אומאמי, הופכים אותו ליין גסטרונומי יין האוכל המושלם.

רקנאטי – קריניאן גפנים צעירות – 'כרם גבעת שמש'

כרם: גבעת שמש, שפלת יהודה (נטיעת 2017).

זן: קריניאן (גידול גביע)

קרקע: גיר ורנדזינה.

גובה: 250 מטר מעל פני הים.

מפנה: דרומי

ייננות: בציר ידני סלקטיבי. תסיסת גרגרים שלמים ללא מעיכה בטמפרטורה נמוכה, נוזל חופשי ויישון במשך 8 חודשים במיכלי נירוסטה בלבד.

רשמי טעימה:
בציר 2022 (דוגמת מיכל) – שנה מאוזנת ומתונה לאחר חורף קר עם הרבה שעות קור הובילה להתעוררות בריאה, מאוזנת ואחידה של הגפנים. נבצר לקראת סוף אוגוסט ובעל ביטוי של פרי אדום, עשבי תיבול, אדמתיות כפרית וחמיצות נוכחת ומאוזנת.

עדיין לא תומחר

בציר 2021 – ביטוי נפלא של הקריניאן בשנה המוגדרת חמה, יבול נמוך, גרגרים קטנים והבשלה יחסית מהירה אך מלאה ומאוזנת מבחינה פנולית. נבצר בתחילת אוגוסט ומציג ביטוי טהור לכפריות, מבנה טאני נוכח אך מלטף ומוסיף למורכבות היין לצד הרעננות והפרחוניות.
ייצא לשוק לקראת פסח.

מחיר מומלץ לצרכן – 79 ש"ח

רקנאטי קריניאן פרא – 'כרם גבעת שמש'

כרם: גבעת שמש, שפלת יהודה (כרם בעל – 1991).

זן: קריניאן (גידול גביע)

קרקע: גיר ורנדזינה.

גובה: 240 מטר מעל פני הים.

ייננות: בציר ידני סלקטיבי. דימום, טמפרטורת תסיסה מתונה, נוזל חופשי בלבד (Free Run),

יישון: במשך 12 חודשים בחביות אלון צרפתי גדולות.

רשמי טעימה:
בציר 2020 – שנה המוגדרת חמה באופן יחסי, אך מאד מתגמלת ומאוזנת, פרי שופע, עגול ומתובל לצד חמיצות מאוזנת המביאה לידי ביטוי את עושר הפרי ומורכבות הגפנים הבוגרות.

מחיר מומלץ לצרכן – 149 ₪.

בציר 2016 – שנה המזכירה את 2020 מבחינת המאפיינים של האקלים אך הודות לגילו מוכיח התפתחות נפלאה, מתונה ומאוזנת, חלון שתיה מהנה ומענג מאד עבור יין זה.

לא קיים בשוק

בציר 2013 – שנה מתונה ודי קרירה באופן יחסי מבחינת הטמפרטורות לאורך עונת הגידול וכן בתקופת ההבשלה, אשר היתה ללא דופי וללא ארועי חום חריגים. ביטוי נפלא לחמיצות המעידה על מאפייני שנת הבציר הזו ומורכבות נוספת, אשר התפתחה עם השנים לכיוון אדמתיות, טחב, הל ועשבי תיבול. עשור נפלא של התיישנות עבור היין.

לא קיים בשוק.

יקב רקנאטי

תמונות: דני רובין

תמונת הקריניאן פרא – אתר היקב

 

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top