חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

2013 QUINTA DO NOVAL- LATE BOTTLED VINTAGE PORT

כל מי שמכיר אותי, יודע עד כמה אני אוהב יינות מתוקים, אלה המחוזקים, המפנקים, שאל חיכי ומורד גרוני, מתרפקים, מחבקים, במיוחד בלילות חורף קרים, או ללגום לקינוח, לצד בני משפחה וחברים יקרים, אז הימים הקרים מתקרבים ואתם הולכים יחד איתי לקרוא לאורך הזמן, סיקורי יינות מתוקים. והיום נטעם: 2013 QUINTA DO NOVAL- LATE BOTTLED VINTAGE PORT. ההמלצה שלי עבורכם לסוף השבוע, ללילות החורף הקרים, ולמסיבות ונשפי סוף השנה.                                     

Quinta do Noval, הוא יקב פורטוגלי בן מאות שנים ששמו אגדי בעולם יינות הפורט. היקב הוא אחד מהיצרנים והיצואנים העיקריים של Vinho do Porto והיה הראשון שהחליט נגד יישון היינות שלו בוילה נובה דה גאיה, שם נמצאים היקבים המפורסמים ביותר בפורטו. Quinta do Noval מייצר את היינות שלו ומיישן את היינות שלו באחוזה משלו, הממוקמת על הגדה השמאלית של נהר Pinhâo, בעמק דורו. 

Quinta do Noval מייצרת יינות פורט מאז 1715. אנטוניו חוסה דה סילבה, יצרן פורט מפורטו, רכש את Quinta do Noval בשנת 1894, לאחר שכמעט התחסל היקב בגלל חיידק הפילוקסרה. הוא שיקם את הרכוש על ידי שתילה מחדש של הגפנים. לואיז ואסקונצ'לוס פורטו, חתנו, היה מחברה של תכנית עצומה של חידושים. הוא הפך רבות מהטרסות הצרות העתיקות יותר למדרגות רחבות יותר. זה איפשר שימוש יעיל יותר באדמה וחשיפה טובה יותר לשמש. מאז 1993, Quinta do Noval היא חלק מקבוצת היין הבינלאומית של AXA Millesimes..קו ביקבוק ומחסן חדשים הושלמו בשנת 1997 באליחו, ליד Pinhão. פרויקט זה הפך את Quinta do Noval לראשון מיצרני הפורט המסורתיים שמרכז את כל פעילותו בעמק דורו. בשנות ה-90 נשתלו מחדש כמאה דונם מהדומיין, תוך התאמת שיטות גיזום לכל חלקה. כיום, יש ליקב ענבים באיכות גבוהה אשר מצד אחד מבטיחים את המצוינות של Quinta do Noval Ports ומצד שני את ייצור יינות הדואורו מאז בציר 2004

Quinta do Noval שוכנת בעמק דורו בצפון פורטוגל ומייצרת יינות פורט מאז 1715. Quinta do Noval היא ייחודית בין יצואני יינות הפורט המסורתיים בכך שהפעילות שלה כולה מבוססת בדורו. המשמעות היא שיינות הפורט שלהם מיושנים בחביות במרתף ענק שנחצב בגבעות שמתחת לכרמים שלהם  ולא מועברים במעלה הנהר לפורטו, כדי להתיישן שם.

Quinta do Noval הם יצואני יין הפורט ההיסטוריים היחידים הנושאים את שם הQuinta שלו, וידועים בעיקר בזכות פורט הוינטג' המלכותי שלהם הפורט הנדיר והמבוקש ביותר בעולם. הפורטים מיוצרים בשיטה המסורתית ונדרכים מסורתית ברגל. Quinta do Noval מחזיקים ב-145 דונם של כרמים דרגה A באזור Cima Cargo. המטרה היא לייצר פורטים וינטג' קלאסיים נהדרים שהם ביטויים הרמוניים ואלגנטיים של הטרואר של Quinta do Noval. היינן של Quinta do Noval, הוא אנטוניו מנואל דה סוזה פינטו אגרלוס, בן ונצר לממשפחה שייצרה, יישנה וסחרה בפורט, במשך ארבעה דורות. מאמציו זיכו אותו בתואר ה-"ייננולוג הפורטוגלי של השנה" גם ב-1997 וגם ב-2001.

 2013 QUINTA DO NOVAL- LATE BOTTLED VINTAGE PORT הוא פורט בציר יחיד המיוצר בשנים איכותיות' באמצעות ענבים מגפנים ישנות מכרם יחידני. קווינטה דו נובל עדיין עושה שימוש בדריכת ענבים מסורתית עם הרגליים, עבור היינות הנהדרים שלו. 

שנת הבציר 2013, הייתה שנה טובה.

שנה טובה ליינות פורט המיוצרים בקווינטה בודדת. והם יינות ראויים לִשְׁמוֹר ולשתות בין השנים 2023-2040.

סיכום וינטג' 2013

"לאחר חורף רטוב ואביב קריר, עונת הגידול התחילה לאט. כמעט ולא ירד גשם בחודשים יוני, יולי ואוגוסט, אבל הקיץ בסך הכל היה חם במעט מהממוצע. הבציר החל די מאוחר ובתחילתו נעשו כמה יינות מצוינים, במיוחדב-Douro Superior. אולם בסוף ספטמבר מזג האוויר נשבר וירד גשם לסירוגין, מה שאילץ רבים לבצור מוקדם מהמתוכנן".


מה זה פורט בכלל? סביר להניח שנתקלתם ביין המתוק החזק הזה, שמוגש לעתים קרובות בסוף ארוחה, אבל מאיפה הוא מגיע?

פורט הוא יין פורטוגלי המיוצר על ידי הוספת ספירט ענבים מזוקק, בדרך כלל ברנדי, לבסיס היין. תוספת האלכוהול, עוצרת את התסיסה ו"מחזקת" את היין. הפורט, מיוצר בעמק הדורו של פורטוגל, רק יינות המיוצרים באזור זה יכולים להיות יינות הנקראים פורט או אופורטו באירופה. כל הענבים ליינות הפורט, גדלים ומעובדים באזור הספציפי הזה.

ניתן להשתמש ביותר מ-80 זני ענבים לייצור פורט. הזנים העיקריים המשמשים בפורטים על בסיס יין אדום הם: Touriga Nacional, Tinta Roriz (Tempranillo), Tinta Cão, Tinta Barroca ו-Touriga Franca.

Touriga Franca הוא הקל ביותר לגידול ולכן הוא גם הזן הנטוע ביותר. Touriga Nacional, למרות היותו נחשב הקשה ביותר לניהול בכרם, נתפס כזן הנחשק ביותר.

הבסיס ליינות פורט עשוי כמו כל יין אחר. ענבים גדלים, סוחטים אותם ומתסיסים עם שמרים, אשר הופכים את הסוכרים הטבעיים של היין לאלכוהול. בייצור של יין מחוזק, לעומת זאת, יש שלב נוסף. לפני שכל הסוכר הומר לאלכוהול, מכניסים ליין אלכוהול ענבים ניטרלי, שהורג את השמרים שנותרו ומפסיק את התסיסה. היין המתקבל שומר על חלק משאריות הסוכר שלו, וכתוצאה מכך נוצרים פרופילים סופיים לא יבשים עד מתוקים, ובעלי אחוז אלכוהול גבוה יותר, בדרך כלל בסביבות 20% אלכוהול בנפח (abv). גם יינות הפורט, מאוחסנים ומתיישנים בחביות מספר שנים, לפני הביקבוק.

 2013 QUINTA DO NOVAL- LATE BOTTLED VINTAGE PORT כמו כלל שנות הבציר, 100% מהענבים מגיעים מהכרמים של QUINTA עבור PORT LBV NOVAL. הוא מבלה 5 שנים בחבית והוא עשוי מתערובת של זני ענבים מסורתיים, Touriga Nacional, Touriga Franca, Tinta Roriz ו-Tinta Cao.

2013 QUINTA DO NOVAL- LATE BOTTLED VINTAGE PORT

רשמי טעימה שלי: צבע, ארגמן עמוק וכהה. באף, המפואר שלל ניחוחות מפתים, עזים ואלגנטיים וארומטיות מאוד אקספרסיבית של דומדמניות שחורות ודובדבנים שחורים בשלים, עם הרבה עומק שוקולדי, פירות אדומים בשלים ותבלינים, עם טאנינים מוצקים ומבנה עדין, ה – LBV של נובל, מגיע מכרם יחידני. הוא יין פורט רציני, לשתייה, או ככזה שיוסיף וישתבח על ציר הזמן,  בחך, הוא טעים לחלוטין, עם מתיקות בשפע, עשיר ומורכב עם תווים מדהימים של פירות פטל שחור ודומדמניות שחורות וגם רמזים לתבלינים. רעננות מנטה ושוקולד מריר מוסיפים לתערובת. יין מרוכז זה מציג מרקם רחב ומעוגל, מסגרת טאנין יבשה ומוצקה וחומצה, שמוסיפה קצת קפדנות ואורך, ואיזון יפה לסיומת ארוכה מאוד. פירות שחורים עשירים והרמוניים לחלוטין מראים שהוא ניתן לשתייה כעת, הטאנינים המוצקים, צימוקים כהים וטעמי פירות שחורים, נותנים לו גם פוטנציאל גדול. מבנה מצוין, פרי עז מאוד. יין זה, אינו מסונן ואתה באמת יכול לראות את ההשפעה של חוסר סינון כאן. סוער, קצת חד, עם הרבה פירות מאוד בשלים, הרבה טאנין. פרי תות משגע, כתוצאה מכך, הוא עלול להותיר משקעים קלים בתחתית הבקבוק, אבל זה גם מגביר את היכולת שלו להזדקן…ולהמשיך להתפתח בבקבוק. סיומת ארוכה, טעם לוואי ארוך, מענג, מפנק, טעים. וואו.

סוג היין: פורט אדום מתוק

בקבוק: 750 מל"ל.

אלכוהול: 19.5%

טמפרטורת הגשה מומלצת: C 8°-10°

מחיר מומלץ לצרכן: כ- 200-220 ₪.

המלצת הגשה: בדיקנטר

הכול התחיל בחנות קטנה ביפו. חנות המשקאות הראשונה של משפחת חינאווי הוקמה על ידי קרים חינאווי, באחד ממבני האבן העתיקים של יפו בשלהי שנות הארבעים, בימים שעוד לפני קום המדינה.החנות הקטנה של משפחת חינאווי כבר אז הצטיינה במגוון רחב של יינות ומשקאות אלכוהוליים איכותיים ביותר מרחבי העולם. אט אט השמועה על החנות הקטנה והאיכותית מיפו עברה מפה לאוזן וכעבור זמן לא רב, הפכה לשם דבר בעולם המשקאות והחלה להוות מוקד נהירה של קהל לקוחות מכל קצוות הארץ אשר המשותף לו הוא אהבת היין והמשקאות המשובחים באיכות חסרת פשרות. בשנת 1975 החנות הועברה לניהולו של אחיו הצעיר של קרים, ג’ורג’ חינאווי אשר פיתח והעמיק את קשרי המסחר ביד רמה עם יקבים ויצרני משקאות נוספים בארץ ובעולם, ובכך העשיר את מגוון המשקאות המוצע בחנות. ג'ורג' היה ידוע ביחסו החם והאישי ללקוחותיו, ודאג לחלקם ליבוא אישי של יינות עתיקים אשר נשתמרו מאות שנים במרתפי היקבים האיכותיים בעולם. בשנת 1986 ג'ורג' הלך לעולמו והוא בן 36 בלבד. הוא הותיר אחריו אישה ושלושה ילדים. את העסק המשיכו לנהל אליאס וודיע אבו מאנה, אחיו של אשתו רוג'ט. ב- 1997 נפתח הסניף השני של חינאווי בהרצליה אשר נחל הצלחה רבה באזור. התנופה הגדולה מתחילה בשנות האלפיים- האם רוג'ט החוזרת משליחות בארה"ב של המרכז הכלכלי לפיתוח היהודי ערבי מגיעה עמוסת רעיונות. שלושת הבנים, תאופיק, אנדרה וואסים, השבים אף הם מלימודים בארה"ב משתפים פעולה בדרך להגשמת החזון: הקמת רשת מקצועית לממכר אלכוהול ויין – Wine & More. לצדה, הם רוכשים את חברת אנוטקה ("חנות יין" באיטלקית) המייבאת יינות ומשקאות אלכוהוליים מאיטליה, צרפת, ספרד ומדינות נוספות. הרשת מתפתחת ומונה עשרה סניפים המשלבים ממכר מקצועי של משקאות איכותיים עם קצביות בשר פרימיום, מעדניית גבינות מובחרות ומוצרים נלווים רבים נוספים.

קרדיט תמונה: באדיבות אנוטקה WINE & MORE

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top