חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לאחר אלפי שנים, הופק לראשונה יין מזן ענבים מקומי, נדיר ועתיק יקב ברקן גאה להשיק את "באר לבן" 2021 מסדרת הבוטיק "BETA" : זן ענבים קדום שגילו אינו ידוע והוא חוזר אחורה אלפי שנים, יתכן שאפילו לתקופת הרומאים או לימי דוד המלך.

יקב ברקן גאה להשיק את "באר לבן", שהינו זן ענב מקומי, עתיק בן מאות ואולי אלפי שנים, שנמצא ליד באר נטושה שנתנה לו את שמו. הזן אותר במסגרת פרויקט מיוחד לשיקום הזנים המקומיים שהיו נפוצים בארץ, בעבר הרחוק וכמעט ונכחדו לחלוטין. גיל באר לבן אינו ידוע והוא חוזר אחורה אלפי שנים, יתכן שאפילו לתקופת הרומאים או לימי דוד המלך.

יקב ברקן "באר לבן" 2021 סדרת BETA

רשמי טעימה שלי: צבע, כעין הקש זהוב צלול עם שוליים בוהקים. באף, פרחוניות הדרית לבנה, פירות אבן, משמש, אפרסק לבן. ארומות מעודנות, נוגעות בחדות בעלת ממד מינרלי, לצד ניואנסים קלים של עץ אלון, אלה יחדיו, תורמים בהרמוניה למורכבות. בחך, הגוף בינוני, חמיצות מאוזנת היטב, נעימה, מבנה טוב, מרקם חלק, סיומת פירותית מתמשכת.

סוג היין: לבן יבש

אלכוהול: 12%

סדרה ממוספרת בת: 2304 בקבוקים

בקבוק: 750 מל"ל

טמפרטורת הגשה מומלצת:  9° – 13°C

ידידותי לטבעונים

מחיר מומלץ לצרכן: יין "באר לבן" יימכר בבלעדיות, במסעדת a של השף יובל בן נריה

בכוסות, (52 ₪ לכוס) או בבקבוק במחיר של  230 ₪.

כשרות: כשר למהדרין בהגחת הרב שלמה בן עזרא רב אזורי גזר, לא מבושל. בד"צ בית יוסף, מהדרין מן המהדרין בהשגחת הבד"צ חוג חתם סופר, כשר לפסח, הופרשו תרומות ומעשרות ללא חשש ערלה ושביעית. כשר בהשגחת הרבנות הראשית לישראל.

מהגפן הבודדת שנמצאה ליד הבאר, 'יקב ברקן' הצליח לגדל בהדרגה מספר גפנים ומהן נטעו לבסוף כרם קטן. זו כנראה הפעם הראשונה בעת הנוכחית בה מייצרים יין מהזן העתיק והייחודי הזה, ממנו הצליח היינן הראשי, עידו לוינסון Master Of Wine, יחד עם צוות הייננים של היקב, להפיק 5 חביות בלבד.

את 2304 הבקבוקים הבודדים של "באר לבן" השייכים לסדרת "בטא" – סדרת הבוטיק של יקב ברקן, המיועדת לצרכני היין החדשניים וההרפתקניים, המעוניינים לחוות זנים ויינות שמתרחקים מהזרם המרכזי לקצוות היצירה האישית, שיוצרו, ניתן להשיג כיום רק במסעדת 'a' היוקרתית של השף יובל בן נריה.

עידו לוינסון, היינן הראשי של "יקב ברקן" ומאסטר ביין:
"לפני כעשור, כשהייתי בתחילת הפרויקט לגילוי ושיקום זנים מקומיים, לא האמנתי שאצליח לגלות את הזן הנפלא והייחודי, ובכלל – להפיק ממנו יין. כשאני חושב על "באר לבן" אני מדמיין את תושבי הארץ ששתו את אותו היין לפני מאות שנים ומתרגש מהמחשבה על הקשר לעבר ולארץ שלנו דרך יין זה.
זה כבוד גדול עבורי ועבור "יקב ברקן" ובשורה מרגשת בתחום היין הישראלי, שתקדם את היקב ברמה העולמית. אני שמח ומברך על החיבור עם השף יובל בן נריה ומסעדת aומאמין בשילוב של "באר לבן" הייחודי עם המנות הנהדרות והמיוחדות של המסעדה."

יובל בן נריה, שף ובעלי מסעדת a:
"כשעידו לוינסון סיפר לי לראשונה על "באר לבן" מיד ידעתי שארצה את היין בתפריט המסעדה. יש פה חומר גלם מקומי ייחודי. אני מאמין שבכל קפיצה קדימה, בכל חזון שמסתכל רחוק, יש יותר ויותר חיבור למקורות. ב-a השאיפה היא לשחק על המתח הזה שבין קדום ומתקדם. "באר לבן" זה התמצית של זה המתח הזה – זן קדום שבדרכים מתקדמות הצליחו להחיות ולהנפיק ממנו כמות מוגבלת של יין".

סיפורו הייחודי של הזן "באר לבן" מסדרת BETA:

לפני כעשור, עידו לוינסון, היינן הראשי של יקב ברקן Master Of Wine, היה חלק מקבוצת ייננים שמטרתה היתה גילוי זני ענבים מקומיים ונדירים שלא ידועים כלל ברחבי הארץ. צוותים שונים נשלחו לחיפוש נרחב בהרים, כפרים ונחלים ובכל מקום בו היה קיים סיכוי למצוא זנים ייחודים אלו.
צוות החוקרים הגיע אל קיבוץ פלמחים, לאחר ששמעו על גפן עתיקה וגדולה שגדלה ליד באר נטושה בקיבוץ עוד מלפני קום המדינה. את הגפן הזו העבירו החוקרים בדיקת DNA על מנת לוודא שהיין שמצאו לא דומה לזני הענבים המוכרים והידועים ואכן, כשהשוו את הDNA במאגר הגפנים הגדול בעולם נדהמו החוקרים לגלות שהגפן שמצאו לא דומה לאף גפן אחרת בעולם.
החוקרים גילו למעשה שמדובר בזן "חדש", או למעשה ישן שהיה קיים בארץ לפני מאות ואולי אלפי שנים – שממנו השתמרו גפנים בודדות ולבסוף גפן אחת ששרדה – אותה גפן ממנה הופק היין הייחודי "באר לבן" – שנקרא על שם הבאר לידה נמצא הזן.
הגפן, לפי בדיקה של החוקרים ומומחי היין, היא ככל הנראה צאצאית עכשווית של זן שהיה נפוץ מאוד באזורנו לפני זמן רב והיא שרדה גם לאחר שהפסיקו לגדל אותה באופן "מסחרי" בכרמים גדולים.

עידו לוינסון, היינן הראשי של היקב, טעם כחלק מתפקידו בצוות, כמויות קטנות ביותר של יין שהופקו מענבי הגפן הזו ומעשרות זנים נוספים שנמצאו ברחבי הארץ.
"באר לבן" תפס את תשומת ליבו של עידו והוא הבין את הפוטנציאל האדיר ואת הייחודיות של הזן. מספר שנים לאחר מכן, החליט לנטוע כרם של באר לבן ברמת הגולן.
הכורם הצליח להכין מהגפן הבודדה שנמצאה ליד הבאר עוד ועוד גפנים במשך מספר שנים, עד שהצליח להגיע לכדי כרם קטן, וממנו להפיק את היין בבציר 2021 – עשור לאחר הפעם הראשונה בה התגלה הזן הנפלא.

הזן הנדיר "באר לבן" הוא חלק מסדרת BETA של היינן הראשי של היקבMaster Of Wine, עידו לוינסון. סדרת BETA היא סדרה מחתרתית כמעט, המיועדת לצרכני היין החדשניים וההרפתקניים, המעוניינים לחוות זנים ויינות שמתרחקים מהזרם המרכזי לקצוות היצירה האישית.
סדרה כזו מאפשרת להפיק יין מיוחד גם אם מדובר בכרם אחד בלבד, קטן וייחודי, או בחבית קטנה ויוצאת דופן כל כך שמצדיקה יין אחד, נפרד, שייוחד רק לה.
בדיוק לשם כך יצרנו עבורכם את סדרת BETA, כמויות קטנות של יינות Hand Craft ייחודיים, ישירות אליכם, לפני כולם.

רשמי טעימה מטעם היקב:
באף ארומת פרחים ופירות גלעין – אפרסק לבן ומשמש, בליווי ארומה עדינה של עץ קלוי ונגיעת וניל. בפה היין בעל גוף בינוני ומרקם חמאתי, והסיומת פירותית ומתמשכת.

אודות "יקב ברקן":
יקב ברקן הוא היקב המעוטר ביותר בתחרויות יין בינלאומיות, לאורך השנים זכה היקב בכ 500 מדליות בתחרויות יין נחשבות. ברקן הוא היקב הישראלי הגדול ביותר וגם היקב המוביל במכירות היין. ברקן הוא הכורם הגדול ביותר בארץ. ליקב יש מעל 10,000 דונם של כרמים הפרוסים ברחבי הארץ- ממצפה רמון בדרום ועד הגליל העליון בצפון. פריסת הכרמים הרחבה מאפשרת לו מצד אחד להגיע לחומר הגלם הטוב ביותר, ומצד שני לבחון את הטרואר הישראלי בצורה הטובה. ליקב זנים שונים ורבים החל מזנים קלאסיים, זנים ים תיכוניים ועד זנים עתיקים (בני אלפיים שנה) ופריסת הכרמים הרחבה מאפשרת להתאים לכל זן את אזור הגידול המתאים ביותר עבורו.

אודות מסעדת "a":
שם המסעדה, a, מייצג את הפילוסופיה והפרקטיקה העומדים מאחורי המסעדה הן בפאן הקולינרי והן בעיצוב החלל, השואף למנימליזם. העבודה על התפריט נשענת על עקרון החזרה להתחלה. לבראשית, לחיבור לטבע. לייצריות. בן נריה והצוות שאפו להתחבר לכמה שיותר לטכניקות בישול ומיצוי טעמים של שימור, יישון והתססה. שילוב חומרי גלם יפניים עם טכניקות מיצוי טעמים אלה מאפשרות לבן נריה להמשיך ולצלול לבריכת הטעם השישי שכולנו אוהבים, האוממי.
התפריט מחולק לפי שיטות הטיפול השונות בו: נא, צלייה באש, טיגון ובישול באמצעות ברזל (מחבתות). המחשבה מאחורי בניית התפריט היא שהאורחים יוכלו להנות ממנה ראשונה ועיקרית. מנות איתנות בשונה משולחן הגדוש במגוון מנות קטנות. המטרה היא שהאורחים יחוו חוויה שלמה של טעמים, ריחות, טקסטורות, שירות וסאונד. כזו שתשאיר אצלם זיכרון ממשי.

'יקב ברקן' והשף יובל בן נריה, השיקו אמש את היין
"
באר לבן" מסדרת הבוטיק ''BETA:
2304 בקבוקים בלבד של יין המופק מזן ענבים מקומי קדום

הסדרה תימכר בבלעדיות במסעדות השף של יובל בן נריה: טאיזו ו-a

'יקב ברקן' ושף יובל בן נריה חוברים לפעילות ייחודית במסגרתה יושק היין הבלעדי "באר לבן" מסדרת BETA.
מדובר בסדרה יוצאת דופן בה מופק היין מזן מקומי עתיק בן מאות שנים, שנמצא ליד באר נטושה ומכאן שמו.
הזן אותר במסגרת פרוייקט מיוחד לשיקום זנים מקומיים שהיו נפוצים בארץ בעבר הרחוק וכמעט ונכחדו לחלוטין.

יין "באר לבן" יימכר בכוסות, (52 ₪ לכוס) או בבקבוק במחיר של  230 ₪.
כשר בהשגחת הרבנות הראשית לישראל.

יקב ברקן

צילום: ליאור גולסד

 

 

 

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top