חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יקב אבנר – "מגדל את הענבים באהבה ועושה את היין עם הנשמה"

כבר הרבה זמן אני מוזמן ורוצה לבקר ביקב אבנר. אני מלווה את האיש היקר והחביב הזה שנים רבות, עת נפגשנו לראשונה באחד מפסטיבלי היין ליקבים הביתיים שעורך בית הספר ליין ויקב שורק מדי שנה. עם הזמן, הייתה לי הזכות והכבוד, לפגוש באבנר ובנו עמית באירועי יין נוספים, וגם לטעום ולסקר מיינות היקב. שמש נעימה ושמיים כחולים קידמו אותי הבוקר בהגיעי ליקב אבנר בגבעת זאב. מצאתי את אבנר יושב בחצר היקב מתחמם בקרני השמש וממתין לבואי. "תשים על עצמך מעיל" הוא אמר "קריר כאן" ואכן בגובה של 760 מטר מעל פני הים בחודש ינואר בגבעת זאב כן, קצת קריר. אבנר, אירח אותי למופת, עם פלטת גבינות, ירקות, שמן זית ולחם טרי. מאוד שמחתי לפגוש אותו, אחד עם אחד, ועל הזכות לשבת איתו, לטעום איתו יין, ולהאזין למוצא פיו.

לפני קצת יותר מ- 10 שנים החליט אבנר אלה לצאת לפנסיה מעסקיו ולמצוא לעצמו תעסוקה שתעסיק אותו כל השנה וכל שנה. הוא נטע כרם בגבעת זאב עם ילדיו ונכדיו ופנה ללימודי גידול גפנים בבית הספר ליין שורק. הכרם נטוע משנת 2010 והבציר הראשון משנת 2013. בין לבין, הוא המשיך בלימודיו והפעם עשיית יין במשך כשנה בקורסים קטנים ובשנה השנייה והשלישית הוא העמיק את לימודיו וידיעותיו בקורס היין הדו-שנתי בבית הספר ליין שורק ומאז הוא עושה יין.

ב- 2013 אבנר הזמין את היועץ ארקדי פפיקיאן ללוות וללמד אותו ייצור ועשיית יין כשאבנר אומר על ארקדי פפיקיאן שהנו מנטור מקצוען המזוהה עם אסכולת העולם הישן (טעמים, בשלות, חביות וכיוב') ארקדי ליווה את אבנר במשך כשנה. בשנה השנייה אבנר הזמין את היינן אבי פלדשטיין ללוות ולייעץ לו בעשיית היין ואבנר מגדיר את אבי כההפך הגמור של ארקדי פפיקיאן בהיבט עשיית היין והוא יותר איש מעבדה ויותר העולם החדש.

בשנה השלישית החליט אבנר להתחיל לעשות את יינותיו בעצמו ללא מלווים ויועצים חיצוניים ואת היינות הללו מאז הוא מגדיר: "כיינות אותם אני עושה לעניות דעתי הקובעת והיא יוצאת לא רע".

הקו שלו לעשות יינות מתיישנים שהם יינות בעלי גוף מלא עם טעמי וניחוחות פרי וכל היינות שיוצאים מהיקב הם בעלי עוצמות ואופי וחינניות קטיפתיים, עדינים ומהנים ומחליקים בגרון. כלל היינות האדומים של היקב עשויים מענבים של הכרם הנטוע ביקב והם זנים בורדו כמו הקברנה סוביניון, המרלו, קברנה פרנק ופטי וורדו. הכרם מקביל ל- 3 וחצי דונם שהם 720 גפנים בשורות "צפופות" של מטר וחצי.

אבנר משגיח מקרוב על הענבים שלו בכרם ומתחיל את עשיית היין עוד משלב הגיזום, וכל אשכול אחר כך יקבל מאבנר ליטוף של חיבה והם נותנים לו בהמשך את התשואה כפי שהסלוגן של היקב אומר "מגדל את הענבים באהבה ועושה את היין עם הנשמה".

הכרם נטוע צפונית מערבית לירושלים בישוב גבעת זאב בגובה של 760 מטר מעל פני הים על אדמת טרה רוסה אוורירית, על מידרון מתון וקלאסי לגידול ענבי יין של כ- 3-4 מעלות. כיוון הנטיעה ממערב למזרח כאשר הרוחות שמנשבות באות מאזור שעלבים מבוא חורון ומתחיל ואדי להסגר ולעלות למסדרון ומנהרת רוח שמקררת את הכרם. בקיץ ההבדל בין הטמפרטורות בין כרמים באזור השפלה לכרם בגבעת זאב הנו 7 מעלות ותאמינו לאבנר שזה הרבה. השנה ניטע כרם נוסף מעברו השני של הכביש כרם הממשיך את הכרם הקיים, כרם שהניבה הראשונה שלו תהיה בבציר 2024. רוב הענבים בכרם הנם ענבי קברנה סוביניון, אחריהם המרלו הקברנה פרנק והפטי וורדו.

היקב מייצר יינות זניים וגם יינות בלנד בורדו. הם מתיישנים כל אחד בנפרד בחביות עץ אלון צרפתי בעיקר. ותקופת היישון בחביות של יינות היקב נעה בדרך כלל בין 16 חודשים ל- 24 ומכאן היינות נחים בבקבוק לעוד 12 חודשים של יישון והשבחה ורק אז הם יוצאים למכירה.

היקב מייצר כ- 2500 בקבוקי יין אדום בשנה. ועוד כ- 1000 בקבוקי יין לבן גוורצטרמינר יבש עשוי מענבים המגיעים מכרם ביישוב שבות רחל, וגם יין רוזה כל שנה ייחודי ומיוחד העשוי מענבי 4 זני הבורדו. גם יין הגוורץ וגם יין הרוזה נחטפים ביקב כמו "לחמניות טריות" והמלאי שלהם אוזל במהרה. הרוזה נמכר ביקב בכ-85 ₪. הגוורץ בכ- 95 ₪. האדומים מתחילים ב- 95 ₪ ליינות הזניים, הבלנד בורדו בכ- 105 ₪, עד ליין הדגל "גבעון" זוכה מדליית הזהב בטרה וינו והוא נמכר בכ- 350 ₪. היקב מייצר גם יין קינוח מחוזק בסגנון פורט אף הוא זוכה במדליית זהב, שהוא פשוט יין נפלא, ממתק אמיתי, מהטובים שבנמצא כאן בארץ, שנמכר ביקב בכ-200 ₪.

לא יכולתי להפרד מאבנר עם הבטחה לשוב ולבקר, מבלי לצאת עם 2 מיינות היקב והרי הם:

יקב אבנר קברנה סוביניון 2016 ספיישל רזרב

רשמי טעימה שלי: קברנה סוביניון קלאסי עשיר ומלא גוף, יין זה מספק באף, ניחוחות שכבתיים של קאסיס, עלי תה שחור ותבליני אפייה, המודגשים בחך, בטעמים גדולים ומרוכזים של קאסיס, פירות יער כהים מרוסקים, מוקה ורמז לאניס. הגימור שופע ויטאליות, עם מבנה ואורך טובים. יין שהזמן עשה לו רק טוב.

סוג היין: אדום יבש

הרכב זני: 100% ענבי קברנה סוביניון

תיאור היקב את היין: יין אדום יבש משובח ומוקפד המשלב את העולם החדש והעולם הישן בייצור יינות. צבעו ארגמן כהה, חמיצותו מאוזנת, מלא ועשירבארומות וטעמי פירות אדומיםשזיפים נאפרסקים דובדבנים ועוד. היין משרה בפה את עוצמת הזן יחד עם נעימות קטיפתית מופלאה עם סיומת מתמשכת.

היין מיוצר בסדרה מוגבלת של 400 בקבוקים, מתאים לאספנים.

התיישנות: 24 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי.

אלכוהול: 14.6%

כשרות: בהשגחת צהר לא משנת שמיטה. הופרשו תרומות ומעשרות כדין. ללא חשש ערלה ונטע רביעי. מתאים לפסח. לא מבושל.

יינן וכורם: אבנר אלה

בקבוק: 750 מ"ל

טמפרטורת הגשה מומלצת: 18- 16 °C

מחיר מומלץ לצרכן: 120-130 ₪.

יקב אבנר מרלו 2016 ספיישל רזרב

רשמי טעימה שלי: יין, שהזמן עשה לו רק טוב.יין מהשורה הראשונה, הראוי לכבוד. תווי פרי נדיב, עם רמזים של אגוז מוסקט וציפורן. פטל, דובדבן שחור ושזיפים, מעוררי תיאבון. מפנים את מקומם לגימור חלק ומובנה, עם טעמי משי קטיפתיים של שוקולד ותבלינים.

סוג היין: אדום יבש

הרכב זני: 100% ענבי מרלו

תיאור היקב את היין: יין אדום יבש, משובח ומוקפד המשלב את העולם החדש והעולם הישןבייצור היינות. צבעו ארגמן כהה, חמיצותו מאוזנת. עשיר בארומותוטעמי פירות יער אדומים ומשרה בפה נעימות קטיפתית מופלאה עם סיומתמתמשכת.

אלכוהול: 14.8%

היין מיוצר בסדרה מוגבלת של 400 בקבוקים, מתאים לאספנים.

התיישנות: 24 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי.

כשרות: בהשגחת צהר לא משנת שמיטה. הופרשו תרומות ומעשרות כדין. ללא חשש ערלה ונטע רביעי. מתאים לפסח. לא מבושל.

יינן וכורם: אבנר אלה

בקבוק: 750 מ"ל

טמפרטורת הגשה מומלצת: 18- 16 °C

מחיר מומלץ לצרכן: 120-130 ₪.

ביקב אבנר חצר קסומה ומאובזרת הגובלת בכרם הפרוש לפניה ובה ניתן לקיים ארועים מיוחדים באוירה פסטורלית. החצר יכולה להכיל עד 80 מוזמנים אך ניתן לקיים גם ארועים אינטימיים יותר של עד 18 מוזמנים בחדר טעימות היין.
ביקב ישנו מטבח מאובזר להכנת ארוחות גורמה/ברביקיו ע"י שף מרשימת השפים המומלצים של היקב או ע"י שף פרטי מטעם המזמין.
וכמובן ששום אירוע אינו שלם בלי יינות היקב המשובחים שיוגשו להנאת האורחים.
ביקב חניה נוחה לאורחים ונגישות לנכים.

בהשגחת ארגון רבני צוהר בהשגחת רבני צוהר | היקב שומר שבת

יקב אבנר

הרימון, גבעת זאב (צמוד לתחנת ״דלק״)

טל׳ – 02-5822236

חפשו: ״יקב אבנר״ ב-waze.

קרדיט תמונות: דני רובין

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top