חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יקב כישור "עין יפעם 2016" חוויה של יין

ביום חמישי האחרון בשעת צהרים, שמעתי דפיקה בדלת ועל סף דלת ביתי, עומד לו חבר, קצת לצערי ממהר, ובידיו שקית ובתוכה מתנה. ואני לא באמת מכיר אנשים שלא אוהבים לקבל מתנות. והמתנה, בדמותו של בקבוק יין, נתון בארגז עץ מהודר ובתוכו בקבוק יין נהדר. על רכס הרי הגליל המערבי, מרחק נגיעה מהים התיכון, הולכת ונרקמת מסורת יין מתחדשת. יקב כישור, שהוא הרבה יותר מיקב, מוביל לתחילתו של אזור יין מופלא. יקב כישור הוקם בשנת 2010 בכפר כישורית – כפר לאנשים עם צרכים מיוחדים מוקף בחורש טבעי ובנופי הגליל המערבי. הגתות העתיקות, שעל צלע ההר הפותח את הגליל העליון ממערב, רומזות ומספרות לנו סיפור לא לגמרי מפוענח. לפני כ-2000 או 3000 שנה, עברה כאן על ההר הצופה אל חופי נהריה ועכו, דרך יין מפוארת. לצדי הדרך, היו נטועים כרמים רבים ומהם התפתחה תעשיית יין ענפה. אבל הכרמים נעלמו עם הסתלקותם של הפיניקים ושל הצלבנים, ובמשך למעלה מאלפיים שנה, לא ניטע על ההר הזה ולו כרם אחד. בקיץ 2007, מתוך החלטה להקים ענף תעסוקתי יצרני חדש ב"כפר כישורית", ניטעו הכרמים הראשונים של כרם כישור המשקיף לים התיכון. "כפר כישורית", הוא ביתם לחיים של כ-175 בוגרים עם צרכים מיוחדים והכרם והיקב, הינם שניים מתוך מספר ענפי התעסוקה של חברי הכפר, השותפים לעבודת הכרם ולעשיית היין. ביקב כישור, יוצרים ארבע סדרות של יינות: ‘כישור’, ‘משגב’, ‘כרם נחל יסף’ ו-‘כרם מצודת תפן’. בנוסף הם משיקים מפעם לפעם מהדורות מיוחדות של יינות העומדים בפני עצמם. כרם מצודת תפן, נטוע למרגלות ההר בו שוכנת "מצודת תפן". מקור השם תפן הוא בערבית ומשמעותו מבול או טייפון. הכרם זוכה למקרו אקלים ייחודי בזכות גובהו היחסי לאזור ומיקומו המהווה את קו החיבור בין שני אזורים, הגליל המערבי והגליל העליון. יין הדגל "עין יפעם" מגיע מסדרה זו. 

יקב כישור עין יפעם 2016

רשמי טעימה שלי: את היין הזה, טעמתי לראשונה בערב השקה ליין, שקיימו אנשי היקב לעיתונאים וכתבי יין בתל אביב, בספטמבר 2019. חלפה תקופה והיין זכה לעוד חודשי השתבחות. עם תרומה נדיבה של סירה, היין הזה מהווה פרשנות משל עצמו, של יינות "עולם חדש" לבלנד מבוסס 2/3 קברנה סוביניון. האף "בשרני". החומציות גבוהה ומאוזנת היטב. הסירה מוסיפה "חריפות" בלתי צפויה וביטוי פרי עסיסי ובשל. לצד ניחוחות "שולטים" של אוכמניות ודובדבנים שחורים מהצד של הקברנה סוביניון, בעוד ענבי הסירה תורמים תווי אוכמניות שופעים, לבנדר פרחוני, ורמזים לתבלין פלפלי, לצד רמיזה מעושנת ונגיעה מתקתקה המוסיפה מורכבות. הטאנינים מעניקים מעטפת שאוחזת היטב. זהו יין מושקע. שהיה במעט מאופק אך מקסים בצעירותו, שממשיך לפתח מורכבות, עם יישון נכון, בתנאי אחסון אופטימאליים. יופי של יין.

סוג היין: יין אדום יבש

תיאור היקב את היין: עמוק ומסוגנן. מאופיין במרקם חלק וקטיפתי, ארומת פרי אדום טרי יחד עם תיבול נעים. עשיר בטעמים ובעל רבדים רבים של מורכבות.

זני ענבים: קברנה סוביניון, סירה

אזור גידול: גליל מערבי עליון. כרמי יקב כישור מהווים איזור גידול ייחודי הנהנה משילוב בין שני אזורי האקלים המרכיבים אותו, השפעת הים התיכון ממערב אחד והגליל העליון ממזרח.
"עין יפעם" או בשמו הערבי "עין מג'נונה" (המעיין המשוגע), הוא אחד המעיינות היפים והייחודיים ביותר בארץ.
המעיין נובע בין כישור, לישוב ירכא וזורם אל תוך נחל בית העמק. שמו ניתן לו בזכות יופיו המרהיב והמתעתע, ברוב ימות השנה הוא יבש, אך לאחר הגשמים נובע בעוצמה רבה וממלא לחלוטין את הבריכה המשתקפת בצבעים מרהיבים. לאחר מכן מתחלף התהליך כך שלעיתים הבריכה מלאה ולעיתים ריקה, מה שהקנה לו את שמו הערבי עין מג'נונה.
"עין יפעם" – במהלך השנים גילו אנשי היקב, כי מספר שורות כרמים, מניבות פרי שונה, מבודל ובעל אופי ייחודי. הם בחרו לייצר מגפנים אלו, יין נפרד ולקרוא לו בשם המעיין הקרוב אל היקב "עין יפעם", המבטא את היופי שנגלה אלינו מן האדמה.

תהליך ייצור: בציר סלקטיבי לקבלת יבול נמוך, לאחר התסיסה, משביח כ 20 חודשים, בחביות מאופקות במיוחד, בכדי לא להאפיל על מאפייני הפרי.

מבוקבק ללא סינון: ומיושן לפחות שנה בבקבוק לקבלת איזון אופטימאלי.

יישון בחביות עץ: 20 חודשים

אלכוהול: 14.5%

ביקבוק: יוני 2018

טמפרטורת הגשה מומלצת: 16°- 18°C

כשרות: כשר לפסח. יין נקי מחשש עורלה טבל ושביעית. רבנות מקומית, בד"צ בית יוסף .O.U

יינן: ריקי ריצ'ארד דייויס

מחיר מומלץ לצרכן: 230.00 .

יקב כישור

קיבוץ כישור, ד.נ. בקעת בית הכרם, 2012300

04-9085198

[email protected]

קרדיט צילום: אייל קרן צילום קולינארי

 

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top