חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יקבי גוש עציון – טעימת יינות וארוחת בוקר במסעדת היקב – חוויה של ביקור

כשיצאנו מתל אביב בשישי האחרון את הבית, השעה הייתה 08:00. הגשם לא פסק מלרדת, והחזאי הבטיח שהגשם יישאר אתנו לכל אורך הסופ"ש. אסף חכימי ידידי הנהג התורן, מנהל ציי הרכב לנסיעות מבחן של חברת "דוד לובינסקי", הגיע עם רכב מהודר פיג'ו 5008 בנזין פרימיום, עם חימום מפנק בגב הכסאות והבטיח לי שנגיע בזמן בדיוק כפי שהתחייבנו בפני אייל המארח שלנו ביקבי גוש עציון בשעה 09:00. כשחצינו את המחסום של גוש עציון, הטמפרטורות צנחו מטה וערפל סמיך היקשה את הדרך, רק משוגעים יוצאים את הבית ביום שכזה ובמזג אוויר שכזה, הרהרתי לעצמי בקול רם, והפיג'ו 5008 הנהוגה בידו האמונה של אסף, נכנסה לחניה של מרכז המבקרים של יקב גוש עציון בשעה 08:59 ותסכימו איתי שזה אחלה עמידה בהבטחה וזמנים.

ריחות של תבשילים עלו מן המטבח של מסעדת "ביקב" מסעדה חלבית דגים במרכז המבקרים ומגוון של מנות מזמינות סלטים, שקשוקה מבעבעת ופשטידות, עיטרו את שולחן הבופה והכול בהשגחת כשרות מהדרין.

"אין פה נפש חיה" אמרתי לאבי רובין מנהל מרכז המבקרים, והוא השיב לי בחיוך מאיר פנים ומזמין אורחים "תן לי חצי שעה ויקשה עלי למצוא לכם שולחן פנוי".

המארח שלנו הוא ידידי אייל בוקסנבוים עלם חמודות שמאז ומתמיד לפחות בעיניי היה ונשאר הפנים של היקב. למרות שאני זוכר היטב, מטעימים יין שנים לא מעטות אחורה, את תמר רוזנברג זיכרונה לברכה מהנדסת בהכשרתה ואת שרגא רוזנברג יינן היקב מנהל בית אבות לשעבר, שעזבו את מקום עבודתם ומטה לחמם, על מנת ליצור חזון וחלום לכדי מציאות בהקמת יקב.

אייל בוקסנבוים עבד שנים ביקב בנימינה הוא החל כפועל, אחר כך כמנהל ייצור לילה, אחר כך ניהל חנות יין בבית המשקאות של שחר בירושלים, בספטמבר 2012 הוא מגיע ליקב גוש עציון פרק זמן בחייו אותו הוא מגדיר כחיבור החזק אל עולם היין. ב- 2013 הוא למד במכללת תל חי אצל איתי להט, ועם השנים הוא הבין שלא רק אהבה וחזון ומקום מדהים יש ביקב גוש עציון אלא וגם משפחתיות ואחיזה באמונה ושייכות למקום ולמקורותיו. ב- 2016 הוא חבר לידידו אביתר כהן בעל חנות יין בירושלים ופתחו יחדיו בר יין בשם "קורקי". הבר יין עבד כשנתיים כשבמהלכן אייל ממשיך כפרילנס ללוות את היקב ואת לקוחותיו הוותיקים. כחצי שנה, עשו אייל ורעייתו לאחר מכן "חופשת ניקוי ראש" במזרח מנותקים מכאבי ראש ודאגות פרנסה. כשהם חזרו אייל חיפש עבודה. יקב ירושלים קיבל אותו לתפקיד במרכז המבקרים של היקב. אייל הרגיש שהעבודה מבצעת שם והשינויים לטובה הולכים ומקבלים אחיזה, אבל הוא והבעלים של היקב לא ראו עין בעין את הדרך ואייל ביקש לסיים. כיום הוא מנהל אזור דרום מכירות של מוצרי איכות, ובמקביל הוא חזר אל כור מחצבתו יקב גוש עציון כפנים של היקב וכהגדרת התפקיד "מנהל המותג" יקב גוש עציון. לא בשל העובדה שהיקב כה חסר את אייל בכבוד הראוי אלא שהיקב היה חסר מישהו בפוזיציה הזו מישהו שייקח על עצמו למנף ולמתג ולשווק את היקב.

כל שנה ושנה מחליטים במסעדת היקב, לצאת עם תפריט חדש. בלי עין הרע וברוך השם הם אומרים, יש לנו מלחמה לא קטנה על כיסו, חיכו וטעמו של הצרכן כאן בגוש. עד לפני 5 שנים, מסעדת יקב גוש עציון הייתה המסעדה החלבית היחידה שבגוש. עם השנים, נוספו עוד ועוד מסעדות בכפר עציון כמו החממה, והרוזה, אישטבח, ואפילו קפה גרג. ואז נפלה כאן במסעדת היקב ההחלטה לעשות שדרוג מעלה ולהפוך למסעדת איכות לעלות מדרגה להביא דגים טריים שזה מאוד קשה ולשנות את התפריט במרכיבים גבוהים והכול לצד יינות היקב. ב-2017-2018, גן האירועים הצמוד ליקב עשה חייל ובתקופת הקיץ הביקוש למקום והתפוסה, הם ב"רמות מפחידות" וכפי שניתן לראות הכול קשור במישרין ובעקיפין ובעבותות ליקב.

יקב גוש עציון נמצא במקומו פחות או יותר מאז שנת 2005. שרגא רוזנברג הבעלים והיינן של היקב, עושה יין לכו ותאמינו מאז שנת 1986 זה החל בהתססת שיח פטל שחור אימתני שגדל אצלו בחצר הבית, מכאן גם החל מקנן אצלו חיידק היין שהחל ממלא את מרתף הבית, עד ששני בני הזוג רוזנברג קיבלו החלטה ששינתה למעשה את חייהם. כשהם שניהם למעלה מגיל 50, הם עזבו מקומות עבודה מסודרים, והחליטו להקים יקב. תהליך בנייה שהחל בשנת 2002 נמשך עד שנת 2005, כשמבציר 2006, מושקים יינות האיכות הראשונים של יקב גוש עציון והשאר כבר היסטוריה.

עם השנים, היקב מייצר יינות מוצלחים ומבוקשים, אבל משהו שם מגרד בין האצבעות וזו החוסר בחשיפה והכרה של השם ויינות היקב בחוץ. וכך משנת 2008, מצטרף אל היקב כיועץ חיצוני היינן איתי להט, שמלווה את היקב מאז ועד היום.

אל מתחם היקב, נוספה מסעדה, נוסף גן אירועים, והקומפלקס כולו גדל ותפס נפח. את ההשראה שואב היקב מיקב תישבי ובעליו יונתן תישבי ובנו ממשיכו גולן תישבי, שלהם חלק מסוים באחוזים בכרמי היקב וביקב.

לאט לאט עם השנים החלו להינטע כרמים באזור בשנת 1994 כרם ראשון באפרת, ואל הנטיעות הצטרפו בשותפות גם קיבוצי הסביבה ראש צורים, כפר עציון ומגדל עוז כשהיום יש למעלה מ- 900 דונם כרם בכל הגוש. לא בכל תנובת הכרמים עושה שימוש יקב גוש עציון ומהענבים של הכרמים נהנים לא מעט יקבים כמו יקב טפרברג, יקב תישבי, יקב גיתו, יקב שירן, בזמנו גם יקב שורק ואחרים.

ב- 2018, החליט היקב לעשות שינוי מיתוג מחדש. ובקטע מאוד טוב, הדברים קורים כאן ביקב מאוד לאט ובמחשבה מאוד עמוקה. זה בא לידי ביטוי בתוויות יין חדשות לסדרת האלון הבודד, וביין מיסתורי פרימיום מאוד מאוד גבוה שיושק חגיגית בין פורים לפסח היין כבר קיים חצי שנה מבוקבק אחרי שלפני שנתיים הוחלט ביקב לעשות יין פרימיום גבוה. ויש שמספרים שכדאי לחכות ויש למה לצפות כשהרמז היחידי שהצלחתי לסחוט שמדובר בבלנד אדום.

במרתף היקב, ליד חדר החביות שהגישה אליהן פשוט אסורה בשל מגבלות כשרות, הוקם לפני שנה, מדף של יינות מתיישנים משנת 2006 ועד 2016 אייל לוקח בקבוק של יין ריזלינג של היקב משנת 2009 ואומר שהיין הזה נשמר לדוגמא כמבחן ליכולת של יין שכזה הידוע ביכולות ההתיישנות שלו והוא ייפתח באירוע מיוחד או חגיגי. כך גם הקברנה פרנק 2009 מסדרת האלון הבודד הממתין לשעת כושר לפתיחתו.

בשנת 2012, ייצר יקב גוש עציון כ- 40,000 בקבוקים. עם השנים וככל שהביקוש ליינות היקב גדל והמיכון והציוד הטכני הלך והשתדרג לרבות מכונת ביקבוק שעושה את הכול משלב ניקוי הבקבוקים דרך המילוי, הפיקוק, הקפסולה העליונה ועד לרמת הדבקת התווית הכול באופן אוטומטי, בשנת 2019 ייצר היקב כבר 100,000 בקבוקים עם שאיפה להגדיל את ההיקפים לפי שעה לכדי 120,000 בקבוקים.

היקב מייצר למעלה מ- 40% יינות לבנים ורוזה, והיקב מייצא כיום יין למעלה מ- 45% לשוק הכשר בארצות הברית באמצעות חברת ROYAL WINE. כשבחנות היקב נמכרים למעלה מ- 20% והשאר משווקים לשוק המקומי באמצעות תומר שאחראי על ההפצה.

טווח המחיר של יינות היקב הוא כזה: היין הכי זול תמצאו 2 ב- 100 ₪ יינות הנמכרים רק ביקב, בחנויות תמצאו יין רוזה ב- 60 ₪, סדרת נחל פירים נמכרת בסביבות ה- 80 ₪, סדרת האלון הבודד נמכרת בסביבות ה- 130 ₪, ומכאן המחירים יעלו עד ל- 199 ₪ לסדרה הגבוהה עמק ברכה, כשכאמור, כולם מצפים להפתעה בזכות יין הפרימיום הגבוה שכרגע לא מספרים על שמו, או מה יהיה שם הסדרה הגבוהה מעל עמק ברכה, שבה ימוצב וכמובן מה יהיה מחירו. כמו כן תמצאו ביקב למכירה ליקר דובדבנים ייחודי ומדהים עם 19% אלכוהול במחיר של 99 ₪, שמביני דבר יודעים לספר שמדובר בלהיט לכל דבר ועניין.
ביקב עושים שימוש רק בחביות עץ אלון צרפתי של 3 חבתנים שונים, כשבכל שנה נרכשים ונעשה שימוש בכ- 25% חביות חדשות לפי החלטה של היינן.

היין הלבן היחיד שבו נעשה שימוש בחביות הנו יין שרדונה יחסית יין חדש שמיוצר ביקב, הרבה ובעיקר לפי דרישת שוק היין הכשר בארצות הברית ולבקשתם של אנשי ROYAL WINE מהיין נעשו כ- 3 חביות והשרדונה שהה בהן כ-8-10 חודשים.

מעל 17 תוויות של יין יש ביקב גוש עציון המביאות לידי ביטוי מעל ל- 20 זנים של ענבים. יהיו אנשים שיטענו שהיקב בנושא הזה קצת מבוזר ונכון היה לנסות ולצמצם את התוויות לכדי יין או שניים הכי טובים שיש בכל אחת מסדרות היקב, אבל שרגא רוזנברג מאמין בחזון וזוהי דרכו.

אם היו רוצים בני הזוג תמר ושרגא רוזנברג לקרוא ליקב שלהם ולמעשה ידיהם יקב רוזנברג זו לא הייתה כלל בעיה עבורם. רק שמדובר באנשים מאוד שורשיים עם חיבור עמוק וזיקה למקום ולפיכך מה נכון יותר היה מלקרוא ליקב על שם מיקומו גוש עציון. ולפיכך, גם בסדרות היין תמצאו חיבור ישיר למקום ולעברו ההיסטורי כמו "נחל הפירים" כשבסדרה זו יין אחד לבן, 2 יינות אדומים, יין אחד רוזה. או ה"אלון הבודד" הסדרה המרכזית של היקב והמהווה סדרה של יינות זניים הכוללת 3 יינות לבנים ושלוש יינות אדומים. מעליה הסדרה הגבוהה סדרת "עמק ברכה" בסדרה זו תמצאו את השרדונה פרימיום המיועד לשוק בארה"ב והוא נמצא למכירה גם כאן ביקב ב- 129 ₪.

ואלה העושים במלאכה:

שרגא רוזנברג – יינן ובעלים איש חזון ואומנות.

אסף רוזנברג – בן ממשיך והמנהל הכללי של היקב.

איתי להט – אשר על הייעוץ והליווי המקצועי קריא הפרקטיקה.
ציון חג'ג' – מנהל תפעול. בדיקות מעבדה והכול מכל וכל.
אייל בוקסנבוים – מנהל המותג יקב גוש עציון והפנים הנכונות והמקצועיות של היקב
אבי רובין – מנהל מרכז המבקרים.

ולטעימת היינות:
יקב גוש עציון סוביניון בלאן 2018 – באף, ניחוחות אשכולית, לימון ותפוח, פריכים ותוססים מצטרפים לטעמי הדרים. גוף בינוני. מרענן ונקי חמצמצות מאוזנת לצד טרופיות חנפנית משהו. יין של קייץ ומנות ראשונות. תענוג לא פחות. עם יופי של תמורה ל- 65 ₪.

יקב גוש עציון שרדונה עמק ברכה 2018 – רושם ראשוני של שמנת עשירה וחמאתית הופך במהירות לארומות של דבש ושקדים קלויים קלות, ואחריהם תווים עשירים יותר של אננס, הדרים, לימון וקרם ברולה. היין מרענן על החיך, עם מינרליות בהירה ונקייה. הרושם המתמשך הוא של גרידת לימון והכול באיזון הרמוני עדין ונעים. 129 ₪.

יקב גוש עציון נחל הפיריםSMG 2017 – בלנד אדום יבש שליש שליש שליש של ענבי סירה מורבדר וגרנש. יין עם פרי לפנים, מגובה בטאנינים חלקים ואלגנטיים. באף, מצאתי ניואנסים של פירות אדומים שונים, תות, דובדבן ושזיף עם גוון אדמה כפרי קליל שנוגע בכמה תבליני עץ אלון באופן ארומטי. בחיך, היין בעל גוף בינוני עד מלא ויש בו גרעין של פרי אדום, דובדבן ושזיף מתובל בקלילות, עם טאנינים אבקתיים שמובילים לגימור יבש אך "חם". קצת מהקצה הכפרי שענבי המורבדר מביא לבלנד דוחף את הקצה האחורי ומוסיף אלמנט נוסף של ניואנס מורכבות לחבילה הסופית. 80 ₪, ואו 2 ב- 150 ₪.

יקב גוש עציון נחל הפירים בלנד בסגנון בורדולז יין אדום יבש 2017 – אישית, אני מאוד אוהב בלנדים בורדולזיים לבטח את אלה העשויים ביד נאמנה. מצאתי ביין איזון נכון עם פרופיל נהדר של שוקולד, קרמל, אגוזים קלויים, תות, ונוגט, עם תחושת פה גדולה ועשירה. ויין ליהנות ממנו.

יקב גוש עציון האלון הבודד קברנה פרנק רזרב 2017 – היין האהוב עלי בטעימה אחרי הסוביניון בלאן. ואיתו גם יצאתי הביתה. צבע, סגול עמוק עד ליבה. באף, גוונים ארומטיים מורכבים, עם המון פלפלים, דובדבנים שחורים ורצפת יער כמו גם כמהין טריים, ותבלינים אסייתיים. בחיך, "רוחב" עם תווי שוקולד ושזיף שחור בשל, סובבים מינראליות מסויימת. הטאנינים מרתקים מתאזנים בחומציות נוכחת "מתכופפת" לאיזון. הסיומת ארוכה עם נגיעות מתמהמהות של פריחת דובדבן וארז. התיישנות כמעט 20 חודשי חבית. 130 ₪. יין שתמיד מביא איתו זכיות במדליות זהב בכל תחרות יין.

יקב גוש עציון קברנה סוביניון רזרב 2017 – לטעמי, יין קצת בנאלי, אבל לא חלילה לרעה, עם מחסור בייחודיות או טביעת אצבע ומאידך אני לא מתלונן על יין שהוא בהחלט שווה ערך ותמורה לבטח לחסידיו של מלך היינות הקברנה סוביניון. מצאתי בו ביין שכבות של שוקולד, תות, דובדבן מיובש, טבק, איזון אלון קלוי עם טאנינים משיים וחומציות בהירה ליצירת קברנה סוביניון מאוזן שאפשר ליהנות ממנו כאן ועכשיו. 130 ₪.

יקבי גוש עציון

טל: 02-9309220

פקס: 02-9309156

צומת גוש עציון, ת.ד 1415 אפרת

 

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top