חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יקב משק יין הנס שטרנבך – גדי ממשיך לעשות "יין נטו" – משובח

ב – 19.9.2019, קיים גדי שטרנבך הבעלים והיינן של יקב משק יין הנס שטרנבך שבגבעת ישעיהו את האירוע השנתי שלא מעט מצפים לו של חגיגת ההשקה. במסגרת זו, השיק גדי לה ג'נבא 2015, נחל חכליל 2015, נחל חכליל 2016, נחל חכליל לבן 2016, נחל שוכה לבן 2016 כמעט יבש, ג'נבא לבן 2017, ונחל חכליל לבן 2017, ובטח תסכימו איתי שזה המון יינות להשיק. אדם, הבן של גדי הנמצא עם רעייתו בלימודים בגרמניה והוא זה שמתעתד כבר במהלך השנה הבאה לקחת על כתפיו את ניהול היקב ועשיית היין, הזמין אותי אישית לאירוע, אך לדאבוני נבצר היה ממני להשתתף וההפסד היה כולו שלי ולכל מי שלא בא והיה. אז הרשיתי לעצמי בשישי האחרון, לקבוע עם גדי לפצות את חיכי וסקרנותי מיינות היקב. "תבוא אם לא קשה לך ב-09:00 בבוקר אמר גדי, ככה יהיה לנו זמן. כי מהשעה 10:00 מתחילים להגיע לכאן מבקרים לסיורי טעימה בכל שעה עגולה וחוששני, שלא יהיה לנו מספיק זמן שאני מבקש להקדיש לך". אז ב- 09:05, ידידי אסף חכימי ואנוכי, התייצבנו בחצר היקב כשגדי שטרנבך בא ומקדם בשימחה את פנינו. "איפה נשב" שאלתי את גדי. "בסוכה הצופה אל הנוף"? הקשיתי. "בואו וניכנס אל היקב" השיב גדי. "יש לי הרבה מה לחדש לך".

"החלטנו לחסל את כרם הקברנה סוביניון שלנו" פתח גדי בפצצת החדשות המרעישה שלו. "הכרם לצערי היה מוכה וירוס. גם ירדה לו כמות היבול וגם האיכות ירדה. בפעם האחרונה שעשיתי מענבי הכרם הזה ג'נבא רזרב זה היה ב- 2016. ומאז לא עשיתי לצערי ג'נבא רזרב. עשיתי עוד נחל חכליל 2017, כמות קטנה עוד ב- 2018, השתמשתי בענבים גם לעשות רוזה. זוהי מכה עבורי מארץ המכות. לבוא ולטעת עכשיו איזה 13 דונם חדשים אני מעריך שזה משהו בשקט כמו 150,000 ש"ח. הוירוס הזה הגיע עם השתילים. אני מייחס חשיבות רבה לעשיית יין מענבים שלי. ענבים קובעים את אופיו וטיבו של היין. את זה אתה לא מוציא למיקור חוץ. אני לא רוצה להיות כמו אחרים שמייצרים את היין שלהם מענבים שלא הם גידלו. בעולם התרבותי אתה מגדל יין. לא מגדל ענבים."

אז מה אתה עושה? אני שואל את גדי. והוא משיב: "קודם כל יש לי מלאי. ואת המלאי צריך למכור. כבר קרה לי שנאלצתי לקנות ענבים מבחוץ לתקופה קצרה ואת אלה, הוספתי לענבים שלי ועשיתי יין. זה לא טאבו, זה לא משהו שאסור. אבל אם לא צריך, אני לא רוצה לעשות את זה".

אם כך גדי, לאן פניך מועדות? "ובכן, אני כבר לפני שנתיים הפסקתי להשקות ולגזום את הכרם הזה. אבל הוא המשיך להניב, כאילו כלום. אבל הענבים כבר לא מה שהיו פעם. הם יצאו באיכות נמוכה, כאלה שמתאימים לרוזה בלי הרבה צבע ובלי הרבה סוכר. בקיצור צריך "להרוג ולשנטע את הכרם הזה וזה נעשה כבר לפני כחודש. ניתן לאדמה קצת להיות יותר טובה. אני היום בן 72, ואדם הבן שלי, חוזר השנה. הוא יתחיל לנהל כאן את הכול. ההחלטה לעקור ולנטוע מחדש היא החלטה משותפת שלי ושל אדם. אחרי זה ההחלטות כבר תהיינה שלו. מה לטעת, ובאיזו שיטה וצורה. אני מוכן תמיד לשמש לו כיועץ, אבל הוא יהיה הבוס. שנתיים כך אני מעריך ניתן לאדמה להירגע. ובשנה השלישית ניטע. ואחרי שלוש שנים, נראה ניבה ראשונה, ואת יין הפרימיום נוציא שלוש שנים אחרי… אומר גדי וצוחק בקול גדול, "אני כבר מעריך שלא אהיה אז כבר בחיים"

"עשיתי יין פרימיום מבוסס ענבי סירה. את האמת, זו לא הייתה כוונתי במקור. את הסירה 8 הדונמים, נטעתי ב- 2010. התסריט שהיה לי בראש שהג'נבא רזרב יהפוך ליין ש- 75% ממנו יהיו ענבי קברנה סוביניון, ו- 25% יהיו ענבי סירה. והנחל חכליל יהפוך ליין ש- 75% יהיו ענבי סירה, ו- 25% ענבי קברנה סוביניון. משהו שסימטרית זה עובד טוב. ובנחל חכליל זה קרה כחלק מתהליך די טבעי".

"בג'נבא רזרב אמרתי לעצמי, זהו יין עם מוניטין, עם ציונים גבוהים ופרסים, עם עוקבים ועם קונים עתידיים, אני צריך להיזהר, אז כשזה הגיע לביקבוק של הג'נבא רזרב 2013, יצא לי לבלות שעות וימים בטעימות של סירה וקברנה סוביניון על מנת למצוא את היחס הנכון לערבוב. התחלתי ב- 25% קברנה סוביניון כי היו לי כ- 2700 ליטר של ענבים בפרוטקול פרימיום, שזה 3 שבועות השרייה על הקליפות אחרי תום התסיסה הכוהולית, שנתיים בחביות, שנה מתוכן בחביות חדשות ושנה אחת בחביות בנות שנתיים. ועל מנת ליצור את ההתאמה עשיתי 900 ליטר של ענבי סירה ( מתוך 3600 ליטר זה 25%). וערבבתי וטעמתי וערבבתי וטעמתי וירדתי וירדתי ונשארתי עם איזה 5% ואמרתי לעצמי שאני בשום אופן לא רוצה לשנות את האופי של הג'נבא רזרב והחלטתי סופית שאני לא משנה. וכך, מצאתי את עצמי עם 900 ליטר יין סירה פרימיום, שהיה יין טוב. בקבקתי אותו וקראתי לו לה-ג'נבא. השם מתכתב עם יינות "לה-לה" מקוט-רוטי בעמק הרון הצפוני שבצרפת. הוספתי לסירה שלי קצת ענבי ויונייה, ויישנתי שנתיים חצי מתוכם בחבית חדשה וחצי בחבית בת שנתיים. הבן שלי אדם שלח את היינות הג'נבא והג'נבא רזרב לאיזה תחרות בינלאומית בגרמניה ושני היינות קבלו מדליות זהב. הג'נבא רזרב קיבל בתחרות 90 נקודות והלה-ג'נבא קיבל 93 נקודות ותסכימו איתי שיש לנו בהחלט מקום לגאווה".

"הלה ג'נבא מכיל 13% ענבי רוסאן וזה מנהג של עמק הרון. מתסיסים אחוז מסוים של יין לבן עם הסירה. וזה לא כדי לדלל את הצבע של היין ולא בכדי לתת ליין אופי יותר פרחוני או פירותי אלא בכדי לחזק ולייצב את הצבע זאת המטרה. אנחנו ביקב דוגלים ב"יין נטו" אני מגדל בתוך אותו הכרם שורות של ויונייה ורוסאן לצד הסירה זה מבשיל יחד עם הסירה, אני בוצר יחד ואני מתסיס יחד לפי בחירה. לרוסאן יש טאנינים בקליפות וזה עוזר לייצב את הצבע".

"אני מאמין ביינות לבנים. נטעתי שטח קטן. ב- 2014 לראשונה השקתי לבנים ורוזה, היו לי כ- 2800 בקבוקים סך הכול. ולא הספקתי להגיד ג'ק וזה נעלם. והיינות היו טובים והטרנד העולמי התהפך ולטובה ואנשים החלו לרצות יותר יינות לבנים ורוזה". "אם הייתי יודע" אומר גדי בחיוך "אולי הייתי נוטע הכול לבן". השנה הולך להגיע ליקב המומחה מספר אחד בארץ ליינות לבנים. זה אדם הבן שלי. הוא הראשון שלמד בגרמניה והוא יהיה כאן המומחה מספר אחד".

"הטעם שלי ביין השתנה בשנים האחרונות. אני כבר לא מחפש 15% אלכוהול ביין שלי. היום אני כבר רוצה יין עם 13% אלכוהול. אני פחות "חך ישראלי". אני התחלתי לבצור לפי רמות חומצה. בתנאי הארץ תמיד יהיה לי מספיק סוכר. ביינות הלבנים חשובה לי מאוד רמת החומצה. אבל יש לי ואני תמיד מקפיד על גבולות גיזרה".

ב- 2019 בצר גדי פחות מ- 10 טון ענבים. לפני שכרם הקברנה סוביניון נכחד, היה גדי בוצר כפול מהכמות הנוכחית. בחדר החביות יש בעיקר כיום יין לה ג'נבא, בתהליך כזה או אחר של התיישנות והשתבחות ובמיכלים ממתינים יינות לבנים לפני ביקבוק.

"בסוף, מה שחשוב זה הענבים. חרף העובדה שאני עושה שימוש בחביות חדשות, אינני מייחס חשיבות רבה לחבית. ומ- 2016, כל היינות שלי מותססים בתסיסה פראית ואיני משתמש ולו בגרם שמרים אחד".

טעמנו טעימת מיכל של נחל חכליל לבן 2019 שעשוי משני שליש ענבי ויונייה ושליש ענבי רוסאן לפני ביקבוק. יין עם פרי מצוין וחמיצות נהדרת.

טעמנו נחל חכליל ורוד – רוזה 2019 העשוי 100% ענבי פטי וורדו. זהו יין רוזה בעל גוון אדמדם, רחוק מיינות הרוזה המוכרים לנו הוורודים חיוורים או בגוון הנחושת הבהיר. האף פרחוני וממשיך אל הפה מזכיר מאוד תות שדה והתחושה מאוד נעימה עם מתקתקות מכוונת ולא מוסתרת.

טעמנו נחל שוכו לבן 2016 המוגדר יין "כמעט יבש".עשוי 100% ענבי סוביניון בלאן וזהו הניסיון הראשון של היקב ליצור יין שאינו יבש לחלוטין. והתוצאה היא יין כייפי, מאוד מהנה, נוגע במתקתקות נעימה וחנפנית אפילו.

וגדי מחייך ואומר: "אני מתרכך עם השנים. פתאום גיליתי, שהחבר'ה רוצים קצת מתוק והבנתי שאני רוצה גם קצת ללכת לקראת הקהל. "

טעמנו טעימת מיכל סוביניון בלאן 2019 יין הנמצא בתהליך. חמיצות בולטת עם נגיעות סוכר שארי. האף לפי שעה קצת מחוזר ואחרי שיעבור קצת חימצון הוא לבטח ייטעם אחרת.

טעמנו ג'נבא 2019 טעימת חבית עם משהו כמו 12.8% אלכוהול. הוא עשוי מענבי סירה בתוספת כ- 12.77% ענבי רוסאן.

טעמנו לסיום ג'נבא 2012 יין אדום יבש, עשוי כולו על טהרת ה- 100% קברנה סוביניון. יין שגם מאוד אהוב על גדי. מאוד אהבנו את היין שיש בו את כל מה שנדרש בכדי לרוץ למרחקים ארוכים, וגם בחרנו לצאת איתו הביתה. מחירו לצרכן 120 ש"ח וזה יין פרימיום שאחרים לא היו מתביישים לדרוש בעבורו גם 160 ו- 180 ש"ח.

בהצלחה גדי יקירי נעמת לנו מאוד!

יקב משק יין הנס שטרנבך

ד.נ. עמק האלה
גבעת ישעיהו 83

טלפון: 02-9990162
סלולרי (גדי שטרנבך): 052-3859926
אימייל: [email protected]

 

 

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top