חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סופיה בולגריה על קצה המזלג בעיקר אבל גם על קניות ומוניות

משהו טוב קורה שם בסופיה בולגריה בזכות המטבע המקומי הלבה (BGN Bulgarian lev).ואם תכפילו אותו בערך ב- 2.08 ואו 2.10 ₪, זה הערך שלו עבורנו התיירים הישראלים. אבל רגע, אתם שואלים למה אתה מתחיל מהכסף דווקא? ובכן, כי זהו כל הסיפור בגדול. הכול שם בסופיה בולגריה מאוד אבל מאוד בזול.

מוניות – טיסת אל-על נמשכה כ- 2 שעות ו- 15-25 דקות. מיד עם הנחיתה בשדה התעופה בסופיה עם יציאתכם את אולם הנתיבות תפנו לימין לדלת הצדדית. ממולכם ימתינו לכם המוניות. אלה שבשדה הם מוניות רשמיות מהימנות וותיקות תחת השם OK SUPERTRANS ועל כל מונית מתנוסס בגדול גם המיספר 9732121 במונית פנימה על הדשבורד מופיעה תמונת הנהג ועלויות הנסיעה. עכשיו למה זה חשוב? כי אתם הולכים להתנייע ממקום למקום במוניות. ולמה? כי זה הכי מהיר, הכי נוח, הכי נגיש, הכי קרוב, וזול יותר מכל מקום אחר בעולם. זה מתגבר על הצורך לנסוע ברכבת החשמלית הנעה על הכבישים באיטיות מהתקופה הקומוניסטית או הצורך לכתת רגליים במעברים האפלים של המטרו התת קרקעי. אבל…! מאחר ונהגי המוניות מרוויחים מעט, יצא להם כאן שם בינלאומי של כאלה שרק מחפשים לעשוק ולרמות ולחפש את הפראייר הבא וכאלה כידוע לכם לא חסר. אז מה עושים? ראשית מתעקשים על נסיעה עם מונה. ואו סוגרים מחיר קבוע מראש. מונה- אתם כולכם מכירים אותו. מכשיר קטן עם כמה כפתורים, עם ספרות דיגיטליות שמתחלפות כל כמה שניות וקובעות את עלות הנסיעה. בשום אופן ותיזהרו מנהגים שבמקום להפעיל מונה, מפעילים מסך שליטה של אייפד ודרכו הם יוצרים הטעייה כאילו זה המונה. דבר נוסף. עלות נסיעה נכון לחודש אוקטובר 2019 משדה התעופה אל לב מרכז העיר תעלה לכם בהתאם למצב התנועה לא יותר מ- 15 לבה. כל סכום אחר. הוא הטעיה או ניסיון הונאה.

המרת כספים – יש צ'יינג בכל מקום כמעט. עשרות כאלה בשדרת המדרחוב ויטושה. אבל אנחנו המרנו בקבלה של המלון כל יום קצת ולפי הצורך. השער נע לכאן ולכאן בעשרות אגורות וכזכור לכם הכול כאן גרושים.

בית המלון – SOFIA BALKAN HOTEL (מלון שרתון לשעבר וכך הוא גם מוכר אצל רבים מנהגי המוניות). את ההזמנה לחופש ולמלון עשינו מהארץ כחודשיים לפני הטיול. יתרונות – מדובר במלון מאוד מרכזי, מאוד נחשב, במיקום פנטסטי רגלית, להרבה יעדי תיירות סמוכים ונחשב לדברי נהגי המוניות לראשון או השני בסופיה הרבה בזכות זה. זאת ועוד, בחזית המלון וברחוב הצמוד מאחור, חונות מכוניות יוקרה של האלפיון העליון העולמי.

החנויות ברחוב האחורי הם של מותגי האופנה הכי נחשבים בעולם והמחירים כמובן כאן בהתאם. במלון קזינו. זה לא בשבילי ואל תשאלו אותי מה עושים שם. כשהגענו, המלון היה בתפוסה מלאה בזכות כנס עולמי של סוכני חברת הרבלייף אם זה מעניין מישהו. חדר האוכל – לעילא ולעילא אוכל מדהים, מבחר משובח, שירות למופת פתוח מ- 07:00-11:00 חסרונות – בקבלה מסרו לנו מיד את החדר ששולם מראש. בחדר המזגן לא עבד וכך גם הטלפון. מיד דרשנו החלפת החדר וזה לקח להם משהו כמו שעה וקצת לדאוג לכך. החדר השני היה ממוזג היטב והכול עבד, חוץ ממכונת האספרסו…החדר גדול ומרווח. האמבטיה והנוחיות לעילא מהחדישים בעולם עם ריצפה מחוממת וברזים שנפתחים ונסגרים אלקטרונית. המים החמים הם בגדר חמימים בלבד ונעימים נכון לחודש אוקטובר 2019 אבל זה לא כמו המים החמים שצריך שיהיה שם ובכל מקלחת המכבדת את עצמה קריא מים חמים המעלים אדים את זה לפי שעה אין. המיטה מרווחת פלוס. המיני בר גדוש. מעליות בסדר גמור כמעט ואין המתנה להם. אה-מה-מה, בערב לא ראינו בחדר, 90% מכלל ערוצי הטלוויזיה. קראנו לשירות. אלה סיפרו שמישהו קרע בלי כוונה כבל של צלחת הלווין והם פועלים לתיקון. 5 ימים שהינו במלון המפואר הזה השני ביוקרתו בסופיה ואיש לא טרח לתקן את הצפייה בטלוויזיה כך שהסתפקנו בערוץ בולגרי אחד, שלא הבנו בו כלום.

מדרחוב ויטושה – מתחיל כמעט 100 מטר ברגל מהמלון שלנו. מדובר במדרחוב עצום בגודלו ובאורכו עמוס בחנויות, מסעדות, בתי קפה, וכמובן בהמון אבל המון תיירים מהבוקר ועד לשעות הקטנות של הלילה. אופנה – זארה ו- M&H ובנטון, נמצאות על השדרה. כל השאר, הם מותגים מקומיים ואו מזרח אירופאים. לעניין שתי הרשתות הראשונות המחירים זולים מהארץ בעוד כ- 50-75 ₪ לפריט. לעניין הנעלים והבגדים של יתר הרשתות המקומיות זה זול אבל זוגתי טענה שזה "זקן". אוהבים בירה, קפה, גלידה, פיצה, השדרה הזו היא בשבילכם והמחירים בריצפה. אלפי תיירים ומקומיים ממלאים את בתי הקפה שלאורך השדרה מעשנים להנאתם ליד כוס קפה או בירה וצופים על העוברים ושבים. כמעט כל הסימטאות והרחובות שיוצאים מויטושה יוצרים עבורכם עוד חווייה רגלית של שלל חנויות בוטיק ועוד בתי קפה וזה כמובן שווה.

קובי שקד המדריך המליץ בפנינו על מסעדה הנמצאת על המדרחוב ויטושה במספר 27 ‪Shtastlivetsa Vitoshka‬ זוהי מסעדה עם מאכלים מקומיים וגם כל השאר האוכל כאן נהדר והמחירים בריצפה.

אם כבר באוכל עסקינן, קראנו טרם בואנו על רשת המסעדות HAPPY BAR GRILL הפזורה בכל סופיה. הרשת מחזיקה 22 מסעדות ושותפה בעוד מסעדת איכות ויוקרה בשם קפטיין קוק שלצערי לא הספקנו לבקר בה.

מאחר והיה HAPPY מול המלון שלנו כמעט בתחילת המדרחוב של ויטושה, נכנסנו, אכלנו התאהבנו ומאז אכלנו בה כמעט כל יום הרבה בזכות הסושי המדהים, מנות הדג והבשר, המבחר, השירות, הצבעוניות והכי חשוב מחירי ריצפה שזה פשוט לא יאמן.

סופר מרקט – אנחנו מאלה התיירים שדואגים להוציא מהמיני בר בחדר את כל התכולה ולשים אותה בארון בצד. ואז למלא את המיני בר בדברים שאנחנו אוכלים ואוהבים (ולא תמיד וכל יום צריך לאכול במסעדות גם צהרים וגם ערב). כמו בקבוק או שניים של קולה 1.5 ליטר, פירות, גבינות טובות, וקצת נקניק. את זה אנחנו קונים תמיד בסופר מרקט מקומי וכאן זה כל כך בזול שבא לכם לבכות על יוקר המחיה בישראל ובעולם. הרשתות המפורסמות כאן בהיבט הסופרמרקט הם BILLA, SUPERMARKET MANDARIN.

דיוטי פרי סופיה – כל הטיסות הסדירות חזרה לישראל יוצאות מטרמינל 2. לאלה מכם הרגילים או מתכננים לעשות שימוש בכל העודף והכסף הקטן שנשאר לכם במטבע המקומי כדי לחגוג עם ממתקים להביא הביתה מהדיוטי פרי תשכחו מזה. הדיוטי פרי נכון לאוקטובר 2019 מועד כתיבת שורות אלה, עלוב, מיושן, בקושי מואר, בכלל לא ממוזג, מבחר די עלוב נטול דיילות קוסמטיקה, חלק גדול מבקבוקי הטסטר של הבשמים נטול ראש השפרצה והאחרים פשוט התרוקנו בשלטון הסובייטי והכול כאן מתומחר ביורו ולא בלבה מה שלמעשה מייתר כאן את הקנייה לחלוטין וטוב תעשו אם תקנו כל מה שאתם צריכים בסופיה ולא כאן.

מונית לדקטלון ונסיעה לחנויות שנמצאות ביציאה מהעיר כמו סופיה אאוטלט או דקטלון – נסיעה ממרכז העיר אל נניח חנות הספורט דקטלון הנמצאת מחוץ לעיר שוב תעלה כ- 15 לבה. תוכלו לסגור מחיר מראש עם הנהג. ואם אני כבר כאן, ברשותכם ארחיב. ראשית הגעתם לדקטלון במונית זה מצוין. רק שהיציאה מכאן לא פשוטה אין תחנת מוניות כאן, וכמעט ואין מוניות שמגיעות לכאן. ולפיכך, או שתעמדו בחוץ ותמתינו למזל להגעת מונית, או שתבקשו מאיזה מקומי שיזמין עבורכם ולא מהחנות כי הם לא יעזרו, ואו תזמינו אתם טלפונית מונית אליכם ותזכרו את זה.

והחנות אתם שואלים? שווה להגיע לכאן? ובכן, יותר זול מזול ומהכול. מאוד אבל מאוד שווה להגיע לכאן ואתם תצאו עמוסי קניות עם מעט כסף ששילמתם בתמורה.

טיול מחוץ לעיר – כמו הרבה ישראלים, שוטטתי בגוגל ובאתר למטייל וחיפשתי טיפים. את חלקם תקראו גם כאן. פה ושם מצאתי המלצות על מדריך מקומי ישראלי, בשם רוני שקד טיולים בסופיה 0544503228, יצרתי עמו קשר תחילה בפייסבוק וחיש קל עברנו לווטס אפ והתחלנו מנהלים סוג של דיאלוג לעניין טיול מודרך מחוץ לסופיה.

את האמת שבמקור היו לי תכניות לבקר בכפרים, וביקבים, לראות נוף וגם אוכל טוב על הדרך לחטוף. בהתחלה רוני ביקש 150 יורו מאדם ליום טיול שכזה אל מחוץ לעיר, ולבסוף, הצטרפו אלינו 5 בני משפחה מירושלים אם ואב שתי בנותיהם הבוגרות ובנם הצעיר וכך כשאנחנו מונים 7 נוסעים פלוס רוני שקד הנהג מדריך, הוזלנו את עלות הנסיעה ל- 60 יורו לאדם ליום. רוני שקד מתגורר בסופיה ב- 3 השנים האחרונות. הוא ישראלי שירד מהארץ, רכש כאן בסופיה כמה דירות אותן הוא משכיר ומנהל, וגם עורך סיורים/טיולים מודרכים בעברית כמובן. רוני אסף אותנו ברכב מסחרי חדיש וממוזג ויצאנו לעיר פלובדיב העיר השנייה בגודלה אחרי סופיה.

טיילנו כאן במדרחוב עם שלל החנויות ובתי הקפה, בעיר העתיקה, ועלינו רגלית עד למיצפה בראש גבעה המתנוססת מעל לעיר. רוני אינו מדריך טיולים במושג המילולי כהגדרתו. הוא יותר מקומי, עם ניסיון והיכרות וטיפים חשובים, שקשוב לרצון לקוחותיו ולפיכך וגם תוך כדי הוא גמיש ופתוח לשנות מסלולים לכאן ולכאן ולהתעכב כמה שרק צריך מבלי להביט כל רגע על השעון וזה כמובן יתרון.

ביציאה מפלובדיב ועדיין בתוככי העיר, רוני רמז על חנות אאוטלט של אדידאס. את האמת לומר עוד לא ראיתי ישראלי שלא מחפש מציאות וגם זוגתי ואני בתוך אותו העדר. כשהגענו לחנות בשעת אחר הצהרים, היא הייתה ריקה מאדם ואנחנו הסתערנו ומאוד לא הצטערנו. כי זה לא רק אאוטלט, וזה לא רק חנות המותג אדידאס, זה פשוט זול שאין דברים כאלה. ואם מצאתם את המידה שלכם ומשהו שקולע לטעם שלכם אתם יוצאים עם שקיות ענק. ורק בכדי לסבר את האוזן 4 זוגות נעלי ספורט לגברים של אדידאס בדגמים הכי חדשים והכי מבוקשים בעולם עלו לנו 520 ₪, כאשר בארץ כל אחת מזוגות הנעליים הללו מחירה נושק ל- 650-850 ₪, ולא פחות. את הדרך חזרה עשינו דרך אגמים עם אתנחתא קלה לנוחיות ושתייה קלה ונפרדנו מרוני.

עכשיו תראו. אם אתם חושבים שאתם הולכים לקרוא כאן על כנסייה, מינזר, בית כנסת, או מסגד. זה לא אני. ובכבוד הראוי. זה לא באמת מעניין אותי. כך גם לא החלפת מישמר בבית הממשלה, בניין האופרה, נופי טבע מוריקים או הר ויטושה. סליחה אה?

שוק חאלי HALI נמצא ממש קרוב רגלית מהמרכז קריא מלון סופיה בלקן והוא שוכן בתוך מבנה מקורה בין 3 קומות פחות או יותר בין המסגד לבית הכנסת תמצאו כאן דוכנים לממכר מזון ומוצרים אחרים כשהדגש שימו לב גברות זו הקומה העליונה והיא מן סוג של חנות בסגנון סופר פארם על כל מגוון מוצרי הטואלטיקה והקוסמטיקה שאתן רק יכולות להעלות על הדעת. עכשיו המחירים הם פחות ממחירי ריצפה והמוצרים עד כמה שאני לפחות הופתעתי לגלות לא זבל המיוצר בסין אלא ודווקא סחורה המגיעה מגרמניה דרך השוק המשותף כשהיא לדעתי נטולת מיסים. אני מבטיח לכם שאתם תמצאו את עצמכם כאן עד כלות ורק לקנות ולקנות.

שוק הנשים Zhenski Pazar לא ממש הייתי ממליץ בפניכם להגיע לשם. ירקות ופירות כן. קצת שוק פישפשים. וקצת מוצרים כמו תבלינים ודבש אבל לנו היה חשש שהכול שם חוץ מהפירות והירקות ישן ולא טרי ואולי נשאר שם ומוצג שם עוד מימי השלטון הקומוניסטי והבגדים טרום המשביר לצרכן של פעם ישן ומיושן.

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top