חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יקב מרגלית טעימת יינות מיוחדת במסגרת תערוכת סומלייה 2019

במסגרת תערוכת סומלייה 2019, בחרו אנשי יקב מרגלית לקיים טעימת יינות מעניינת ומיוחדת. טעימה זו, נועדה לכתבי היין והיא נערכה באולם צדדי במסגרת התערוכה.

את הטעימה הוביל יאיר מרגלית שהעיד על עצמו: "אני רק המבקר ומי שעושה את היין זה אסף".

הטעימה שהחלה בשני היינות הלבנים של היקב האופטימה בלנד של שרדונה ומרגלית בלאן מבציר 2017 וכשלצידו ריזלינג אף הוא מבציר 2017.

מרגלית אופטימה הוא יין שנולד בעקבות מציאתה של גפן אחת עם ענבים לבנים בכרם של מרגלית של קברנה פרנק בבנימינה. הם עקבו אחר התפתחות הגפן הזו לאורך שנים, בדקו את הרכב הענבים ואף הפיקו יין ניסיוני על מנת לדעת מה ניתן לייצר מענבים לבנים אלו שנחתו בכרמים משום מקום.
הדבר הבולט ביותר בענבים היה החומציות הגבוהה במיוחד בזמן הבציר – חומצה כללית של בין , ערך חריג מאד בענבים בישראל. לכן החליטו לנסות ולטפח PH = 3.1-3.3 – גרם בליטר ו 10 – 8 את הגפן הזו לכרם.

את חלקת האדמה בזיכרון יעקב, בשולי הגבעה שעליה יושבת המושבה, רכשה משפחת מרגלית בשנת 2010.
והוחלט לטעת בחלקה הצפוני, גם שלושה זנים לבנים: שרדונה, ריזלינג ואת הזן הבלתי מוכר שגילו בכרם בבנימינה.
השתלן שעשה את ההרכבות עבורם מ"עיניים" שזמרנו מהגפנים הלבנות שטיפחו משך כמה שנים לצורך נטיעה אי פעם בעתיד, קרא להם במשתלה -מרגלית-בלאן, ואנשי היקב אימצו את השם בחום.
​ על מנת לברר מהו הזן הזה הובאו דגימות עלים לבדיקת  די אנ איי בקליפורנייה, במעבדה שמתמחה בכך. פעמיים נבדקו הדגימות והתוצאות הגיעו שונות בכל בדיקה. הראשונה אמרה שזהו סנג'ובזה (זן אדום), והשנייה שזה קולומבר.
הקושי בזיהוי הראה שכנראה אין את הזן הזה בספריית ה- DNA.
הם המשיכו לעקוב אחר הענבים בכרם, ועם הזמן שמו לב שיש שלושה גפנים בתוך הכרם שיש ​ בהם אשכולות שחלקם עם גרגרים לבנים, גרגרים ורודים וגרגרים אדומים, כל אלו  באשכול אחד.
בשלב זה הגיעו למסקנה (זמנית) שיש להם כנראה מוטציה כלשהי של הקברנה-פרנק לזן ענבים לבן חדש. בעתיד יורחבו הבדיקות לבירור ודאי יותר.
ליין השרדונה החדש ביקב החליטו להוסיף את הזן החדש שתורם את החומציות הגבוהה וכן את הארומה הפרחונית שלו, כך שברור לטועם שהיין הוא שרדונה אבל לחלוטין שונה.
היין עבר התיישנות קצרה של כמה חדשים בחביות עץ אלון צרפתי.
​ את מעגל שמות היינות הג'נריים של היקב סוגר היין הלבן הזה שקראו לו אופטימה.

מרגלית ריזלינג מאופיין בארומה פירותית של תפוח ירוק, אפרסק, מיני פרי הדר כגון קלמנטינה, לימון, אשכוליות, וארומה פרחונית.
בחלוף הזמן מתעממים הריחות והטעמים הראשוניים ומופיעים ריחות של דבש, מישמש, ופירות יבשים.
טעמו של היין חד, מינראלי ועשיר הודות לחומציות הגבוהה והמרכיבים הארומטיים, המיוחדים שבזן זה.
יש יינות ריזלינג שתוספת של מתיקות עדינה (תלוי בסגנון היין) למול החומציות הגבוהה נותנת איזון נפלא. ניחוח מיוחד נוסף לאחר מספר שנים בבקבוק, הוא ניחוח פטרולי שמאפיין יינות ריזלינג ישנים.

באזורי גידול קרים ניתן לקבל יינות ריזלינג ארומטיים מאד עם יכולת התיישנות טובה.
בישראל החמה יש ספק אם לזן זה יש לו סיכוי סביר להיות יין טוב. אבל בגלל החיבה הרבה שלנו ליין זה (בעיקר לאסף), החלטנו לנסות לטעת אותו ולראות אם אפשר על ידי שיטות גדול אחרות (ללא השקייה ודישון) על קרקע גירית, לקבל יין שיהיה טוב מספיק עבורנו.
הגפנים ניטעו בכרם זיכרון-יעקב לפני שבע שנים וביולי 2014  היה הבציר ראשון שלא ענה על ציפיות וגם לא הבציר השני ב2015, לבסוף בציר 2016  נראה לאנשי היקב ככזה שמספיק טוב שאפשר להוציאו לשוק כבציר הריזלינג הראשון של היקב.
עם זאת בשל הגפנים הצעירות והניסיון המועט של אנשי היקב עם זן זה, הם מחפשים באמצעות ניסוי וטעייה, מתווה מתאים בכרם שלהם לייצר יין ריזלינג ישראלי ראוי.
היין נבצר מוקדם מאד, עם רמת סוכר נמוכה וחומציות גבוהה מאד, תסס בטמפרטורה נמוכה, שהה זמן קצר מאד בחביות אלון ויש בו סוכר שיורי ברמה גבולית.

את היינות מזגו לנו צוות וותיק ומוכשר דבי שוהם, וראובן רובין אנשי יקב רמת הגולן לשעבר.

מכאן, המשכנו לטעימת יינות קברנה סוביניון במבחן ציר הזמן 2016, 2014, ו- 2003 ! עם תחושה מענגת של סוג של מתקתקות ורמיזה לברט. עובדתית, היינות האדומים של מרגלית מפגינים יכולת התיישנות והשתבחות על ציר הזמן. כך שבעוד ה- 2016 הצעיר שבחבורה נמצא נגיש ושתי כבר עכשיו אז ה- 2014 פשוט מושלם ובמיטבו ואילו ה- 2003 הוא בגדר חווייה ייחודית אולי אפילו חד פעמית אלגנטית עשירה ומענגת.

ולאחריהם המשכנו לטעימה זהה על ציר הזמן והפעם עם האניגמה מהבצירים 2016, 2014, ו- 2003. גם כאן ב 2003, הגיל עושה ליין רק טוב מורכבות ואלגנטיות ורמיזות של ברט. עובדתית, היינות האדומים של מרגלית מפגינים יכולת התיישנות והשתבחות על ציר הזמן. כך שבעוד ה- 2016 הצעיר שבחבורה נמצא נגיש ושתי כבר עכשיו אז ה- 2014 פשוט מושלם ובמיטבו ואילו ה- 2003 הוא בגדר חווייה ייחודית אולי אפילו חד פעמית אלגנטית עשירה ומענגת. איזה יינות נפלאים !

יקב מרגלית

רחוב הטחנה 60, בנימינה

משרד היקב: רח' רות 4, רמת השרון 4741004

אסף: 054-628-5666

יאיר: 050-533-4433

מכירות והפצה – עודד: 054-652-0604

בקורים ביקב ושיווק – דבי: 054-670-0836

[email protected]

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top