חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

היין מוצלח – אצל משק יין הנס שטרנבך

לפני שבועות מספר ב-25.8.11 קיים "משק יין הנס שטרנבך" שבמושב גבעת ישעיהו את חגיגת ההשקה השנתית של יינות היקב החדשים כמנהגו מידי שנה בקיץ. את האירוע חוגג גדי שטרנבך הבעלים, תחת צילה של סוכת הגפנים היפיפייה של היקב שהשנה אפילו הניבה ענבי קברנה סוביניון שמהם נעשה ניסיון בתולי להפיק יין רוזה ששמו בישראל "רוזה דה לה פרגולה"…אל מול הנוף ההררי המדהים של גבעות עדולם, תל עזקה ונחל חכליל בו שוכן הכרם של גדי הנקרא כרם ג'נבה שממנו מגיעים הטובים והמובחרים שבענבים אל יין הדגל של היקב "ג'נבה".

בחגיגה השנתית שבה נמזגים יינות היקב לטעימה ברוחב לב לצד כיבוד עשיר, נהנים האורחים ממוסיקת ג'ז עליזה, מבריזת בין ערביים ומקרירות הלילה היורד אל עמק האלה. באורחים, רוכשי יינות עתידיים שחלקם מגיע לקבל את יינותיהם אותם רכשו שנתיים קודם, חלקם יטעמו בהזמנות מצוינת זו, טעימת חביות רוחבית של היינות המתיישנים של היקב בכדי להתרשם מהפוטנציאל הגלום ביינות ומכאן חלקם יבצעו בו-במקום, רכישה עתידית של יינות אשר טעמו ונמכרים במחירי טרום השקה מיוחדים.

רצה הגורל, או המזל "הנאחס" ובאותו היום ובאותה השעה, קיים יקב אחר מסיבת עיתונאים לרגל השקת יינותיו. מסיבת העיתונאים נקבעה במסעדה תל-אביבית יוקרתית, היקב המזמין ויינותיו בהחלט ראויים, כל העיתונאים בחרו את "הקרוב לבית" וכך מצא עצמו גדי שטרנבך שטרח וגם ארגן הסעה מתל-אביב לכל אותם עיתונאים על מנת שיבואו לאירוע שלו, רק עם עיתונאי בודד אחד שהגיע בכוחות עצמו מאשדוד הסמוכה…

גדי, אינו כועס. גדי מכבד. הוא אומר, "לא הייתי מספיק עם "יד על הדופק" הייתי עסוק בהכנות לאירוע שלי, לוחות הזמנים לא נבדקו עד תומם וההפסד הוא כולו שלי, להבא אני אשמח לראות את כולם אצלי ואם צריך גם אגיע לתל-אביב.

משהו קרה ביקב בחודשים האחרונים. היינן עמנואל "מנו" מדר שהיה שותפו של גדי, הודיע כי הוא מבקש לפרוש מהשותפות ומניהול היקב ולצאת לדרך חדשה. יש האומרים כי חלק מהסיבות שבעטיים מנו החליט לסיים כרוכות בעובדה שהוא ביקש למצב את מעמדו הכלכלי כשכיר צעיר המבקש לעצמו באופן הכי לגיטימי משרה ששכר נאה בצידה רכב צמוד ותנאים נלווים בעוד היקב מן הסתם, התקשה להעניק לו תנאים אלה.

לגדי שטרנבך, חיבה רבה למנו. היא כרוכה בהערכה ליכולותיו היינניות, לאינטליגנציה שלו, לידע שלו, לנועם הליכותיו, הופעתו הנאה, סופרלטיבים שגדי חולק לו למנו שלא בפניו וניכר כי הוא עושה זאת באהבה רבה ואינו טורח להסתיר זאת. ברור, כי לגדי כואב לאבד את מנו ואם זה היה תלוי בו בגדי, הוא היה שמח גם בדקות אלה אם מנו היה חוזר בו.

יודעים לעשות יין במשק יין הנס שטרנבך. עוד לפני הגעתו של מנו ליקב, גדי היה עושה יין. היקב נשען על כרם ענבים שבבעלות גדי שטרנבך המניב ענבים מאוד איכותיים המגיעים מכרם ג'נבה השוכן באגן עמק האלה.

כניסתו של מנו ליקב לאחר ששב מלימודים והשתלמויות בצרפת בשנת 2009, הכניסה תנופה ורוח חדשה אפילו תפיסה ייננית מודרנית ואקדמית והיקפי הייצור של היקב שעמדו עד אותה שנה על 10,000 ענבים גדלו לכדי 15-16,000 בקבוקים בשנה כשהיקב רכש ענבים גם מכרמים שבסביבת גבעת ישעיהו על מנת לעמוד במכסה המתוגברת.

בשלוש השנים האחרונות כל הענבים שהגיעו מכרם ג'נבה הלכו כולם לטובת יין הג'נבה רזרב ואילן ביין השני נחל חכליל נעשה שימוש בענבים שנרכשו מבחוץ.

בשנת 2010, נטע היקב כרם בן 13 דונם המורכב מ-2/3 ענבי סירה והיתר בחלקים שווים ענבי סוביניון בלאן, פטיו ורדו, ויונייה, ו-מרסאן, עם תכניות בעתיד תוך שנתיים בעת שהכרם יחל להעניק תנובת פרי גם להתחיל ולייצר יינות לבנים.

אם תשאלו את גדי שטרנבך מה חסר לו ביקב היום הוא פורט לכותרות, את משנתו הסדורה ואת חזונו או לפחות את תפיסת עולמו לשיטתו. ראשית כאמור הוא היה שמח אם מנו היה משנה דעתו חוזר ליקב. גדי סבור שאם מנו היה מתפנה בעבר או יתפנה בעתיד היה וישוב, ממשרת ניהול היקב לטובת ניהול וקידום מכירות ושיווק היקב הדברים ייראו אחרת. אליבא- דה- גדי, "העבודה ביקב בשנה מתומצתת על פני כ-100- ימי עבודה בעוד ב- 265 ימים האחרים צריך לעסוק בשיווק, במכירות, בטיפוח מועדון לקוחות ובקידום התפתחות היקב". גדי מאוד מאמין בקונספט של קנייה עתידית של יינות היקב. הוא משוכנע שלקוחות היקב הקיימים ואלו שיבואו בהמשך אוהבים ומתאהבים ביינותיו, מחירי יינותיו ריאליים ונותני תמורה יותר מטובה לשוויים, והוא מציע "דילים" אטרקטיביים לרוכשים העתידיים 6 בקבוקים ב- 80 ₪ לבקבוק, לתריסר 75 ₪ במתכונת של "קנה עכשיו, קבל בעוד שנתיים" כי מי ששותה יין באופן קבוע הוא אומר, גם קונה יין באופן קבוע וקנייה עתידית של יין כפי שנהוג בהרבה יקבים בעולם זו הדרך הכי משתלמת לרכוש יין והוא מספר על לקוח שלו רואה חשבון שרכש רק לאחרונה 240 בקבוקים של "נחל חכליל 2008" שאת מרביתם הוא העניק ללקוחותיו כשי ואילו לעצמו הוא רכש מיין הפרימיום של היקב ה"ג'ינבה 2008" לצריכה פרטית לא פחות מ- 528 בקבוקי יין…

באירוע ההשקה של חודש אוגוסט האחרון, הושקו ביקב שני יינות חדשים והם:  

 נחל חכליל 2009מקורו בשתי חלקות כרם השוכנות בנחל חכליל. היין עשוי משני שלישים של ענבי קברנה סוביניון ושליש ענבי סירה, אשר הותססו בנפרד ונמסכו לפני הביקבוק. מדובר ביין ארומאטי פירותי ומבושם עם רעננות טובה. היין התיישן 12 חודש בחביות שעברו בציר אחד בלבד. מהיין יוצרו כ- 5400 בקבוקים, חלקם בקבוקי מגנום ולאחר מילוי הבקבוקים הם הושכבו להתיישנות נוספת טרם יציאתם לשיווק. הגוף בינוני,המרקם חלק. באף, פירות יער שחורים שזיף ודובדבן, מאחור נגיעות של טבק ושוקולד, היין ניחן במורכבות, הוא מאוזן והסיומת ארוכה, חנפנית משהו, בפירותיות שלה.

גדי טוען כי "ב-2009 הענבים התנהגו אחרת. זה היין הראשון עליו חתום מנו כיינן." כשהוא אומר גדי הענבים התנהגו מעט אחרת, הוא שולח את בנו אדם להביא בקבוק נוסף של נחל חכליל 2008 הוא אומר "תטעם את זה. היין הזה נמכר ב- 79 ₪ לא נותרו ממנו עוד הרבה משהו כמו כ- 1500 בקבוקים ככה אני אוהב את הנחל חכליל"

נחל חכליל 2008 – היין עשוי 90% ענבי קברנה סוביניון ו- 10% ענבי פטי-סירה. "בציר 2008, מספר גדי הוליד יינות מצוינים הודות למזג אוויר נוח ששרר במשך כל תקופת ההבשלה". היין התיישן 13 חודש בחביות משומשות בנות בציר אחד, התוצאה שהתקבלה הוא יין בעל גוף מלא, עתיר צבע, עשיר, מורכב, מאוזן ופירותי, עם טעם ארוך ומפתה. וההבדל בין היינות ניכר.

אדם, בנו של גדי מביא איתו בנוסף שני בקבוקים מיין הדגל יין הפרימיום של היקב הג'נבה 2008-אחד הבקבוקים היה מלא עד כדי שלושת רבעו ופקוק ואילו השני חדש לגמרי.  גדי אומר "תטעם קודם מהיין שפתוח. זה יומיים פתוח אני מבקש שתטעם ותתרשם. היין לטעמי איבד הרבה מהארומה שלו ומאידך היותו פתוח כיומיים עשתה אותו נעים הרבה יותר ורך לכו ותאמינו שבלגימה היין היה עדיין טאני והוא העניק תחושה עפיצה בחניכיים עובדה המלמדת על הפוטנציאל הגלום בו שרק יגיע לשיאו תוך כ-2-3-שנים.  אז, החל גדי פותח את הג'נבה 2008 הסגור. עם המזיגה לגביע וההרחה הראשונה חשתי מיידית עד כמה הארומה ביין חיונית ונוכחת ועד כמה היא הייתה חסרה לי בבקבוק הפתוח הקודם.

ג'נבה 2008- היין עשוי 100% ענבי קברנה סוביניון המגיעים מכרם ג'נבה הנמצא מתחת לח'רבת ג'נבה את-תחתא, בצדו הימני של נחל חכליל תחתון.לא הרחק משפכו של נחל האלה.היין התבגר שנה בחביות חדשות ועוד שנה בחביות משומשות בנות בציר אחד 90% מהן עץ אלון אירופי ו- 10% עץ אלון אמריאי. בדצמבר 2010 הופקו מהחביות 4,500 בקבוקים חלקם בקבוקי מגנום והונחו ליישון. באף, פירות יער דובדבנים כהים, תות שדה, שוקולד ותבלינים עם נגיעות אלון ברקע. מדובר ביין בעל גוף מלא, עשיר בארומה ובמורכבות שהולך ונפתח בכוס, חושף רבדים אחר רבדים של טעמים. הטאנינים בולטים אוחזים באלגנטיות שילדה מוצקה הסיומת ארוכה מתובלת ופירותית. מחירו של היין היה 99 ₪ ועלה ל- 109 ₪ מחיר בהחלט ראוי ושווה תמורה ליין פרימיום שעתידו עוד לפניו. היין נגיש לשתיה עכשווית אם תמצאו לנכון לחדרר אותו קודם אולם טוב תעשו אם אכן תממשו את רעיון הרכישה העתידית תוזילו את מחיר הבסיס ותשכיבו את היין לישון לכמה שנים.

מוסיף ותורם לחוויה גדי באומרו: "הניסיון שלנו מכרם ג'נבה שתמיד יוצאים מכאן ענבים מצוינים ועם זה עד היום לא ניתן היה להתווכח".

אדם פונה אל אולם היקב וחוזר עם "גנב יין" מלא בנוזל אדום. גדי אומר: "את הג'נבה 2009 – אני לא נותן לך לטעום הוא יין אלגנטי ופחות עוצמתי. אני רוצה שתטעם עכשיו היישר מן החבית את הג'נבה 2010.- אף הוא עשוי 100% ענבי קברנה סוביניון מכרם ג'נבה הוא עדיין תינוק. הוא יבלה שנה ראשונה בחבית חדשה אחר כך שנה נוספת בחבית משומשת".

ואכן ברשמי הטעימה שלי: הטאנינים שבו הם מכאן ועד להודעה חדשה, הצבע עשיר, מבריק, מלא חיים, הפרי מתפרץ שופע, מלמד על הפוטנציאל הגלום שבו.

אומר גדי: "הכוונה שלי לייצר יין עם פחות מ- 14% אלכוהול אולי 13.5% זה היום הטרנד לעשות יינות ללא אלכוהול גבוה אני סבור, שהטרנד הוא בעיקר מגיע מצד מבקרי היין זה לדעתי בא פחות מהצד של צרכני היין"…

תגיד אני שואל את גדי, מה יהיה אם מנו לא יחזור?

וגדי עונה: "מנו צריך למכור את חלקו. אם הוא יצליח למכור את חלקו, יהיה לי שותף חדש ביקב. יין טוב כפי שהתרשמת יש לי. תכנית עבודה, תשתית, מיכון, וכרם של ענבים יש לי, גם חזון יש לי. חסר לי, שיווק, חסר לי מכירות, גם את זה אני מוכן לקחת על עצמי, אם מישהו יעשה במקומי, את עבודת הייננות וניהולו של היקב."

אם אתם שואלים אותי, כולנו צריכים לחכות לשותף ומכאן אחר כך גם ליורש. מי שיטעם את היינות של היקב, יודע שאת המלאכה של שיווק ומכירת היין, עשה ועושה היין שמוכר את עצמו. אם תשאלו את בנו של גדי, אדם שטרנבך, מה אתה עושה ביקב הוא ישיב לכם בחיוך "אני כאן הפועל"…אבל העלם החמוד והצנוע הזה, עובדקשה והוא הרבה יותר מיד ימינו של גדי, הוא למעשה הדלק המניע והדוחף והמדרבן והמעודד של מנועי הטיל. הוא לומד חקלאות בפקולטה ברחובות, אחר כך, הוא ייסע להמשיך את לימודיו בגרמניה עם התמחות ביינות לבנים של ארץ מולדתם, הוא לא ממהר ואם איזו פרגייה גרמניה לא תתפוס אותו שם אתם יודעים שם למטה….הוא ישוב הבייתה וליקב והאמינו לי שיש לגמרי למי לחכות.

משק יין הנס שטרנבך

גבעת ישעיהו 83, גבעת ישעיהו

טלפון: 9990162–02  

052-3859926

פקס: 02-9911703

 

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top