חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יקב קלע דוד – נירשמה אכזבה רבתי – ככה לא עושים יין

במסגרת פסטיבל היין ה- 14 של יקבי יהודה, לא היה לו לטועם היין הסביר, אפשרות לטעום את כל היינות של כל היקבים. הבחירה הייתה פחות או יותר סוג של פשרה בין לטעום יינות פרימיום נפלאים כמו היינות של קסטל וצורעה וברבדו ועוד ועוד, לבין טעימתם של יינות חדשים ושל יקבי בוטיק קטנים שלפעמים מפתיעים עם יינות טובים ובהחלט ישנם גם כאלה.

בין היקבים השייכים למועדון היין יקבי יהודה "יקב קלע דוד".

"יקב קלע דוד", ממוקם בכניסה למושב גבעת ישעיהו והוא נשקף אל הכביש הראשי. את היקב מנהל והוא גם היינן וגם רופא וטרינר וגם גבן של גבינות עיזים משובחות ד"ר עמוס ברזילי. הכותרת של יקב קלע דוד היא "יקב משפחתי יינות וגבינות צאן מתוצרת עצמית". את הענבים ליינות שלו, בוצר ד"ר ברזילי מכרמים הנמצאים בוואדי חכליל הסמוך, מקום שלפחות עוד יקב אחד שאני מכיר (משק יין הנס שטרנבך) בוצר משם את ענבי היין שלו.

את היינות של יקב קלע דוד, לא יצא לי לטעום במסגרת ערב הפתיחה של הפסטיבל והבטחתי לעמוס ביקור ואת זה עשיתי בשבת האחרונה.

את עיקר פעילות המכירה שלו, עושה יקב קלע דוד בימי שבת. האיזור נחשב לאזור תיירותי, על "דרך היין מטה יהודה", המיקום מצוין בדרך אל- ובדרך מ-, עונת השנה נהדרת לטיול, שבתות ככלל, נועדו לכייף, הימים הם ימי פסטיבל היין והפרסום במדיה קורא למבקרים לבוא, והצומת של גבעת ישעיהו מזמנת אליה עבור ציבור חובבי היין והבירה, יופי של אטרציות תיירותיות של בתים פתוחים של אמנים ושל מטבחים אוטנטיים, ואופציות של יין לבחירה בין יקב עגור, ליקב שריגים, בין יקב משק היין הנס שטרנבך, ליקב צפרירים, ואופציות של בירה לבחירה בין מבשלת אביר האלה למבשלת רונן והכול נגיש ומזמין ומארח וקרוב ופתוח בשבת.

כשטלפנתי לעמוס ברזילי לבדוק אם יוכל לקבל אותי, הוא היה עסוק בכדי לנהל אפילו שיחה קצרה בטלפון אבל הפטיר "אני עם אנשים, אבל תבוא" הודעתי שאני בדרך ויצאתי לכיוון.

כשהגעתי ליקב, חנו מול החזית 2-3 כלי רכב וכמה אנשים עמדו מול הדלפק של מרכז המבקרים ביקב, טעמו יין ושוחחו עם עמוס. דקות מאוחר יותר, הם התיישבו לשולחן ( 2 זוגות) ועמוס הציע להם מבחר גבינות עיזים (גבינות הבית מתוצרת עצמית הנמכרות על המשקל) סלט ירקות חתוך (אותו הוציא מוכן מן המקרר) ולחם. "תירצו גם יין"? הוא שואל את הסועדים ואלה השיבו בחיוב. הוא מזג להם יין והם פנו לסעוד.

עמוס נמצא לבד ביקב ולהזכירכם זה היום הכי פעיל בשבוע. עמוס, הוא גם המארח, גם המלצר, גם היינן גם הגבן וגם הבעלים. אי אפשר היה לתפוס את עמוס לטעימה שקטה של "אחד על אחד" ומי אני שאפריע לעסק שעובד מארח ונותן שירות ופרנסה לבעליו.

את הגבינות של עמוס לא טעמתי, אבל הבחנתי בגושי גבינה גדולים ומזמינים וגם "מריחים" כמו שגבינה טובה יודעת להיות ואפילו את אחד הסועדים מבקש תוספת של גבינת ה"תום" שהתחסלה חיש מהר בשולחנם.

4 יינות מטעים ומוזג לשולחן יקב קלע דוד לאורחיו. 1 לבן ו- 3 אדומים מסדרה הנקראת "בנות היין". התוויות האחוריות שעל גבי הבקבוקים של היינות האדומים, אינן מסגירות הרבה מידע. הן מנוסחות בצורה שבלונית אחידה לחלוטין, למעט השינוי היחידי בזן היין שבבקבוק. הכרמים ומיקומם אותם הכרמים, רמת האלכוהול היא אותה המידה ועובדת היותם של היינות מיושנים בחביות עץ אלון "שמעשירות את טעמו של היין" ללא ציון מוצא החביות, או משך זמן היישון.

טעמתי מכל 4 היינות. בעוד אני טועם, נכנס זוג ליקב. הם מספרים לעמוס כי "נשלחו לכאן ע"י אילנית מיקב נחשון שהמליצה בפניהם על הגבינות של המקום" הם טועמים פיסת גבינה שמציע עמוס לאישה ומבקשים לשבת. אל שולחנם עמוס מציע פלטה של מבחר גבינות מקומיות ויין. הגבר מבקש יין לבן, האישה אומרת "אני אוהבת מרלו".

ואני טועם מכל ארבעת היינות ומשהו כאן לא מסתדר לי.

אני כל הזמן שומע את המושג "תרבות יין" ורק אתמול שמעתי יינן ובעל יקב ואת שותפיו, ולצד השולחן ישב איתנו בעל חנות יין ידוע, ש"צריכת היין בישראל לנפש לא משתנה ושהיקבים מבקשים להגדיל את כמות המבקרים אצלם ואת צריכת היין ואת תרבות היין"…

ואני רואה איך אנשים מגיעים ליקב, טועמים יין ותסלחו לי אה? זה לא יין. זה נמצא בבקבוק של יין ונושא תווית של יין ופקק של יין, אבל הנוזל שנמצא בפנים, זה לא יין ואני בכלל לא בטוח שזה היה פעם יין.

יקב קלע דוד מטעים יינות בציר 2007 למה אתם שואלים? אני לא יודע. לא כל יין יודע לעשות את הדרך מ- 2007 לכמעט סוף 2012. ויש גם יין שמלכתחילה לא התיימר לדעת ולהיות יכול בכלל לעשות את הדרך הזו. אבל לא ביכולת ובפוטנציאל היישון של יינות קלע דוד עסקינן, אלא במשהו אחר, מהותי עד כלות.

יקב קלע דוד יין לבן יבש בציר 2007 – היין עשוי "בסגנון איטלקי" עם ענבי פרנץ' קולומבר ואמרלד ריזלינג. ביין 11.5% אלכוהול.

יקב קלע דוד סדרת "בנות היין" קברנה סוביניון 2007 – הענבים מגיעים מוואדי חכליל שבנחלת שבט יהודה. ביין 13.5% אלכוהול.

יקב קלע דוד סדרת "בנות היין"  פטיט סירה 2007 –  הענבים מגיעים מוואדי חכליל שבנחלת שבט יהודה. ביין 13.5% אלכוהול.

יקב קלע דוד סדרת "בנות היין" מרלו 2007 – הענבים מגיעים מוואדי חכליל שבנחלת שבט יהודה. ביין 13.5% אלכוהול.

טעמתי את ארבעת היינות, שהטעים עמוס ברזילי לאורחי היקב. משסיימתי לטעום, לא נותר בי החשק, אפילו להמתין לו לעמוס שימצא לי זמן לשיחה. גם לא היה לי נעים לומר לו לעמוס, מה שאני מרגיש מטעימת יינותיו. לעמוס יש עסק לנהל ואני מאחל לו, מכל הלב, שיהיה עסוק כל הזמן.

כל ארבעת היינות שטעמתי היו לטעמי האישי, סובייקטיבית לחלוטין, "יינות לא נקיים" יינות אותם ניתן להגדיר כ"פגומים" בצורה כזו אחרת. אלה פגמים, שאינם קשורים לסגנון עשיית יין. אלה הם יינות, שריחם וטעמם נפגע מתי שהוא. היין הלבן צבעו צבע זהוב עמוק והריח שעלה ממנו הזכיר VA) Acids Volatile) – חומצות נדיפות, ריחות אצטיים, מן ריח שאיבד את רעננות ואת מאפייני זני מרכיביו, ריח שהזכיר לי יותר מכל, אירוסול לטיהור אוויר. גם ביינות האדומים, המרלו, הקברנה סוביניון והפטיט סירה, היו סימני היכר ליינות פגומים. הם לא הריחו טוב. הם לא נטעמו טוב.

באמת בכבוד הראוי, ושיסלח לי ד"ר עמוס ברזילי ויקב קלע דוד. הגבינות שאתה עושה הן טובות מן הסתם ולראייה אנשים אוכלים אותם וראיתי אפילו שהם נהנים.

אבל ביין, אין פשרות אין קיצורי דרך ואין ולא צריכה להיות, כל מידה של סלחנות, גם לא מסוימת.

צא וראה ותטעם, את היינות של שכניך הייננים,הנמצאים עשרות מטרים סביבך. אני עשיתי זאת בשבת שעברה אצל משפחת לנדר ביקב צפרירים, צא ותטעם את היין של משק היין הנס שטרנבך אצל גדי שטרנבך, שאפילו עושה יין מכרמים שכנים לך בוואדי חכליל.

ככה לא עושים יין. וככה לא מטעימים לציבור יין. פשוט לא.

רק ככה, נוכל לבנות תרבות יין.

יקב קלע דוד

גבעת ישעיהו

טלפון : 02-9994848

0527250905

[email protected]

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top