חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"לפקק היין יש תפקיד הרבה יותר גדול מסתם לסגור בקבוק" – שבוע של ביקור בפורטוגל – אצל חברת AMORIM יצרנית פקקי השעם הגדולה בעולם

לפקק היין יש תפקיד הרבה יותר גדול מסתם לסגור בקבוק. כשאתה מוכר יין, אתה מוכר סיכון. היין צריך להפתיע את מי שטועם אותו. היינן, פוגש את הלקוח על מדף היין ולפיכך על היינן לעשות הכול, שכשבקבוק היין ייפתח, יהיה בו רק יין ולא כל טעם, או ריח לוואי אחר. עשיית יין, דורשת תשוקה, אהבה, ידע וחכמה, על מנת להעניק ליין את היכולת להשפיע בארומות ובטעמים, ולכך, נדרשת אטימה בפקק שעם טבעי, כמיטב מסורת היין העולמית. אם אתה אוהב או חובב יין, ויש לך את ההזדמנות לטעום לפני מותך, את ה- 10, מבקבוקי היין הכי יקרים, והכי חשובים ונחשבים בעולם, כדאי וחשוב שתדע, בכולם יהיה פקק שעם. לא פקק הברגה, ולא פקק מפלסטיק. פקקי השעם, הם שידוך שנקבע ממרומים בין הטבע, לבקבוק היין. כי יין זה לא רק תרבות. זו גם מסורת. זה גם טבע. וזה גם עתיד.

במשך שבוע ימים, הייתה לי הזכות והכבוד, להיות אורח רשמי של חברת AMORIM בפורטוגל, יצרנית פקקי השעם הגדולה בעולם. נלוויתי לסיור ייננים של שיקי ראוכברגר יינן יקב טפרברג, יוסי יתח יינן יקב קטלב, וארז נחום יינן ביקב גבעות. ליווה אותנו בסיור דאג לכל מחסורינו והעשיר עד מאוד את ידיעותינו, ואת רשמינו, מנהל המכירות האזורי למזרח התיכון של חברת AMORIM מר JAIME FILIPE. .

Obrigado querido amigo JAIME FILIPE em uma experiência maravilhosa que você me deu. Foi difícil para me despedir. Durante uma semana, deixe-me sentir o mais próximo, o mais importante. Cuidou de qualquer falta, você enriquecer o meu conhecimento, minha alma, minha memória que nunca esquecerei. Obrigado pelo seu tempo. Eu te amo… e já sinto saudades.

70% מכלל יצרני היין בעולם בוחרים לבקבק את בקבוקי היין שלהם בפקק שעם. מחקרים מראים שלקוחות מעדיפים פקקי שעם על פני חלופות אחרות. 94% משוק היין האמריקאי עושה שימוש בפקק שעם. 89% משוק היין הצרפתי עושה שימוש בפקק שעם. 85% משוק היין באיטליה עושה שימוש בפקק שעם. 85% משוק היין הסיני עושה שימוש בפקק שעם. 92% משוק היין בספרד עושה שימוש בפקק שעם. 80% משוק היין בברזיל עושה שימוש בפקק שעם.

קיבל את פנינו במאור פנים, הזמנת אורחים ובכבוד רב, MR. Antonio Amorim מנכ"ל חברת AMORIM, דור רביעי למשפחה. חרף זמנו הקצר ועיסוקיו הרבים, הוא הקדיש לנו דקות ארוכות מזמנו במצגת שכללה הסברים מעניינים, נתונים, יעדים וחזונה של חברת AMORIM. למדתי להבין, שאם יש משהו חשוב לו לאנטוניו הוא, שכל אחת ואחד מאתנו, ישוב מכאן כשגריר. והביקור והסיור במפעלי החברה ובכל המחלקות נתן לנו להרגיש, עד כמה חשובים אנחנו כאורחים, ובאיזו רצינות,מחויבות, התייחסות ואחריות, לקחו המארחים את הביקור.

Obrigado Sr. Antonio Amorim deveria negócio grande sobre os comentários interessantes e obrigado pela honra e o tempo exercida. É uma experiência que não vou esquecer nunca. Boa sorte, querida.

מכון המחקרים נילסן לסקרי שוק ודעת קהל מצא כי, "שוק צרכני היין בארה"ב יהיה מוכן לשם 4.31$ דולר יותר, על בקבוק יין שנאטם בפקק שעם על פני בקבוק יין שנאטם בפקק הברגה או פלסטיק".

לפקק השעם יכולת אטימה, אורך חיים, קלות משקל, עמידות לגז ולנוזל, לחות, כל אלה על מאפייניו הטבעיים, תורמים לייחודיות ולשמירה על מסורת ארוכה במאות שנים של עשיית יין. יתרונו של פקק השעם נעוצה בעובדת היותו בעל מורכבות טבעית של מבנה חומר, שהטכנולוגיה טרם הצליחה לחקות.

כל פקק שעם טבעי הוא אטם מורכב וחכם שעשוי מלמעלה מ-800 מיליון תאים זעירים. לכל פקק שעם טבעי, היכולת לשמור, להחזיק, ולאצור, למעלה מ- 112 גרם של CO2. פקקי השעם הטבעיים, עשויים מ- 100% קליפת עץ אלון השעם. הם ברי חידוש ומיחזור.

מחקר בלתי תלוי שנערך על ידי PRICEWATER HOUSECOOPERS/ECOBILAN על מחזור חייו של פקק השעם בהשוואה לפקקי הברגה ופלסטיק, לפקק השעם יש יתרון בולט בהיבט השמירה על איכות הסביבה, והאקולוגיה "הירוקה" של כדור הארץ. המחקר גם הוכיח שפקקי הפלסטיק פולטים פי 10 CO2, ופקקי ההברגה עשויי אלומיניום פולטים פי 24 CO2 מפקקי השעם.

חברת AMORIM פועלת תחת "חוק זהב" ברור ולפי פרוטוקול מחייב לבצע בדיקות מעבדתיות עם שיאי הפיתוחים הטכנולוגיים של למעלה מ- 16,000 סוגי בחינה בקרה ובדיקה מדי חודש לנתח את קווי הייצור של פקקי השעם בכל שלב ושלב מתהליך הייצור.

לחברה, 21 מחלקות ייעודיות שעיקר תפקידם הוא לנטר ולאתר כל חשש להימצאותו של – TCA בכל מוצר.14 מערכות המבצעות פיקוח כרוֹמטוֹגרפיה (באנגלית: Chromatography) היא שיטה בכימיה אנליטית המאפשרת הפרדה של חומרים המצויים בתערובת, זיהויים וקביעת כמוּתם, 16,000 אנליזות כרומטוגרפיה בכל חודש ובכל משלוח בודד. אלה הם רק חלק, מדרישות האיכות והסטנדרטים המחמירים, שחברת AMORIM הציבה בפני עצמה להיות בחזית ולהיות ממוקדת בעשייה המבטיחה מוצרים אמינים תוך כדי מאמץ בלתי נלאה לכל אורך הדרך ליתן מענה לדרישות שוק היין העולמי, וליצירת שווקים חדשים.

ליצרני פקקי השעם בעולם, תפקיד ברור ביצירת פקקים חסיני אטימה, חמצון, ונזילות. אותם יצרנים, גם צריכים להתמודד עם המתחרים שצצו בעולם, עם פקקי הברגה, ועם פקקי סיליקון, ועם פקקים טכנולוגיים של שעם גרוס דוגמת המתחרה הצרפתית DIAM. אבל הבעיה הגדולה ביותר עמה צריכה להתמודד תעשיית פקקי השעם וזו הנמצאת בחזית המאבק ובחזית פיתוחי הקידמה הטכנולגית אצל חברת AMORIM הנה בעיית ה- TCA.

מהו ה – TCA אויב תעשיית היין ? ה- TCA ידוע בשמו המדעי 2,4,6 טרי-כלורו-אניזול (זוהי טבעת בנזנית ארומאטית עם שלושה אטומי כלור). המולקולה שזוהתה ע"י חוקר בשם הנס טאנר שיחד עם עמיתיו לאחר למעלה מ-10 שנות מחקר זיהה את תכונותיה ההרסניות על עץ השעם ומכאן לשם הרע ולפגיעה בתדמית של פקקי השעם ולנבואות שצפו את כליית תעשיית פקקי השעם היין העולמית. נבואה לה היו אחראים לא מעט ממבקרי היין הכי נחשבים בעולם בשנת 2010. המולקולה נוצרת מחשיפה של בקטריות מסוימות לכלור, היא נמצאת בריצפת היער, והיא מתפתחת גם מלחות ובקטריות. ה- TCA או כפי שנהוג לכנותו "קורקי"  או אם תרצו "שעמת" (במקור מקליפת עץ אלון השם) הנו זיהום הגורם לפגם ארומאטי שאינו בוחל בין יין זול לבין יינות הפרימיום הכי יקרים ונחשבים בעולם. יש הטוענים שה-TCA פוגע ב-1%-5% מכלל פקקי השעם.

יצרנית פקקי השעם הגדולה בעולם חברת AMORIM מעידה ואף הציגה בפנינו מחקרים מדעיים בלתי תלויים ששכיחות ה- TCA נמצאת בירידה מתמדת לנוכח המאמצים הכבירים וההון הרב שמושקע באיתור וניטור ונטרול הנגע.

.כ-700,000 הקטאר של יערות עצי אלון השעם שקליפותיו משמשים את תעשיית השעם נמצאים בפורטוגל.
עצי השעם גדלים בין 200-250 שנים. מהשנה ה 25, ניתן לקלף את העץ בפעם הראשונה. על פי חוק, אחרי הקילוף הראשון, מעתה הקילוף הבא יבוצע במחזור שנים אחת לכל 9 שנים מקלפים עץ שעם, ושנת הבציר/קילוף, נרשמת על גזעו. אחר הקילוף הראשוני, רק אחרי הקילוף השלישי, הקליפה יכולה להתאים לפקק שעם. הבצירים הבתוליים הראשונים משמשים לתעשייה ולא לפקקים בשל היותה של הקליפה עדיין עם חריצים ולא ברמת דחיסות אופטימלית. כשהעץ נמצא בשיא חייו ובגרותו, קילוף קליפתו הרבה יותר נוחה למרות שמדובר כתמיד בעבודה פיזית ידנית ולא קלה. במחשבה על איכות הסביבה ושימור הטבע,

כאן המקום וחשוב את זה להדגיש עץ אלון השעם, הנו העץ היחידי, שלקליפתו יש את היכולת לגדול ולהתחדש מחדש אחרי כל בציר/קילוף ללא חשש כלשהו לפגיעה בעץ. נהפוך הוא הנכון, העץ מחדש את ימיו לאחר כל קילוף.

950 מיליון יורו מכניסה תעשיית פקקי השעם בשנה לפורטוגל. קליפת השעם היא חומר חי שבכל שנה יוצרת שכבה חדשה של קליפה. צוות קולפנים מיומן יכול לקלף עץ ב 15-30 דקות. עם סיום קילופו של עץ, נעה הקבוצה בדרך כלל 2 אנשים לעץ, ממקום למקום. עלות שכרו של קולף מקצועי ( בדרך כלל קולף מיומן 1 מתוך השניים והשני מתלמד ) כ- 80-100 יורו ליום. הם מתחילים את יום העבודה בסביבות 07:00 בבוקר ויסיימו אותו לקראת 14:30-15:00. העבודה כ- 5 -6 ימים בשבוע למשך תקופת הבציר/קילוף הנמשכת כ-חודשיים/שלושה ממאי יוני יולי ועד לתחילת אוגוסט.
קילוף היקף העץ נעשה 60 ס״מ רוחב 1.20 מטר גובה קילוף. מכל עץ, יורדות קליפות משני צידיו הצד שפונה לשמש והצד שפונה לצל.

בעל השטח של יער עצי אלון השעם מקבל 1.5-2 יורו, לקילו קליפה. ורק כ- 40% מקילו קליפה, משמש לפקק 4 גרם של פקק טבעי.
איכותה של הקליפה שממנה מייצרים פקק שעם טבעי נקבעות ע"י 2 מדדים: המדד הראשון 6-7 דרגות של עובי, ו- 6-7 דרגות של ניראות בחינה בעין מקצועית
95% מה TCA שפוגע בפקק ואח"כ ביין, מגיע מהחלק המזוהם והנגוע, הכי קרוב לקרקע, של קליפת גזע העץ .ולפיכך, בשלבי הייצור החלק התחתון של הקליפה שהיה קרוב לקרקע נחתך כפעולת מניעה בסיסית וראשונית.

45% אחוז מעץ השעם מגיע מספרד 55% מגיע מפורטוגל.
אפילו כעץ להסקה, השעם משמש כחומר בערה מצוין הרבה בזכות היותו מעכב בעירה והבעירה האיטית מייצרת חום רב המופק ממנה.

נו ומה אתם חושבים שלישראל אין חלק? ובכן חידושים פרי פיתוח ישראלי בתחום ההשקיה מובילים להאצה בגידול עצי השעם לפחות מ 25 שנה, ל 10 שנים.
3-5% בשנה מתבצעות נטיעות חדשות, כי עצי השעם, גם מגיעים לסוף ימיהם.
קילוף עצי אלון השעם ביערות השעם, תורם ליציבותו האקולוגית ולשימור כדור הארץ. קילוף העץ ע"י הפילרס ( הקולפנים ) אינו הורג את העץ, אלא מחייה אותו ומביא להבראתו.

די בדומה לעבודה ביקב אסטייט שהכרמים נמצאים מאוד בסמוך ליקב, גם כאן בדרום באזור CORUCHE, נמצאים עיקר עצי אלון השעם, כאן נפלה בחלקי הזכות וההזדמנות, למצוא ביער את אותם קולפנים מיומנים שנעים מעץ לעץ, ממקום למקום, תוך שעות, ולצפות בהם ובעבודתם הקשה, תחת שמש קופחת, וצמרות העצים שמצלות קצת עליהם, ודי בסמוך לסיום עבודת הקילוף לצפות בהעמסה מהטרקטור אל המשאית, ולראותה כשאנחנו בעקבותיה, עושה זו את דרכה אל מפעל "AMORIM FLORESTAL-RAW MATERIAL" אמורים פלורסטל מחלקת היער מפעל עיבוד חומר הגלם שלב א'.

הקליפות, שמגיעות על גבי משאית אל שער המפעל, נשקלות עם המשאית, ומכאן הם נפרקות אל משטחי ביטון חלקים ( לא על האדמה, וכבר לא יותר על רצפת היער הרטובה וההומה מחרקים, פטריות ומזיקים ), כאן ישהו ויתייבשו בשמש לפחות ל-12-חודש.

רק אחרי כ-12 חודשים לפחות בשמש, כשהם יבשים, הקליפות עוברות תהליך מיון ראשוני וגס שמטרתו לחתוך מהם סוג של לוחות הממוינים בעין מקצועית, ראשונית לפי עובי ומראה.

ומכאן, עוברים לוחות קליפות השעם שלב בסיסי וראשוני של הרתחה שעה אחת. שני טון קליפות עץ, 20,000 ליטר. "ההרתחה" הזו, הורגת כל אורגניזם חי בעץ, זה גם משטח אותו פחות או יותר. הריח ליד דוודי ההרתחה מזכיר ריח של עץ חם שהכי קרוב לסאונה.

אחרי ההרתחה, מוצאים הלוחות מאמבטיות המים, שגם הם מוחלפים למים נקיים חדשים, שלב מיון נוסף, ואחר כך מגיע שלב האידוי שמטרתו צמצום של כ- 80% הסיכון ל TCA מולקולה שאו שהיא קיימת והיא המזיק מספר אחד, או שהיא לא קיימת.

בכדי להמחיש את הנזק שיכולה לגרום, די בטיפה אחת של מולקולת TCA שיכולה לזהם 800 בריכות שחייה אולימפיות.

חברת AMORIM יצרנית השעם הגדולה בעולם, עושה מאמצים עילאיים, כבירים, תוך שימוש במיטב המיכון החדיש וטכנולוגיות הקצה, בכדי לעשות הכי ככל שניתן כדי למנוע מה- TCA להופיע בפקקי השעם שלה.

והם ותאמינו לכך, מנצחים במלחמה. אולי לא ברמה של תבוסת היריב, אבל בהחלט במאמץ עליון שאינו חוסך בלימוד, בחינה, תהליכים, אחריות, רצינות, מחויבות ובמשאבים למיגורו.

5,000,000 מליון פקקי שעם בכל יום, מיוצרים במפעל AMORIM.המספר הזה הוא עצום, בכל קנה מידה, אם תביאו בחשבון, כמה מחשבה ועבודה ועשייה נדרשת כדי להגיע להספק שכזה. מפעלי החברה, עובדים במשמרות של 24 שעות 5 ימים בשבוע של כוח אדם, ו- 24X7 של המכונות שלא פוסקות מעבודה וחדלות לנטר ולבקר ולייצר.

12 מיליארד בקבוקי יין מיוצרים בשנה בעולם. 70% מהם, נאטמים בפקקי שעם. 20% עם פקקי הברגה, ו- 10% עם פקקי סיליקון/פלסטיק.

מיציאת הפקק המוכן את בית החרושת ועד לשימוש בו בכל מקום בעולם לצורך ביקבוק 6 חודשים בתנאי אחסון טובים נחשב לתקופה המומלצת.

אחרי הביקור במפעל, יצאנו אל מפעל סמוך מפעל AMORIM & IMAOS SA-EQUIPAR INDUSTRIAL UNIT אמורים אקוויפר equipar המחלקה הטכנולגית כאן מיוצרים פקקי השעם הטכנולגיים העשויים במספר דרכים ושיטות הן ע"י הדבקה ודחיסה בלחץ של גרגרים לפקק שעם מושלם ודרך יצירת פקקים ע"י שילובם של גרגרי שעם בעוביים שונים ורמות דחיסות שונות עם דיסקיות שעם.

מטרת מפעלי יצרני פקקי השעם של חברת AMORIM לדעת לתת ליצרני היין את אפשרות הבחירה בין טווח גדול של איכויות וגדלים פיזיים של פקקים בין פקקים טבעיים לחלוטין ובין פקקים טכנולוגיים ממחיר של 2.5 סנט יורו עלות לפקק ועד לפקקי פרימיום עשויי שעם טבעי בעלות של 2.5 יורו לפקק, וברמות בקרת איכות ומניעת TCA של עד לרמת הפקק הבודד, הנבדקים אחד אחד.

הרצאה מאוד מעניינת יסודית ומעמיקה הציג בפנינו מנהל המחקר והפיתוח R&D של חברת AMORIM פרופסור מר מיגואל קאברל PROF. MIGUEL CABREL הפרופסור, הראה לאורחים תוצאות של מחקרים מדעיים שניחן לפרסמם. על חדשנות בתחום המלחמה כנגד נזקי ה- TCA. הוא הציג תצלום של בקבוק שמפניה של וו-קליקו שהיה קבור בים למעלה מ- 170 שנה, והשמפניה שבפנים כך מספרים הייתה ראויה מבלי שחדרו אליה מי הים גם תחת הלחץ של הקרקעית בה היה הבקבוק נתון. הוא ידע לספר ש"נזילות קיימות בכל סוגי הפקקים, הברגה פלסטיק ושעם, וצריך לדעת למה הבעיה קיימת? כמו לדוגמא שמעטפת הפקק נפגמת בשלב הפיקוק, מילוי בקבוק שלא כפי שצריך, פקק פגום, חור תולעת למשל".

הוא סיפר על חידושי המחקר והמדע והפיתוח הכי מתקדמים שיש שכבר מופעלים תחת מחסה כבד של חשאיות ושמירה על פטנט.( היינו באותן מחלקות, שבהן נאסר לצלם, ואתה נדרש בכיסוי ראש, ואישור מיוחד עם לווי צמוד של כניסה אל מחלקות וחדרים במפעל ). הוא הסביר שמולקולת ה- TCA גדולה ממולקולת החמצן. והסביר ארוכות על הפעולות הננקטות להילחם במזיק. השלב הראשון כפי שציינתי קודם הוא שלב המניעה ע"י בישול הקליפה ע"י הרתחה והרחקת החלק התחתון של קליפת הגז אלה שהיו קרובים ללחות ולמגע עם ריצפת היער המהווים מצע להתפתחות מולקולת ה-TCA. הוא הסביר על מיומנות מקצועית הנקראת ND-TECH.של שיטות החימום הריפוי והאידוי ועד לשלבים הכי מתקדמים של בקרות האיכות מבחינה מדוקדקת של מבחנות במעבדה הדוגמות פקקים מקווי הייצור שהושרו במים, דרך בקרות של מצלמות, ואל-מתכת, ואפילו של עובדות מיומנות שהבוחנות ע"י הרחה מיומנת כל פקק ופקק, ועד לסינון ובדיקה מקרונית ברמת הפקק הבודד פקק טבעי פרימיום למנוע כל אפשרות לזיהום בפקק.

חברת AMORIM, עושה כאמור הכול, ממש הכול, בכדי שהמוצרים היוצאים את מפעליה בדמותם של פקקי שעם לבקבוקי היין יהיו ברמת האיכות הכי גבוהה שניתן.

אבל, יש כאן הרבה מעבר לזה. הם נמצאים בטופ של ההגנה על האקולוגיה והטבע הירוק ואיכות הסביבה. חשוב להם החמצן שכולנו נושמים, וחשוב להם החמצן שמייצרים עצי השעם אותם הם נוטעים מטפחים וקולפים. CO2 REDANTION הם רתמו לצורך כך, את האנשים PEOPLE את כדור הארץ PLANET ומכאן הם קוצרים את הרווחים PROFET ע"י חיבורם של הטבע והטכנולוגיה יחד.

מנהל השיווק והתקשורת של חברת AMORIM מר CARLOS DE JESUS DIRECTOR MARKETING & COMMUNICATION ידע לספר כי "מאז שנת 2010 הנתונים והמספרים מצביעים בבירור על עליה בייצוא פקקי השעם של חברת AMORIM הנמצאת בגידול של 1.8-2% מדי שנה, הרבה ובזכות, ביצועים, עם טכנולוגיות מוכחות, יציבות, עם קבלות מדעיות, והרבה ערך מוסף של שמירה על כדור הארץ".

פקק עץ אלון השעם, הוא אחד מהחומרים היוצאים מגדר הרגיל, שהטבע יצר והאדם קצר ויצר.

המחזור השנתי של חברת AMORIM יצרן פקקי השעם הגדול בעולם, עומד על 4 ביליון פקקים, שעומדים בקצה הטכנולוגיה הכי מתקדמת לעמידה בדרישות התעשייה.

96% מתוצרתה של חברת AMORIM מיוצאת ללמעלה מ- 100 מדינות. החברה נוסדה בשנת 1870, בלב ליבו של אזור היין פורטו שבפורטוגל וקירבתם של יצרני היין המקומיים אל יצרן הפקקים הביאה לשיתוף פעולה עסקי כשהמטרה אחת, לתת מענה לציפיות ולדרישות הלקוחות. 4 דורות מאז, זו הייתה ונשארה, האסטרטגיה שמובילה את חברת AMORIM כחברה מובילה בתחום.

שימושי תעשייה בשעם – נו…? ומה חשבתם שכאן סיימתי? ובכן חשוב שתדעו שתעשיית השעם אינה שוקטת על שמריה ולשעם כחומר גלם וכתוצר לוואי יש שימושים רבים החל מעצים להסקה, דרך מגוון רחב של שימושים לתעשייה הן כחומר יחיד והן כחומר משולב בגומי בדבק או בפלסטיק ומתכת. תמצאו את השעם כמבודד רעש בתעשיית המוזיקה, תמצאו את השעם כאטמים בתעשיית הרכב, תמצאו אותו כציפוי לקירות ולציפוי או בסיס לרצפות, תמצאו אותו בספורט בתוך כדורי קריקט ובייסבול, או בידיות מחבטי הטניס. תמצאו אותו מככב וזוכה בפרס עולמי עם גולש גלים מקצועי. תמצאו אותו בתעשיית האופנה בשילוב של נוחות, קלות משקל, גמישות ועמידות ולבטח סטייל בתיקים ובארנקים לנשים, תמצאו אותו בסוליות נעליים לרבות אצל מותגי האופנה העולמיים כמו איב סאן לוריין, תמצאו אותו בתעשיית החלל שם הוא משמש לבידוד חלליות בעת כניסתם לאטמוספרה בחזרתם לכדור הארץ. תמצאו אותו בפרסות לסוסים לריכוך, ספיגת לחצים, וסיכון לפציעה, תמצאו אותו בקרונות הרכבת בדרך לוורשה בפולין כאן הצליחו להוריד בזכות השעם למעלה מ-18 טון משקל של חומרי בנייה.

ייננים, אתם מחפשים היכן לבחון ולקנות את פקקי השעם האיכותיים של חברת AMORIM? מעניין אתכם לצפות קירות, רצפות, בשעם דקורטיבי עם איכויות בידוד, והנחתת רעש? מוצרי שעם אחרים? תפנו אל:

 "בית השעם" 

טלפון: 03-5165599, רחוב המלאכה 14 א.ת. פולג נתניה

עד כאן עבודה. ועכשיו לבילויים.

ארץ יפה ומזמינה היא פורטוגל. שמחה. מלאת צבע ותרבות. האנשים בה שמחים וניכר עליהם שהם די מאושרים. לשמוע אישה דוברת את השפה הפורטוגזית, זה לשמוע שירה. הכבישים מחוץ לליסבון בואכה פורטו ומכאן לדואורו וחזרה רחבים מרווחים מרביתם מוגדרים כדרכים מהירות על כבישי אגרה.הרבה דגים ופירות ים תמצאו כאן וגם הרבה גבינות ונקניקים לא כשרים, ואיך לא יין מקומי על כל שולחן ובכל ארוחה. ובכלל אי אפשר לסיים כאן ארוחה בלי לטעום יין קינוח אמיתי מסוג פורט שהוא גאוות העיר פורטו ופורטוגל. מע"מ בגובה 23% תמצאו כאן על חלק גדול מהפריטים למעט אוכל ועוד כמה דברים, אבל איך שלא תהפכו את זה, כל המוצרים זולים במשהו ממוצע של כ- 30% ממה שזה עולה בישראל ותאמינו לי שזה זול. וגם אם ממש אתם מחפשים כאן בזול אז כל הבזולים נמצאים כאן כמו "פריימארק", ו-"C&A", ורשת הספורט הצרפתית "דקאטלון". את מסענו בפורטוגל התחלנו בליסבון, בסיור טעימה קצר במרכזה ההומה של העיר, במרכזי הבילוי התוססים אליהם מגיעים הצעירים המקומיים ואלפי התיירים מכל קצות תבל, הגענו רגלית עד לשפת הים, שתינו קפה בבית קפה טרנדי, ואכלנו ארוחת ערב ראשונה בפורטוגל.

Restaurante Alfassador

הארוחה הייתה במסעדת Alfassador מסעדה מקומית חמה ומזמינה במרחק הליכה רגלית מבית המלון "מרקיור", שבו התאכסנו ללילה הראשון. הבעלים, דאג לפנק את חבריי לשולחן היננים שומרי הכשרות בדגים, וירקות טריים ומבושלים, תוך הקפדה על כל ההלכות. בעוד אני עבדכם הנאמן מאידך יהודי חם זעיר מידות שלא שומר כשרות אבל שומר תיאבון, אכל גבינת כבשים נפלאה 2 גושים קטנים… וגם זיתים שחורים, וגם לחם, וגם מנת פירות ים ודגים הנקראת ״קטפלנה״ מנה אוטנטית מקומית עשירה ומבושלת ברוטב מהביל של ירקות ותפוחי אדמה עם נגיעה חריפה קלות. המנה הכילה את כל פירות הים לרבות מיני צדפות. היינות שליוו את הארוחה היו יינות כשרים שהובאו במיוחד מהארץ ע"י היננים והם ליוו היטב את הארוחה עד כלותה. היינות היו גופנה קברנה סוביניון רזרב 2013 מבית יקב גבעות ו-essence 2014 מבית יקב טפרברג. שניהם יינות נהדרים, שהעשירו את הארוחה. קינחנו בפירות העונה ופינוקים מתוקים.

Restaurante Alfassador

Av. Columbano Bordalo Pinheiro Nº 103 B

Lisbon, Portugal 1070-063

+351 21 726 6511

https://www.facebook.com/RestauranteAlfassador/?pnref=story

בבוקר המחרת, עשינו צ'ק אאוט מהמלון, והתחלנו עושים את דרכנו דרומה על הכביש המהיר מרחק של כ- 300 קילומטר היישר אל יערות עצי אלון השעם, כאן זכינו לראות את הקולפנים בפעולה, מכאן נסענו אל מפעל תוצרת חומר הגלם שלב א' ואל ארוחת הצהרים.

"RESTAURANTE "O CHOUPO"

את ארוחת הצהרים אכלנו במסעדה מקומית בשם "RESTAURANTE "O CHOUPO" הממוקמת בעיירה מקומית בשם Montijo Pegos מאוד קרוב ל CORUCHE

בעוד חברי הייננים הדתיים שומרי הכשרות שבקבוצה, אכלו דגים נהדרים לדבריהם, וירקות מבושלים בנייר כסף על הגריל, וסלט ירקות, שהוכנו במיוחד עבורם תוך שמירה על הלכות הכשרות. אני עבדכם הקט דק הגיזרה ואוהב הארוחה, אכלתי על האש, בשר חזיר שחור, לצד תוספת מפנקת, משביעת חך ומנחמת עם ירקות בגריל, לצד בקבוק יין מקומי נפלא, וגם הוספתי דג בגריל וגם פירות העונה לקינוח..חוויית פורטוגל כבר אמרתי?

"RESTAURANTE "O CHOUPO"

POCEIRAO

Montijo, Portugal 2965

+351 265 995 708

https://www.facebook.com/RESTAURANTE-O-CHOUPO-303001586391173/

Restaurante Monte Murado

את ארוחת הערב עשינו בגאיה ליד פורטו במסעדה מקומית יפיפייה הנמצאת מתחת למבנה כנסיה עם נוף משגע הנשקף מחלונות המסעדה צופה אל פורטו ואל הנהר. מזג האוויר היה ערפילי משהו וטיפות גשם קל טיפטפו בחוץ. בפנים, היה אינטימי ונעים והשף סופר קשוב ומבין עניין. נתתי למארח שלי לדאוג לי. הוא כבר הוכיח את עצמו באיך לדעת ולדאוג קודם לשומרי הכשרות ורק אחר כך, לאפשר לדני רובין לספק את תאוותיו ומאוויו. עבדכם הקט פתח את הארוחה בנקניק מקומי מלא בכל טוב לצד פלפלים ירוקים לא חריפים קלויים על הגריל ואחריו אני הזמנתי לי מנת תמנון (מהמנות היותר טעימות ומפנקות של פירות ים שאכלתי מימיי) ותפוחי אדמה, וגם אכלתי דג בקלה ״בקלאו״ מקומי עם תפוחי אדמה. חברי לקבוצה ששומרים כשרות בקנאות, לגמו מהיינות ואדי קטלב 2013 וטפרברג "אינספייר" 2014, וגם גופנה פטיט וורדו 2014 של יקב גבעות. וגם סעדו את ליבם במנות דג וירקות אפויים בנייר כסף, שנעשו עבורם במיוחד תוך שמירה על הלכות הכשרות. קינחנו במתוקים לצד פירות העונה. יופי של מסעדה מומלצת בחום.

Restaurante Monte Murado

Alameda Sra da Saúde, Carvalhos

Vila Nova de Gaia, Portugal 4415-351

Highlights info row image

+351 22 782 7614

www.montemurado.com

את ארוחת הבוקר עשינו במלון, ערכנו סיור בשניים ממפעלי חברת AMORIM מפעל הפקקים הטכנולוגיים ומפעל פקקי המשקאות המבעבעים, ומכאן יצאנו לארוחת צהרים שהתקיימה בבית הארחה פרטי של משפחת אמורים. זה לא בית, אלא אחוזה מדהימה וגדולה הנמצאת בכפר קטן הנקרא סנטה מריה דה לה מאס. הבית קיים משנת 1881 והוא היה שייך לאלברטינה אמורים דור שלוש למשפחת אמורים דודתו של אנטוניו מנכ"ל אמורים בהווה, דור רביעי נצר למשפחה. הגברת שהייתה נדבנית ידועה מתה רווקה והייתה ידועה בנדבנותה הגדולה ובמעשי הצדקה שהרעיפה. האוכל הוכן במקום במיוחד עבורנו והוגש בנימוס ובכבוד רב ע"י מלצרים מקצועיים לבושים בהידור ונוהגים על פי כל גינוני הטקס. זו היתה לי הפעם הראשונה ולא שאני מתלונן שאכלתי בדיוק את מה שאכלו הייננים הדתיים שומרי המסורת. זו הייתה מנת דג בס נתון במארז נייר אלומיניום, לצד ירקות מאודים אף הם בנייר אלומיניום מטעמי כשרות. לשמחתי, לצד מנת הדג המצוין, פתחו עבורי יין לבן מקומי שהיה נהדר וליווה היטב את מנת הדג. ולקינוח הגישו פירות העונה וקפה.

בית הכנסת Kadoorie Mekor Haim Synagogue Porto

את אחר הצהרים עשינו ב"כדורי מקור חיים" בית הכנסת הגדול ביותר בין פורטוגל לספרד. בית הכנסת נבנה ב 1939 והוא נבנה בכספי תרומה של משפחת כדורי מהונג קונג אותה משפחה שתרמה את בית הספר החקלאי כדורי בישראל. הקהילה היהודית המקומית מונה כ-500 איש. 200 איש מהם פוקדים את בית הכנסת בשבתות ובחגים בבית הכנסת מוזיאון מורשת קטן וגם חנות קטנטונת ובה מצרכי מזון כשרים המיובאים מישראל. חברי הייננים התפללו מינחה. כולנו האזנו לשליח הציבור. והתפעלנו מקדושת המקום ויופיו. בית הכנסת בעת ביקורנו היה בשיפוצים ושוכנעתי שכל מי מכם שיגיע לשם לביקור יזכה לראות את המקום במלא הדרו כיאות למקום קדוש ונפלא שכזה.

Kadoorie Mekor Haim Synagogue Porto

Rua de Guerra Junqueiro, 340

Porto, Portugal 4150-386

(+351) 911 768 589 / (+351) 911 768 596

https://www.facebook.com/tourism.synagogue.porto/photos/a.525638654160295.1073741827.525617060829121/622059667851526/?type=1&theater

SUSHI BURI

את ארוחת הערב בפורטוגל, אתיכנן המארח שלנו בקפידה. רב בית הכנסת, מחזיק תחת השגחתו מסעדה כשרה היחידה בפורטו והיא נמצאת במלון הנקרא "מלון מוזיקה". בעוד לחברי לקבוצה היננים הדתיים הוכן אוכל כשר שהוזמן מבעוד מועד, עלינו לא שומרי הכשרות מארחי ואני נאסר לאכול לצד אותו שולחן מטעמי כשרות מוקפדת. סוכם היה, שאנחנו נאכל את ארוחת הערב במסעדת המלון שבקומת הקרקע הפתוחה לקהל הרחב, אבל זו הייתה הומה מאדם ולא היה מקום פנוי. הצטרפה אלינו הגברת תרזה פליפ רעייתו של ג'יימה מארחי, ובחרנו במסעדה יפנית חדשה וטרנדית הנמצאת בסמוך מאוד לבית המלון. מסתבר שהבחירה היתה מוצלחת והמסעדה היפנית נמצאה מאוד מפנקת, אינטימית, עם שירות מהיר וקשוב, ועם מגוון מנות יפניות וכמובן סושי נפלא. המסעדה נקראת BURI. פתחנו בשרימפס בטמפורה, אחכ במגוון דגים, ומגש סושי ענק, שתינו יין לבן מקומי מצוין וקנחנו בכדור גלידה לקינוח. לילה טוב!

SUSHI BURI

Praça do Bom Sucesso, 160

Porto, Portugal 4050-327

+351 910 433 941

יקב Quinta DA Aveleda

את בוקר המחרת התחלנו בנסיעה לאזור וינו וורדה ליקב בשם Quinta DA Aveleda מסורת מאז 1870. ביקב גנים היסטוריים שהם המקום הכי קרוב ודומה לגן עדן (שלשם מן הסתם אוכל טריפה שכמוני לא יגיע, זאת בניגוד לחברי לקבוצה הייננים הדתיים ושומרי הכשרות, שלבטח כן יגיעו). היקב בן כ 300 שנה מייצר יינות מזנים לבנים מהאזור. היקב מייצר שימו לב למספר 17,000,000 מליון בקבוקי יין בשנה. טעמתי מהיינות הלבנים של היקב המתומחרים במחירים שבישראל חובבי היין יוכלו רק לחלום עליהם. היין הראשון 4 יורו, היין השני 6-7 יורו, ויין הרזרב הלבן 10 יורו! ביקב חווה לגידול פרות מהם מייצרים גם גבינות הנמכרות בחנות היקב. תמצאו כאן גם ריבות משגעות ב 2.99 יורו לצנצנת וגם דבש ובקבוקי ברנדי משובח שמיוצר במקום. אל תוותרו על קניות בחנות היקב המחירים כאן נמוכים מחנויות העיר ואפילו מהדיוטי פרי שבפורטו. אל תוותרו על סיור מודרך בגנים ההיסטוריים ותוכלו לראות ולהריח פרחים ועצים ומים מפכים ובברבורים משייטים שלא ראיתם מימיכם.

Quinta Da Aveleda

Park · Restaurant

Rua da Aveleda nº2

4560 Penafiel

יקב ובית הארחה Quinta Das CHAQUEDAS

את ארוחת הצהרים עשינו ביקב הנקרא Quinta Das CHAQUEDAS היקב נמצא ב DOURO והוא בבעלות משפחת FILIPE. הייננית ובעלת הבית הנה PAULA FILIPE

בבעלות פאולה פיליפ ובעלה כרמי ענבים ממגוון זנים. הכרמים נמצאים באזורים היותר נחשבים של douro וכ- 80% מהענבים נמכרים לענק יצרני יינות הפורט בפורטוגל Taylor. מה -20% הנותרים פאולה עושה יין בעצמה. הבית שבו גרה משפחת פיליפ הוא למעשה בית הארחה רחב ידיים מזמין ומפנק הכולל חדרי אירוח יפים, בריכת שחייה, נוף משגע ושקט רגוע. במחיר של כ 70-80 יורו ללילה וארוחת בוקר תוכלו להשכיר לכם כאן חדרי אירוח על שפת גן עדן.

פאולה אירחה אותנו לארוחת צהרים ביתית נפלאה. בעוד חברי הדתיים שומרי המסורת, אכלו דג סלמון נתון בנייר כסף, עבדכם אכל גם את הדג, וגם תבשיל בשר עגל, וגם גבינות מקומיות, וגם נקניקים מקומיים, וגם התענגתי על היין שעשתה פאולה והתמוגגתי כמו כולם מהקינוח שהיא הכינה שכלל מגוון של פירות העונה ועוגת שוקולד משגעת אותם אכלתי לצד לגימת יין פורט שהיא הכינה מהענבים שלה, שהיה פשוט נפלא.

Quinta Das CHAQUEDAS

5030-458 sta. Marta de Penguiao – portugal

הטלפון ( +351) 254828069

Quintadaschaqedas.Wix.com/site

יקב Quinta Nova

את אחר הצהרים, עשינו ביקב Quinta Nova המעיד על עצמו שהוא הנשמה של Douro בייצור יינות יוצאי דופן. היקב שייך לאמריקו אמורים ממשפחת AMORIM ומרכז הארחה ובית המלון שבליבו, מנוהל עי ביתו, שהיא גם יושבת הראש של חברת האחזקות שבבעלות קבוצת AMORIM.

יקב קווינטה נובה

מייצר יינות מזנים אדומים מסורתיים בלבד הגדלים לצידו.

היקב מייצר גם יינות לבנים לא עם הענבים שלו.

הבציר מתחיל בתחילת ספטמבר.

הבציר ידני.

מיון ענבים ידני. היקב מייצר כ-

600,000 בקבוקים בשנה.

70% אדומים 20% לבנים 10% פורט.

במלון שביקב 11 חדרי אירוח. בעונה הבוערת יוני יולי אוגוסט התפוסה של החדרים מלאה ובעלות של 270 יורו ללילה וארוחת בוקר, בריכה, המון יין ונוף אלוהי, שהוא שלוחה של גן עדן. רוצים להזמין חדר? אז זהו שאי אפשר עד שנת 2020 הכל הוזמן מראש !

ערכו לנו סיור ביקב, ראינו דורך יין ממוכן, ראינו חביות יינות פורט ורזרב שפתח החבית נעול באמצעות שעווה למנוע פתיחת החבית. ביקרנו בחדר החביות, וגם זכינו (מי שיכול היה כמוני לטעום יינות שאינם כשרים) לטעום יינות לבנים, יין אדום ללא חבית ויין רזרב שהיה לא פחות ממדהים ובעלות של 55 יורו לבקבוק.

Quinta Nova

+351 254 730 430

מסעדת דגים Dom Peixe בעיירה בשם Matosinhos ליד פורטו.

את ארוחת הערב של היום הלפני אחרון, עשינו ב Matosinhos ליד פורטו. מדובר בעיירת נמל. המסעדה נקראת Dom Peixe והיא ממסעדות הדגים היותר נחשבות בפורטוגל.

אני יודע שכבר השמעתי את המנטרה במהלך השבוע אבל בעוד חברי שומרי הכשרות אכלו סי בס דג גדול נתון בנייר כסף בשל שמירה על הלכות הכשרות, ונהנו עד מאוד מטעמו המשובח, מארחי ואני, אכלנו דיונון בכמה גרסאות מטוגן ועל הגריל, וגם אכלנו תמנון, וגם סרדינים על הגריל, וקצת סלט ירקות, וירדנו יחד כולנו ובלי להתאמץ על 2 בקבוקי יין שהובאו מהארץ. הראשון יין אדום מסדרת הדגל legacy קברנה פרנק 2014 יין הדגל של יקב טפרברג והשני קטלב פטי וורדו 2014 של יקב קטלב. שני היינות היו לא פחות מנפלאים והחוויה בשתייתם לצד הייננים שעשו אותם שיקי ראוכברגר יינן טפרברג ויוסי יתח יינן קטלב, הייתה מרגשת ומכבדת מאחר והשניים לא הפסיקו לדבר על היין ולפרגן איש של רעו ולדבר עם היין ועם האוכל. המסעדה הייתה הומה מאדם וטוב שמארחינו הזמינו שולחן מראש, לא ראיתי שולחן ללא בקבוק יין עליו, ולא ראיתי ולו לרגע קט מישהו מהמלצרים מוצא לעצמו רגע של אתנחתא. אסכלת הגריל בחוץ עבדה שעות נוספות ומבחר הדגה ופירות הים לבחירה היה כמעט ללא הגבלה.

Dom Peixe

M. Rua Herois de Franca 241 4450-158

https://www.facebook.com/places/Things-to-do-in-Matosinhos/109375535747056/

יצרן יינות הפורט מספר 1 בעולם GRAHAM'S

את היום האחרון בפורטוגל, עשינו בפורטו, בביקור חוויתי מדהים אצל יצרן הפורט הכי נחשב בעולם GRAHAM'S המייצר יינות PORT מאז 1820. את הביקור עשינו במרכז המבקרים בחדר החביות, בארכיון שימור הבקבוקים, בחדר הטעימות, וכמובן לבסוף בחנות שם זכינו לקבל הנחה מיוחדת של 10%. קיבלה אותנו עלמת חן מקסימה בשם סווטלנה שדוברת ברהיטות רבה וחן רב, מספר שפות. סווטלנה סיפרה לנו על העץ המשפחתי שממנו הוקם היקב הנוכחי והסבירה לנו מפורטות על תהליכי עשיית יינות הפורט ומהם ההבדלים הברורים בין סגנונות העשייה פורט רובי, פורט טאוני, ופורט וינטג׳. למדנו שיינות הפורט נוצרו בשלהי המאה ה-17 עת הובלו בספינות איטיות לבריטניה ועל מנת לשמר את היינות בדרכם הארוכה הם חוזקו באלכוהול עד לרמה של 20%. היינות שמרו על מתיקותם הטבעית בזכות הפסקתה של תסיסתם הטבעית עי הוספת האלכוהול שגרמה גם להפסקת פעולת השמרים. גולת הכותרת כמובן הייתה עבורי טעימתם של יינות פורט בסגנונות אלה, בעוד שחברי לקבוצה נאלצו מטעמי כשרות, רק להריח את היינות. מי שמכיר אותי יודע שאני משוגע וחובב מושבע של יינות פורט לבטח האמיתיים והמקוריים שבהם על מנת להבין עד כמה גדולה עבורי חוויה זו. ולפיכך תבינו ותשמעו את המחיר איך יצאתי מחנות היקב עם פורט טאוני 10 שנים שעלה לי 20 יורו ועוד מארז נפלא של 5 בקבוקי פורט 10 שנים, 20 שנים, ועוד, קודם להנחה של 10%.

Graham's Port Tasting

Rua Rei Ramiro, 514

4400 Vila Nova de Gaia, Portugal

בית קפה בר מקומי בשם Daikiri Bar

את הביקור המקצועי בפורטו בפורטוגל כאורחים של יצרנית פקקי השעם הבינלאומית חברת AMORIM קינחנו שעתיים לפני שהתחלנו עושים את דרכינו לשדה התעופה בפורטו בעיירת חוף מדהימה בשם מדלנה MADALENA המזוודות כבר ברכב ושעת ההמראה נקבעה ל 15:30. המארח שלנו לקח אותנו לסיור בנמל ומכאן לשפת הים, כאן נכנסנו לבית קפה בר מקומי בשם Daikiri Bar לקצת קפה אחרון, ומשהו קל לנשנש. עבדכם הקט לא ויתר והזמנתי לי צלחת של פסטת דיונון שחור לצד פירות ים עם כוס בירה טובה, בריזה של ים, וצער קטן בלב שהטיול נגמר וצריכים לחזור לחיים האמיתיים להתראות פורטוגל יצאתי מאוהב❤️

Daikiri Bar

RUA DA PRAIA 907 MADALENA

Vila Nova de Gaia, Portugal 4405-720

+351 918 424 324

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top