חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כרמל וינטאג‘ יין קינוח אדום מחוזק משנת בציר 2007. ראשון מסוג זה בישראל. אוי כמה שאתם יודעים שאני אוהב את זה.

פורט ויינות מחוזקים דמויי פורט, בדרך כלל נחשבים לדז'סטיף קלסי, שמגיע אחרי ארוחה, לעיתים אחרי אתנחתא קלה ושחרור כפתור בחולצה וחור בחגורה ולעיתים מעט אפילו אחרי בקטע של התרווחות ורגיעה ומעבר לשלב של הנאה שלמה.

את היין הזה, נוהגים ללגום קלות (בשונה מלשתות) בצורה לבבית נעימה ומעוררת, בדרך כלל, בכוס קטנה בעלת מבנה פעמוני כשל פרח הטוליפ.

הלגימה העדינה במנות קטנות ומדודות, מאפשרת לאלכוהול הגבוה שביין זה, להתערבב עם מחזור הדם שלכם.

עושרו של היין ועומק טעמיו וניחוחותיו ילכו היטב ויועצמו, עם מזון כמו גבינה, פירות יבשים, אגוזים ואם תלגמו את היין הזה עם שוקולד, ההנאה החושית תועשר שבעתיים, אם כי ראוי לציין ומניסיון, שזה ילך הרבה יותר טוב עם שוקולד מריר מאשר שוקולד חלב.

יינות הפורט והיינות המחוזקים דמויי הפורט הם יינות חושניים והם מתחברים יותר מכל, עם אלגנטיות מלטפת, ממון ועידון, ברמת הליטוש.

יינות הפורט והיינות המחוזקים, שומרים כל הזמן על מעמדם האופנתי, במיוחד אצל המשפחות הדתיות, שכל כך אוהבות יין קידוש מתוק עוד משחר ילדותם ואצל חובבי הסיגרים כחלק מ"טקס" העישון, ושב ומופיע אצל כולנו, ככל שימי החורף הקרים מתקרבים והצורך לאלגנטיות ולחמם את בית החזה ואת הלב, נמצא בנסיקה.

אל תקראו ליינות המחוזקים המיוצרים בישראל, פורט. כמו שאתם לא קוראים לכל יין מבעבע שמפניה. אין צורך לקרוא לו יין פורט. זה אסור והוא לגמרי לא, יין המגיע מאזור PUERTO בפורטוגל.

 אפשר שתקראו לו "יין מחוזק" זה לגמרי מספיק. אל תגידו אפילו "דמוי-פורט", אפשר אם תתפשרו על ב"סגנון פורט".

היינות המחוזקים הם עתירי אלכוהול לבטח הרבה יותר מיינות השולחן שאנחנו מכירים.

תמיד לפני החורף, יש לי תשוקה ליין מתוק ומי שמכיר אותי, יודע עד כמה אני אוהב אותם את היינות המחוזקים באלכוהול, את יינות הפורט למיניהם שגורמים לי להרגיש ציקצוק בשפתיים, אלה שממלאים לי בעושרם את החך, מחממים את בית החזה במורד החלקלק בגרון, משאירים אחריהם טעם מסיים ארוך וקטיפתי שגורם ללשון באופן אוטומטי להעביר "ויש" על השפתיים לדגום ולו שארית של טיפה מתוקה אחרונה. אני אוהב אותם כבדים, שמנוניים במידה, לא אחת "סמיכים", מורכבים, עשירים, ועמוסי אלכוהול. בצורה כזו או אחרת, יש לי נטייה "לאסוף" אותם, "לאגור" מהם, כמו דוב הנערך לקראת תרדמת החורף. ולפיכך, בכל פינה בארונות האחסון אצלי בבית ובמגירות המיטה, ובמחסנון, נמצאים יינות שכאלה מתוקים מחוזקים באלכוהול לא פעם כזה הנושק כמעט ל- 20%, שאני לא צריך בעבורם לא מקרר יין ולא שמירה על שינויי טמפרטורות קיצוניים, תזוזות למיניהם, או שינויי תאורה, שמפריעים להם להמשיך ולהתיישן ולהשתבח בבקבוק ובתנאי אחסון נאותים. יש ביינות הללו, את הפוטנציאל להתפתח ולהשתבח במשך שנים רבות. ובאמת ובתמים, אינני יודע ללמד כמה ושל מי יש לי מהם, אבל אני יודע ובוודאות שיש לי רבים וטובים מקומיים ומתוצרת חוץ והחורף הקר, רק מגרה אותי לחפש אחריהם, לשלוף אותם ממירבצם, בכדי שלאורחיי, לבני משפחתי, ולי, יהיה טוב וחם.

חשוב להבהיר שבניגוד לטעימת יינות רגילה וסדורה, טעימת יינות מחוזקים בסגנון פורט מעט קשה יותר. היינות מתוקים. כבדים, עתירי אלכוהול. הם ממלאים את החך וכמעט בכל אחד מהם, אתה מבקש לעצור כאן ועכשיו ולנצור את הטעם המסיים אתך.

לפני כשבוע, הייתה לי הזכות לטעום את ה- NV, יין המחוזק של יקב ויתקין, יין הנחשב בעיניי רבים מאוהבי היינות המתוקים והמחוזקים לאחד הטובים והמדוייקים לסוגו, שנעשו כאן בארץ, ולפיכך וככזה יש בו משהו אייקוני.

היין עליו אספר לכם היום, הנו אייקון לא פחות בקטגוריה זו, ועד כמה שידוע לי, הוא הראשון בישראל מסוגו כ"יין קינוח מחוזק בסגנון פורט וינטאג' ".

כרמל וינטאג‘ יין קינוח אדום מחוזק משנת בציר 2007:

הנו, יין אדום מחוזק בסגנון יינות הוינטאג‘ מאזור הדואורו בפורטוגל. הוא מופק מענבי פטיט-סירה מאזור הרי יהודה אשר נבחרו וטופחו במיוחד לצורך כך. במהלך התסיסה האלכוהולית הוסף כהל ענבים למיכל ולאחר יממה נסחטו הענבים והיין התבגר במשך 18 חודשים בחביות עץ אלון צרפתיות

יינות הוינטאג‘ הם מהיקרים והנחשבים ביותר בין יינות הפורט מאזור הדואורו שבפורטוגל. הם מיוצרים מחלקות הכרם הטובות ביותר בשנות בציר איכותיות במיוחד. ייחודם בכך, שבניגוד לשאר יינות הפורט, הם מתבגרים תקופות קצרות יחסית בחביות עץ אך הם בעלי פוטנציאל התיישנות ארוך מאוד בבקבוק. יינות בסגנון פורט מייצרים בכל העולם כמו גם בישראל. ה Carmel Vintage הוא הראשון בישראל המיוצר בסגנון פורט וינטאג‘.

אזור הגידול:

אזור הגידול מתאפיין בגבעות עם עמקים פנימיים יבשים וקרירים בגובה 250 מ‘ מעל פני הים עם הבדלי טמפרטורה ניכרים בין יום ולילה. הקרקע גירית ומנוקזת היטב, דבר המאפשר שליטה מצוינת בעוצמת הצימוח והבשלה אופטימלית של הענבים.

רשמי טעימה:

באופן טבעי, זן ענבי הפטי סירה Vitis vinifera 'Durif') Petite Syrah ) הוא ענב אדום עוצמתי שנותן יינות עמוקי צבע כהה כעין הדיו השחור, באף, ארומות של קקאו, וגרגרי קפה טרי טחון, תבלין "חם", וניל, וטבק של מקטרת.    

הטעם המאפיין הוא מְפַתֶּה, מְהַנֶּה, מוֹשֵׁךְ, מזכיר מאוד את פרי האָסְנָה (דומה לפטל וצבעו סגול כהה/שחור) לצד דובדבן שחור מתוק, (אם אתם עשיתם אי פעם קטיף עצמי ברמת הגולן, זה בטח יזכיר לכם), לצד שזיף שחור מיובש (שאנחנו פוגשים המון ב"פירות ט"ו בשבט),בהמשך, שוקולד מריר, וסַמְבּוּק שחור. הגוף מורכב, רך, משיי, אֶקְסְפְּרֶסִיבִי ,עשיר, בשל, עֲסִיסִי, בַּשְׂרָנִי, סוּקוּלֶנְטִי, והכול, ממלא את הפה, מפתה את החך, ומדיח את החושים על גבול השחיתות, מוביל לנגיעות של שוקולד טופי וקרמל, ולסיומת הקטיפתית והעשירה. המתיקות מאוזנת בחומציות תומכת. יין מדויק. פוטנציאל יישון בתנאים אופטימאליים לשנים רבות. תענוג.

על מנת לשמר את מירב הפוטנציאל הגלום ביין, בוקבק היין בלא תהליכי הצללה או סינון ועל כן עשוי לפתח משקע טבעי במהלך ההתיישנות בבקבוק.

אלכוהול: 18.5%.

הגשה:

ה Carmel Vintage מעולה כמשקה סיום (דז‘סטיף) מומלץ להגישו בכוסות טוליפ בעלות פתח עליון צר יחסית. בהעדר כוס פורט ייעודית כל כוס של יין לבן תעשה היטב את העבודה. כדאי להגיש את היין מעט קריר בטמפרטורה של 16 – 18 מעלות.

מחיר: 140 ש״ח.

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top