חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יקב אכזיב – "יין וציור זו אמנות" – תבואו לבקר. אל תחמיצו הזדמנות.

את סוף השבוע האחרון, עשינו זוגתי ואני בגליל המערבי. מסתבר, שאפשר להיות תייר, גם בארץ שלך. ואת סוף השבוע האחרון שעשינו, אפשר לתאר בדיוק כך. בלי מטוס, ובלי המתנה של שעות בשדה, בלי דיוטי פרי ובלי דרכונים, נטו חופשה בארץ, עם מזוודות, עם קניות, עם לינה באכסניה יוקרתית ויקרה ועם ביקורים ביקבים ובמסעדות. כי את זה בדיוק, באנו לעשות. לבלות לראות וליהנות. יקב אכזיב הנו יקב בוטיק משפחתי השוכן בקיבוץ גשר הזיו ליד נהריה, היקב הוקם בשנת 2005 על ידי מרק גוברמן פנסיונר של חברת "בזק" שם הועסק כמהנדס תקשורת ואלקטרוניקה, צייר ואמן, המקדיש את זמנו הפנוי (וזה לא חסר) לציור, ללימוד ציור ולעשיית יין "והכול, אומר מרק זו אמנות".

מקום יפה ליקב בחר לו לעצמו מרק גוברמן. הנוף הנשקף הוא גלילי, האוויר צלול ונקי, המיקום כפרי ושוכן בתוך קיבוץ, והמיסביב כולו צבוע בצבעים של טבע וביצירות של אמנות, המוסיפות צבע וערך מוסף משלהן.

קבוצת אמנים, כל אחד בתחומו, שכרו בשכנות אחד לשני, כמה "חדרים" שחולקו לכאלה, ממבנה חקלאי ששימש לגידולי חווה והוסב ל"סדנאות אומנים".

היחידה השמאלית של המבנה, משמשת את מרק כאטלייה ציירים, וכ"מרכז המבקרים" של היקב והחלק האחורי לחדר חביות.

מרק הוא אוטודידקט שלמד יין מחבריו מאיר עקל וזאב צינמון בעלי יקב הבוטיק נטוף שבכפר טרומן ואף נעזר באורי חץ, היינן של יקב שאטו גולן כיועץ.

יקב אכזיב, מייצר משנת 2005 יינות אדומים זניים יבשים, קברנה סוביניון, מרלו ושיראז ויין בלנד העשוי משלושת הזנים ויין קינוח אדום מתוק, ייחודי ומיוחד.

היקב מייצר כ- 2000 בקבוקים בשנה. היקב אינו כשר. הענבים ליין, מגיעים מכרמים בגליל העליון מספסופה ומכרם בן זימרה ומרמות נפתלי.

מרק עושה שימוש בחביות עץ אלון צרפתיות וזמני היישון של יינותיו נעים בין 18 ל- 21 חודשים ומרק יודע לומר: " אני אשקול את זה, כי אני רואה שאנשים מיישנים הרבה פחות".

מרק מאוד אוהב לארח אצלו ביקב בודדים וקבוצות, והוא יכול להפוך לכם את הביקור לחוויה עמוקה יותר אם תחפצו בסדנת טעימות יין ולשמוע סיפורים ואנקדוטות על יין או סתם להגיע לטעימת חוויה.

מרק יודע לספר "שאנשים באים עם קונספציות נעולות בראש. יש כאלה שעוד לא טעמו אבל הם לא אוהבים מרלו, או רק קברנה סוביניון ועל שיראז או בלנד, הם בכלל לא שמעו ולא רוצים לשמוע. אבל אני קשוב ואני פתוח ואני מוכן להסביר ולהטעים ואני רואה ושומע שאנשים באים ליקב ויוצאים מכאן מרוצים. ורוצים גם לחזור."

כשאני שואל אותו איך הוא מגדיר את יינות יקב אכזיב? הוא עונה לי כך:" יינות יקב אכזיב הם בראש ובראשונה יינות קלאסיים. הם מיוצרים מפרי איכותי המגיע מהגליל העליון ונבצר ידנית, אני עושה עבודת ויניפיקציה מוקפדת ביקב, אני מיישן את היינות לתקופות בחביות עץ אלון, בכדי להשביח אותם והתוצאה באה לידי ביטוי ביינות."

ואני שואל את מרק ואיזה יינות אתה מטעים לאורחיך? והוא משיב: "אני מטעים יינות שאני רוצה לקדם. יינות בציר 2012 יצאו יינות מוצלחים ואני שומע את זה מלא מעט אנשים שטעמו ואהבו והיו גם כאלה שהתלהבו. אני אוהב את היינות שלי ללא העדפה ברורה לזה או לאחר וזה מה שאני רוצה לעשות. אלכוהול ביין, הוא לא פקטור עבורי המשפיע על איכות. אבל זה לא רק יין למרות שמי שמגיע לבקר ביקב בא לטעום יין. הביקור אצלי, הוא טיפה שילוב גם של סיפורים על נושא יין. כי בסופו של דבר, זה מקדם יין באופן כללי ואולי יינות של יקב אכזיב בפרט. אנשים יוצאים מפה מרוצים. וכשזה נעשה באווירה מתאימה, אז גם היין נעשה יותר טעים, ויש בהחלט סיכוי ואני גם רואה את זה, שהם גם כן יחזרו לכאן. אני מעביר גם "סדנת טעימות מקוצרת" וההבנה של יין, מאפשרת יותר ליהנות.

ומרק, מה עם תחרויות וכשרות? "אני יקב בוטיק משפחתי קטן. כפי שהבנת, גם היקפי הייצור אינם גבוהים. בכדי להשתתף בתחרויות אני צריך לשלם לא מעט כסף, ובכדי להכניס לכאן משגיח כשרות גם כן. אני עדיין לא שם. אני מעביר יין לטעימות במגזין "יין וגורמה" והציונים שקבלתי 87-89 הם לא ציונים רעים. אז אני לא תחרויות ולא כשרות ולו בשל הכמות המעטה שאני מייצר כאן."

מרק הזמין אותנו למרפסת הפתוחה של היקב ובמזג אוויר פנטסטי במרפסת המעוטרת ומקושטת ביצירות אמנות, הוא הוציא את השולחן בייגלך, וזיתים, ובקבוקי יין וגם לא מעט כוסות בכדי שלא נמהר לשפוך את היינות ונוכל לאמוד אותם בהמשך לאחר שנפתחו ושהו קצת בכוסות.

יקב אכזיב קברנה סוביניון 2012 יין העשוי 90% ענבי קברנה סוביניון 10% ענבי מרלו, 21 חודשי יישון בחביות. ליין גוף מלא ועמוד שדרה תומך, אף פירותי יער שחור ומתובל, חומציות תומכת טובה ואיזון ראוי. נוכחות העץ משולבת היטב בפרי ואינה מאפילה על נוכחותו. ליין מידה מכובדת של אלגנטיות. 85 ש"ח.

יקב אכזיב שיראז 2012 היין עשוי 100% ענבי שיראז. באף פרי שחור ותבלינים. הצבע אדום כהה נוטה לסגול. הגוף בינוני נוטה למלא. יין עגול, נגיש, מתובל במידה, תירצו תקראו לו קומוניקטיבי. היה הפייבוריט של זוגתי. היין התיישן 21 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי. 85 ש"ח. 

יקב אכזיב "אלה" בלנד 2012 היין עשוי מ40% קברנה סוביניון, 30% מרלו 30% שיראז וליין ניתן השם "אלה" על שם נכדתו של מרק. היין הזה הוא הפייבוריט שלי. הוא הביא עמו עניין ומורכבות ונוכחות ברורה וטיפוסית של כל אחד מהזנים. שילוב הזנים, לקח מכל זן את ה"טוב שבו", יש לו ליין מבנה וגוף מלא, אף עם פרי יער אדום ושחור דובדבנים ותות ואוכמניות ונגיעות מתובלות לצד טבק ועץ אלון ופרחוניות סגלגלה. הפה פירותי. יש בו ביין אלגנטיות ועוצמה לצד ריכוך ועידון. 85 ש"ח.

יקב אכזיב מרלו קברנה סוביניון 2011 מרק פונה לרגע ליקב וחוזר עם הבקבוק והוא שואל: "אתה רוצה שאפתח עבורך את הבקבוק?" ואני משיב לו שהוא לא חייב והוא נתן לי להבין שהוא מטעים לאורחיו יינות מבציר 2012. ומרק אומר:"אני אפתח לכבודך ובשבילך, אני אוהב וסקרן לשמוע מה שיש לך לומר על היינות שלי". ליין 56% קברנה סוביניון 44% מרלו. הענבים ליין מגיעים מכרמים בעלמה וספסופה, שבגליל העליון. היין התיישן 18 חודש בחביות עץ אלון צרפתי. באף, ארומות פרי אופייניות, של פרי יער אדום ושחור, דובדבן ורמז לתבלינים טריים וקליפת תפוז, העץ נוכח מורגש יותר מה 2012. יין אלגנטי. 85 ש"ח.

יקב אכזיב IMPRESION יין אדום מתוק במתיקות מעודנת 2014 זוגתי קצת לחצה (היא אוהבת מתוק) ומרק התגאה והציב את בקבוק יין הקינוח לצד חבריו על השולחן אז הגיע תורו. ליין הזה יש שם והוא נקרא IMPRESION – אני לא יודע אם מרק יודע שאם כוונתו הייתה ליצור רֹשֶׁם, או הִתְרַשְּׁמוּת, מהיין ולכן העניק לו את שמו בלע"ז ואני מאמין שזו אכן הייתה כוונתו. אזי, חסרה לו אות S אחת בשם  impression  אבל זה זניח. בואו נדבר על היין. מרק מוזג את היין לכוסות והארומה מפתיעה מעוררת בך ריחות פלורליים, שאתה לא רגיל להיתקל בהם ביין, גם לא ביינות קינוח. ומרק אומר: " נושא של ארומות בגדול, הוא נושא אסוציאטיבי אתם לא יכולים להרגיש ארומה של משהו שאתם לא מכירים. אז אני תמיד אומר למי שטועם את היין הזה שאם יבוא מישהו מדרום אמריקה ושם יש להם בננה מרובעת הוא ידע להרגיש אותה ולומר שהוא מזהה בננה מרובעת. כנראה. לא אחת, יושבים כאן וטועמים את היין הזה משהו כמו 10 אנשים. משהו כמו 6 מהם, יאמרו כל אחד, שהוא מזהה משהו אחר. זה יין שאני לא יכול לומר שאני המצאתי אותו, אבל בהחלט אני יכול לומר שיש בו איזו שהיא נגיעה שלי, מעבר לענבים". אני ממש מנסה "לשלוף" מספריית הארומות אצלי במוח משהו שיגדיר את מה שאני כל כך מרגיש באף וכל שמגיע לי לומר זה ציפורן מבושל. או קומפוט של פולנים..אבל מרק שומר על ארשת סודיות, מחייך  ואומר "שהכול חומרים טבעיים". הארומה מביאה עמה אצל זוגתי גם משהו מתקתק ופרחוני, והיא אומרת "זה מי ורדים"… מרק נזעק לומר:" לא לא. אני שונא מי ורדים ואף אחד עוד לא אמר לי זה עד עכשיו"…"אבל זה הרבה יותר מורכב. זה סוד שלי. זה יין שעשוי על בסיס שיראז קברנה ומרלו. המתיקות שלו אינה טבעית. זה לא מעצירת תסיסה. ואלה לא ענבים שנבצרו בבריקס גבוה אלא ענבים שהיו לי כאן ביקב. זה בפירוש יין מובנה שאני הוספתי לו מתיקות ולכן זה רק 10% אלכוהול". מחירו 55 ש"ח. מי שמכיר אותי, יודע שיצאתי עם היין הזה. ( את האמת שיצאתי גם עם הבלנד שהיא החביב עלי בטעימה) כשנפרדנו ממרק, דברנו ברכב בדרך על היין וזוגתי אמרה: "שאם אני לא אספר למרק היא שוקלת להוסיף את היין הזה לעוגה או לסלט פירות." ואני אף פעם לא מספר לאף אחד מה שזוגתי אומרת.

חוויית הביקור ביקב כוללת, סיור, הסברים, טעימות יין המלוות בסיפורים מרתקים מעולם היין והאמנות, כשברקע נשקפות יצירותיו ציוריו של מרק. היקב פתוח בשישי-שבת וחגים בין השעות 10:00-15:00 ובשאר ימות השבוע בתיאום מראש בטלפון.

יקב אכזיב

קיבוץ גשר הזיו "סדנאות אומנים"

מרק גוברמן בעלים ויינן

טלפון 050-7713687

מייל: [email protected]

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top