חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יקב כרם תשע – אביטל שחר ואבישי פופוביץ – מגשימים חלום ומצווים על חזון

יקב כרם תשע, שוכן בכפר קיש, בחצר נחלת משפחת שחר, פרוש לפתחה של שמורת נחל תבור ורמת יששכר. יינני היקב ושותפיו המלאים הם אביטל שחר ואבישי פופוביץ. "הרוחות המערביות, המצננות ימים חמים, הפרשי הטמפרטורות בין היום ללילה וחקלאות ברת קיימא בכרם אסטייט המטופל ידנית, כל אלה, משפיעים על הכרם והיין". זה נכון. אבל זה לא רק זה. כל יקב וכל יין, צריכים ערך מוסף, משהו שידבר אל צרכן היין, עוד בטרם הריח את הארומה הראשונה או לגם את הטעימה הראשונה של בקבוק היין שבידיו. לעיתים זהו זן הענבים, לעיתים זו צבעוניותה או ייחודיותה של התווית על הבקבוק, לעיתים זה בכלל הרכבם של זנים שנרקחו להם יחדיו לידי בלנד מסקרן, ורבות, זהו הסיפור שמאחורי היין. לייין של כרם תשע, יש סיפור, והוא כפי שאומרת אביטל "בחוטים של זהב שזור".

דדי שחר זיכרונו לברכה, היה איש מצחיק ותאב חיים. הוא נקבר בכפר קיש ב- 26.06.2011. דדי בעלה של אביטל, לשעבר מנהל שדה התעופה אילת-עובדה ובתפקידו האחרון שימש כמנהל חטיבת התפעול ומבצע קרקע ברשות שדות התעופה, התחבר לחלומה של אשתו עו"ד אביטל שחר שבתפקידה האחרון שימשה כ"מנכ"ל שדולת הנשים בישראל" והוא אמר לרעייתו: "אנחנו נטע כרם יהיו ענבים, נעשה יין, כי אין ברירה כי אחרת מה נעשה עם הענבים אנחנו נהנה מהיופי, נעשה יין, נשתה, אם יהיה לנו יותר מדי ניתן לחברים וכשהם יתחילו לבכות שאנחנו זורקים להם ארגזים, נקים מסעדה, נאכל ונישתה והחיים שלנו יהיו נהדרים"…

ודדי לא היה רק חיוך הוא היה איש של מעשים ובולדוזר של ביצוע. אבל חלומות לחוד ומציאות לחוד ועל הצד הפרקטי כמו בהרבה בתים שהאישה גם יודעת וגם עושה את הכול, הייתה אבטל. היא ישר הלכה וברירה כמה עולה לטעת כרם, מה צריך לעשות, מה צריך ללמוד, היא כבר ישבה עם הפרוטוקול של משרד החקלאות והחלה לומדת איך עושים כרם. ואז נסע הזוג אל יקב פלטר לפגישה עם היינן טל פלטר. תישאלו למה? ואיך הגיעו דווקא ליקב פלטר, ובכן "העולם הוא קטן" ומי שאחראית על עיצוב הנוף בגינת הבית הפרטית של משפחת שחר הייתה רעייתו של היינן טל פלטר ומכאן הדרך למפגש התקצרה ברורות. והידידות בין הזוגות פרצה והחלה מעמיקה. ואז טל פלטר שאל את הזוג שחר: "כמה אתם מהססים?"ואז הוא הוסיף ואמר: "אני הולך לשאול אתכם שאלה קצת חצופה אבל היא מתבקשת: "10 דונם כרם, זה השקעה של 120,000 ₪. מה יקרה לכם, אם היום היו באים ולוקחים מכם 120,000 ₪ מהחיים שלכם ואתם תאבדו את ה-120,000 ₪? ואביטל השיבה: "זה הרבה מאוד כסף. אבל להתמוטט אני לא אתמוטט". וטל פלטר אמר לה: "אם זה ככה אז תלכי ותטעי כרם."

מכאן, הייתה תחילתה של הקמה. יועצי היין איתי להט ויאיר היידו, ששמעו על בחירת הזנים שביקשה אביטל לטעת, קצת נבהלו, והיא בשלה מעלה ומסנגרת את טיעוניה: "מלבק, אין הרבה בארץ ואני אוהבת ואם זה הולך היטב בארגנטינה אולי זה ילך גם בגליל התחתון"…"פטי וורדו, גם די מעניין, בטח יוסיף צבע לכל דבר ועניין"…ומרלו, ואפילו שזה נורא 80' ("מתוך הסרט דרכים צדדיות") וככה נבחרו 3 זנים.מכאן, נבדקה האדמה, ונלקח מדריך חקלאי, הכול לפי הספר. 10 דונם "אסטייט" אמיתי. 

ובחיוך ובחצי קריצה מוסיפה ואומרת אביטל : "יש לנו את כרם 9 זה בעצם כמו "שאטו נף", ואם יש לנו את היישוב הבדואי "ערב אל שיבלי" הסמוך, זה מצלצל כמו "שאבלי" והרי לכם "אזור יין" מסקרן."

ואז הכרמים נטעו, ועבודת הטיפוח החלה, והזוג אביטל ודדי שחר, נרשמו לקורס לימודי יין במכללת תל חי. ויום אחד ככל שהלימודים נלקחים ברצינות ובאחריות הראויה, אומר דדי לאביטל "שהוא לא מרגיש בטוב, שמשהו כואב לו בראש"… ו-4 חודשים נוראיים אחר כך, דדי נפטר והולך לעולמו גבר צעיר, מלא חיים, בן 56 , בתחילתו של חלום משותף.

ואביטל, מוצאת את עצמה לבד. 4 בנותיה, לא גרות בבית, והשאלה עכשיו מה עושים? אחת הבנות, תפסה את מקומו של דדי לצד אביטל בלימודי היין.

ואביטל מקבלת החלטה, להגשים את החלום של בעלה וזו הייתה לדבריה "הדרך היחידה להתמודד עם הכאב והאובדן".

בלימודי היין, למד איתה אבישי פופוביץ, תושב גני תקווה, חובב יין ותיק ומושבע, ואבישי, היה חבר טוב לצידה בלימודים והוא שומע ממנה כי בכוונתה לעשות יין ולהקים יקב ולממש את החלום של דדי ואבישי אומר לה "לא בא לי לעשות יין" ופתאום יום אחד הוא בא ואומר לאביטל: "את יודעת מה? אני רוצה לעשות יין. אבל אני לא רוצה לעבוד אצלך אני רוצה להיות שותף שלך"...אז אביטל השיבה לו: "אימהל'ה. אבל בסדר" ומאז השניים אבישי פופוביץ ואביטל שחר, שותפים מלאים, לעבודה ולעשייה וליצירת היין, ביקב כרם תשע. אבישי מגיע מאזור המרכז ועושה את כל עבודות היקב לצד אביטל והוא וחבריו ובני משפחתו, הפכו להיות בני בית בנחלת המשפחה.

4 דונם נוספים של ענבי זנים לבנים כבר בנטיעה בסמוך והם כוללים את הזנים רוסאן, פרנצ'קולומבאר, ויונייה, וגוורצטרמינר.

מבציר 2014 יפיק היקב 4,200 בקבוקים. היין הראשון של יקב כרם תשע מגיע מבציר 2012 עם סך הכול 700 בקבוקים ובבציר 2013 ייצר היקב 2,300 בקבוקים כך שמגמת הגידול נמצאת בעלייה מתונה והחזון לא נעצר במקום. עסקית הם לא שואפים להיות יקב גדול. הם רוצים לעסוק בחקלאות, לעשות יין, וליהנות ממעשה ידיהם. עבור שניהםזו תמונה שלמה של בית. זה מאוד חשוב.

עם 2 תנאים בשותפות המלאה היה חייב להסכים אבישי פופוביץ קודם לחתימת ידו על הסכם השותפות (ואל תשכחו לרגע שאתם מדברים על משפטנית). ואם תקראו בין השורות אלו לא תנאים. זהו הציווי של דדי ואי אפשר ואיש גם לא רצה, שלא לקבלו.

התנאי הראשון היה לקרוא ליקב "כרם תשע" (יש בנגזרת של השם מן סוג של תחושה שמדובר על יקב יחידני SINGEL VINYARD) אבל האמת היא שדדי בחר את השם ליקב על שום היותו "קטע 9" של שביל ישראל שאביטל ודדי בין מנחיו. התנאי השני היה עיצוב התווית לבקבוקי היין, אותה אביטל ביקשה להיות היא זו שתעצב אותה. כאן לאבישי לא הייתה התנגדות והוא אמר לה שהוא אינו איש שיווק ואביטל השיבה שזה לחלוטין לא קשור לשיווק אלא גם כאן זה קשור לדדי."

אז ליין אחד הם קראו "ינוקא" וליין השני הם קראו "אבישג" והוא לקוח מתוך סיפרה של הפרופסור חוה עציוני והספר נקרא "והמלך לא ידעה" והוא ספר שלם המספר על אבישג השונמית שאליבא דה הסיפור שלה וזה באמת לא חשוב אם זה אמת או לא, כי סיפור זה סיפור (וגם יין. זה כל הסיפור.) והיא הייתה כורמת, היא גם גדלה כרמים ב"שונם" (מרחביה של היום) והיא נישאה לאליפלט האח של דוד המלך ואליפלט גם היה כורם. ואז אביטל שקראה את הספר בהנאה מרובה אמרה לעצמה "אבישג, היא גם יפה, גם כורמת והיא גם סקסית מה יפה יותר מאשר לקרוא ליין על שמה".

אם תשאלו את אבישי פופוביץ השותף, מצידו ובחיוך גדול, הוא היה מעדיף לתת פרשנות נוספת לשם היין "אבישג" והוא אומר "שהשותפות שבינו, לבין אביטל ביקב, הוא גם החיבור בין השמות של שניהם, אבישי ואביטל = "אבישג"…אבל אביטל בשלה, אמרה לו "זה לא יעזור, אני אספר את הסיפור".

והשותפות בין אביטל לאבישי היא שלמה והיא ציווי החזון והיא גם ההגשמה.

"אַל תִּתְעַצְּבִי עוֹד, כִּי הוּא הָלַךְ לַצִּפּוֹר לִדְרוֹר שׁוּבִי לִי מֵהַחוֹל כִּי אֲהוּבֵךְ לֹא יָשׁוּב אלייך"…

אביטל אומרת: "אני שומעת סיפורים של יקבים, ואני אומרת לעצמי שישנם רבים סיפורים שהם אמיתיים ומרגשים ונוגעים ללב ויש אחרים שהם בנאליה לגיטימית כי בסך הכול בן אדם רוצה לעשות יין הוא לא חייב שיהיה לו סיפור. הוא למד לעשות יין, יש לו תשוקה לעשות יין. זה לדעתי מספיק טוב. ואם יש לו גם סיפור זה נהדר, אבל זה לא מחייב ואני מרגישה שאני כאילו סלחנית לאנשים שאין להם סיפור ואצלי זה כאילו נשזר בחוט של משי אבל מעבר לעובדה שאני עושה יין כי התאהבתי בנושא אני רואה בכך את הציווי הרוחני של דדי."

יקב כרם תשע ינוקא 2013 – זהו בלנד העשוי מ- 50% מלבק 25% פטי וורדו 25% מרלו. זהו יין בעל מאפיינים של פרי יער שחור דובדבני, קאסיס, אוכמניות, פטריות יער וציפורן ופריחת סיגליות רמזים לתבלין ועץ אלון ברקע. ליין 13.5% אלכוהול. היין התיישן 12 חודש בחביות עץ אלון צרפתי.

יקב כרם תשע אבישג 2013 – "וִיבַקְּשׁוּ נַעֲרָה יָפֶה בְּכָל גְּבוּל יִשְׂרָאֵל וְיִמְצְאוּ אֶת אֲבִישַׂג השונמית וְיָבִיאוּ אוֹתָהּ לַמֶּלֶךְ וְהַנַּעֲרָה יָפָה עַד מְאֹד" ( מְלָכִים א, א) היין עשוי מבלנד של  72% מרלו 28% מלבק. באף פירות יער שחורים עם ארומות של תותים פטל ודובדבן ושזיף רמזים של עשן ועץ אלון. זהו יין בעל אופי עם צבע עוצמתי ועמוק. הגוף נוכח, החך מורכב מאוזן והפה מלא טעם, מתובלן ואלגנטי. ליין 14% אלכוהול. היין התיישן 12 חודש בחביות עץ אלון צרפתי.

אביטל שחר, העולם הרמוני סביבה. פתוח ומאפשר עשייה. והיא צריכה לחיות איתו כי כך היא בחרה, זו החירות שלה. אז היא עושה יין בשותפות עם אבישי, והיא עושה גבינות מהעיזות שאצלה בדיר, וגינתה עמוסה בצמחי תבלין, והשידות סביב מיטתה עמוסות בספרי קריאה, ומטבחה שופע בספרי בישול. והיא חיה. והיא עושה את זה בגדול. 

כרם תשע – כפר קיש 

תיכנסו ליישוב, תיסעו כמה עשרות מטרים היישר לפנים, ובפנייה הראשונה תיקחו ימינה, והבית של אביטל הוא הראשון.

אביטל שחר – 0542122977

אבישי פופוביץ – 0544900701

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top