חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יקב בנימינה משיק את יין הפרימיום "המערה 2010" – יָקוּמוּ נָא הַייננים וִישַׂחֲקוּ לְפָנֵינוּ

אין זו לי מסיבת העיתונאים הראשונה, שבה מושק יין ומוצג על ידי יינן שלא אחת לא הייתה לו אפילו נגיעה ביין. לצמד הייננים המוכשרים והנחמדים הנוכחיים של יקב בנימינה, לא הייתה נגיעה ביין המערה מבציר 2010, וכמדומני גם המערה מבציר 2011 שנכנס לחביות, אף הוא עדיין נעשה ע"י הייננים הקודמים ששון בן אהרון ואסף פז. חרף עובדה זו, הפגינו השניים "זהות ארגונית" ו"תחושת מחויבות ושליחות" עת הם הטעימו את היין. דווקא שהרים מישהו וביקש את רשותם לשאול שאלה וזו האחרונה נגעה ב"מה שקורה ביקב ולאן פני היקב מועדות?" העדיפו השניים, להשפיל מבטים ולהתנזר בכל עיסוק או אמירה הקשורה לפוליטיקה ולעסקים מתוך העדפה ברורה, להשאיר את זה למנהלים שלהם ולהשאיר להם לעסוק באהבה שלהם ובמטרה שלשמה הם באו ליקב. ואכן, אם יש משהו שהייתי מאחל לעצמי עכשיו, זה לתת לשניים האלה, את כל הבמה להציג יין שהוא כולו רק שלהם.

את היין, הציגו שני הייננים הנוכחיים של יקב בנימינה והם יעל סנדלר ויפתח פרץ. 

יעל, עלמת חן מוכשרת סומליירית בעברה וייננית מדופלמת בהווה. היא חפה ממניירות לחלוטין, צנועה ומקסימה והיא בת שיחה נעימה ומדהימה. יש לה תואר ראשון בחינוך, היא סיימה קורס יין באיש הענבים, קורס גידול גפן וייצור יין בתל חי אצל יאיר מרגלית, היא זוכת תחרות "פרס ירדן" של יקב רמת הגולן,  היא שבה רק לאחרונה מאדלייד שבאוסטרליה שם סיימה לימודי תואר שני בייננות. היא נשואה לדייויד וורנר, סומלייה ידוע שם שעבד ושם הם גם הכירו במסעדת השף הנחשבת Vue do Monde של שף גורדון רמזי במלבורן.

לצדה יפתח פרץ. יינן. חבר. הכרנו לראשונה לפני כמה וכמה שנים, בארוחת ערב וטעימת יינות, בבית של עידו לוינסון חבר משותף שלנו, בערב פרטי שעידו קיים לחברים קרובים, עם סיום לימודי הייננות שלו באיטליה, שם למד לצד יפתח. ליפתח פרץ, תואר אקדמי בלימודי ייננות ולגידול כרמים מהפקולטה לחקלאות במילנו, כיום הוא היינן של יקבי בנימינה לצידה של יעל סנדלר והשניים נראים וגם משדרים רוח חדשה וצעירה ביקב הזקוק לרוח שכזו כבר הרבה זמן. בתפקידו הקודם, שימש יפתח פרץ כיינן ביקבי כרמל וכיינן הראשי ביקב של כרמל בזיכרון יעקב.

המערה 2010 יין אדום יבש : היין עשוי מבלנד של 60% קברנה סוביניון, 35% מרלו ו – 5% פטי ורדו מכרם יחידני. זהו יין אלגנטי, מעניין, שמרגיש ומתנהג כיין פרימיום מושקע. הפרי נמצא לפנים והאף נעים מאוד לרגעים פרחוני ולרגעים פרי יער שחור ואדום עולים וצפים. בטעם, מצאתי פרי יער שחור, תבלין, נגיעות קאסיס, ירקרקות מסוימת ולרגעים נגיעות אדמה. אין פה ריבתיות אבל בהחלט תמצאו בו גוף ונוכחות וחמיצות טובה ותומכת לצד טאנינים רכים ואיזון. הסיומת טובה. ליין 14% אלכוהול. מחירו 220 ש"ח, וחרף מחירו הגבוה, הוא נחשב ליין איכותי ומבוקש, הרבה בזכות היותו אהוד על ציבור שוחר יין מהמגזר הדתי חרדי לרבות השוק הדתי בארה"ב והרבה בזכות המיצוב הגבוה לו זכה לאורך השנים. זהו יין אייקוני שתי ועכשווי שעשוי היטב ושומר על מסורת שהחלה בשנת 2000.

בלב אזור הספר הפסטורלי שוכנת מערה עתיקה, אשר מקירותיה נשקפים סיפורי עבר מפוארים מהיסטוריית ארץ ישראל. כיום, אותה מערה משמשת כבית ליקב המערה, המשיק בימים אלו את הבציר העשירי של היקב.

רקע כללי:

בשלהי המאה ה-16, כחלק מפעולות הבנייה של השלטון העות’מאני בארץ, נחצבה בלב הרי הכרמל מערת ענק הבנויה בצורת קמרון )סדרת קשתות צמודות אחת לשנייה, היוצרות מבנה חצי-גלילי). אורכה של המערה מגיע לכ 80-מטר, גובהה מתנשא לכ 9-מטרים ורוחבה מגיע לכ 5-מטרים.

לאורך השנים שימש המבנה לאחסון מוצרי מזון ולקראת סוף המאה ה 19-הוסב ייעודו למרתף יינות וברנדי. תנאי הלחות והקירור האידאליים במקום – חושך מוחלט, רמת לחות שאינה יורדת מתחת ל80%- וטמפרטורה קבועה של כ 18-מעלות – הפכו את המערה למקרר יינות טבעי.

בשנים האחרונות, חוזר המבנה לייעוד המתאים לו יותר מכל:  מרתף התיישנות והתבגרות ליין איכותי, התורם גם את שמו: "יקב המערה".

יקב "המערה" נוסד בשנת 2000 על-ידי הבעלים של יקבי בנימינה ששמו להם למטרה, לצד היקב המסחרי, להקים יקב בוטיק יוקרתי ואיכותי. להשגת יעד זה נבחרו כורמים מקצועיים וממון רב הושקע בציוד מהמעלה הראשונה.

המשימה של כל העוסקים במלאכה הייתה אחת: ייצור יין איכותי ללא פשרות.

הכרמים:

מקור ענבי הקברנה סוביניון והמרלו הוא כרמים בוגרים בגליל העליון ומקור ענבי הפטי ורדו הוא בכרם הממוקם בשפלת יהודה. הכרמים בגליל גדלים על קרקע בזלתית מאווררת בזכות גילם הם מניבים יבולים נמוכים באופן טבעי, אשר אינם עולים על רמה של 700  ק”ג לדונם. כל הנתונים הללו: גיל הגפנים, אזור הגידול ורמת היבול מאפשרים קבלת פרי מרוכז ובעל בשלות פנולית גבוהה.

תהליך יצור היין:

המערה בנוי מראשית דרכו כממסך בורדו קלאסי המורכב משני שליש קברנה סוביניון, קרוב לשליש מרלו ואחוזים בודדים של פטי ורדו.

הענבים מהם מיוצר יין המערה, הגדלים בכרמים מובחרים, נבצרו בשלהי קיץ  2010.ענבי כל זן עברו השרייה קרה במשך 3 ימים לצורך מיצוי צבע, ארומות פרי וטעמים רבים ככל האפשר. לאחר מכן החלה תסיסה אלכוהולית שנמשכה שבועיים, בסיומה נותר היין עם הקליפות לשבוע נוסף לצורך השלמת מיצוי הטעמים והתרכובות הפנוליות הנחוצות להתיישנות איכותית וארוכה.

הקברנה סוביניון, המרלו והפטי ורדו התיישנו, כל זן בנפרד, במשך 24 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי, תחת השגחתם של יינני היקב. בסיום ההתיישנות נבחנו היחסים בין הזנים לטובת הממסך הסופי, זאת במטרה להבטיח ממסך בסגנון בורדו – ממסך עשיר, מורכב ובעל יכולת התבגרות טובה גם בבקבוק. היין בוקבק  במאי 2013  ועבר תקופת התבגרות נוספת בבקבוק בת כשנה לפני צאתו לשוק.

היין:

יין "המערה" 2010 – הנו יין עצמתי אך מרוסן. באף ניחוחות של שזיף, ופירות יער ורמז למנטה אשר משולבים היטב בניחוח וניל, עץ אלון קלוי וקקאו.

טעם היין עשיר, אלגנטי ,מורכב וארוך.

היין בעל גוף מלא, טנינים נדיבים  וקטיפתיים וסיומת ארוכה ומפתה.

ההתיישנות הארוכה בתנאי המערה יצרה יין מאוזן ואלגנטי שעצמתו טמונה באיפוק שבו, הוא בעל בוקה מורכב ובעל נוכחות רבה, שתסב הנאה מרובה בעת השתייה.

ההנאה המושלמת מהיין תושג לאחר חידורורו במשך כשעה טרם השתייה.

על ציר הזמן וכהפגנת יכולת פוטנציאל התיישנות והשתבחות, הוטעם יין המערה מבציר 2002 – זהו יין מתחילת המסורת של המותג "המערה" הוא נעשה מבלנד של 65% ענבי קברנה סוביניון ו- 35% ענבי מרלו. הענבים הגיעו מכרם יחידני של משפחת פדידה במושב בן-זמרה, בגובה של 850 מטר מעל פני הים. היין התיישן במשך 20 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי, היין בוקבק ביוני 2005, ועבר תקופת התבגרות נוספת בת חמישה חודשים בבקבוק, לפני צאתו לשוק. 13.5%. כשיצא, נכתב "לשתות עד 2014". ובכן שתיתי. ולא נס ליחו. חוויה.

יקבי בנימינה 

ר"ח הנשיא 1
ת.ד. 34 
בנימינה 30550
טלפון: 04-6107535
פקס: 04-6389021
מזכירות היקב והנהלה:
[email protected] 


שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top