חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

קוראים לה "אורלי" והיא חווה. והיא הצברית הכי ישראלית שיש.

דרך די ארוכה לנו התל אביבים עד ל"חוות צברי אורלי". החווה נמצאת על כביש 204 בין דימונה לירוחם וה- WAZE ידע לקחת אתכם לכאן ללא שום בעיה. את יום החופש שלנו החלטנו להתחיל מכאן. מאז ילדותי, אחד הטעמים הכי אהובים והכי צרובים לי בזיכרון הוא טעם וריח הסברס. אני זוכר, איך עם חבריי, היינו הולכים לקטוף סברס עם מוט עץ ובקצהו קופסת שימורים שהוצמדה לראשו. אני זוכר איך שעות הייתי מנסה לשלוף את הקוצים שדבקו לי על כפות הידיים ולא אחת גם בלשון שקופים קטנטנים מטרידים ועוקצניים ומסרבים להיפרד. אני גם זוכר איך היינו מוכרים את הסברס בקערת גיגית פח גדולה ששימשה את האמהות שלנו לכביסה, עם קרח, ואת שיטת החיתוך הייחודית לקילוף הצבר והטעם, אוך הטעם המשגע, אני מת על סברס. בעוונותיי כאדם שאוהב לאכול, אני חושב שמן. בחלומותיי, כמי שחולם שמן, ציפיתי שבשלב כלשהו בביקור במקום, תונח מולי קערה דשנה של סברסים במגוון צבעים וגדלים ואני אוכל עד שאני אתפוצץ.

חוות צברי אורלי משתרעת על פני 1160 דונם של סברס מקצה לקצה. גם אם תנסו לראות ולבטח לא תצליחו, יש לחווה 200 קילומטר של שורות ולהזכירכם לכל שורה יש 2 צדדים דהיינו זה 400 קילומטר של סברס הנטוע במדבר, וכן, הוא מושקה עם טפטפות והוא צורך מים. בקיץ, עובדים בקטיף משהו כמו 100 איש. ובבית האריזה העובד בעונה 24 שעות ברציפות, עובדים משהו כמו 40 איש. סברס, אם רוצים שהוא יהיה כלכלי יחיה ויתפתח, חייבים להשקות אותו ועם ממוצע של 50-70 מילימטר גשם בשנה ועם כמויות גשם שכאלה או שאתה משקה או שאתה מתכלה. ההשקיה היא באמצעות המים המושבים של דימונה ובכמויות של כ- 800 ליטר לדונם.ההשקיה במי-הקולחין הללו, חוסכת את הצורך בדישון.

את הקמת הזנים החל נועם בלום בשנת 1975 ואת נטיעת החווה ב- 1992 לפני זה הכול היה בורות ומדבר ושטח אימון של צה"ל. מאחר והחווה נטועה במדבר והיא עסק לכל דבר ועניין השאלה המתבקשת היא מי שומר על החווה והאם בקצוות יש תחום מגודר? שחר הבן של נועם המארח שלנו מספר "שפעם הייתה גדר בהיקף, עם הזמן הכול נשאר, ומה שנעלם זו הייתה הגדר"…ומצד שני כולנו יודעים שאין גדר טובה יותר מאשר הצבר. היא גבוהה, היא סבוכה היא איתנה והיא עוקצנית בלב ובנשמה.

הסברס המגיע אל הצרכנים דרך רשתות השיווק הוא נקי 99% מקוצים בזכות שטיפה והברשה אותה הוא עובר בבית האריזה טרם צאתו לשיווק. השתיל של הסברס, שונה ביולוגית מכל שתיל אחר שבו קודם יוצא הפרח ואחריו יוצא הפרי בצבר מתחיל הפרי ואז יוצא הפרח ורק אחרי הפריחה הוא הופך בעצם להיות לפרי.

אבל מי שחשב שהצבר הוא רק סברס טעה. כי הצבר הוא לא רק פרי הסברס אלא הוא גם ירק והעלים של הצבר הם ירק אכיל, מזין, סופח שומנים בדם, מוריד כולסטרול, בעל ערכים תזונתיים ייחודיים ובריאים והוא נקרא "נופליטוס" הרעיון בירק הזה שהוא מאכל העתיד ואת מה שהספרדים ובעיקר המקסיקנים למדו ונולדו לתוך זה מזמן אנחנו עוד לא טעמנו ולמדנו. הם מבשלים את זה, הם מטגנים את זה, הם עושים מזה סלט, והם אוכלים את זה חי מהצבר, כמו שזה. חומר הגלם הזה משמש לכל דבר שתחשבו שאתם רוצים לאכול.

מהירק הזה בחווה הזו, אפשר להפיק 40,000 טון בשנה זאת אומרת שלמעלה מ- 100,000 ישראלים יוכלו להיות ניזונים מענפים של סברס. את פרי המאכל האהוב עלי הסברס הם קוטפים בשנה כ- 2000 טון וזו כמות היסטרית.

לצברי אורלי בונבוניירה של 6 צבעים והם אדום, צהוב, כתום, סגול, ורוד, לבן, והכול בזכות הכלאות בין זנים שהובאו בעבר ע"י נועם בלום מדרום אמריקה ומתוך הזנים האלו נולדו 6 התת-זנים והצבעים, הנקראים צברי אורלי. זהו זן צבר ייחודי ארץ ישראלי ואין את הזן הזה בשום מקום אחר בעולם. הזן הזה מניב כמה גלים של פרי על פני כמעט כל השנה כחלק מהפיתוח שנעשה עם השנים במקום. זהו זן צבר שאינו תלוי מזג אוויר או עונה בשנה. על המזל של רעייתי ושלי, הגענו לחווה בחודש מאי ובחודש זה בערך עד אמצע יוני, זה החודש היחידי בשנה שאין סברס. אני והמזל שלי…

לצברי אורלי כאמור יתרון של צבעוניות, מיעוט קוצים, פרי משובח, והגרעינים  שבפרי בניגוד לסברס הבלדי אותו עדיין ניתן לראות בהרבה מקומות פזור בצידי הדרכים, לא עושים עצירות. רמת המתיקות בסברס, משתנה אך ורק בכפוף לרמת ההבשלה של הפרי. הסברס אוהב שמש והוא מסתכל לשמיים. השמש באזור החווה תנאי האקלים ושיטות הגידול הייחודיות של משפחת בלום, עושים את החווה לייחודית ובלעדית.

החווה פתוחה לביקורי קבוצות בתיאום מראש. עם הגעתם הם זוכים לסיור של כשעה פלוס ובו הם זוכים לקבל הסברים על החווה ופיתוחיה, על שיטות הגידול, הקטיף, הקילוף, איך בכלל מנקים את הסברס, לוקחים אותם לבית האריזה לבחון מקרוב איך מתבצע הליך הניקוי עד לאריזה, במרכז המבקרים הם מקבלים לטעום סברס ואת המוצרים הנלווים לצבר, קונפיטורות וסחוג ודבש. בקיץ תוכלו לרכוש כאן סברס בטווח מחירים הנע בין 8-10 ₪ לקילו ומחוץ לעונה כ- 20 ₪ לקילו.רוב העונה המחירים נוחים מאוד ובעלויות מפעל סיטונאיות.

השוק האירופאי קונה הרבה סברס היתרון של החווה שהיא נכנסת לייצוא והספקה חודש לפני האחרים (סיציליה,מרוקו) הצרפתים, הגרמנים, האיטלקים הם עיקר הצרכנים האירופאים, והשנה שואפת החווה להגיע לכדי 40% ייצוא.

המטרה של החווה מתחילת הדרך הייתה להקים מפעל מזון שאמור לסגור את המוצר בקופסא, "לעצור את הזמן", ולהרוויח את הזמן העתידי. הם לא יודעים לספר מתי זה יקרה, הם עדיין ממשיכים לפתח כאן מוצרים, הם מקדמים את הנושא בלי הפסקה ולוקחים חלק בתערוכות עולמיות, זה גם עתיד וגם חזון.

בעוד אנחנו מקבלים משחר בלום הסבר מאלף על המקום, טרח אביו נועם בלום במטבח מרכז המבקרים והכין לנו ארוחת בוקר. ואיזו ארוחת בוקר נפלאה זו הייתה. היה חשוב לנועם להדגיש שזו לא הצגה וזו ארוחת הבוקר של הטבע אותה הם מכינים לעצמם אם היינו או לא היינו והכול טרי ומוכן ומוגש מכל הלב ובטוב טעם.

היא הייתה מורכבת מגרגרי חומוס מקופסת שימורים, בצל לבן קצוץ, עלי מנגולד, עגבניות, ביצים מהלול שבמקום, וחתיכות של הנופליטוס והכול טוגן יחדיו, ולצד זה סלט ירק עשיר מירקות הגינה שבמקום שנקטפו זה עתה וגם כאן הנופל יטוס היווה מרכיב חיוני וצבעוני בסלט ש"צועק" צמחוניות וטבעוניות והג'ל המופרש מעלה הנופליטוס, הוא המנוע הבריאותי.

חוות צברי אורלי

טלפון –  נועם או שחר 0584707070

 פקס   – 0722-606351

[email protected]

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top