חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ליקר האניס האיטלקי המפורסם בעולם…Luxardo, האניס של החורף!

הצמיגיות, העגלגלות והתחושה השמנונית משהו בתוספת מתיקות וארומה אניסית נעימה, החליקה לי בקלילות בגרון מלמדת עד כמה המשקה הזה אהוב ברחבי העולם ומשמש ברמנים רבים לרקיחת קוקטיילים משגעים. אורח בישראל נצר למשפחת Luxardo, אירח עם בעלי חברת "כספי משקאות" קבוצה של כתבי יין ואלכוהול לטעימת המשקאות מבית Luxardo על מגוון טעמיהם ולקוקטיילים על בסיסם. מהי בעצם הסמבוקה? ובכן, מדובר בליקר מחוזק בסירופ סוכר ולא אחת גם בתוספת של טעם, או עשבים ומרקחת תבלינים סודית, המיוצר מתהליך זיקוק ענבים ואו על טהרת האלכוהול בתוספת ארומטיות המגיעה משמנים המיוצרים על בסיס כוכבי אניס וליקוריץ (licorice) כשבסופו של תהליך מוספת תמצית פרחונית של פרחי הסמבוק הנקראת  Elderberry  elder bush היא זו שתיקח אתכם לסיומת העמוקה והפלוראלית. הסמבוקה חזקה לא פחות מוויסקי או מוודקה ותכולת האלכוהול במשקה היא בסביבות ה- 37% אך המתיקות המוספת מקלה על השתייה ולא אחת אף נוטעת בטועם תחושה מטעה "שזה לא נורא" וזה "משכר פחות".

אחד המשקאות היותר פופולארים באיטליה המשולבים עם רומנטיקה ואקט של חיזור הנו משקה הנקרא Sambuca con mosca והוא נמזג עם 3 פולי קפה הצפים בתוך הכוס . 3 הפולים מסמלים – בריאות, שגשוג כלכלי, ושימחה. המהדרין גם מציתים את הנוזל שבראש הכוס, ואז שנייה לפני שגומאים את הכוס בשוט אחד, מניחים את כף היד על הכוס וחונקים את הלהבה, החניקה בגובה שפת הכוס יוצרת יניקה והכוס נוטה להיצמד לכף היד, ואז גומאים בעוד המשקה קצת חמים עדיין.

Sambuca Luxardo נקראת על שם משפחתו של ג'רולימו Luxardo ומנוהלת כיום על ידי הדור השישי במשפחה. משפחת Luxardo החלה לייצר ליקרים איכותיים עוד בשנת 1821, בעיר זארה אשר לימים הפכה להיקרא זאדר (קרואטיה כיום). את המפעל הנודע הקים ג'ירולמו Luxardo לאחר שאשתו המרקיזה מריה, רקחה והכינה ליקרים ביתיים שנודעו לרחוק וביניהם המרסקינו את הפירמה הכתיר גירולמו בשם המלכותי "אקסלסיור".

ב- 1914, ערב פרוץ מלחמת העולם הראשונה, ניתן היה להשיג את המרסקינו של לוקסארדו בכל העולם, כמעט ללא מתחרים או מותגים דומים. גם התפוררות הקיסרות האוסטרו הונגרית בסוף המלחמה (1918) לא הפריעה לשגשוגה של הפירמה.

ב- 1943, זמן מלחמת העולם השנייה נאלצה חברת Luxardo לסגור את שעריה והמפעל עצמו נחרב כמעט לחלוטין מהפצצות המטוסים. לאחר המלחמה ג'ורג'יו Luxardo, הנצר האחרון של שושלת Luxardo, החליט בצעד אמיץ לפתוח מחדש את המפעל. סביב המזקקה החדשה ניטעו עשרות אלפי עצי דובדבן מזן מרסקה. יחד עם המרסקינו יצאו לשוק ליקר סמבוקה המזוקק לפי מרשם עתיק וסודי וליקרים אחרים.
כיום, "סמבוקה לוקסארדו Luxardo Sambuca" הוא אחד ממותגי הסמבוקה הנמכרים ביותר. סמבוקה לוקסרדו מוצעת למכירה בטעמים הבאים – ליקריץ', רימונים, פטל, קינמון, חמוציות, תפוח ירוק, צ'ילי (חדש), קולה (חדש), אגס (חדש).

השם סמבוקה (Sambuca) מקורו בכלי נגינה בעל מיתרים והוענק למשקה על שמו של צמח הסמבוק  (בלועזית : "אלדר ברי" Elderberry). ניחוחו של הצמח מזכיר את כוכב האניס והוא משמש מזה אלפי שנים כמרפא התורם לניקוי רעלים מהגוף, חיזוק המערכת החיסונית (וגם תרופה בדוקה נגד הצטננות ושפעות למיניהן).

האיטלקים גילו את הצמח כתרופה טבעית  גידלוהו בארץ המגף ולימים השתמשו בו לייצורן של תרכובות תרפאוטיות, זאת על ידי השרייתו בכוהל. כמו הרבה משקאות מפורסמים שהחלו דרכם כתרופות, גם מרקחת זו הפכה למשקה פופולרי, שהמשכו ליקר האניס המפורסם ביותר בעולם, הוא "Sambuca" , או בשמו ההיסטורי אניצ'ה Anice.

חלפו להן כ-200 שנות היסטוריה, הפירמה אקסלסיור Excelsior עברה תהפוכות גורל רבות ושישה דורות וכיום היא אחת מ"נושאות הדגל" העיקריות של תוצרת המשקאות החריפים באיטליה ויצואן "פר אקסלנס" של סוגי ליקרים איטלקיים שונים, אך יותר מכל סמבוקה וליקר המרסקינו Maraschino שמזוהה יותר מכל עם משפחת Luxardo

צורת ההגשה המסורתית- סמבוקה קון לה מוסקה (con la moscha)

המרכיבים:
30 מ"ל סמבוקה לבנה לוקסרדו
3 פולי קפה  ארומטי קלויים היטב

אופן ההכנה:

מוזגים סמבוקה לבנה לוקסרדו לכוס מתאימה, מוסיפים 3 פולי קפה קלויים, מדליקים  וכעבור 60 שניות מכבים את הלהבה ומרגיעים.

פולי הקפה שיחררו ארומה מודגשת לתוך הנוזל ולאחר שווידאנו היטב שאין סכנה לכוויות לשון ואצבעות, יש ללגום וליהנות מהשילוב הקלסי.

בארץ, ניתן ליהנות מסמבוקה לוקסרדו בסדרת טעמים ייחודיים לרבות אגס, פטל, פסיונה נרה (שחורה), צ'ילי, קולה, רימונים, תפוח ירוק וכמובן השקופה – הקלסית " דאי צ'סרי"

 

רמת הכוהל: 38%, התכולה : 750 מ"ל, המחיר  המומלץ לצרכן : 120-130 ₪

כספי משקאות חריפים,  חברה ליבוא משקאות  מרחבי העולם, נוסדה בשנת 1909 על ידי יעקב כספי ועסקה בספנות, מסחר כללי וביטוח. כספי היא יבואנית ומייצגת של יצרני משקאות חריפים מן "השורה הראשונה" בעולם, ביניהם יגרמייסטר, טקילה קוארבו, קוניאק קאמוס, ליקר דבש ברניאגר, ליקר תפוחים באד אפל, וודקה סוודקה, סדרת הליקרים של בית לוקסרדו, משפחת פידג' בטעמים ועוד רבים וידועים. החברה מפיצה את מותגי היבוא שלה לכל הסיטונאים, רשתות השיווק העצמאיות, חנויות הדיוטי פרי, חנויות יין ומשקאות חריפים, מועדוני לילה, בארים ופאבים בכל הארץ.  כיום, נשלטת החברה ע"י אילן כספי, הדור השלישי למשפחה ומנוהלת ע"י אורן דנה.

ניתן להשיג בחנויות האלכוהול המובחרות


שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top