חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יקב מרקוס – איך קורס של לימודי יין – סוחף משפחה שלמה לעשייה ולהנאה ולברכה בצידה.

"יקב מרקוס". אמרת יקב בוטיק משפחתי, אמרת הכול. ראיתי והכרתי הרבה יקבי בוטיק. חלקם קטנים חלקם גדולים במעט יותר, אבל טרם ראיתי מקרוב, איך כל בני המשפחה, עושים את הכול. התמזל מזלי ובשבת האחרונה בבוקר, מימשתי את ההזמנה הארוכה והממושכת ואת המחויבות שלי לקיימה, של אור מרקוס, שהגיע הזמן, שאני אבוא לבקר ולטעום מיינות היקב. והמזל שלי, התחבר לבוקר של עשייה, בוקר של ביקבוק בקבוקי בציר 2011. ולה חברו האבא והאימא והבנות והכלות והבן וגם החברים של הבנות.

יקב מרקוס נמצא בבית משפחת מרקוס הבית החמישי מימין הדרך לאחר שעשיתם דרככם פנימה משער היישוב. כפר מונש (או כפר מונאש) הוא מושב עובדים בעמק חפר באזור שפלת חפר. היישוב ממוקם מצידו המזרחי של כביש 4 ומצפון-מערב לכביש 5711

אבי מרקוס היינן, עשה קורס יין בבית הספר ליין שורק בשנת 2002 ובהחלט ייתכן שהוא לא העריך איזו התלהבות ואיזה סחף יעשה התחביב הזה למשפחה ואיך בית משפחת מרקוס בכפר מונש ייקרא מעתה יקב מרקוס ולא אחרת.

אבי מרקוס היינן הוא משפטן. אור הבן, הלך בדרכי אביו ולמד לתואר ראשון במשפטים וכיום הוא משלים את לימודי התואר השני במנהל עסקים עם התמחות באסטרטגיה ושיווק. הלימודים אומר לי אור "ממלאים אותי ברמה האישית" ו"היין כפי שאתה רואה ממלא את כל המשפחה".

ב- 2004 הובא לחצר הבית מקרר פרחים כי משפחת מרקוס הם מושבניקים אבל לא חקלאים אבל לעשות עסקים הם יודעים וגם איך הופכים מקרר פרחים למקום לאחסון חביות ובקבוקים הם יודעים. בחדר החביות כ- 12 – חביות מרביתן אמריקאיות של World Cooperage  מסתבר שהטעמים שמגיעים ליין מהחביות הללו מתחברים להעדפה ולטעמים האישיים של בני המשפחה ועם זה אף אחד לא יכול להתווכח.

בכל פעם, שאני שולף את המצלמה ומבקש לצלם את אבי ואור מרקוס ביקב, ליד החביות, ליד הבקבוקים בחדרי האחסון, אור אומר בחיוך גדול: "תצלם אותו. את אבא. הוא היינן" ואילו אבי מרקוס, איש צנוע. עזוב אותו מלהצטלם, "אני עם גופיה ובבגדי עבודה" הוא אומר. ועל היין הוא ממעיט לדבר. "אני לא איש של סופרלטיבים ביין. אני איש של טעים לא טעים" אבל כשאני טועם מהיין שלו ונהנה, ואנחנו משוחחים על היין, חיוך גדול נסוך על פניו ועיניו אורו ואתם יודעים שזה עושה לו טוב. ואני מתעקש לצלם את אבי והוא מתחמק בענווה ואור הבן שלו צוחק ואומר: "תצלם את אבא. הוא זה שעושה את היין. אני הפנים של היקב"…

היקב מייצר כ- 3,000 בקבוקים בשנה וזה אומר גם לבן וגם אדום וגם יין קינוח מחוזק בסגנון פורט. עם השנים גילו ביקב מה הם אוהבים יותר מבחינת החביות ומבחינת זני הענבים, מבחינת אזורי הגידול ואיכות הענבים. זה התחיל מחביות בולגריות ומשם לאמריקאיות וגם לצרפתיות והכי מובחרות. התוצאה ביינות של היקב היא: "יינות ים תיכוניים עם חיזוקים של קצת מאפיינים צרפתיים" קצת ווניל וקצת שוקולד וקצת "אלפחורס"…יש כאן חביות הנקראות "היברידיות" ההיקף של גוף החבית הוא אמריקאי והדפנות הן צרפתיות, חוץ מהטעם שהם מאוד אוהבים הם סבורים שטעמי היינות שלהם מאוד מתחברים לחיך הישראלי. עד בציר 2010, היקב ייצר יינות על טהרת הזן קברנה סוביניון וזה גם "הלחם והחמאה" – סוס העבודה של היקב. ומרלו בקטגוריית ה"ספיישל רזרב", יין המתיישן "טיפה" יותר  וענבים המגיעים מכרמים מובחרים באזור עמק האלה. עם השנים אומר אור למדנו איזה ענבים אנחנו יותר אוהבים ומאיפה להביא אותם. אם זה ענבי קברנה סוביניון מכרמים הסמוכים לכרם בן זימרה ואם זה מרלו ממושב אדרת באזור עמק האלה. היקב מוסיף ענבי קברנה פרנק וסירה ליינות של בציר 2011 ושנה זו, היקב גם מייצר בלנד לראשונה.

בחדר הבקבוקים המקורר, שוכבים מאות בקבוקים מרביתם מבציר 2010, חלקם מבציר 2009. מבציר 2008 בקבוקים שהיוו את המסה העיקרית שאיתה היקב יצא לשוק לראשונה, כבר לא תמצאו כאן הם נחטפו. טווח המחירים של יינות היקב ינוע מ- 75 שקלים ועד ל- 100 שקלים ואם רכשתם רביעייה או שישייה או תריסר, המחיר ירד לקראתכם ובהתאם. בחדר הבקבוקים, אין תוויות. כל הבקבוקים שוכבים מעל למדבקת השנתון שלהם. תרכשו בקבוק, התווית תוצמד בו במקום, הקפסולה תוצמד מלמעלה, לא לפני שיבריקו לכם את הבקבוק, מכל שארית של לכלוך או רמיזה לאבק.

יקב מרקוס סוביניון בלאן 2012 – זה היין הראשון הלבן של היקב. היין עשוי מ- 100% ענבי סוביניון בלאן. אור מספר כי לאחר הלימודים הוא הרגיש צורך לעשות יין לבן ובכלל אנחנו ארץ חמה ומוכרחים לעשות ולשתות כאן יין לבן. "אני בארץ לא יכול לגעת באדומים כמעט בקיץ" הוא אומר. אני אוהב את החמצמצות של היין. הענבים מגיעים מהפלאטו של כרם בן זימרה בגובה 800 מטר הם נבצרו בבריקס יחסית נמוך שבין 18-20 עם מעט סוכר ועם טעמים דומיננטיים של הפרי אבל עם מעט "רזון" פנולי. יש בו ביין חמיצות לימונית עם קליפה ומיץ של אשכולית צהובה. מעט מינראליות וקצת אלכוהול. בסך הכול יין לבן רענן עם אופי סתווי משהו. הגישו את היין מצונן והרי לכם הנאה מובטחת.

 

יקב מרקוס יין קינוח מחוזק בסגנון פורט – יין העשוי כולו על טהרת ענבי מוסקט אדום שנבצרו בבריקס גבוה וחוזקו בספירט של 95%. היין הזה יוצר לראשונה ב- 2008 וכל מה שהיה פשוט נחטף. בעיקר באירועים ביקב ובחגים. ה- 2008 נפלא. הטעימו לי אותו, היישר ממקרר המשפחה. ה-2011, נמצא בחביות ובהחלט ייתכן שתאהבו אפילו את ה- 2011 יותר. משהו בו, יזכיר לכם את המאפיינים של יינות הקינוח "טוקאי" ההונגריים. כ- 600 בקבוקים יש מהסוכרייה הזו, והמחיר חברים נמוך מ- 100 ₪. ואל תגידו לי אחר כך, למה לא אמרת.

 

 

יקב מרקוס קברנה סוביניון 2009 – היין עשוי 100% ענבי קברנה סוביניון הענבים מעמק האלה. היין התיישן 16 חודש בחביות עץ אלון אמריקאיות והיברידיות. (דפנות החבית עץ אלון צרפתי היקף החבית עץ אלון אמריקאי) היין מעט מתוחכם ויותר מעניין מקברנה סוביניון קלאסי, היין מאוד פירותי, הוא קצת חנפן בהיבט המתיקות המדומה העולה מן הפרי והפירותיות מנצחת כאן את האלגנטיות היין מאוד נגיש, הוא פתוח ונעים מאוד לשתיה. פירות יער אדומים ופרחוניות סגלגלה נמצאים במעטפת ונוכחות העץ קיימת אם כי היא תומכת ברקע באיזון נכון. מחירו 85 ₪. תיקחו שניים המחיר יהיה 75 ₪.  

 

 

יקב מרקוס מרלו 2009 "ספיישל רזרב" – היין עשוי 100% ענבי מרלו. הענבים מגיעים מגבעת ישעיהו מחלקת כרם מובחרת עם ענבים שגודל הגרגר שלהם היה קטנטן וזה ניכר מאוד בטעם היין התיישן 24 חודש בחבית עץ אלון אמריקאי חדשה. היין הזה נחשב לגולת הכותרת של היקב. יין מאוד מיוחד שהפרי האיכותי עשה את היין. פרי טוב ובשל, הפה עם נגיעה סוכרייתית משהו. חמיצות מצוינת. גוף מלא. הפה עגול, רך ומאוד נעים, הטאנינים מאוזנים. היין עגול ורך והשתייה מהנה. העץ נוכח והווניליות קיימת, אבל הם נחבאים מאחורי הפרי העוצמתי ומתאזנים בהרמוניה. הסיומת ארוכה.

 

 

יקב מרקוס קברנה סוביניון 2011 – ביקבוק היום שבת 15.6.2013 זה קורה עכשיו על ידי. היין עשוי 85% ענבי קברנה סוביניון 15% ענבי קברנה פרנק. היין צעיר, רענן, בוהק בצבעו, "ילד" עדיין, אני טועם ומרגיש איך היין "תופס" אותי בחיך, מלמד אותי על הפוטנציאל הגלום בתוכו. תוספת ענבי הקברנה פרנק הוסיפה למורכבותו ולעניין שבו ותרמה את הירקרקות המפולפלת. באף ובפה, שזיף כהה, אוכמניות ודובדבנים בשלים, קטיפתיות ובשלות מהנה.

יקב מרקוס בלנד 2011 – זהו הבלנד הראשון של היקב שהולך להיות מבוקבק בימים הקרובים. הוא מורכב מ- 40% סירה, 30% מרלו, 30% קברנה סוביניון, ארומות עשירות של פרי ורעננות נעימה.

יקב מרקוס – אבי ואור מרקוס

כפר מונש

0502288577

WWW.MARCUSWINERY.NET

[email protected]

 

 

 

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top