חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יקב קטלב – היינן יוסי ייתח – "כשאני מוציא מכאן יין, אני מוכר יחד איתו חוויה, שהטועם לוקח אותה איתו."

יקב קטלב נמצא בכניסה למושב נס הרים דרומית מערבית לירושלים. שמו של היקב נגזר משמו של עץ הקטלב הנפוץ מאוד באזור. יוסי ייתח, הוא הבעלים והיינן ולא במקרה הוא גם היו"ר של מועדון יקבי יהודה המונה כיום כ- 30 יקבים מאזור המועצה האזורית מטה יהודה וכמה גם מחוץ לה. להתפרנס צריך, ויוסי הבין שמיין קצת קשה להיות מיליונר ולפיכך אם תזדמנו באחד מימי השבוע ליקב, אל תתפלאו אם תמצאו אותו חותך ירקות או מסייע בהכנת תבשילים לקראת אירוע כזה או אחר שמתקיים במרכז המבקרים הצמוד ליקב והמעניק בימי אמצע השבוע ערב חוויתי בלתי נשכח לקבוצות של בין 20 ל- 50 איש, שזוכים לשילוב נפלא בין יין מצוין של יקב קטלב, לבין חגיגה של בשר ומטעמים לסעודה מושלמת. בשקט בשקט, הוא שוקד בימים אלה, על הפתעה אותה הגה ובנה במו ידיו בדמותו של חדרון שקוף ואטום השומר על לחות קבועה שם יוצגו ויוצעו למכירה ולערבי טעימה סיגרים משובחים וויסקי משובח.
עובדי חברות היי-טק, דיפלומטים, קבוצות תיירים אמריקאיים, אנשי משרד ראש הממשלה, לקוחות קבועים שלוקחים מדי פעם כמה קרטונים, הם הקהל הפוקד את היקב ואתם בטח יכולים למצוא את עצמכם כאן. ואם אתם מחליטים להחמיץ את הביקור במקום ואת הנוף המשגע אל מרגלות העמק הנשקף אל למרחוק, אז לבטח תמצאו את היינות של היקב אצל מנהל השיווק עודד שוהם "חווית היין הישראלי" שמסתבר שאינו צריך להפעיל קסמים או מאמצי שיווק עילאיים בכדי לשווק את יינות יקב קטלב "הוא רק מעביר אותם ממקום למקום לפי הזמנה" .

בפעם הראשונה יוצא יקב קטלב עם בקבוק מגנום והוא עם יין מבציר 2009. היין מכיל שיראז וקברנה סוביניון. למי שמכיר את השיראז הנפלא שיצא מן היקב מבציר 2005, יכול בקלות להבין מדוע השיראז של 2009 נמצא כאן במגנום. "כי כשיוצא לך משהו נפלא, למה בעצם לא לעשות ממנו משהו חגיגי". אומר יוסי. בקבוק המגנום אליבא דה יוסי ייתח: "נותן תמורה יפה, למשהו שראוי לדעתי, להציג ולהגיש אותו בבקבוק גדול ומכובד שכזה. הוא נמכר בבודדים ויש לו קהל מאוד ייחודי. להעלות אותו לשולחן זה טקס. המגנום מאוד מושקע. הן ברמת היין, חומר גלם ברמה מאוד גבוהה, סטריליות חסרת פשרות, הפקק האיכותי (55), הן מבחינת היישון בחביות חדשות 24 חודש. והן ברמת התוויות המוקפדות.

"מדוע אינך עושה כמעט שימוש בחביות חדשות ליינות "האחרים" שלך?", אני שואל את יוסי, והוא משיב: "אני מבין מעריך ומכיר בשימוש שבחביות חדשות. אני עושה בהן שימוש. יחד עם זאת, מחירן של החביות החדשות אינו מוצדק לטעמי. ההוצאה הכספית המתבקשת בעבורן אינה פשוטה, אני מחפש לתת לפרי להיות המשפיע ביין. לא מחפש עץ, לא וניל ולא קלייה. לדעתי ייעודה של החבית לחמצן את היין ולמצותו".

יוסי מה עוד חדש? מה קורה ביקב?

"סיימנו למכור את יינות 2009. כולם מחכים כרגע ליינות של 2010. אני יוצא עם ואדי קטלב 2010 שבו בלנד של 4 זנים, אני יוצא עם נס הרים 2010 בלנד של פטי וורדו ומרלו, ואת הקברנה סוביניון 2010, הם יצטרכו להמתין לו לפחות עוד 6 חודשי השתבחות להם נזקק היין הנמצא כבר בבקבוקים.

ואדי קטלב 2010 – עשוי ממסך של 4 זנים לפי ההרכב הבא 40%, 30%, 20%, 10%. ויוסי אומר : "הואדי קטלב היה מורכב מקברנה סוביניון, מרלו, ופטי וורדו. לדעתי האישית, ביין היה חסר סוג של עשבוניות או מרירות ירקרקה. כי גם הפטי וורדו וגם המרלו, הם די עגולים. הקברנה סוביניון, לא עשה לי את זה מושלם. ואז, הוספתי לבלנד את הקברנה פרנק. הבנתי, שהוא היה חסר לי להשלים את המעגל. עד שלא הוספתי אותו לבלנד הכולל לא ידעתי להסביר מה חסר לי. עכשיו, אני לא יודע לומר שהיין שיצא הוא מושלם, אבל הימים יגידו, שאני הגעתי למקום הרבה יותר טוב משהייתי בו. האחוזים שהוספתי מהקברנה פרנק, עשו עבורי את ה"שמח ביין".

נס הרים 2010 – עשוי ממסך חצי חצי של 50% מרלו 50% פטי וורדו. אולי מהיקבים היחידים בישראל שעושים יין בהרכב הזני הזה. כל אחד מהזנים העניק ביין ממאפייניו הזניים ואת ההרמוניה והאיזון שבממך השלם. והתוצאה שהתקבלה היא יין טעים, עם ריכוז טעמים וארומות של פרי שחור, טקסטורה עוצמתית, צבע מרהיב, רכות, עניין, מלאות חיים וחינניות. נס הרים 2010 יעלה 135 ₪.

יין קינוח בסגנון פורט – ליין הקינוח דמוי הפורט של יקב קטלב יש ציבור לקוחות משוגעים לדבר והביקוש ליין המיוחד הזה נוצר על ידי "באזזזז" העובר מפה לאוזן. זהו יין נישה המביא עמו, סוג אחר של לקוחות. כזה שיודע ומעריך יין וגם יודע לשלם תמורתו והשני שיודע ומעריך ואין לו לשלם. היין דמוי הפורט מבציר 2006 כבר יצר את ה"וואו" ומאז אנשים מחכים ליין הבא. מה שהתחיל ביקב מיין שנעשה לשימוש הנאה עצמי של משפחת ייתח, הפך להיות חלק בלתי נפרד מפורטפוליו היינות של היקב. יחד עם זאת, ב- 2007, 2008 היקב לא עשה יין קינוח בסגנון פורט. אבל בבציר 2009, עם ענבים ראויים, מבציר מאוחר, נעשו 4 חביות. 2 מהן נמכרו עוד בשלבים הראשונים. ה- 2009 טוב מה- 2006. זה מיצוי אולטימטיבי של נוזל הפרי לכדי המוצר המוגמר. היין עדיין בחביות. ויוסי מספר על התהליך : "פורט יש כמה דרכים לעשותו או שאתה מתסיס אותו לגמרי ואז עושה תיקונים של אלכוהול וסוכר, או שאתה מחיל להתסיס אותו מגיע לתיקון שאתה רוצה מוסיף לתוכו אלכוהול ועוצר את התסיסה של השמרים. אני בא ואומר לא. אני נותן לענבים להבשיל בכרם, קוטף אותם בבריקס גבוה בבציר מאוחר, הענבים מגיעים ליקב ועוברים תהליך של ייבוש, מגיע לבריקס של 32-34 שזה ממש גבוה, מכניס אותם לתסיסה מגיע ל-17% אלכוהול, ואחר כך אני מכין לי כמויות בצד לתיקונים ואלה נועדו לתיקונים מינוריים פה ושם. אז ההליך בא לידי ביטוי בחבית אחת שיש בה יין קברנה סוביניון 100% מבציר מאוחר אליו מוסף תיקון קל של הוספת ברנדי העשוי מזיקוק עצמי של ענבי שרדונה, אליו מוסף תרכיז מזוקק של תירוש ענבים שהורתח וזוקק וצומצם. את המינון הסופי עושה יוסי על ידי הליך "סיזיפי" של טעימה ותיקון עד לבחירה הסופית. בסוף יצאו כ- 1000-1200 בקבוקים. היין יימכר בכ- 250 ₪ לבקבוק. הטעם כבר משגע. עם המון תחושות של "תן לי עוד מזה" הוא ארומטי ופרחוני ומה-זה טעים.

יוסי, איך אני מסכם ?

"אני לא מתבייש לומר לאדם שקונה ממני יין, יש לך אחריות ותעודת ביטוח עליו. אני חושב שזה נכון. כי אנחנו מטפלים במוצר שהוא חי. כשאני מוציא מכאן יין, אני מוכר יחד איתו חוויה, שהטועם לוקח אותה איתו. יכול להיות, שהחוויה שלו, הושפעה מקבלת הפנים ומהחיוך שלי אליו, אולי מהאווירה והמוסיקה שברקע, אולי ממצב הרוח שלו ושל הסובבים אותו והחברותא ותחושת החופש והנינוחות. כל אלה, עושים לו את היין טעים. והשנייה כשהוא מגיע הביתה, וטועם שוב את היין בתנאים אחרים, הוא חייב יהיה לחוות את אותה החוויה שהייתה לו כאן ביקב ואסור לדעתי שזה יהיה שונה:".

צלם : איל גוטמן – צילום מזון

יקב קטלב
מושב נס הרים
טל. 02-5701404, 054-7591866, 050-8678788
WWW.KATLAV.CO.IL

[email protected]

[email protected]

 

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top