סופרייר, קברנה סוביניון 2008 , יקבי ברקן – Superieur, Cabernet Sauvignon 2008, Barkan Winery

או, אלוהים, היין הזה פשוט נהדר. אתה לוקח את הלגימה הראשונה לא לפני שאתה מתענג ארוכות להסניף את הארומות המשגעות העולות מגביע היין ואחר כך, אתה מודה לאלוהים. והוא יודע, שזו התפילה היחידה, שאליה אתה באמת מתכוון. שמואליק בוקסר הבעלים של יקבי ברקן אוהב לשבור שיאים. מהצד, זה עשוי להיראות לצופה הבלתי מיומן, כאילו זה "הולך לו בקלות". אחת לכמה חודשים, הוא מכנס קבוצה נכבדה מאוד של עיתונאי וכתבי יין לאירוע השקה של יין זה או אחר, תוך שהוא בוחר בקפידה את הלוקיישן לאירוע, את האוכל שיוגש, את המוזמנים שלו ואז הוא ניגש ל"חלק הקל" של האירוע לשבור שיא. זה היין, זה האוכל, זה החיבור המושלם שבין היין לאוכל ולהיפך וההרמוניה כאן היא שחקן מרכזי. בעוד ימים אחדים, תסתיים לה שנת 2012. רבים היינות שטעמתי השנה מכל המינים, מכל הזנים והסגנונות, אבל היין שהשיקו יקבי ברקן באירוע "סופרייר, קברנה סוביניון 2008" הוא לא פחות מנפלא ונהדר בכל הרמות ובלי לנקוט במידה של זהירות זה היין הטוב ביותר שלגמתי השנה. לא פחות .

את הסופירייר הראשון של יקבי ברקן, השיק היקב בשנת 1997 והיה זה הסופירייר מבציר 1995. אחריו באו הסופירייר 1996,2000, 2003, 2006, 2007, 2008. את הסופירייר של בציר 2009 לא נראה וזו בשל החלטה של יינני היקב שלא לצאת עם היין מסדרת פרימיום זו בבציר זה.

הסופירייר 2008 הוא יין של שנת שמיטה. תקראו לזה ברכה מאלוהים? ייתכן וכן. מאחר והנוזל שבבקבוק הסופירייר הוא לא פחות ממשקה אלים.

ואם תרצו לייחס ליין סיפור היטיב לעשות זאת בקצרה ובצניעות האופיינית לו אד זלצברג יינן היקב והוא אמר כך : "אתם כולכם בטח מכירים את סרטו של בימאי הקולנוע אלפרד היצ'קוק : "האיש שידע יותר מדי" ובכן הסרט יצא בשתי מהדורות. הראשונה ב- 1941 והשנייה ב- 1956 יום אחד פגש היצ'קוק את מבקר ובמאי הקולנוע פרנסואה טריפו וזה האחרון אמר לו שהוא אהב יותר את מהדורת הסרט האחרונה מ- 1956. ואלפרד היצ'קוק הנהן בראשו בהסכמה ואמר: "הסרט מ- 1941, היה עשוי בידיו של חובבן מוכשר ואילו הסרט מ- 1956, היה עשוי בידי מקצוען מתורגל."

אד זלצברג יינן יקבי ברקן, לא יכול היה לתאר את היין שעשו עירית שנק בוקסר הייננית והוא, טוב יותר. זהו בהחלט יין שנעשה עם המון אהבה, השקעה, הקפדה, במקצוענות רבה ועם הרבה ניסיון ותירגול על "רטוב".

זהו יין שאד זלצברג, בסיכום דבריו אמר : "יין של אנשים שעובדים במקצוע ומכירים מה שהם רוצים כדי להשיג".

ביד בוטחת, מציגה הייננית עירית שנק בוקסר את השרדונה הנמצא עדיין בחביות ומכאן ממשיכה לתאר ארוכות את יין ההשקה הסופירייר. דבר אחד אני יכול לומר בביטחון מלא, על הגנטיקה שהיא ירשה מאביה, וזה שגם אצלה, "זה נראה כי זה "הולך לה בקלות"

שרדונה רזרב 2012 טעימת חבית –

קדמה לטעימת הסופירייר טעימה מעניינת של שרדונה רזרב 2012 של יקבי ברקן היישר מהחביות. זהו שלב שבו אותו היין נמצא בשני סוגים של חביות צרפתיות ואמריקאיות וכל חבית מעניקה ליין את חלקה. בעוד החבית הצרפתית נותנת שמנוניות ומלאות עומק ומורכבות נותנת החבית האמריקאית רעננות ותבלון ווניליות ומכאן על הייננים לבחור את הממסך הנכון לכדי יין הרמוני ומושלם ובהחלט יש למה לחכות.

הסופירייר קברנה 2008 הוא יין גדול הבא מבציר גדול של שנת בציר 2008 הבאה פעם בעשור. הפרי מרגש, ואת הפוטנציאל הטמון בו, ניתן היה לזהות לכל אורך הדרך העשייה וההתיישנות. זה מתחיל מחלקות הכרם ומההיכרות רבת השנים שמביאה לזיהויו של הפרי הכי טוב לחלקות מוקפדות בצורה מדויקת ולרמת עשייה המשלבת חביות עץ שהן עצמן השקעה גדולה שמוכיחה עצמה כמשתלמת. 15 יצרני חביות יין מובילים נבדקו ביקב, מתוכם הוחלט להשאר עם 6-7 יצרנים בלבד. אלה הם חביות שחלקן מוגדר "סוסי עבודה" לצד חביות שהן "יהלומי הכתר" והכול, כדי להגיע לתוצאה אחת יין הרמוני שהוא הכי טוב שאפשר.

המטבח העילי של מסעדת השף מסה, אירח את אירוע ההשקה. לא צריך להרבות במילים כי המנות שהוגשו לשולחן היו מנות של מטבח עילי ויצירתי שיודע להעמיד איכות לצד איכות במגרש של הנבחרת. למנה הראשונה, הוגש כבד "וולרונה" לימון על וופל בלגי, למנה העיקרית, הוגשה סינטה צרובה עם קרם כמהין ובלסמי ערמונים. ולקינוח הוגשו עוגת גבינה "חצי חצי" ופונדו שוקולד לבן לצד טירמיסו פסיפלורה, פקאן מסוכר וקרם שוקולד לבן.

לאורך השנים, טרואר הגליל העליון הוכיח עצמו בהקשר לזן קברנה סוביניון כאשר אחד ממאפייניו המרתקים הוא הרב גוניות והמובחנות בין הפרי המופק מכרמי העילית השונים  המצויים בקרבו.

בבסיס עשיית קברנה סוביניון סופרייר בשנים האחרונות עומדת שאיפתנו ליצירת ממסך עילית גלילי של זן הקברנה סוביניון. ממסך זה נהנה ממורכבות רבה בזכות המובחנות בין ענביו המגיעים מכרמים השונים.  אנו מאמינים כי יצירת ממסך מהווה כלי ייחודי בעשיית יין ואשר יכול לאפשר מיצוי המירב מסך חלקיו. הרכבת הממסך היא תהליך ארוך אשר נתמך בטעימות חוזרות ונשנות בשילוב אינטואיציות שהתפתחו עם שנים של עבודה בכרמים.

קברנה סופרייר 2008 מספק חוויה נדירה של טרואר הגליל העליון. השילוב בין שנת בציר יוצאת דופן, יישון בחביות עץ אלון צרפתיות שונות המדגישות את טעמי הפרי, יחד עם עשיית ממסך מוקפדת מהחלקות השונות, הובילו ליין ייחודי, מורכב ומרתק.

 

על עונת הגידול 2008

היום כבר ברור, מה ש"חשדנו" כבר במהלך העונה- שנת בציר 2008 הייתה אחת הטובות שידענו. כמובן שהכול מתחיל מהפרי! נכון שחורף 2007 היה דל במשקעים, אך היה עשיר במנות קור, דבר שאינו מובן מאליו בארצנו החמה. על כן, כבר במהלך שנת הגידול התפתחה תקווה לפרי טוב. חודש יוני שהיה חם מהרגיל וזרז את ההבשלה קצת הדאיג אותנו. לשמחתנו, מזג האויר התייצב ושאר השבועות שקדמו לבציר התאפיינו באקלים נוח ויבש ללא "פיקים" או אירועים יוצאי דופן. אנו מאמינים כי להתייצבות זו יש חלק משמעותי בבשלות האחידה ויוצאת הדופן של מרכיבי הצבע והמבנה לצד צבירת הסוכרים המתונה מה שאפשר בצירת הפרי בשל בכל מרכיביו, עם רמות סוכר מתונות ויצירת יין מאוזן, מורכב ואלגנטי. בנוסף יש לזכור שהכרמים אשר משתתפים בעשיית יין זה הם כרמים שבמורשת השנים הוכיחו את איכותם וגם בשנות גידול קשות שכן מדובר בכרמים מאוזנים באזורים גבוהים וקרירים יחסית לשאר חלקי הארץ ושנבצרים בקפידה במהלך הלילה.

על העשייה ביקב

כמידי שנה, ענבי כל חלקה הותססו במכלים אנכיים קטנים בטמפרטורות מבוקרות של 25-30ºC (בהתאם לשלב התסיסה) והיינות השונים שהו על הזגים במשך 26-39 ימים. ההשריות הארוכות מאפשרות מיצוי עמוק של ארומות ומרכיבי מבנה המצויים בענב אך חשוב להימנע ממיצוי יתר ועל כן התהליך מבוקר יום יום, מיכל מיכל. לאחר הפרדה מהקליפות וסיום התסיסה המאלו-לקטית הוכנסו היינות ליישון בחביות.

ההבדל הגדול בטעימת היינות הצעירים של בציר זה הוא שזו אחת הפעמים היחידות בהם לא היה כמעט צורך להתבסס באמונה עיוורת ביכולתם של הכרמים. האיכות והפוטנציאל ממש כאילו קפצו מהכוס. כבר אז היה ברור שמשהו מיוחד קרה השנה. הטבע נתן לנו מתנה וזו המחויבות שלנו לממש אותה במלואה. על כן הייתה התרגשות גדולה כי דווקא לשנה זו נפלה ההחלטה להתחיל את ניסוי החביות הגדול. ניסוי מקיף ומרתק שתוכנן בקפידה לאפשר לנו הצצה, ואולי אפילו התחלה של הסקת מסקנות על עולם חביות עץ. מדובר בניסוי דיי שאפתני שהיה ברור כי נדע איך הוא מתחיל אבל יעברו שנים עד שנדע איך יסתיים. הרעיון היה פשוט; לקנות כמות מספקת של חביות מהיצרנים המובילים, הנחשבים והמעניינים ששמענו והכרנו ולהכניס ליישון את היינות הטובים ביותר בחלוקה שווה בין הסוגים השונים. כמובן שליד המייצרת יש השפעה גדולה אך האמנו שאכן, גם לסוג ומקור העץ תהיה השפעה ולכן לא עצרנו רק ביצרן ומכל יצרן נבחרו חביות מעצים שגדלו במקומות שונים ברמות קלייה שונות. עם יד על הלב- אנו מודים כי מבחינתנו, היהלום שבכתר אמורה הייתה להיות החבית שיותר מהכול תכבד את הפרי ותשאיר אותו במרכז אך אין ספק כי גילינו עולם שלם, מלא גוונים כאשר לכל גוון חן ועניין משלו.

בסופו של דבר, היין הורכב מבחירה קפדנית של היינות הטובים ביותר ועצם הבחירה היוותה שלב של הסקת מסקנות שכן החביות המוצלחות ביותר נבחרו כחלק מהממסך של היין. היין מורכב מ92% קברנה סוביניון ו8% מרלו המעדנים ו"מעגלים" טיפה את הקצוות. כל המרכיבים יושנו בחביות עץ אלון צרפתי חדשות מ-5 יצרני חביות שונים למשך 22 חודשים. היין בוקבק ב-9 למאי 2011, ללא תהליך זיכוך ועם תהליך סינון קל יחיד.

הניסוי עוד לא הסתיים, כמו שצפינו, שכן כל שנת בציר מהווה משתנה. בנוסף, יש לזכור כי ליישון בחבית תהיה השפעה לכל אורך חייו של היין ו קברנה סוביניון סופרייר 2008 רק בתחילת דרכו.

רשמי טעימה

ליין גוון רובי-ארגמן עמוק ויפה, עם רעננות ועוצמה בגוונו.

במזיגה ראשונה, היין הדוק אך כבר בשלב זה מתחיל הפרי השחור להיחשף. לאחר אוורור בכוס מתקבלת כבר תמונה ברורה יותר של פרי שחור, מרוכז אך לא בשל או עוצמתי מידי והמורכבות הרבה של היין מתחילה להיחשף.

בחלוף כשעתיים מהפתיחה, היין מתחיל להיפתח לאט לאט, ושכבות של פרי ותבלינים מתחילות להיחשף. ההרחה הראשונה חושפת פרי שחור, אספרסו ושפע של תבלינים אשר מתפתחים ומתמזגים עם נגיעות של מנטה וטבק משובח במהלך השהייה בכוס. כל הארומות הללו מתעצמות על רקע מפתה של שזיף בשל, קאסיס ושוקולד מריר משובח.

על החיך, הדרך היחידה לתאר את היין היא בצירוף מילים לא קונבנציונלי אך בהחלט מוסבר כאשר טועמים את היין- עוצמתיות מאופקת. מדובר ביין בעל מבנה מוצק, טאנינים די "קשוחים" בשלב זה אבל התרככו עם הזמן ועדיין כבר עכשיו היין מאוזן ומרשים. הפירותיות העוצמתית הינה בהמשכיות לאף ומעוטרת בנגיעות העץ המאופקות אך נוכחות. למרות שהיין יושן בחביות לתקופה דיי ארוכה, השפעת העץ ניכרת בעיקר במבנה המרשים ורק מהווה מסגרת לפרי ולא ממסכת עליו. החומציות מאוזנת להפליא עם הפרי השחור, התבלינים הפיקנטיים והמבנה המוצק ומעניקה מסגרת מדויקת לתחושת החיך. כל זה רק מתעצם בעזרת הסיומת הארוכה והשוקולדית.

נתוני היין :

בציר: 2008

הרכב זנים: 92% קברנה סוביניון 8% מרלו

כרמים: דישון, עלמה (שתי חלקות), דובב

גובה הכרמים: 430 מ' עד 720 מ'.

זמן וטמפ' תסיסה: התסיסה וההשריה על הקליפות שאחריה ארכו בין 26 ל-

39 ימים עבור היינות השונים. טמפרטורת תסיסה 25-30ºC.

יישון: 22 חודשים בחביות, 100% חדשות מאלון צרפתי

ייננים:  אד זלצברג ועירית בוקסר-שנק

אלכוהול: 14.5%

משקל סגולי: 0.993

חומצה כללית: 6.5 גר'/ל'

pH : 3.58

מחיר מומלץ לצרכן: 225

יין זה יוצר במהדורה מוגבלת בת 9838 בקבוקים ממוספרים. כמו כן מולאו גם 210 בקבוקי מגנום.

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top