חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יקב יתיר הר עמשא רוזה 2022, ו – פטי ורדו 2020, לחיי התחלות חדשות, ומציג בצירים חדשים לשולחן החג: לכבוד לכבוד ראש השנה וחגי תשרי ה'תשפ"ג – ה'תשפ"ד 2023

"לחבל יתיר שבדרום הרי יהודה היסטוריה עשירה של ייצור יין. המטייל באזור יוכל להתרשם ממערכת גתות ענפה, המעידה על קיומה של תעשיית יין מפותחת כבר לפני למעלה מ-2500 שנה, בימי מלכות יהודה הראשונה. מרכז התיישבות יהודי גדול התקיים באזור זה בתקופה שבין חורבן הבית השני לראשית התקופה המוסלמית. חקלאים קדומים אלו התפרנסו בעיקר מגידול ועיבוד של ענבים וזיתים. האזור היה ידוע כאחד האזורים המשובחים לגידול גפן לתעשיית היין, ומכאן ייצאו את היינות למצרים, לרומא ולרחבי ישראל.

לדויד בן גוריון היה חזון להפריח את הנגב. כשרצה לנטוע יער באזור יתיר, הוא קרא לחבורת מומחים שיגידו לו איך ומה כדאי לנטוע באזור. לאחר דיונים ובדיקות רבות פסקו האגרונומים כי המקום לא מתאים לנטיעת עצים, יבש וחם מדי. תשובתו של בן גוריון לא אחרה לבוא: "החלף המומחים!". אמר, וצדק. היער, שגובל במדבר וניטע באזור צחיח למחצה, נהפך לגדול ביערות ישראל (כ-40,000 דונם). שמו של היער על שמה של עיר הלווים המקראית יתיר, השוכנת בתחומו, ששרידיה נותרו בחורבה גדולה. המקום משמש ריאה ירוקה ואתר לטיולים, וכן מודל ניסויי שיטות מתקדמות לעצירת תהליך המידבור. היער הפך כלי אקולוגי חשוב, ונחקר בידי מדענים רבים בשנים האחרונות. בלב היער הנטוע הגדול בישראל, בגאיות ובמדרונות המוקפים עצי אורן ירושלים, בטנה, ברוש, זית, חרוב ואלה, ניטעו כרמי היין של יקב יתיר.

יקב יתיר נבנה למרגלות המצודה בתל ערד היהודאית, מרחק 10 דקות מהכרמים הממוקמים ביער יתיר. היקב הקטן והאיכותי הוקם בשנת 2000, כמיזם משותף של כורמי האזור ואגודת הכורמים, שגילו את הפוטנציאל יוצא הדופן הטמון בחבל יתיר. כיום מייצר היקב כ- 150,000 בקבוקים. היקב הדרומי שבלב המדבר הפך עם השנים לסמל האזור, לאחר שיינותיו, שזוכים כל שנה בקביעות בציונים, תשבחות ומדליות, הוכתרו בשנים האחרונות מהטובים ביותר ביינות ישראל, על ידי מבקרים מהארץ ומחוץ לארץ".

יקב יתיר הר עמשא רוזה 2022, ו – פטי ורדו 2020, לכבוד לכבוד ראש השנה וחגי תשרי ה'תשפ"ג – ה'תשפ"ד 2023.

יקב יתיר, השוכן בחבל יתיר שבהרי יהודה הגבוהים והדרומיים הנושקים למדבר, הפך עם השנים לסמל האזור בזכות יינות האיכות שהוא מפיק מידי עונה. היקב, אשר שוכן על הגבול שבין הר למדבר, מציג שילוב של כרמים הנטועים בגובה רב, ואקלים ספר מדברי המתאפיין בבוקר צונן עם רוחות קלות, ימים יבשים שטופי שמש, לילות קרים אפילו בשיא הקיץ, וחורפים מושלגים. כל אלו יוצרים אזור גידול (טרואר) ייחודי, אופייני לספר המדבר הגבוה. החדשנות שבייצור יינות יתיר העכשוויים ניזונה מהיסטוריה ענפה, המעידה על קיומה של תעשיית יין מפותחת באזור כבר לפני למעלה מ-2500 שנה, עוד בימי מלכות יהודה הראשונה. השורשים ההיסטוריים גידלו עץ ענף של עשיה כאשר יקב יתיר העכשווי, שהוקם בשנת 2000 זוכה בקביעות לתשבחות בארץ ובעולם.

רעננות של חורף קר: הר עמשא רוזה מבציר 2022

על אף ההתחממות הגלובאלית, אשר מייצרת חורפים חמים שפוגעים לא פעם בהבשלת הענבים, חורף 2022 היה הקר ביותר ב- 25 השנים האחרונות, ומאפשר למומחי היין להנות מיין רוזה רענן ופריך במיוחד, אשר מושק כעת היישר לשולחנות החג של חגי תשרי.

הר עמשא רוזה, אשר מציג הרכב זנים: 90% גרנאש, 6% מורבדר, 4% קריניאן, נהנה מתקופת הבשלה נוחה יחסית ללא אירוע חום קיצוניים כאשר תקופת הבציר החלה בתחילת אוגוסט והסתיימה בסוף ספטמבר. הענבים נבצרו מוקדם על מנת להעצים את הרעננות ביין והושרו עם קליפותיהם למשך 24 שעות במיכל נירוסטה לפני שנסחטו. התירוש תסס בטמפרטורה נמוכה במכלי נירוסטה ובחביות של 500 ליטר, ולאחר סיום התסיסה התיישן במיכל עץ גדול ובחביות ניטרליות למשך 5 חודשים.

לצד צבע ורוד סלמון בהיר ומפתה, מציג רוזה הר עמשא ארומת אפרסק לבן ואשכולית אדומה, טעמי פרי אינטנסיביים ורעננים של נקטרינה ושזיף צהוב.

הבחירה האלגנטית לשולחן החג: פטי ורדו מבציר 2020

עינב הפטי ורדו, שמאחר להבשיל על פי רוב, שולב בעבר בעיקר בבלנדים בכמויות קטנות (5-7%), וחווה עדנה מחודשת, דווקא בחסות ההתחממות הגלובלית המאיצה את הבשלתו. יקב יתיר הינו מחלוצי טיפוח הזן בישראל עם נטיעה ראשונה של הזן בשנת 2002. זאת, בזכות הטרואר הייחודי של יער יתיר מאפשר עונת הגידול ארוכה ומשופעת בחום וקרינת שמש, אשר בשילוב האקלים היבש היוצר צימוח מרוסן, מאפשרים לענבי הפטי ורדו להבשיל במלואם.

יין הפטי ורדו בציר 2020 של יתיר מציג הרכב זנים: 89% פטי ורדו, 11% קברנה סוביניון ומצטיין בריכוז טעמים ללא כבדות או סמיכות יתר, כבחירה אידאלית, חגיגית ואלגנטית במיוחד לארוחות החג.  בציר 2020 נהנה מחורף קר, וכמות הגשם גבוה מהממוצע (370 מ"מ) עם חלק שני של חורף עתיר בגשם ובמנות קור לצד קיץ נוח, ללא אירועי חום קיצוניים. אלו אפשרו הבשלה רציפה ואיכותית, עם התיישנות של ענבי כל זן בנפרד בחביות עץ אלון במשך שנה לפני יצירת הבלנד הסופי.

לצד צבע ארגמן עמוק, ניחן היין בארומה המזכירה סיגליות, פירות יער ושוש (ליקריץ), טעמו מזכיר פירות יער שחורים בשלים ביין רענן, בעל גוף מלא וסיום מעט עפיץ, אשר מתאים להמשך יישון לטווח של חמש עד עשר שנים.

יער יתיר בבציר חדש, בציר 2020

גם יער יתיר, יין הדגל של יקב יתיר, אשר מיוצר מ-10% הטובים ביותר מבין יינות היקב בשנת בציר נתונה, מציג לקראת חגי תשרי בציר חדש – בציר 2020. הבציר, תוצר של חורף קר במיוחד, מציג יין שהוא מתנת חג מושלמת לכל מומחי וחובבי היין.

יער יתיר הוא ממסך רב זני המבוסס בעיקר על ענבי קברנה סוביניון ופטי ורדו כאשר הקברנה תורם את ה'בשר' בעוד הפטי ורדו מהווה את 'שלד העצמות' – טאנין, חמיצות וגם פירותיות רעננה וארומה פרחונית, משיק כעת בציר חדש.

הרכב הזנים אשר משתנה משנה לשנה בהתאם לאופי הבציר במטרה להבליט את האופי "היתירי" ומיוחדות האזור וכרמיו מציג בבציר 2020 ממסך המבוסס על 38% קברנה סוביניון, 33% פטי ורדו, 17% מרלו, 12% קברנה פרנק.

היין, אשר התבגר 15 חודשים בחביות עץ אלון צרפתיות, מהן כרבע חדשות, מתאפיין בצבע ארגמני עמוק, בניחוח עשיר ובטעם המשלב עוצמה עם אלגנטיות ורעננות. מתאים להמשך יישון לטווח של עשר שנים ויותר.

אלכוהול: 14.5%

יישון: היין בוקבק בחודש פברואר 2022 והושאר ביקב עוד כשנה וחצי

מחיר מומלץ לצרכן: 300 ₪.

יקב יתיר הר עמשא רוזה 2022

רשמי טעימה שלי: הלגימה המרעננת שלו, טעימה לכל אירוע ובדרך כלל לא נמשכת זמן רב, כי הבקבוק פשוט נגמר! רוזה מושלם להנאה בפני עצמו, או בשילוב עם הטעמים התוססים של עונת הקיץ. האף, "מתפקע" בניחוחות פירות עסיסיים של אבטיח, תותים, פטל ופרי אבן ואחריו בחך, פריכות מקסימה, חומציות מאוזנת המהדהדת בכל החך ומסיימת בטעם אפרסק בולט.

רוזה יתיר: מבוסס על זני ענבים המתאימים לסגנון (גרנאש נואר וטמפרניו) ומגודלים במיוחד לצורך זה. הכוונה הינה לייצר יין רוזה יבש ופריך, בתכולת כהל נמוכה, גוון ורוד עדין, טעם וריח רעננים, פירותיים ומבושמים. יין מרווה ושתי ועם זאת איכותי ועשוי היטב. מיועד לשתייה בצעירותו בפני עצמו או כליווי למאכלים מהמטבח הים תיכוני.

סוג היין: רוזה יבש

הרכב זני: 90% ענבי גראנאש, 6% ענבי מורבדר, 4% ענבי קריניאן, שנבצרו בכרמי יער יתיר.

תיאור היין על פי היקב: הענבים האדומים נסחטו לאחר השרייה קצרה על הקליפות.

אלכוהול: 13%

יינן: ערן גולדווסר

התיישנות: היין תסס והתיישן במשך 5 חודשים במכלי עץ גדולים ( FOUDRE)

בקבוק: 750 מ"ל

טמפרטורת הגשה מומלצת: 10°-12°־℃

כשרות: לא מבושל. כשר לפסח. כשר בפיקוח ואישור מחלקת הכשרות הארצית שעל יד הרבנות הראשית לישראל. כשר לקידוש והבדלה משנת שמיטה ע"פ היתר מכירה של הרבנות הראשית לישראל.

מחיר מומלץ לצרכן: 110 ₪.

יקב יתיר פטי ורדו 2020

רשמי טעימה שלי: המאפיינים הזניים של טעמים עמוקים ועשירים מתפתחים במלואם כאשר מאפשרים להם להבשיל באיטיות. האף, נפתח בניחוחות יפים של לבנדר, ציפורן וטבק מקטרת מתוק. בחך, הטעמים הם שילוב נועז ומורכב של אוכמניות, קולה, שוקולד, אניס ותאנה. המרקם "סמיך", עם אחיזה נעימה של טאנינים מלפנים שמתרככים עד לחלקלקות משי בסיומת.

פטי ורדו: יקב יתיר הינו מחלוצי טיפוח זן זה בישראל (ניטע לראשונה בכרמינו בשנת 2002). עונת הגידול הארוכה והמשופעת בחום וקרינת שמש באזור יתיר, בשילוב האקלים היבש היוצר צימוח מרוסן מאפשרים לענבי הפטי ורדו להבשיל במלואם. הזן מצטיין בריכוז טעמים ללא כבדות או סמיכות יתר. הארומה מובחנת, פרחונית ומזכירה לעתים סיגליות. ביתיר השימוש העיקרי ביינות מזן זה הוא כמרכיב בממסך 'יער יתיר' (יחד עם קברנה סוביניון), בו הפטי ורדו מהווה את 'שלד העצמות', תורם טאנין וחמיצות וגם פירותיות רעננה וארומה פרחונית. ביקב מייצרים גם כמות קטנה של פטי ורדו זני ומאמינים שאפשר ליצור יין שלם ומאוזן מזן זה בדרך כלל בשילוב אחוזים נמוכים של מרלו/ קברנה פרנק. היין מתבגר כשנה בחביות עץ קטנות (225 ליטר) שרק מקצתן חדשות, ומשווק לאחר התבגרות נוספת של כשנתיים בבקבוק. מתיישן מצוין ומתפתח לפחות עשור אחרי הבציר.

סוג היין: אדום יבש

הרכב זני: 89% ענבי פטי ורדו, 11% ענבי קברנה סוביניון, היינות מהכרמים השונים התיישנו בנפרד בחביות עץ אלון במשך שנה לפני יצירת הבלנד הסופי. היין בוקבק בחודש פברואר 2022 והושאר ביקב עוד כשנה להתיישנות בבקבוק.

רשמי טעימה מטעם היקב: צבעו ארגמני עמוק, ניחן בארומה המזכירה סיגליות, פירות יער ושוש (ליקוריץ), טעמו מזכיר פירות יער שחורים בשלים. רענן, בעל גוף מלא וסיום מעט עפיץ, מתאים להמשך יישון לטווח של חמש עד עשר שנים.

 על בציר 2020 בכרמי יער יתיר: חורף קר, כמות הגשם גבוה מהממוצע (370 מ"מ). החלק השני של החורף עתיר בגשם ומנות קור. שרב קיצוני למשך כשבועיים באביב, במקביל לתקופת הפריחה של רוב הזנים האדומים. קיץ נוח, ללא אירועי חום קיצוניים. טמפרטורות גבוהות מהממוצע בסוף חודש אוגוסט ותחילת ספטמבר, במקביל למועד הבציר של רוב הזנים האדומים. הבשלה רציפה ואיכותית, בסה"כ הבציר מעט מאוחר מהממוצע, התחיל בשבוע השני של אוגוסט, הסתיים בסוף ספטמבר.

אלכוהול: 14.5%

יינן: ערן גולדווסר

התיישנות: 12 חודשים בחביות עץ אלון ובוקבק לאחר סינון גס בלבד. היין בוקבק בחודש פברואר 2022 והושאר ביקב כשנה נוספת.

בקבוק: 750 מ"ל

טמפרטורת הגשה מומלצת: 16°-18°־℃

כשרות: לא מבושל. בהשגחת בד"ץ מהדרין הרב אברהם רובין. כשר לפסח בפיקוח ואישור מחלקת הכשרות הארצית שעל יד  U P הרבנות הראשית לישראל.

מחיר מומלץ לצרכן: 150 ₪.

יקב יתיר

[email protected]

סמדר 054-6458871 (נא לשלוח הודעות בווטסאפ)

לשירות לקוחות ומכירות:

1-800-270-700 | 1-800-270-270 | [email protected]

קרדיט תמונות: איל קרן סטודיו לצילום קולינארי

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top