חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יקב וורטמן יקב וכרם מהר הכרמל משיק יינות חדשים ולראשונה יין לבן

יקב וורטמן, הינו יקב בוטיק חיפאי, שצמח מאהבה גדולה. אהבה לטבע, אהבה לכרמל וכמובן אהבה ליין. כל תהליך יצירת היינות הוא תהליך ידני מגידול הגפנים דרך הבציר ועד לביקבוק. היינות האדומים הם בעיקר בלנדים של זנים הגדלים בשני כרמי היקב בכרמל בלבד. היין הלבן, מיוצר מענבים המגיעים מכרמים בעמק שפיה. ביקב מייצרים כמות בקבוקים קטנה, המאפשרת שמירה על אופי ייחודי.

בעוד כמה ימים ביום שישי 4.5.2012, יחגוג בית הספר ליין שורק את חגיגת היין הרביעית של יריד היקבים הביתיים. בחודש מאי 2009 ביריד היקבים הביתיים, טעמתי לראשונה יין של יקב ויינן אותו הכרתי לראשונה. ליקב קראו "יקב וורטמן" וליינן קראו, חי וורטמן. וליין קראו נתיב אופקים מבציר 2007.

בחודש ספטמבר 2009 באירוע האביב המסורתי של בית היין במעברות שמחתי לפגוש בשנית בחי וורטמן. למעשה, זו הייתה החשיפה הראשונה של היקב ושל חי ויינותיו ועל כך גאוותי הצנועה.

כך כתבתי אז: "הפתעה נעימה הייתה לפגוש ביינן צעיר, אותו פגשתי לראשונה בפסטיבל היקבים הביתיים ביקב שורק, ובחגיגה במעברות ביקשתי לשמוע ממנו קצת על היקב, בעוד אני טועם משני יינותיו:
"אני חי וורטמן מיקב וורטמן. היקב נמצא בחיפה, והיין הוא יין של ארץ הכרמל; כלומר שכל הכרמים גדלים באזור הכרמל בלבד. המטרה שלי היא להפיק יינות בלנד של אזור הכרמל – אזור יין ישן חדש".
ההשכלה הייננית שלי היא בעיקר מלימוד עצמי וקורסי יין, ולמדתי מייננים אחרים בארץ. המטרה שלי היא לגלות את הבלנדים של הטרואר, וביינות שלי אני לא משתמש בשום דעות קדומות או דברים ידועים. אני ממש מתייחס לזה כאל דברים חדשים עבורי. מרבית הענבים מגיעים מכרמים בבעלותי, ובעתיד כולם יהיו בבעלותי. נטעתי רק לאחרונה כרם של 8 דונם בשפייה משם יגיעו ענבים ליין לבן. כרגע אני קונה את הענבים מכורמים שכנים שלי, בכדי לשמר את האופי של המקום ושל הזנים שיהיו לי בעתיד. יש לי כרם אחד ממש בכרמל בתוך חיפה, היכן שממוקם היקב. הוא נטוע על טראסות בוואדי שפונה לים, והענבים רואים ומרגישים את הים.
היינות שלי מתומחרים מבחינתי על פי מה שהיין שווה ביחס לתמורתו.

היין שלי הוא יין אזורי מהכרמל – לא גליל, לא גולן. בגלל זה ההרכב הזני הוא כזה. אני חייב לציין שהענבים הנטועים בכרמל יפתיעו רבים באיכותם, למשל בזנים הבורדולזים, קברנה פרנק, פטיט וורדו ומלבק הם נותנים איכות. המרלו בסדר, הקברנה סוביניון הרבה פחות, הסירה והפטיט סירה יוצאים מוצלחים שם.
ביינות שלי אפשר להרגיש את הכרמל, את עשבי התיבול, את האופי הים תיכוני ואת הים, ולעתים אפילו מליחות דמיונית. זו הכוונה וזו המטרה שלי".  

3 מיינותיו של יקב וורטמן נמצאים על שולחני לטעימה. והם מעידים יותר מכל על המשך תנופת העשייה ביקב  והפעם גם חידוש מרענן תרתי משמע בדמותו של יין לבן שפיה מבציר 2011 , ולצדו היינות הוותיקים מבצירים חדשים, שמבור מבציר 2010 ו-נתיב אופקים מבציר 2009.

יקב וורטמן שפיה לבן 2011 – זהו יין לבן מקומי ומיוחד שסגנונו מוכר היטב במסורת היין הצרפתית עליה הוא מבוסס. באף, ארומה טרופית רעננה של אפרסק לבן משמש ונגיעות דבש מדגישה ניחוח וטעמי פרי, מדובר ביין מורכב ופריך עם מתיקות קלילה וחמיצות תומכת. לכו על היין כשהוא מצונן אני סבור שזה יין ששתייתו בחודשי הקיץ החמים תעשה ממנו חוויה. הוא עשוי בלנד של 67% ענבי סוביניון בלאן ו-33% ענבי סמיון. השילוב בין זנים אלה הוא שילוב בין ניגודים בעוד הסוביניון בלאן נותן את החדות, החמיצות, העשבוניות, הטעמים הלימוניים וטעמי האשכוליות, הסמיון מאידך נותן את הגוף, תחושת המלאות והסמיכות ואת הארומות של הדבש והצוף המתוקים. הענבים מגיעים מכרמים בעמק שפיה כל זן נבצר והותסס בנפרד בחביות עץ אלון במשך 6 חודשים אותה התיישנות העניקה ליין מורכבות ורבדים של ארומות וטעמים. ליין 12.5% אלכוהול ומחירו כ- 75-80 ₪.

יקב וורטמן נתיב אופקים 2009 – היין עשוי בלנד 54% קריניאן, 30% מרלו, 13% קברנה סוביניון והשאר קברנה פרנק ופטיו ורדו. בהשוואה לטעימה האחרונה שלי מיין זה מבציר 2007 ניכר כי היינן חי, ממשיך לשלב את הזנים הבורדולזיים בבלנד כשהוא משנה את ההרכב הזני של הענבים. היין מעניין והוא לפי שעה נחשב כיין הפרימיום של היקב. באף פרי יער שחור דובדבן ושזיף, נגיעת קסיס,ירקרקות עשבונית ונעימה ותיבלון ים תיכוני כשל טימין ואורגנו, מעט קלייה וטבק. היין התיישן 14 חודש בחביות עץ אלון צרפתי. ליין 14.5% אלכוהול. היין לא מסונן. מחירו כ- 100 ₪.

כרם נתיב אופקים שעל שמו נקרא היין הנו כרם קטן הנמצא בצמוד ליקב בחיפה. הגפנים נטועות על טרסות עתיקות במדרון תלול הפונה לכוון הים. הכרם אורגאני, מושקה במעט מים ומאוורר ברוחות מהים. בתנאים אלה, הגפנים מניבות מעט אשכולות וענבים קטנים ומרוכזים. בכרם גדלים הזנים קברנה סוביניון, קברנה פרנק ופטיו ורדו.

יקב וורטמן שמבור 2010 – היין עשוי 45% קברנה סוביניון, 45% קריניאן, 10% מרלו. הענבים מגיעים מכרמים באזור הכרמל. מדובר ביין קל, רענן שתי ונעים לשתייה יום-יומית מהנה, באף ארומה של פרי בשל, טבק, עשבי תיבול פרחוניות וקטיפתיות. היין התיישן 8 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי ואמריקאי ליין 13%. מחירו כ- 75-80 ₪.

 

יקב וורטמן

יינן חי ווטמן

WWW.VORTMANWINERY.COM 

רחוב נתיב אופקים 23, חיפה 34467

טלפון: 0547522221 . 048112751

[email protected]

 

 

 

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top