חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יקב שורק ממליץ על סוביניון בלאן 2021, "תסיסה משותפת" 2017, פטיט וורדו 2018, לכבוד פסח תשפ"ב 2022

"יקב שורק, הינו מוסד ייחודי בענף היין הישראלי, יקב הטומן בחובו בית ספר מקצועי לעשיית יין. שני ענפים אלו, המתקיימים בכפיפה אחת מאפשרים ליינן היקב חופש בחירה ויצירה: בחירת כרמים, זנים, ובחירת אופי היינות המיוצרים בכל שנה ושנה. יקב שורק בוצר 15 זני ענבים, ב-6 כרמים  מ-4 אזורי גידול שונים, תוך חיפוש מתמיד אחר כרמים חדשים בהם זנים ייחודיים ומעניינים. יינות היקב אינם משויכים לסדרות, ואינם מחויבים להמשכיות מבציר לבציר. היקב מייצר יינות הניחנים בעוצמות של טעמים ובטקסטורות בולטות שמקורם בענבים ובטכנולוגיה שמטרתם ליצור יינות מסוגננים וייחודיים. תוויות היין של היקב מציעות לקהל הרחב "הצצה" אל תהליך עשיית היין, בכל תווית מסופר סיפור היין, המעשיר את הקורא בידע מעולם היין המרתקיקב שורק הוקם על ידי משפחת שחם בשנת 1994 והינו אחד מיקבי הבוטיק הראשונים שהוקמו בארץ. הוא שוכן בלב עמק שורק היורד מהרי ירושלים אל שפלת יהודה. זהו אזור ירוק, עתיר יערות, גבעות עגולות ושרידים ארכיאולוגיים בני 3000 אלפים שנה. בעבר היה אזור זה ארץ יין אדירה. כיום האזור נמצא בעיצומה של מהפכה בה חוזרים ומגלים את איכותו וייחודו. יינות היקב  מביעים את האיכויות הנובעות ממאפייני האזור, הכרם והענבים. אלה יינות הניחנים בעוצמת טעמים ובטקסטורה בולטת שמקורה בענבים ובטכנולוגיה המביאה למיצוי טעמים עשירים מהפרי. הענבים נבצרים בכרמים נבחרים מארבעה אזורי גידול שונים, תוך חיפוש מתמיד אחר כרמים חדשים בהם זנים ייחודיים ומעניינים. היקף הייצור המשותף הינו כ- 90,000 בקבוקים בשנה, המתחלקים בין היקב, בית הספר ויקבי השירות. יקב שהוא גם בית ספר לעשיית יין – מאז הקמתו מפעיל היקב בית ספר מקצועי לעשיית יין, הפועל לחינוך ולימוד תורת עשיית היין. חזון היקב "יצירת שמחה דרך עולם עשיית היין". ואנו שמחים להגשים חזון זה יום…יום!" 

יקב שורק, ממליץ על סוביניון בלאן 2021, "תסיסה משותפת" 2017, פטיט וורדו 2018, לכבוד פסח תשפ"ב 2022.

יקב שורק סוביניון בלאן 2021

רשמי טעימה שלי: צבע, גוון *וורדרד בהיר. יין אינטנסיבי ושופע ויטאליות רעננה. האף, פתוח, מושך ומלא הבעה, עם פסיפלורה בשלה, אפרסק לבן ורמז של לימון וליים. החך, מרוכז להפליא וטרופי, נוגע בשכבות נדיבות של תווי הדרים, עם טעמי פירות טרופיים, כשבבסיסם, ניואנסים מעוררי תיאבון של נקטרינה ופריחה הדרית לבנה וסיומת משגעת שפתיים.

*מושג להכיר – הַוְרָדָה (Pinking):

"הַוְרָדָה" Pinking הינו מצב ביין לבן, אשר בו משתנה גוון היין מלבן-צהוב לוורוד.

יינות לבנים אשר יוצרו בהקפדה ייתרה ובהגנה מחימצון, יכולים לפתח גוון ורוד בעת חשיפה גבוהה לחמצן לאוויר, כמו למשל בהעברת היין ממיכל ההתבגרות לבקבוקים.

מצב זה יכול להתרחש גם לאחר שהיין בוקבק ולהתחיל בבקבוק עצמו.

האחראים לתופעה הזו הם אנתוציאנינים, משפחה רחבה של חומרי פיגמנטציה טבעיים שקיימים ביין.

האנתוציאנינים מקנים ליין האדום את צבעו. ישנם אנתוציאנינים שונים ביינות לבנים, שנפוצים פחות וקיימים בכמויות מאוד קטנות, שלא מספיקות בשביל לצבוע את היין.

ה-pinking לרוב לא פוגע בריח או בטעם של היין.

יש לשים לב, התהליך הזה לא מרמז על חימצון היין, שזהו תהליך שונה לחלוטין.

ההורדה נפוצה יותר במספר זנים והעיקרי מביניהם שמגודל בישראל הוא הסוביניון בלאן.

"תנחשו מה? הרשומה הזו נכתבה בעקבות pinking שהתרחש בסוביניון בלאן 2021 של שורק.

מצב נדיר זה הוא בעצם תקלה ובאופן כללי לא נשאף להגיע אליו בתהליך ייצור היין.

בנימה אישית, אנחנו מוכרחים לציין שזה משמח אותנו! אפשר לומר שזו מחמאה על ייננות מוקפדת מאוד, נטולת חימצון ועם הגנה מושלמת על חומרי הארומה החשובים בסוביניון בלאן.

בהיותנו גם בית ספר לעשיית יין, אנו חושפים אתכם למצבים מרתקים ואתם מרוויחים עוד ידע.

התוצאה, אנו מגישים לכם סוביניון בלאן – אחד הארומטיים והטרופיים שבוקבקו עד כה בגוון ורדרד".

סוג היין: לבן יבש

הרכב זני: 100% ענבי סוביניון בלאן

כרמים: כרם גוש עציון, הרי יהודה.

אלכוהול: 13%

תהליך עשיית היין: על מנת לשמור על אופיו הארומאטי והטרופי של הזן סוביניון בלאן – נבצרו הענבים בהבשלה יחסית גבוהה, תסיסה קרה במיכל נירוסטה ללא חמצן ועל שמרים המגבירים יצירת *תיולים.

מושג‭ ‬לימודי מתהליך עשיית היין: *תיולים (thiols) חומרי ארומה שמקורם בענבים ונוצרים גם בתסיסה, מאפיינים מאוד סוביניון בלאן, יוצרים ריחות טרופיים וגופריתיים. ביין זה נעשה שימוש בשמרים המדגישים אופי זה.

טמפרטורת‭ ‬הגשה מומלצת: 7º – 9ºC

כשרות: ללא

מחיר מומלץ לצרכן: 90 ₪‭.

יקב שורק פטיט וורדו 2018

רשמי טעימה שלי: יין שצבעו אודם כהה. באף, תווים מזמינים של עלי כותרת של ורדים, אוכמניות טריות, שזיפים ופטל שחור שולטים. החך, מורכב, אך מחקה את האף, עם טעמים עדינים אך מרוכזים דיים של שזיף, סיגלית, לבנדר ושוקולד מריר, בעוד שמץ של קוקוס קלוי, מסדר את הסיום. זהו יין אלגנטי ומונע בטאנין, עם חומציות מאוזנת היטב. אמנם, די שתי ונגיש עכשיו, אך סבורני שבהחלט יתגמל את מי שיכול להמתין בסבלנות לעוד כמה שנות יישון. 

סוג היין: אדום יבש

הרכב זני: 100%‭‬ פטי וורדו

כרם:‭ ‬תל גזר, גבעות יהודה

סגנון: אלגנטי רענן

אלכוהול: 14%

טמפרטורת‭ ‬הגשה מומלצת: 18ºC

תאריך‭ ‬השקה: יולי ‭ ‬2021 ‬

מושג‭ ‬לימודי מתהליך עשיית היין: פטיט וורדו / PETIT VERDOT – זן ענבים אדום, עתיר צבע, טאנינים ופרי שחור, ניחן בניחוח פרחוני. הזן הדומיננטי משמש לרוב כמרכיב בבלנד בורדו עם קברנה סוביניון ומרלו באחוזים קטנים.

נתוני‭ ‬בציר:

Brix (‬רמת‭ ‬סוכר‭ ‬גרם‭ / ‬100‭ ‬מ‭"‬ל) 25

3.63 :​pH

זמן‭ ‬תסיסה: שבועיים על קליפות

התיישנות: 12 חודשים בחבית ישנה.

מספר‭ ‬בקבוקים: 600

תאריך ביקבוק: דצמבר 2019

כשרות: ללא

מחיר מומלץ לצרכן: 90 ₪‭.

יקב שורק "תסיסה משותפת" ‭ ‬2017

​רשמי טעימה שלי: יין אדום זה, "לבוש בנופך קטיפה", משקף את העושר של בלנד הענבים, כשכל אחד מהמרכיבים, תורם את חלקו בהרמוניה מנוצחת היטב. זן ענבי הגראנאש הדומיננטי בבלנד, מספק את טעמי פירות היער הבהירים שלו ואלכוהול עם פוטנציאל גבוה. זן ענבי הסירה, זן מעוגל יותר בדרך כלל – משמש לייצב מעט את העניינים, משלים את החסר בטעמים של פירות יער בשלים, דובדבנים ותבלינים "מתוקים" ובאיזון הטבעי של סוכרים, חומצות וטאנינים ואילו זן ענבי הקריניאן "סוגר" את ההרכב ותורם טאנינים, חומציות וצבע שופע ויטאליות. אף, אקספרסיבי של פלפל שחור, ליקוריץ ופירות שחורים. החך, גמיש וחלק, עם תווי מנטה ורענן. הסיומת טובה.

סוג היין: אדום יבש

הרכב זני: 77%‭‬ גרנאש – כרם‭ ‬גוש‭ ‬עציון, הרי יהודה. 15%‭‬ סירה – כרם‭ ‬גוש‭ ‬עציון, הרי יהודה. 8%‭‬ קריניאן – כרם‭ ‬גוש‭ ‬עציון, הרי יהודה

סגנון: בלנד בסגנון עמק הרון

אלכוהול: 15.5%

טמפרטורת‭ ‬הגשה מומלצת: 18ºC

מיועד‭ ‬ליישון‭ ‬עד: ‬‭ ‬2025

תאריך‭ ‬השקה: יולי ‭ ‬2021 ‬

מושג‭ ‬לימודי מתהליך עשיית היין: תסיסה משותפת – תסיסה משותפת של מספר זני ענבים יוצרת ביין התוסס מורכבות גדולה ומעניינת שנובעת מהגדלת מגוון החומרים שעוברים את תהליך התסיסה.

נתוני‭ ‬בציר:

Brix (‬רמת‭ ‬סוכר‭ ‬גרם‭ / ‬100‭ ‬מ‭"‬ל) 26.3

3.53 :pH

זמן‭ ‬תסיסה: תסיסה משותפת של שלושת הזנים במשך שלושה שבועות, בלידינג של 25%

התיישנות: 12 חודשים בחבית עץ גדולה 500 ליטר

מספר בקבוקים: 680

תאריך‭ ‬ביקבוק: דצמבר ‭ ‬2018 ‬

‭ ‬‬כשרות: ללא.

מחיר מומלץ לצרכן: 90 ₪‭.

"עשיית יין עובדת היטב מהסוף להתחלה: חולמים על יין, על טעם, על גוף ועל טקסטורה ואז בוחרים את הענבים ואת התהליך שיביא ליצירת יין זה. עלפי רוב, זה עובד…" ניר שחם יינן.

יקב שורק

בי"ס לעשיית יין בע״מ.
ד.נ שמשון 99760 קיבוץ נחשון

טלפון 08-9450844 

צילום: דני רובין

עריכת תמונה: ניר רובין

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top