טיול יקבים לצפון – חלום של מקום – באזור של רמת דלתון

פארק תעשיות רמת דלתון, נמצא מצפון לצפת, 5 ק"מ מצומת עין זיתים והנו אזור עדיפות לאומית א' עם התמקדות בתעשייה תיירותית: יקבים, מחלבת עיזים. בעוד כל עם ישראל משתרך בפקקים של החג וחול המועד, עושה את דרכו בעצלתיים, פגוש אל פגוש למקומות הבילוי, בחרנו ידידי הצלם המוכשר איל גוטמן ואני, לעשות "טיול יקבים", שתכליתו אחת. לעשות את כמה שיותר כיף, על פחות או יותר אותה גזרה גיאוגרפית, מתוך ידיעה ברורה, שאף פעם לא נספיק, לדגום, או לטעום, מהכול.

במורדות הר אדמון, שוכן היקב המשפחתי "יקב אדיר" שהוקם בשנת 2003. יקב אדיר מייצר יינות איכות המשקפים את התנאים המיטביים בהם ענביהם גדלו ונבצרו. יינות אדיר מיוצרים מענבים הגדלים בכרם בן זימרה. כרמים אלו נשתלו במהלך שנות ה-80 ו-ה-90 , בחלקה מובחרת בגליל העליון והם נהנים משילוב מיטבי של אדמות איכותיות ותנאי מזג אויר אופטימאליים המעניקים להם את טעמם המשובח והמפורסם. אבי רוזנברג הוא היינן והמייסד של יקב אדיר ומקור ההשראה שלו. אבי סיים לימודי ייננות במסלול CELLAR MASTER במכללת תל חי וכבן למשפחת חקלאים הוא מביא עמו ידע מעמיק וניסיון מעשי רב. המוטו של אבי ושל יקב אדיר "איכות היין נקבעת לפי איכות המקור."

יוסי רוזנברג מנכ"ל יקב אדיר אחיו של אבי, קיבל אותנו בחיבוק איתן ובשמחה והזמנת אורחים לארוחת בוקר מפנקת על בסיס גבינת עיזים, עם אומלט גלילי וקונפיטורת תפוזים נפלאה, מיץ תפוזים טבעי, סלט ירוק ועשיר עם חמוציות ואגוזי מלך, כשאת הלחם מחליפים מאפים על בסיס קמח מצה. לצד ארוחת הבוקר אי אפשר בלי כוס של יין לבן השרדונה אדיר 2012 שהביא עמו ארומה של פרי הדר, מלון ונגיעת דבש יין מאוזן בין חומציות תומכת ופרי טוב.

יוסי יודע לספר על שינויי מגמה ולטובה העוברים על היקב ועל הפריסה השיווקית. קרוב ל- 90% מכמות הבציר נכנסים לטובת היקב ויינותיו ואין לפי שעה בכוונת היקב לגדול מעבר לכמות הנוכחית. כיום קולט היקב היקפים מכובדים של מעל ל- 100- טון ענבים בבציר ובטווח הארוך הכוונה היא לקלוט ביקב לעבודה את כל מה שהם מגדלים. היקב עושה כל שנה 2 יינות אדומים ויין אחד לבן והם כולם נקראים סדרת כרם בן זימרה הם מייצגים זן מסוים בטרואר של הכרם.

היין הלבן עשוי 100% ענבי שרדונה מהם מיוצרים בסביבות 10,000 בקבוקים בבציר. הקברנה סוביניון עשוי אף הוא 100% ענבי זן הקברנה סוביניון מהם מיוצרים כ- 30,000 בקבוקים. יין השיראז אף הוא יין זני והוא עשוי 100% ענבי שיראז. בסביבות חודש דצמבר שנה זו יבוקבקו כ- 20,000 בקבוקים. יין ה- A 2009 במהדורה השנייה שלו, יבוקבק בסביבות חודש יולי הקרוב וכבר עתה הוא זוכה לתגובות מאוד נלהבות. הבסיס שלו שיראז והשנה יתווספו לידו קצת קברנה סוביניון ומרלו וקצת קברנה פרנק. מעבר לזה ממשיך היין לייצר יינות מחוזקים בסגנון פורט ואת יין הקינוח הר אדמון. שווקי היצוא גם בארצות הברית וגם באירופה החלו ליצור ביקוש ליינות היקב. היקב מסתכל לעומק ומבקש לעצמו כל הזמן להשתפר עם מה שהוא עושה. 3 זנים חדשים שתוך שנתיים יכנסו לניבה הם פטי ורדו ומלבק ופטיט סירה בחלקה קטנה של כ- 17-דונם. היקב קשוב ללקוחותיו שמאוד מחמיאים ליקב ומבטאים את אהדתם בכך שהם חוזרים וקונים. היקב שומר על הקו-היינני אותו מתווה אבי רוזנברג היינן שלטווח ארוך ידעו שזה היין של יקב אדיר. סדרת כרם בן זימרה מציגה יינות נגישים ואלגנטיים. ואילו סדרת הדגל פלאטו מציגה יין אחר ומורכב עם מנעד רחב של ארומות וטעמים בסדרה מאוד מצומצמת של 4000-5000 בקבוקים. ליקב חשוב שהצרכנים יאהבו את המוצרים שלהם ובסך הכול ביקב מאמינים שהם עומדים בכך לגמרי לא רע. יינות בציר 2009 כבר אזלו ועל המדפים עולים יינות בציר 2010 השוק גדול וההיצע גדל והיקב עושה כל מאמץ בכדי למצוא את מקומו שלו המכובד והממוצב בתווך כשהם נשענים על פריסה טובה בארץ ובחו"ל.

בקשתי מאבי לטעום מהיין הנקרא אדיר 2008 TBR שהנו יין בסדרה מוגבלת העשויה מ- 65% שיראז ו- 35% קברנה סוביניון שהתיישנו 24 חודשים בחביות עץ אלון צרפתיות חדשות, בסדרה זו  יצאו 1000 בקבוקים בלבד, והוא נעשה לבקשתם של 3 חברים אנשי עסקים חובבי יין ויינות היקב שהאות הראשונה של שם משפחתם מרכיבה את שמו של היין T – טננבוים, B – באשרי, R- רובין (זה לא אני. לצערי…) שביקשו לעצמם יין לצריכה עצמית וכמתנה למשפחה וחברים. היין הזה זכה במדליית דאבל גולד בתחרות טרה-וינו 2011 והוא היה גם בטעימה שלנו ראוי לכל מחמאה ומדליה.

יקב רימון החל דרכו בשנת 2002 על ידי משפחת נחמיאס, משפחה חקלאית במושב כרם בן זמרה.מרכז המבקרים של יקב רימון העתיק את מקומו אל פארק התעשייה דלתון מרחק של עשרות מטרים בודדים מיקב אדיר. האפשרות של חיבור ושילוב טיול יקבים באותו המקום כמעט, מזמנת חוויה עשירה שבעתיים ואנו רק בתחילת הדרך. מחוץ למרכז המבקרים לכבוד החג הבטיחו וקיימו אנשי היקב הפנינג למשפחות ולילדים ומשטח הפעלה והחלקה מתנפח הוצב בחזית וכרכרה וסוס המתינו לרכיבה.

מרכז המבקרים המה אדם וסביב הדלפק עמדו משפחות רבות מאזינים להדרכה וטועמים מיינות היקב, עד כי התקשיתי לראות את מירי נחמיאס בת המשפחה המקסימה והחייכנית שתלתה על צווארה מיקרופון על מנת להגיע עד לאוזני אחרון האנשים. תמיד כשאני מגיע לביקור ביקב אני לא יכול שלא להתקנא במשפחת נחמיאס הענפה שבנותיה ובניה שותפים לעשייה בהמון אהבה וחדווה יצירה.

אבי נחמיאס מנכ"ל היקב שקיבל אותנו בזרועות פתוחות בשמחה רבה ובהטעמה של מגוון יינות היקב אמר לי כך : "אנחנו נמצאים במרכז המבקרים החדש והמרווח מזה כ- 3- חודשים. המרכז נמצא ממש על הכניסה לפארק התעשייה דלתון והוא כולל 3 אולמות מרכז מבקרים ומתחם לאירועים וימי כיף אנחנו גדלים ואנחנו מחויבים לשירות טוב. החלל הראשון מבין השלושה הוא מרכז המבקרים לטעימת היינות, חלל נוסף הוא חדר החביות שבתוכו משולב חדר טעימה V.I.P , החלל השלישי כרגע ריק הוא מצופה מבפנים בסוג של אוהל יריעת בד לבן והוא מתוכנן לקליטת כמות גדולה של אורחים לאירועים פרטיים על פי הזמנות או לימי כיף של קבוצות. מתוכננת גינה שתוקם עד לקיץ עם אופציה לארוחות בוקר קלילות.

מרכז המבקרים יקב רימון, אינו גובה כל תשלום על טעימת יינות כחלק ממדיניות ותפיסת עולם של בעלי המקום. "אנחנו מאמינים שמי שאוהב את היין שלנו גם יקנה אותו. בסופו של יום מרבית האנשים שטועמים יינות במקום זה או אחר יצאו עם רכישה". מרכז המבקרים הוסיף טכנולוגיות אקוסטיות על מנת למצות את החוויה ולהרגיש באווירה כמה שיותר נעימה. בחדר החביות יוקרן סרט תדמית ב-LOOP שידע לספר על תולדות היקב ופעילותו אז ועכשיו.

חדר החביות מאפשר למבקרים גם להצטלם וגם לגעת בחביות וזאת משום שמדובר ביין העשוי מרימונים ואין חשש לנסך ולכשרות. ביקב מייצרים בשנה כ- 700,000 ליטר הכולל את כל מגוון יינות היקב החל מיינות הסדרה הלבנה וכלה ביין הקינוח המחוזק פורט פרימיום. היינות ביקב רימון אינם יינות אותם ניתן להגדיר MUST . אלה אינם יינות קידוש, כי אם יינות יוקרתיים, חווייתיים, אלגנטיים, וייחודיים הנוצרים בחובם כך מאמינים רבים גם חופן וויטמינים, סידן ומינראלים החיוניים לגוף האדם לצד סגולות בריאות ומרפא הנשמרות ומשתבחות גם כאשר מיץ הפרי משנה ייעודו ליין. אם תרצו תכנו אותם יינות מותרות לחובבי הז'אנר ופרי הרימון. היקב ממשיך בעשייה וזוקף לזכותו הצלחה רבה וקבוצות רבות של מבקרים פוקדות את היקב בכל ימות השנה. במגוון היינות של היקב תוכלו למצוא לעצמכם לבטח את מה שתאהבו או את יין הרימון היבש, או את יין הרימון המבעבע Bubble Pom, או את ה"סדרה הלבנה" הכוללת רימון רד סמי, רימון רוזה סמי, רימון איזי פורט, או את רימון יין הקינוח, או את הרימון פורט, או את הרימון פורט פרימיום.  

יקב דלתון ממוקם אף הוא בפארק תעשייה דלתון במרום הגליל. היקב הנו יקב מודרני עם מגוון יינות כגון: קברנה, מרלו, שיראז, שרדונה, ויונייה וסוביניון בלאן. סדרות היקב הן- סדרת כנען, סדרת דלתון D, סדרת עלמה וסדרת הרזרב. כמו כן, היקב מייצר גם יינות עונתיים ויינות מיוחדים: מירון סינגל ויניארד, פטיט סירה, זינפנדל, מוסקאטו בלנדים ועוד.היקב הוקם בשנת 1995- כשותפות בין ארמונד ממן, חקלאי ממושב כרם בן זימרה לבין מתי הרוני, איש עסקים מבריטניה. ארמונד, חקלאי מנוסה ובעל מוניטין, החליט לייצר יין מהענבים שגדלו בחוותו והציע למתי להצטרף, כדי לחזק את הבסיס הפיננסי של היקב. יקב דלתון כולל מרכז מבקרים המציע סיורים הכוללים טעימות יין וכן חנות המוכרת את מוצרי היקב ומוצרים נוספים מן הגליל.

משה חביב הוא מנכ"ל היקב. נעמה סורקין היא ייננית היקב הייננות נעשית בסגנון העולם החדש, עם נטייה, לעתים, לסגנון העולם הישן.

אפרת אסרף מיקב דלתון חיכתה לנו עם חיוך גדול מאיר פנים במרכז המבקרים של היקב שהיה הומה במבקרים רבים שחלקם עמד סביב דלפק המכירה והטעימה וחלקו היה נמצא בהדרכה וטעימת יינות בחצר המרכז ובחדר הפנימי. ההדרכות מנסות לתמצת על רגל אחד לקהל מבקרים לא הומוגני את חשיבויות עולם הגידול של היין, עולם ישן ועולם חדש, תהליכי ייצור, שיחות על יין ועל המושג רזרב ואיך זה שאין סטנדרט או תקן למושג רזרב ומה זה אומר ליקב, מהי עפיצות ומהו יין יבש או יין קינוח מחוזק ממש חינוך לשפה הנקראת שפת יין. איזו מהפכה עבר עולם היין בישראל ב-20-השנים האחרונות מתעשייה של יינות קידוש אדומים שלא עניינו אף אחד ליינות איכות מודרניים הנמצאים בפיק הטכנולוגיה ובסצינת היין העולמית שמאוד מעניינים והרבה אנשים. זה התאפשר כך אומרת אפרת בזכות הבנה שאנחנו לא חיים בצרפת ואנחנו פועלים מתוך חקלאות אחרת על טרואר אחר ושונה עם גישה מעצבת אחרת ליין איך נוצרת הפירותיות ואיך באים לידי ביטוי הקליפה והגרעינים של הענבים ואיך התנהגות חד פעמית של עונות השנה באותה השנה משפיעה על היין ועל תנאי הגידול של הגפן ואיך המיקום הגיאוגרפי משפיע ואיך כל כרם מתנהגת בתוך המיקרו אקלים ואיך בעצם כל יין לפעמים נעשה מענבים המגיעים מכמה כרמים שונות. בדלתון מדגישים שמהשנה הבאה הם מגדלים את כל הכרמים שלהם בעצמם והשנה יגיע היקב להיקף ייצור של 1,000,000 מיליון בקבוקים.

טעמנו את הרוזה החצי יבש הוורדרד עם אף של וורדים, פירותי עם ארומת פרי משגעת ופה חנפן סוכרייתי תותי פרוטי מתקתק משהו שהעניק חוויה של רעננות וקיץ. יופי של יין.

הילדים התאהבו והתלהבו מהמוסקטו שהיה מוגז קלות ומבעבע מביא עמו ארומת מוסקט אופיינית, רעננות איזון, יין מהנה טעים עם הרבה טעם של עוד.

בקשתי לטעום מהמתתיה 2008 שהושק רק לאחרונה. זהו יין פרימיום שנעשה שהומאג' למתי הרוני מבעלי היקב. היין מושק בפעם השנייה לאחר הצלחתו של מתתיה 2006 שיצא לרגל יום הולדתו ה 70 של מתי הרוני. יין המתתיה, עשוי מ- 72% קברנה סוביניון, 28% מרלו והינו ערבוב של שתי חלקות מצטיינות מכרמי היקב במרום הגליל. צבעו של היין כהה. כמעט אטום. באף פירי יער שחור עשיר ומורכב נגיעות תבלין וטבק. הגוף מלא וכבד. בפה, פרי עשיר. הסיומת ארוכה ומושכת. זהו יין פרימיום עשוי היטב. אבל אני חייב לציין שלא התלהבתי מקודמו ה- 2006 ואינני מתלהב מהנוכחי. סה"כ יוצרו במהדורה זו 4,200 בקבוקים. מחירו של היין לצרכן 350 ₪ ואני סבור שמעבר למחווה ולהומאג' שהם בהחלט מעשה נאצל אין ליין תמורה מספקת למחירו.

יין הקינוח אנא ללא שנת בציר הוא יין קינוח מחוזק העשוי מענבי מוסקט הידועים גם כ"פרדיסיה" גם יין זה, קיבל את שמו כמחווה לאן הרוני, אם המשפחה והיא נחשבת ובכבוד רב לעמוד השדרה של המשפחה כולה. זוהי מהדורה ראשונה של היין המיושן בשיטת ה"סולרה" המקובלת ליישון יינות מחוזקים בעולם. בשיטה זו, כל יין מכיל יינות מכל שנות הבציר מאז הוחל בייצורו. מהדורה זו הראשונה, מכילה יינות מארבע שנות בציר החל משנת 2006. היין מיושן בחביות מבוגרות. היין עשוי 74% מוסקט מ- 2006, 16% מ- 2007, 8% מ- 2009, ו- 2% מ- 2010. (2008 הייתה שנת שמיטה) היין שהתקבל הנו יין מתוק עם ארומה משכרת ומאוד מאובחנת ואופיינית של מוסקט מביאה עמה משמש מיובש ופרחוניות ליין 18.5% אלכוהול. היין שטעמתי נפתח במיוחד עבורנו הוא לא היה מספיק קר כי את קודמיו שתו בטעימה עד כלות אבל היה מהנה וכיפי עם המון טעם של עוד. בבקבוק 500 מל"ל והוא נמכר במחיר של 90 ₪ שמעניקים תמורה נפלאה העומדת בכבוד מול יינות מחוזקים ויינות פורט מהעולם. יופי של יין.

במרחק קצר מפארק התעשייה דלתון על כביש עין זיתים – מצודת ישע, במורדותיו הצפוניים של רכס המירון שוכן לו היישוב כרם בן-זימרה. יוסי אשכנזי, נכדו של מייסד המושב בנימין אשכנזי ז"ל, הקים בשנת 2003 את יקב בוטיק בן-זימרה הנושא את שם המקום.

כיקב בוטיק המצליח למכור את כל תוצרתו עם ביקוש הולך וגובר ליוסי אשכנזי הצנוע הבעלים והיינן, גאווה רבה. בעוד 4 חודשים, יחל היקב לבקבק את סדרת הרזרב מבציר 2010 שהתיישנו 18 חודשים בחביות עץ אלון צרפתיות. יינות בציר 2011 יבוקבקו בסדרה הרגילה "סילבר" יבוקבקו בסוף השנה. יין ה- "ליאור" 2010 יצא אף הוא בסוף השנה והוא צפוי להיות יין שידברו אודותיו רבות כמו ההצלחה ההיסטרית לה זכה ה-"ליאור 2009". מבציר 2011 יצאו כ- 25,000 בקבוקים 11,000 מתוכם זו הסדרה הרגילה ה"סילבר" שמתומחרת לצרכן בכ- 90 ש"ח, 6,000 מתוכם בסדרת ה"רזרב" שמתומחרת לצרכן בכ- 125 ש"ח, 1200 מתוכם בסדרת ה"ליאור" שמתומחרת בכ- 190 ש"ח וישנה עוד הפתעה שהיקב שומר קרוב לחזה וכרגע הס מלדבר עליה. יוסי מספר ששלושה שבועות לפני החג הורגשה דרישה ועלייה לכל סל יינות היקב והוא רואה בכך ביטוי להצלחה וברכה. בסוף השנה הבאה תצא בפעם הראשונה סדרה זנית של מרלו היא תהיה מקבילה לסדרת "הסילבר". יוסי מספר שנושא הכשרות עושה ליקב רק טוב. כיקב המייצר 25,000 בקבוקים בשנה הוא לא מצליח להחזיק במלאי שלו יותר מ- 5,000 בקבוקים לנוכח הדרישה המוגברת. אין ביקב יינות מתיישנים והיין מדבר בעד עצמו ומוכר את עצמו. ליוסי הערכה רבה לציבור חובבי היין המקפיד על יין כשר ולדבריו "הכשרות היא המנוע שדוחף את היקב" לדבריו "יקבים מורידים מחירים ומנסים לצאת לשווקים בחו"ל ולו בגלל שהם לא מצליחים למכור את היין שלהם בארץ. ואם בירושלים ישנה חנות יין בשם פיופ שהיא כבר מוסד למכירת יין כשר בירושלים שרוכשת למעלה משליש מהיקפי הייצור של היקב אז יש בכך יותר מאמירה זו עובדה קיימת". כשהגענו לחדר הטעימות של היקב, היה עסוק אותה השעה יוסי בלארח ולהטעים מיינותיו לזוג מבוגר של עולים מצרפת שהתענגו, טעמו ורכשו מהיין. אנחנו טעמנו את יין הרזרב 2009 וה- 2010 וה"ליאור" 2009 והנאתנו הייתה מרובה.

אז הרי לכם חוויה עשירה מהנה מומלצת בחום, עם אלבום תמונות שמילאה עבורינו יום של כיף בלי פקקים בכביש, רק עם פקקים של בקבוקי יין נהדרים שנחלצו לכבודינו.     

 

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top