חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יקב אסף – יקב משפחתי שהופך חלום "קדם – כפר יין" למציאות

יקב אסף מהמושב קדמת צבי ברמת הגולן משיק בימים אלה יין לבן חדש שאנין בלאן 2011. בבציר 2011 . עם היינות הלבנים, נבצרו כ- 44-45 טון ענבים והתפוקה הגיעה לכדי 40,000 בקבוקים. אורן קדם בנו של אסף לא היה בארץ כ- 7 שנים. היו לו חיים משל עצמו עם חיידק מקנן, של רצון לחזור לרמת הגולן ולעבוד לצד אביו ביקב. אורן הוא הוא גאוותו של אביו אסף. "זהו ילד (אומר אסף) שאוהב את מה שאביו עושה ולומד וגם עושה בכדי ללכת בדרכו. ואבא אוהב את מה שאורן עושה והרי לכם שילוב מובנה ומנצח".

אורן קדם, לומד בקצרין לימודי ייננות במכללת אוהלו העושה שיתוף פעולה צרפתי ישראלי. הוא עבד לפני זה בדרום אפריקה ביקב בו עבד בשעתו אביו אסף וגם תקופה מסוימת גם ביקב בקליפורניה.

.

.

מבחינה ייננית כך אומר אסף "יש לאורן את הידע ואת הסטאג' הכי טובים והוא נותן לי את הכבוד להמשיך ולהיות יינן. הוא מלווה אותי אבל מבחינת הניהול והמערך החדש של היקב אליו אנחנו נכנסים, אורן הוא המנהל. משרדו נמצא במרכז המבקרים החדש שהעבודות עליו נמצאות בקצב בניה מואץ. מדובר על "קדם – כפר יין" מתכונת חדשה שאין שני לה בישראל. מתחם כולל של 15 דונם, עם מרכז מבקרים בשטח של 200 מ"ר בתוך מבנה ערבי אוטנטי ישן ששומר ושוחזר במסגרתו החיצונית המקורית ונבנה מחדש. המתחם יכיל יקב בגודל של כ- 400 מ"ר, כרם נטוע בגודל של 5 דונם, מסעדת שף ו- 11 יחידות צימר. מה שיפה בכל הסיפור, שיקב אסף מתקרא יקב משפחתי, וזה תרתי משמע. את המסעדה תנהל הבת של אסף שהיא שפית בהכשרתה ומקצועה שלמדה בניו-יורק והיא תהיה אחראית על הצד הקולינארי, אורן ינהל את הכפר. הדסה אשתו של אסף תהיה אחראית על קשרי הלקוחות, הבן שהשתחרר עכשיו מצה"ל שותף לבניה ולהקמה וכל מתחם היקב הנוכחי הנמצא כרגע בתוך קדמת צבי יועתק למתחם החדש וכולם נרתמו לרעיון. באמצע מאי שנה זו ייפתח היקב ומרכז המבקרים כשלב הראשון ועד חודש אוגוסט תסתיימנה העבודות של הקמת המסעדה והצימרים, כחלק מהתפיסה הכוללת של "כפר-יין" חלומי עם יקב וכרם ומרכז מבקרים וצימרים ומסעדה ואיקליפטוסים והכול סביב הקונספט של יין.

שאנין בלאן 2011 – כשחזר אסף קדם היינן מדרום אפריקה, גמלה החלטה בליבו לייצר יין העשוי כולו על טהרת זן ענבי השאנין בלאן. מה שמפתיע שבישוב קדמת צבי היו בעבר כרמים נטועים מזן ענבים זה אשר נגדעו לפני כ- 15 שנה . בשנת 1999-2000 עוד בטרם נסע אסף לדרום אפריקה, הוא עשה עם חבר שלו שאנין בלאן משתי שורות של ענבי שאנין בלאן יין שכזה. ובדרום אפריקה אסף התאהב ביין הזה וגם עשה ממנו שם ביקב בו עבד למד והשתלם וכשחזר לארץ לא השיג שתילים לנטיעה והוא נטע במקומם ענבי סוביניון בלאן ולבסוף לפני כארבע שנים הגיעו ליקב שתילים של שאנין בלאן שניטעו לכרם והיין מבציר 2011 הוא הניבה הראשונה והיין הראשון של שאנין בלאן מיקב אסף. מסתבר שהתאהבותו של אסף בזן עוד בדרום אפריקה שם הוא מספר שהיה מועדף אצל רבים על פני סוביניון בלאן בשל היותו ייחודי וגם העשייה הייתה שם ייחודית ביקב בו עבד. חלק מהתסיסה נעשתה בחביות לפרק זמן קצר במשך של כ- 4-5 חודשים הענבים שם היו מכרמים בנות 20 שנה אבל גם מכרמים צעירות. "אם יינן יודע לעשות יין לבן, אז הוא יודע לעשות גם יין אדום טוב. הבעיות ביינות לבנים הרבה יותר גדולות והן לא מותירות לך אפשרות לשגיאות ולתקן כמעט בניגוד ליין אדום ביין לבן אתה חייב להיות נכון. אתה חייב להיות מדויק בכל שלב. מאוד קשה לעשות יין לבן שהוא טוב. אין לצערי, הרבה יינות לבנים טובים בארץ. ישנם סוביניון בלאן ושרדונה טובים בארץ אבל הם מעטים". "האקלים מאוד קובע. אני יודע לומר בוודאות שהסוביניון בלאן בגובה 500 מטר נותן תוצאות טובות. לכן גם ידעתי שהשאנין בלאן ייתן תוצאות טובות. אמנם, זו השנה הראשונה והבציר הראשון מהכרם וזה השאנין בלאן הראשון של הכרם אבל התוצאה היא יין שאנין בלאן עם ארומות טיפוסיות לזן והוא יחסית מאוזן הוא פרחוני ולדעתי הוא צריך להיות קלאסי לארץ ואני מזהה בארבע שנים האחרונות עליה בביקוש ליינות לבנים בארץ וזה בא לידי ביטוי גם אצלי ביקב uלשמחתנו איננו מספיקים לעמוד בביקוש ליין הלבן (סוביניון בלאן) ארבע חודשים והוא אוזל ביקב.

היין שהה 6 חודשים בחביות עץ אלון חדשות אמריקאיות וזאת על מנת שהעץ ייתן תרומה ארומאטית ותבלון נוסף אבל שהעץ לא יתנגש עם הפרחוניות וארומת הפרי הטבעית.  כשאתה מקרב את היין לאף אתה סבור שאתה הולך ללגום שרדונה. עם תוספת פרחונית ושל אגס ותפוח אבל הפה מתנהג כשאנין בלאן ותורם את חלקו בטעמי פיטנגו ופרי לבן. מהשאנין בלאן ייצר היקב 1200 בקבוקים בסך הכול ומחירו לצרכן 90 ₪.

היין הלבן השני של יקב אסף, הוא הסוביניון בלאן 2011. היין עשוי 100% ענבי סוביניון בלאן. הוא מיוצר ביקב משנת 2006. הכניסה ליינות לבנים הגיעה ממקום של דרישה וביקוש. בתחילה, היה אסף שבוי בתזה לפיה יקב בוטיק אינו צריך להתעסק בהרבה סוגים של יינות אבל היא השתנתה ואסף סבור שליקב זה הרבה יותר מעניין כשהוא יכול להעמיד ולהציע מבחר יחסית רחב ואם אפשר להגיע לתוצאות טובות אז זה שווה. הסוביניון בלאן מההתחלה ב- 2006 שהיה לא מסונן בכדי להשאיר אותו כמו שהוא עם החומציות והטעמים שלו, השתנה וכיום מייצר אסף סוביניון בלאן מסונן ונקי עם תוצאות המצליחות לשמר חומציות טבעית ושלל ארומות וטעמים אופייניים לזן עובדה המעידה על התקדמותו של היינן והיקב. מהיין מיוצרים כ- 2000-3000 בקבוקים והוא תמיד היין שהכי מהר אוזל ביקב. היין מאוזן ופירותי מאוזן רענן ומהנה לשתיה. מחירו 75 ₪.

ביינות יקב אסף, ממשיכים עם יין "4 העונות" מבציר 2009– שהוא מאוד מוצלח על פי תגובות אוהדות רבות המגיעות ליקב.  SEASONS PINOTAGE 4 – בלנד מיוחד זה בלעדי ליקב אסף.  היין מורכב מ 4 זנים שונים: פינוטאז', סירה, קברנה סובניון וקברנה פרנק, כאשר העיקרי והבולט בטעמיו הוא הפינוטאז' – זן ידוע ומוערך בדרום אפריקה.  כל אחד מן הזנים הנפלאים האלה עבר יישון בנפרד. היין נשמר 12 חודשים בחביות עץ אלון, בוקבק ללא סינון. מתאפיין בטעמים וניחוחות המושפעים מזן הפינוטאז' ומהשהייה בחבית: קפה קלוי, שוקולד מריר ומתיקות מעושנת. בלנד בעל ריחות וטעמים עמוקים, מפתיעים ומעוררים. סדרת 4 עונות: 2007, 2008, 2009 אסף זוקף זאת לעובדת היות "היין מעניין" הוא מורכב מ- 85% פינוטאג', קצת קברנה סוביניון, קצת קברנה פרנק וכשהוא מתפתח הוא יוצר לעצמו פלח רחב של אהדת הטועמים בדגש על טועמים צעירים וגם נשים.

היין הבא הוא "50-50"מבציר 2009 – היוצא את היקב זו הפעם הראשונה. הרכב זני: 50% קברנה סוביניון, 50% שיראז בלנד נפלא ומעניין. מורכב מענבי קברנה סוביניון ושיראז, הגדלים בכרמי משפחת קדם בקדמת צבי.
יין עוצמתי, בעל גוף מלא וגוון ארגמני עמוק. מתאפיין בניחוחות נפלאים של גרגרי יער, קפה קלוי וטבק, עם נגיעת וניל ושוקולד מריר. היין נשמר 14 חודשים בחביות עץ אלון. בוקבק ללא סינון. סדרת 50 – 50: בציר  2009 . זהו בלנד שאסף נתקל בו לראשונה בדרום אפריקה וברגע שהיו לו מספיק ענבי שיראז הוא החליט ליצור את השילוב הזה ביין. זהו יין עם 15% אלכוהול. היין שהה 14 חודש בחבית. שוב מדובר על יין מהנה שיתאים היטב לארוחת בשרים ו"על האש" והוא מביא עמו מיצוי שילך מצוין בשילוב של יין ובשר. היין ממוצב ביקב בין "הסילבר" לבין ה"רזרב".

סילבר 2009 – הוא יין העשוי 100% מארבעה כרמים של קברנה סוביניון של היקב הנמצאים במקומות שונים ובסוף התהליך לפני הבקבוק עושים ביקב את הבלנד ורק אז מחליטים איזה אחוזים מאיזה כרם ייתנו את הטון. היין עגול, פירותי, נגיש. זהו יין המוגדר ביקב כ-"יין-עבודה", יין שילך מצוין במסעדות מתוך תפיסה האומרת שלא כל אחד יכול להרשות לעצמו לשלם במסעדה עבור יין "רזרב" ואסף רוצה שהיין שלו יגיע לכמה שיותר אנשים, אז נוצרה סדרת אמצע הנמכרת במחיר של 90 ₪ לצרכן. 100% קברנה סובניון.
מורכב מארבע חלקות שונות ומגוונות של קברנה סוביניון. היין התיישן 12 חודשים בחביות עץ אלון. בוקבק ללא סינון צבעו בורדו – שחור, בעל גוף ושופע ניחוחות וטעמים מורכבים המאפיינים זן זה: דובדבנים שחורים, פרי יער, טבק , איקליפטוס ורמז למנטה. בעל חמיצות מאוזנת ו-  After Taste ארוך ונעים. יין מעניין ומורכב. קברנה סוביניון קלאסי ומצוין מכרמי קדם בקדמת צבי.
כל אחת מארבע החלקות עוברת את תהליך התסיסה והתיישנות בחביות בנפרד(עד לשלב הערבוב הסופי) לקבלת קשת רחבה של ארומות וטעמים. סדרת קברנה סוביניון סילבר: 2006, 2007, 2008, 2009

בסדרה הגבוהה של היקב 2 יינות אדומים מבציר 2008. הראשון הוא הקברנה סוביניון "רזרב" הכרמים נטעו בשנת 1996. הגפנים מורכבות על קנה "ריכטר". הענבים נבצרים מחלקות שונות, כאשר לכל חלקה האפיון שלה: כרם ג' – ריחות איקליפטוס ופירות יער. כרם ב' – ריחות עשבוניים ותבלינים. הרכב זני: 89% קברנה סוביניון. 11% קברנה פרנק.
היין התיישן 20 חודשים בחביות עץ אלון, בוקבק ללא סינון. הענבים  ליין זה נבצרו משתי חלקות בבעלות משפחת קדם, כאשר לכל חלקה אפיון וארומות משלה: מכרם ג' אנו מקבלים ריחות של איקליפטוס ופרי יער. מכרם ב' – ריחות עשבוניים ותבלינים. בעל טעמים וניחוחות של פרי שחור, דובדבנים ואקליפטוס עם נגיעת מנטה וטעמי פרי שופע. יין זה נחשב למיוחד ומוביל ביקב אסף. סדרת הקברנה סובניון רזרב: 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009

והשני, הוא ה"שיראז קיסריה רזרב". הרכב זני: 97% שירז ו – 3% קברנה סוביניון המגיעים מכרם מאוד מיוחד שנותן טעמי אקליפטוס ומנטה. היינות בסדרה הגבוהה התיישנו 20 חודש בחביות עץ אלון שחלקן צרפתיות חדשות וקצת חביות אמריקאיות. היין התיישן 20 חודשים בחביות עץ אלון. 80% צרפתי. 20% אמריקאי. בוקבק ללא סינון צבעו סגול כהה עמוק. בעל גוף מלא.
יין אלגנטי המתאפיין  בניחוחות של פירות יער אדומים, ציפורן,דובדבנים שחורים עם נגיעת סיגליות. בעל חמיצות מאוזנת ו-  After Taste ארוך ומורכב.
סידרה זו נקראת "קיסריה" על שם היחידה ב"מוסד", בה שרת אביו של אסף, ויוצאת כאות הוקרה והערכה לפועלו למען בטחון המדינה. סדרת שירז קסריה רזרב: 2006, 2007 , 2008, 2009

אסף קדם: "אני לא יקר" חרף ההשקעה המרובה בכרם וביקב ובאיכות הגבוהה של הענבים ובתקופת ההתיישנות הממושכת בחביות".

יש למה לצפות !2008 הייתה שנה טובה אבל בציר 2009, ובאופן בולט כך מספר אסף היה הרבה יותר טוב. הקברנה סוביניון "רזרב" וה"קיסריה" מבציר 2009 שכבר בוקבקו "בלי הגזמה זהו היין הכי טוב שנעשה עד היום ביקב"

אורן קדם : "אנחנו רואים יקב שעושה יין טוב זה העיקר כל המסביב זה טוב ויפה אבל לא קשור לעשיית יין זה תרבות והיסטוריה ולעשות יין טוב ועקבי שנה אחרי שנה מהכרמים שלך שאתה מגדל ומטפח ומלווה ולומד זה המקום שאנחנו רוצים להגיע אליו. אבא שלי עושה יין כבר 14 שנה. פה לדעתי טמון המיתוג של היקב. זה בהחלט חשוב שיכתבו עלינו עוד כתבות ונקבל עוד הכרה ועוד מדליות ועוד איזה משפט סלוגן מנצח שיביא עוד כמה מאות אנשים ליקב אבל העיקר זה היקב. בעוד שנה אנחנו רואים את עצמנו עם כפר יין על כל המשתמע מכך זו תפיסה שונה לגמרי שעוד לא הייתה ואין כמוה בישראל. זו חוויה תיירותית ותרבותית כאחד. זו תיירות יין.אנשים יבואו לחוות, לשהות, לסעוד, לשתות ולדבר יין.

אסף קדם : "לדעתי, יקבים המייצרים 40,000 ו- 50,000 ו- 100,000 בקבוקים שלא יציעו בעתיד חוויה כלשהי תיירותית שתיצור סקרנות ועניין סביב היקב עשויים למצוא עצמם בבעיה שיווקית קשה.

כשרות – "אני הולך להיות פתוח בשבת, אני לא רוצה להיות כשר ולא הולך להיות כשר" אומר אסף. הוא יודע בוודאות שהוא מפסיד שווקים רבים. הוא אומר : "אני יודע וקובע שהייתי יכול למכור לפחות חצי מתוצרת היין שלי לשני ספקים כשרים גדולים בארץ אם הייתי כשר. והייצוא לחוץ לארץ אם הייתי כשר, בכלל לא היה מהווה בעיה עבורי. ואני לא מוכן להיכנס לזה. כי אני רוצה להמשיך לעשות את היין ואני רוצה לעלות למיכל ואני רוצה להמשיך ולהחזיק את מפתחות היקב שלי בכיס שלי ולא שיפתחו לי ויסגרו לי את הדלת מתי שבא להם אני מוכן לשחק את המשחק הזה מה גם שבדרום אפריקה שבדרום אפריקה הרב של קייפטאון הרשה לי לנגוע ביין כי אני יהודי ופה אסור לי. אם לא מאמינים בי אל תעשו אותי כשר."

איכות עקבית – ביקב אסף שמחים ונהנים לשמוע ולקבל משובים חיוביים מאנשים שטורחים להתקשר ולשלוח SMS ולכתוב מייל ולספר שהם פתחו יין של היקב בן 5 ו- 10 שנים והם נהנו עד מאוד מהיין יש בכך בכדי להעניק גאווה רבה למשפחת קדם.

אסף קדם: "הכול טמון בהנאה של הטועם את היין שלנו וביכולת של היין לרוץ למרחקי זמן שכאלו ולעמוד בזכות. אני לא מכיר הרבה יינות ישראליים שיודעים לעשות את זה"

ביקב אסף מגדלים כרמי יין משובחים משנת 1990 ומייצרים יין משנת 1997. ליקב אסף 45 דונם כרמים המחולקים ל-12 חלקות ענבים שונות, כל חלקה בעלת אופי טעמים וארומות שונות ומגוונות. הכרמים גדלים ברובם בגובה 550 מטר מעל פני הים ו-2 מהחלקות גדלות בגובה 890 מטר.  

יקב אסף
קדמת צבי רמת הגולן

http://www.assafwinery.com

טלפקס: 04-6820292
אסף קדם: 054-4779722
הדסה קדם: 054-4774667
אורן קדם: 054-7790494

שיווק והפצה

"אלרן יין" – אלי פרץ 050-3333625

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top