חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יקב רמת הגולן סדרת הדגל "ירדן" מרלו כרם יונתן 2018, ו – "ירדן" כרם אלוני הבשן 2017

הוצאתי שני יינות מסדרת הדגל "ירדן" של יקב רמת הגולן מהמקרר הביתי, להתענג עליהם בסוף השבוע. על המרלו, אני שומע שבחים מכל עבר ויש לא מעט מביני עניין שטוענים שזה: "המרלו הכי טוב בארץ" ואת "אלוני הבשן" טעמתי והתלהבתי בעבר באירוע שקיימו אנשי חברת "היכל היין שקד גולן", יודעי דבר מספרים שכמעט ולא ניתן להשיג את היינות הללו ומכאן שהסקרנות, לא נתנה לי מנוח. "יקב רמת הגולן הוא הראשון שקם ברמת הגולן, הוא נוסד ב 1983 על ידי 8 קיבוצים ומושבים. מיום ההקמה ועד היום, ממשיך היקב להעמיק ולהטביע את חותמו בעולם היין הישראלי. הקמתו שינתה את מפת היין המקומי ותפיסת האיכות בתודעת הצרכן הישראלי. ליקב ארבע סדרות עם מגוון של זנים וסגנונות – הר חרמון, גולן, גמלא וירדן. ארץ היין – פילוסופיית היצירה הידע שלנו על  אזור רמת הגולן מתפתח כל הזמן, אנשי הכרמים והייננים מאפשרים לנו הזדמנויות לייצר סוגים וסגנונות שונים של יין. כל יין שאנו עושים הוא חלק מפאזל, הוורסטיליות של האזור נדירה בעולם היין, כך שהפאזל הזה מורכב באופן מיוחד.  ככל שאנו לומדים, האמונה שלנו בפוטנציאל העצום של רמת הגולן כאזור גידול יין מעולה רק הולכת ומתחזקת. לדברי ויקטור שונפלד, היינן הראשי של היקב, "ליין יש תחושה של מקום. אפשר לחוש את האזור ממנו הגיע בטעם, בריח ובצבע. ביין אצורים תרבות המקום, השפה, הריחות והאנשים". החזון להוביל את תרבות היין האיכותי בישראל עבורנו זאת לא סיסמה; אלא כוונה ודרך חיים של כל אחד ואחת מאיתנו ביקב. זה מתחיל משלב לימוד הטרואר שלנו, דרך יצירת היין שלנו, וכלה במסרים ובפעילויות ייחודיות שאנו עושים עבור ציבור צרכני היין האיכותי וציבור העוסקים בתחום המקצועי של היין. היין שלנו הוא ביטוי של גורמים רבים. אנו מנסים לייצר יין שיאפיין אותנו, את רמת הגולן: את הקרקע הוולקנית המיוחדת שלנו; את סערות השלג בחורף, ואת ימי הקיץ הארוכים והחמים והלילות הקרים; את אנשי הכרמים, חרוכי הרוחות וצרובי השמש; ואת צוות הייננים שלנו, על ניסיונם העשיר, יכולותיהם והיצירתיות של כל אחד ואחת מהם. הכרמים שלנו ליקב כ- 6,300 דונם של כרמי יין מניבים, נכון להיום, ליקב רמת הגולן 19 זנים נטועים, שביניהם החלקה הוותיקה ביותר שרדונה כרם אודם. הכרמים מחולקים ל- 456 חלקות ותת חלקות. מרגע הגדרתה, כל חלקה ממופה ומקוטלגת ונמצאת במעקב מתמיד של פרמטרים שונים כגון מיפוי מוליכות קרקע, מיפוי צימוח, בדיקות מצב מים בגפן ועוד. מהידע שנאסף לאורך השנים ניתן ללמוד על אפיוני החלקה, יכולותיה, מהלך התפתחותה ובריאותה. מידע זה הינו כלי חיוני לקבלת החלטות במהלך השנה ובעת הבציר. החלקות נבצרות בנפרד ונקלטות במיכלי נירוסטה בנפרד כדי לשמור על זהותן וייחודן עד "הבלנד" הסופי. ממבחר כה גדול של חלקות קטנות היינן יכול לבחור את המתאימות לו ביותר ליין הרלוונטי. ההחלטה לבקבק יינות מכרם יחיד התקבלה ביקב רק לאחר שנים רבות של מעקב ולמידה של הייחוד והפוטנציאל של כל כרם וכרם. יינות כרם יחיד מופקים רק בבצירים בהם חומר הגלם יוצא דופן ואופי הטרואר של הכרם בא לידי ביטוי באופן מובהק ביין". בואו ותצטרפו אלי לטעימת היינות.

יקב רמת הגולן "ירדן" מרלו "כרם יונתן" 2018

רשמי טעימה שלי: אף, מורכב פירותי עז, של עלי טבק, אניס ושוש שחור, עם תווים מאופקים של פירות כהים, כולל עור, פרי אוכמניות, תאנים ושזיפים. החך, שופע עושר וגוף מלא, המוגדר על ידי טעמי שזיף אפוי, פירות יער, דומדמניות שחורות ודובדבן כהה בשל, ויש לו בסיס של אלון קלוי, פלפל שחור, אוכמניות וציפורן ודומדמניות מרובדים, עם תווי שוקולד וקפה. טאנינים גריפיים, עם נגיעה מינרלית שמתעכבת במעט לקראת הסיומת הארוכה, המציעה "חריפות" עסיסית וניואנסים צמחיים ירוקים מיובשים. וואו. איזה יופי של יין. וכן, מסתבר שזה המרלו הכי טוב בארץ!

זנים: מרלו

שם: ירדן מרלו כרם יונתן 2018

סוג היין: יין אדום יבש

אלכוהול: 15%

חומצה (גר'/ל') 5.7

3.54 pH

תיאור היקב את היין: ירדן מרלו כרם יונתן 2018 נוצר אך ורק מענבים אשר גודלו בכרם יונתן, הממוקם במרכז רמת הגולן, בגובה של 700 מטר מעל פני הים. הכרם, המאושר בתקן גידול יין בר קיימא, הניב ענבי מרלו באיכות גבוהה מאוד מאז ניטע לראשונה ב- 1978.

התיישנות: היין התיישן במשך 18 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי ויוצרו ממנו 36 חביות בלבד.

רשמי טעימה מטעם היקב: ירדן מרלו כרם יונתן מבציר 2018 מציג ניחוחות של דובדבנים ואסנה לצד מאפיינים של קסיס, תבלינים, פרחים, פלפל שחור, אדמה וקליפת תפוז. יין מרלו כרם יחיד זה ניחן בגוף מלא, טעם מרוכז וסיומת ארוכה.

פוטנציאל השתבחות: בעוד שניתן ליהנות מהיין כעת, ירדן מרלו כרם יונתן 2018 ימשיך להתפתח בבקבוק בשנים הבאות וישמור היטב על תכונותיו המצוינות במשך כעשור ואף יותר משנת הבציר.

יין ואוכל: זהו יין נפלא לאירועים מיוחדים. אנו ממליצים לשתות אותו לצד שוק טלה ביין מרלו, ברווז צלוי בזיגוג תפוז, או ריזוטו פטריות בר.

על ייחודיות שנת בציר 2018: שנת הבציר 2018 היה בציר מוקדם ויחסית קצר. חורף חמים ואביב מוקדם מהרגיל הביאו לעונת בציר מוקדמת. לאחר פתיחת הבציר ב-31 ביולי, 10 ימים לפני המועד, הטירוף הגיע בשבועות 5 ו-6, עם 34% מסך הענבים שנבצרו בשבועיים האלה בלבד. בעוד שבדרך כלל אנו בוצרים כ-30% מהפרי בחודש אוקטובר, ב-2018 נותרנו רק עם 11% מהענבים עדיין על הגפנים ב-1 באוקטובר, וסיכמנו את הבציר ב-15 לאוקטובר. מזג אוויר מהמם בקיץ יחד עם יבולים נמוכים מהרגיל סיפקו לאוהבי היין עוד בציר מעולה מבית יקב רמת הגולן.

על אזור הגידול: הגליל הוא אזור הגידול הצפוני ביותר בישראל ונחשב הטוב ביותר לגידול ענבי יין. בתוך אזור גידול זה, רמת הגולן היא החלק בו הטמפרטורות הן הקרירות ביותר והענבים באיכות הגבוהה ביותר. הכרמים על רמה וולקנית זו גדלים מ- 400 מטר ועד 1200 מטר מעל פני הים והגבוהים שבהם פוגשים שלג בחורף.

טמפרטורת הגשה מומלצת: 18° – 16°C

כשרות: יקב רמת הגולן על כל יינותיו, הוא כשר למהדרין לכל ימות השנה ולחג הפסח. היקב מלווה מראשיתו על ידי הגאון הרב אברהם דב אוירבך שליט"א, רב ואב בית דין בטבריה. הוא נותן את תעודת הכשרות, הוא מפריש תרומות ומעשרות, והוא הפוסק של היקב, כל שאלה עולה על שלחנו.

תרומות ומעשרות הופרשו כדין. נקי מחשש טבל וערלה.

ערכות כשרות נוספות:  תחת הרב אוירבך מכהן גם הרב ישי סמואל שליט"א, ראש מחלקת הכשרות ברמת הגולן.

כמו כן היקב מתנהל גם תחת פיקוח כשרות של האו. קיי." O.K.

"האיש בשטח"- אחראי הכשרות ביקב: ר' שלום אהרונסון 0546700818.

שנת השמיטה. היקב מקיים  את השמיטה כהלכתה, ומתנהל על פי אוצר בית הדין של הרב אוירבך.

יקב רמת הגולן "ירדן" "כרם אלוני הבשן" 2017

רשמי טעימה שלי: אף, עשיר וארומטי של אוכמניות, דומדמניות שחורות, פטל, אניס, סגול ודובדבן שחור, עם נגיעה של שזיף אדום, קופסת סיגרים ונגיעת פלפל ירוק. בחך, הגוף מלא. תחושת הפה מרוכזת, מובנת ועגולה והוא ממוסגר על ידי טאנינים אבקתיים דקיקים, עם טעמים של שוש פטל שחור, דובדבן, סגול, וניל ופלפל שחור, לצד פולי קפה קלויים ושוקולד מריר. אלה הסבלנים מספיק ליישון ארוך, יקצרו את מלוא פוטנציאל ההשתבחות על ציר הזמן, וחרף זאת, הפירות האדומים והאלגנטיות של היין, מוצגים במלואם ומוכנים לשתות וליהנות, כבר עכשיו. ושוב. וואו. איזה יופי של יין.

זוהי הפעם השנייה בה מיוצר יין ממסך כרם יחידני זה, אשר מסמל את החזרה לאיכות יוצאת הדופן המאפיינת את כרם אלוני הבשן, שהוא אחד הכרמים האיכותיים ברמת הגולן וכעת גם מוסמך בתקן "גידול יין בר קיימא".

סוג היין: אדום יבש

זנים: יין כרם יחידני זה מיוצר משילוב של 35% קברנה סוביניון, 28% סירה, 28% מרלו ו- 9% קברנה פרנק. כל הענבים נבצרו בלעדית מכרם אלוני הבשן, הממוקם במרכז רמת הגולן, בגובה 600 מטר מעל פני הים.

על אזור הגידול: הגליל הוא אזור הגידול הצפוני ביותר בישראל ונחשב הטוב ביותר לגידול ענבי יין. בתוך אזור גידול זה, רמת הגולן היא החלק בו הטמפרטורות הן הקרירות ביותר והענבים באיכות הגבוהה ביותר. הכרמים על רמה וולקנית זו גדלים מ- 400 מטר ועד 1200 מטר מעל פני הים והגבוהים שבהם פוגשים שלג בחורף.

הכרם :קרקעות הבזלת בכרם הן בעלות תכולה גבוהה של חימר (כ- 40%), וכתוצאה מכך יכולת אחיזת המים שלהם גבוהה. בקרקע זאת, ככול שמעמיקים, אחוז האבנים גדל, דבר המסייע הן בחלחול המים לעומק והן ובחדירת שורשי הגפן. כרם אלוני הבשן הינו אחד הכרמים הראשונים שניטעו ברמת הגולן והיה ידוע בעבר באיכות הענבים היוצאת דופן שלו אך נחלש עם השנים עקב וירוס "סלסול העלים". לאחר פרויקט התחדשות שהחל היקב בכרם ב-2011, כרם אלוני הבשן שב להיות אחד הכרמים האיכותיים ברמת הגולן.

אלכוהול: 15%

חומצה (גר'/ל') 5.9

3.59 pH

רשמי טעימה מטעם היקב: ירדן כרם אלוני הבשן 2017 מציג מארג ניחוחות של פירות יער אדומים ושחורים בשלים, תבלינים, אדמה ושוקולד, לצד רמזים לעשבי תיבול וקליפת תפוז. זהו יין ממסך מכרם יחידני מרשים, בעל גוף מלא וטעם מרוכז.

פוטנציאל השתבחות: ירדן כרם אלוני הבשן 2017 מוכן לשתייה כעת, אך ימשיך להשתפר ולהתפתח בבקבוק בשנים הקרובות. בתנאי אחסון נאותים יוכל היין להשתבח עשור ויותר משנת הבציר.

יין ואוכל: נסו להתאים יין נפלא זה למנת ביף וולינגטון, צלעות טלה בשום ועשבי תיבול, או מוסקה של ירקות צלויים.

על ייחודיות שנת בציר 2017: למרות התחלה מבטיחה של החורף שקדם לעונת 2017, עם דצמבר קר ורטוב במיוחד, הרי שעונת הגשמים הסתכמה ב- 82% בלבד מהממוצע הרב שנתי. ההיעדר של גשם חורף מאוחר, הביא לצימוח מאופק של גפנים ונוף עלים פתוח לחדירת אור ואוויר. לאחר אביב ממוצע, חודש יולי היה חם מהרגיל, עם טמפרטורות יומיות הגבוהות ב-2 מעלות צלסיוס מהממוצע. לשמחתנו, מזג אוויר טיפוסי לעונה זו חזר באוגוסט והיעדר אירועי מזג האוויר קיצוניים הוביל להבשלה יפה ומהירה יותר מהרגיל. בסופו של דבר, בציר 2017 נמשך 11 שבועות בלבד, והיה לעוד בציר באיכות מעולה.

התיישנות: היין התיישן במשך 18 חודשים בחביות עץ אלון צרפתיות.

טמפרטורת הגשה מומלצת: 18° – 16°C

כשרות: יקב רמת הגולן על כל יינותיו, הוא כשר למהדרין לכל ימות השנה ולחג הפסח. היקב מלווה מראשיתו על ידי הגאון הרב אברהם דב אוירבך שליט"א, רב ואב בית דין בטבריה. הוא נותן את תעודת הכשרות, הוא מפריש תרומות ומעשרות, והוא הפוסק של היקב, כל שאלה עולה על שלחנו.

תרומות ומעשרות הופרשו כדין. נקי מחשש טבל וערלה.

ערכות כשרות נוספות:  תחת הרב אוירבך מכהן גם הרב ישי סמואל שליט"א, ראש מחלקת הכשרות ברמת הגולן.

כמו כן היקב מתנהל גם תחת פיקוח כשרות של האו. קיי." O.K.

"האיש בשטח"- אחראי הכשרות ביקב: ר' שלום אהרונסון 0546700818.

שנת השמיטה. היקב מקיים  את השמיטה כהלכתה, ומתנהל על פי אוצר בית הדין של הרב אוירבך.

 

יקב רמת הגולן ממוקם בעיר קצרין אשר במרכז הגולן.

קרדיט תמונות הבקבוקים: חגית גורן

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top