חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יקב בן חיים – כשטעימת יין הופכת לחוויה גדולה מהחיים

אני כותב והכתב לא נראה לי מוכר, אני כותב ממקום של ראש מלא שיכר, אני חוזר לפני שעה קלה, מביקור ביקב בן חיים, יקב שמדבר איכות, מסורת וחיים טובים מאז שנת 1932. את הביקור ביקב ערכתי היום, שישי בבוקר, מיד לאחר חג הפורים והנחתי שטעימת יין קצרה תמצא עבורי את סבב הברכות והרמת כוס היין לחג. רק שלאיתי בן חיים יינן היקב, היו תכניות אחרות עבורי ולשמחתי גם את כל הזמן שבעולם וכך מצאתי את עצמי מהשעה 10:00 בבוקר שוקע אט אט בתוך חביות היין, מנסה בקושי רב, להחזיק את ראשי מעל פני הנוזל, בידיעה ברורה שצריך גם לחזור הביתה ולהעלות על הכתב את מה שראיתי, שמעתי ולבטח גם טעמתי. אבל אי אפשר להתחיל את הסיפור בלי בדיחה שסיפר לי איתי: "לגרוזיני אחד היה בן שלמד לנגן על פסנתר. כל היום, היה הילד מקיש רק על מקש אחד של הפסנתר חוזר פעם אחר פעם על אותו טון, חופר בראש, פם,פם,פם. בא הגרוזיני לבנו ואומר לו: בן שלי יקר. כל היום אתה דופק על אותו תו את אותו טון. תראה בן של שכנים, עם שתי ידיים, גם שחור גם לבן, גם לבן וגם שחור, רץ על הפסנתר ורק אתה בן שלי יקר כל היום חופר פם,פם,פם. והילד עונה לאבא : תראה אבא, אני אסביר לך, הוא מחפש. אני מצאתי"

יקב בן חיים, הוא יקב בוטיק משפחתי הממשיך מסורת שהחלה ע"י אבות המשפחה, לפני מספר דורות, רות ואלי בן חיים הוריו של איתי, ייצרו בעצמם עד היום יינות מ- 44 בצירים ! איתי וינון בניהם ממשיכים מסורת זו עם משוב רענן של ידע וטכנולוגיה (ינון האח הצעיר, הוא כיום דוקטור לפיסיקה). כל יינות היקב הם כשרים החל וכולל מבציר 2001. יקב בן חיים, זכה ביותר מ- 30 מדליות בארץ ובעולם, מתוכם 19 מדליות זהב ומדליית GRAND PRIX באירופה.

יקב בן חיים סדרת  TRADISIONשירת המרלו 2009 – ממשיך את קו היינות "אדום בר" (יינות בקטגוריית המחיר הנמוכה ביותר של היקב ) יין שנמכר לצרכן במחיר 49 ₪. זכה במדליית כסף בתחרות " Best Valueשל אתר היין סומלייה". זהו אחד היינות שמציעים שילוב ייחודי בין מרלו לשיראז. היין התיישן 13 חודש בחביות עץ אלון ישנות. יין איכותי במחיר שווה לכל כיס. היין צעיר עם חמיצות טובה, שתי נגיש קל ועכשווי.

ביקב עדיין לא החלו להשיק את יינות בציר 2009. איתי היה רוצה ובזאת הוא מאמין, שאת היינות שלו צריכים להתחיל לשתות, כשהם לפחות בני 4 שנים. מבחינתו כיום יינות בציר 2008 זה היין שהוא רוצה שהלקוחות שלו יישתו. יינות בציר 2009 לדידו, הם אמנם על המדף ולא בחנויות עדיין אליהם הוא יגיע לקראת חודש אוגוסט אז יצאו לשוק. המטרה ביינות של בציר 2009 הייתה להביא לציבור יינות עכשוויים של Best Value אמיתי. בסדרת היינות הזו של בציר 2009 ישנם יינות קברנה סוביניון, מרלו ו-שיראז.

יקב בן חיים מרלו (מתיישן) TRADISION 2003 – היין עשוי 100% ענבי מרלו. יין ישראלי מבציר 2003 עשוי להביא לעיתים להרמת גבה של אנשים שמבינים ביין ולתהייה מתבקשת של "האם היין עוד בסדר", "האם מחירו של היין בשמיים?" היתרון של יקב בן חיים אליבא איתי בן חיים היינן הוא להוציא יינות מתיישנים, טובים, נעימים, שתיים, לא מחייבים חידרור מקדים, יינות שגם בעת פתיחתם אחרי 9-10 שנים מהבציר יש בהם עוד חיים ואלגנטיות ומורכבות ועניין ואיתי פותח לפניי בקבוק אותו הביא בנוכחותי מאולם היקב וניכר עליו שהוא פותח את הבקבוק בביטחון מוחלט למעט חשש אחד שמא הפקק לא יחזיק מעמד ועשוי להתפרק או להתפורר בפתיחה. היין יוצא את היקב בימים אלה במחיר מפתיע של 120 ₪ ליין מתיישן שהשנים רק הביאו אותו להשתבח. איתי אומר שהוא מזמין כל יין של יקב ישראלי משנת הבציר 2003 להתמודד מול היין הזה היום, הן במבחן האיכות במבחן ציר הזמן והן מבחינת התמורה השווה למחיר  והוא מתחייב ל- 100% של הצלחה. היין חלק נעים בוגר, בשל, הופך כל ארוחה לסעודה.

יקב בן חיים 2008 רזרב – היין מורכב מ- 87% ענבי קברנה סוביניון אליהם מצטרפים אחוזים בודדים של כ- 10% קברנה פרנק ומעט פטיט סירה. לקראת הפסח ישיק היקב את היין הזה עם שימת דגש על יינות האמצע של סדרת הרזרב. איתי מספר כי בעוד סדרת ה-TRADISION וסדרת ה- GRAND RESERVE נמכרות היטב ביקב דווקא סדרת ה- RESERVE לדעתו לא זכתה לקבל תשומת לב מספקת הכול כך ראויה ליינות אלה. יינות הרזרב אומר איתי, נקראים יינות של חגיגה. בציר 2008 היה בציר מאוד מוצלח ביקב וההתלבטות הייתה האם השנה עושים מהיין GRAND RESERVE או RESERVE ובסופו של דבר הגיע איתי למסקנה להוציא את היין תחת הקטגוריה של RESERVE מתוך מחשבה שגם כשאתה מצליח ושואף להגיע ל- GRAND RESERVE כל שנה, זה טוב לפעמים גם להיות במקום השני המכובד. היין שהה 24 חודשים בחבית. התווית ליין זה תגיע במהלך השבוע הקרוב ומחירו 120 ₪ והוא יעלה על מדפי החנויות ממש לקראת הפסח. זהו יופי של יין. במתקפה ראשונה אתה פשוט "עף על האף" ארומה מורכבת עשירה מעניינת מפתה, מבקשת אותך להסניף את היין עוד ועוד בטרם תביא אותו אל פיך. היין בעל גוף בינוני עד מלא, האלכוהול כ- 13.4% טעמים מורכבים של שוקולד חלב ופירות יער שחורים ושזיף כהה ובשל.  

איתי מספר שהכרמים של היקב בהר מירון הם כרמים של אזור הרשב"י שכבר הופיעו בתלמוד אלה יינות שהגמרא אומרת שצריך לשתות אותם אחרי 5 שנים ולא לפני 3 שנים והגמרא מדברת על ענבים ועל תאנים מאזור זה. הכרמים של בן חיים נטועים במקום משנת 1997. איתי מספר, כי יש ביקב יין ה-GRAND RESERVE מבציר 2007 שהוא יצא רק שהוא יהיה בגיל 5 שנים אמיתיות זה אומר 30 חודש בחביות וכשלוש שנים בבקבוקים טרם יציאתו לשוק.

יינות ה-GRAND RESERVE של בן חיים הם מהבצירים 2001, 2003, 2004,2005,2006, 2007, ב- 2008 אין GRAND RESERVE והוא יצא כ- RESERVE ליינות של בציר 2009,2010 טרם נקבע ייעודם. ברמת העיקרון של איתי בן חיים וכחלק מתפיסת עולמו הייננית כל הענבים שלו הםGRAND RESERVE  הם הטובים ביותר, הם "ילדיו", הם מוצלחים והוא מאמין בהם. כבן לדור שישי של עשיית יין, הוא יודע שהוא לא יכול להמציא את הגלגל מההתחלה יש ליינות שלו איזה שהוא קו מנחה ומוביל לאייך שהם צריכים להיות. אבל כך אומר איתי "כל שנת בציר והברכה שלה וכל שנה והקללה שלה". ממיכל של כ- 6,500 ליטר יין של GRAND RESERVE פוטנציאלי, יצא יין הדגל ויצא ה-RESERVE ויצא ה-TRADISION. ההחלטה תבוא עם כניסת היין לחביות. או אז הוא עשוי לגלות שהיין אינו מסוגל לקבל את "המרות" של עץ החבית ל-30- חודשי יישון. הוא לא יכול? חלק ממנו ייכנס לחביות של ה- TRADISION.

איתי מעמיד לפני טעימה השוואתית של יין מסדרת ה-TRADISION כשהוא נמצא במיכלים. זה קברנה סוביניון מבציר 2011 עם מרלו ומעט קברנה פרנק. הוא מזעיק אליו את נדב משגיח הכשרות ונדב הוא היחיד שיזליף לנו לכוס יין מהמיכלים וישלוף אחר כך יין מהחביות. היין שנמזג מהמיכלים, הוא יין לכל דבר. הוא פירותי, הוא רענן, הוא כבר אחרי "הטראומות" של התסיסה, הוא נקי, הוא ארומאטי והוא מתחיל "לשבת" ואני מכיר יקבים רבים שהיו מבקבקים את היין כאן ועכשיו על מנת להוזיל את מחירו בשוק. אבל לא אצל איתי. הוא לוקח את אותו יין ומכניס אותו לחביות ל- 12-13 חודש וגם כאן הוא עושה משחק של ניסוי ותהיה בעץ החביות. הוא לוקח אותי מאולם המיכלים אל חדר החביות העצום. ניכר על איתי שגם בין עשרות החביות הוא מכיר כל אחת ואחת באופן אישי למרות שהוא נתן בהן סימני זיהוי. בעוד הוא חולף על פני חלק מהחביות, הוא מצביע בפני נדב על חבית ואומר לו "היום אתה עושה כאן טופינג" וממשיך הלאה. השניים מדברים באותה שפה ואני אומר לעצמי כמה אני מקנא בנדב להיות בצילו של מורה יינן ומדריך וכמה ידע אפשר ללמוד ולצבור מקרבה שכזו.

נדב מוציא מאחת החביות עם "הגנב" יין מבציר 2011 זהו אותו יין של המיכלים אבל שונה, כאן נמצא היין המיועד לסדרת ה- GRAND RESERVE השוני ביין הוא מיידי. כבר בצבעו העמוק והאטום והכבד אתה מבין שיש כאן לפניך משהו אחר לגמרי. האף משגע שופע ארומה והטעם פירותי לעיס בשרני עפיץ ומלא מלמד על פוטנציאל ההתיישנות והדרך לפני היין, היא ארוכה ורבה בשנים.

איתי מבקש מנדב להוציא מהחביות יין TRADISION משנת הבציר 2010 יין שסוגר 12-14 חודש בחביות ויוצא בקרוב לביקבוק. הארומה שעולה באף תוקפת במלוא עוצמתה את חושי הטריח והטעם והכול מסתחרר ומתערבל. תן לו ליין להירגע בבקבוקים עוד שנה-שנתיים ולהתיישב והנה הסדרה מוכנה לצאת לשוק.  79 ₪ ליינות בסדרה.

טועם יין טוב ידע לתייק בספריות של המוח ובנקבוביות של חישת הלשון,  מה הטעם מזכיר לו ומזה מרגיש לו ובאיזה זמן.

איתי בהתלהבות. מסתבר שאני בהקשבה חסרת הפשרות שלי, מעניק לו חשק לדבר ובשבילי אין חוויה עשירה מזה. הוא מבקש עתה מנדב להוציאGRAND RESERVE מבציר 2010, מחבית חדשה של 2010 זו חבית EVOLUTION צרפתית עם חותמת איכות של עץ בן 150 שנה, היין כמעט שחור אטום וכהה ועמוק הוא עשיר לעיס, מלא גוף ונוכחות, מורכב וחייתי. איתי מסביר שהאפשרויות העומדות בפניו במשחק החביות הן רבות ומגוונות ועומדות זמינות לרגליו, אלה חביות צרפתיות ואמריקאיות עם דרגות קלייה שונות ויצרנים שונים. איתי אומר שאולי ההבדלים הם "בין חודה של סיכה לחודו של מסמר" אבל עדיין הם משפיעים על איכותו ומורכבותו והתוצאה הסופית של היין וכל יין ויין.

ליקב כמה סדרות יין: TRADISION – יינות מסדרה זו קברנה סוביניון, מרלו, שיראז, מתיישנים 12-14 חודש בחביות עץ אלון מובחרות. RESERVE – היינות בסדרה זו, שרדונה, קברנה סוביניון, מרלו, מתיישנים במשך 18-22 חודש בחביות עץ אלון מובחרות 2/3 מהן חביות חדשות.  GRAND RESERVE– סדרת הדגל של היקב, היין מתיישן במשך 24 עד ל-30-חודש בחביות עץ אלון צרפתיות חדשות. VIN NEUF – היינות בסדרה זו, שרדונה, אדום בר, לבן בר (מוסקט) ורוזה (טרמינט נוארה) זוהי סדרת היינות הצעירים והחדשניים של היקב, יינות אלו, מופקים ללא התיישנות בחביות תוך שימור הטעמים והארומה של הפרי. VIN DE VOVAGES – היינות בסדרה זו, הם יינות בלנד ייחודי של פטיט סירה ומרלו המתיישן 12 חודש בחביות עץ אלון ויין קינוח מתוק מחוזק בסגנון פורט המתיישן 60 חודש בחביות עץ אלון.

די בלהתרשם מהמגוון הרחב של יינות היקב, כדי להעלות על הדעת שהתפעול של מערך ייצור וליווי ווליום שכזה מצריך כוח אדם מרובה אבל איתי בן חיים ינק ונשם יין עוד מילדותו וערש נעוריו והוא כך ניכר עליו לוקח את הכול בקלות בלווי של נדב משגיח הכשרות של היקב שמחלק את זמנו בין עבודת התורה לבין כלל עבודות היקב.

הכרמים של יקב בן חיים, נטועים בהר מירון שבגליל העליון. בתוך שמורת הר מירון מעל הצלע המזרחית של ההר בגובה של 700-800 מטר מעל פני הים. הקרקע גירית וסלעית עם תנאי מיקרו אקלים אידיאליים לגידול ענבי יין המספקים מנות עשירות ומאוזנות של שמש, קור, טל, ממטרים ורוחות קרירות. בכרמים אלה, נטועים זני ענבים אציליים כמו שרדונה, מרלו, קברנה סוביניון, קברנה פרנק ופטיט סירה. יבולי הכרמים בין 700-1000 קילו לדונם.

יקב בן חיים בע"מ,

מתחם ירוק ישראלי, רחוב השרף 6, רמת השרון.

משרד: 036762656 יקב: 035346748

איתי בן חיים יינן ראשי 0507603303

[email protected]

http://www.benhaim.co.il/

ובפייסבוק: http://facebook.com/benhaim.winery

 

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top