חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יקב הגבעה – לדעת לכוון ולפגוע לאן שהתכוונת

בפעם האחרונה שבקרתי ביקב הגבעה שבקיבוץ גבע, זה היה בחודש מאי 2010. המפגש וההיכרות דאז, היו ראשוניים, הן עם גיל גוריון היינן והן עם אביו גדעון האיש שאת חיוכו ופניו כולכם מכירים מהיותו חבר להקת הגבעתרון. גם הביקור אז היה קצר, הייתי עם חבריי לחוג היין ביום טיול של כיף בין יקבים וטעימת היינות לא הייתה ממוקדת והיה חסר לי איתן לוין שותפו של גיל לעבודת הייננות, ואיתן הוא גם הבן של אסף לוין, חברו של גדעון ללהקת הגבעתרון.

לשמחתי, ההיכרות שלי עם אנשי היקב, הייתה טובה, כזו שנמשכת ומתהדקת וגיל ואני שומרים על קשר גם באמצעות הפייסבוק.

ב- 2008 עסקו ביקב עם היין הנקרא "זמר". יין שהציבור מאוד אהב. ולמרות הכול, בקשו גיל ואיתן לעשות משהו אחר, אולי זה היה יותר בשבילם ואולי עבור המיתוג וההכרה שהם כל כך מבקשים לעצמם ובזכות. הם חיפשו כיוון אחר ביין, משהו שונה, משהו שלא עשו עד היום. משהו שיקלע לטעם של החך הישראלי. היין שיצא נקרא עונות. היין מבציר 2009 הוא עשוי 40% ענבי קברנה פרנק, 40% שיראז, 10% פטי סירה, 10% קברנה סוביניון. זהו בלנד השונה מהקברנה סוביניון מרלו ושיראז אותו עשו קודם. טעמיו של היין להגדרת שני הייננים מזכירים "עולם יין ישן".

מחירי היינות ביקב מאוד נמוכים מול מחיריהם של יינות מקבילים של יקבים אחרים והם נעים בין 50 ₪ עד ל- 70 ₪ למעט היין המחוזק בסגנון פורט שמחירו 100 ₪.  אולי אנחנו לא אנשי שיווק מספיק טובים אומר איתן וגיל מהנהן בראשו, אנחנו צנועים, למרות שאנחנו שומעים מסביב הרבה אנשים ובעלי מקצוע שטועמים את היין שלנו שאנחנו צריכים להעלות מחיר ואולי בגלל שאנחנו פלאחים קיבוצניקים אנשי עמל אנחנו חרדים למה שחלילה עשויים לומר עלינו ש"הרמנו את האף" והמחירים שלנו לא ברי השגה לאדם הרגיל. ומצד שני, אנחנו ערים למה שמתרחש בעולם היין בארץ ושאצל רבים, המחיר מאוד קובע, אנחנו גם מבינים שמחיר הוא פונקציה של מיתוג ואנחנו לגמרי משוכנעים שהיינות שלנו טובים, ונותנים תמורה הרבה יותר גבוהה ממה שהם עולים, אבל מאוד חשוב לנו שהיינות שלנו יהיו נגישים לכמה שיותר אנשים לא רק בארומה בטעם ובאיכות המוצר אבל גם ביכולת לקנות את היין שלנו.

המחיר כרגע ביקב מוגדר כמחיר פריצה וחשיפה ושיווק על מנת שהיקב והיינות שלו יהיו בתודעה ובלשון של כמה שיותר אנשים. לפיכך היין הבסיסי מתומחר במחיר הכי בסיסי שהיקב מאפשר והוא 50 ₪ לבקבוק יין.

כלל יינות היקב מתיישנים 9 חודשים בחביות עץ אלון גם צרפתיות וגם אמריקאיות חלקן חדשות וחלקן משומשות.

לגיל השכלה ייננית ולאיתן השכלה נרכשת. איתן מלווה את גיל מיום הקמת היקב. לשניים חשוב להדגיש כי מעצם היותם קיבוצניקים בדמם, אין אצלם המושג "אני עשיתי" "אני כל יכול", אלא הכול נעשה בשיתוף פעולה ובהרמוניה מושלמת.

יקב הגבעה זמר 2010 – "זמר" העשוי 60% ענבי קברנה סוביניון, 30% ענבי מרלו, 10% שיראז. רצון לחזור ולהגיע לטעם החך הישראלי, לשחזר את ההצלחה של היין מ- 2008. זהו יין צעיר, פירותי, עסיסי, בטעמי אוכמניות, תות שדה וגרגרי יער בשלים. יין לא מתחכם, חנפן, מוכן לשתיה מיידית, שקל מאוד להתחבר לטעמיו, עם מתיקות ריבתית קלה וטעמי פרי עשיר. היין התיישן 9 חודשים בחבית עץ אלון אמריקאית. ליין 14% אלכוהול. מחירו 50 ₪. אם אתם מחפשים תמורה למחיר אז יש לכם כאן בלוק באסטר. תשאלו למה? ובכן ערבי השירה בציבור שמקיים היקב מביאים אל בין כתליו קבוצות רבות של אנשים שמגיעים להעביר ערב מהנה ושמח ביחד של שירה בציבור, טעימות גבינות ויין. מן הסתם, אותן קבוצות לעולם אינן הומוגניות והן מורכבות מנשים וגברים שחלקן חובבי יין ובחלקן כאלה שלא טעמו הרבה יינות בעבר למעט יינות קידוש מתוקים, דווקא היותו של היין כל כך נגיש וטעים ופירותי ונעים לשתיה יוצר מניע טבעי ומתבקש לטעום,לשתות, להתאהב, להתלהב ולקנות וגם לחזור ולקנות וגם לדבר על זה עם החבר'ה.

יקב הגבעה שיראז 2010 – הייננים מכנים את היין הזה "סוג של ילד שנולד ביקב" כל הענבים מגיעים ליין מכרם מקומי שבקיבוץ. היין עשוי 85% ענבי שיראז 15% ענבי פטיט וורדו. בסופו של יום רוצים ביקב לעשות יין, שתהיה לו טביעת אצבע של המקום. ייחוד של הקרקע והכרמים של הקיבוץ. לא לרוץ לקנות ענבים במקומות אחרים. השיראז הזה הוא ראשיתו של החלום. הוא היה שותף קודם לכן ליינות הבלנד בעבר כמרכיב זני התורם את חלקו למכלול השלם, כאן הוא זוכה ומקבל במה משלו. היין צעיר. במתקפה ראשונה עולות באף ארומות פרחוניות, תות שדה, שזיף בשל ודובדבן עם עשבי תיבול. היין מחוספס במקצת עם אופי כפרי. הגוף בינוני עד מלא. הייננים גאים ביין ולו בגלל "שהוא שלהם" והם אף דאגו להעניק לו בקבוק אופייני בורגון של יינות שיראז/סירה. הם מספרים כי היין הזה מבוקש וחביב על אורחי היקב כמו ה"זמר".  מחירו 50 ₪.

יקב הגבעה עונות 2009 – זהו לפי שעה יין הפרימיום של היקב. זה לא בגלל זמן חבית שונה מקודמיו (9 חודשים) ועוד שנה השתבחות בבקבוק וזה לא בגלל חלקות כרם מובחרות, וגם לא בשל המחיר שנתנו לו ביקב 70 ₪ שהוא מה-זה צנוע לדעתי, אלא בגלל התוצאה שהתקבלה. היין עשוי בלנד 40% ענבי שיראז, 40% ענבי קברנה פרנק, 10% ענבי קברנה סוביניון, 10% פטיט סירה. צבעו סגול עמוק ועז,  זהו יין שופע פרי עשיר מנעד ארומות וטעמים  הגוף מלא ועשיר, הטאנינים מרוככים, היין שופע פירותיות, החומציות מאוזנת והסיומת ארוכה. ליין 13.5% אלכוהול.  יופי של יין. מחירו כאמור 70 ₪ והוא לדעתי הדבר הבא של היקב שיקפיץ אותו כמה מדרגות למעלה. רוצו לרכוש מהיין הזה ושלא תגידו שלא אמרתי לכם או כתבתי על זה.

יקב הגבעה העגורים 2008 – יין קינוח מחוזק בסגנון פורט –  זוהי הצלחה של חומר גלם, שאין כל ביטחון שיהיה ניתן לחזור עליו. היין עשוי 100% ענבי קברנה סוביניון שנבצרו בבציר מאוחר בדרגת הבשלה גבוהה של 32 בריקס. הוא מחוזק באמצעות ברנדי 777 של יקבי כרמל. זהו יין שכוון מלכתחילה להיות יין קינוח מחוזק. הוא שהה 4 שנים, בחבית קטנה בת 100 ליטר מתוצרת הונגריה ובוקבק לפני כשבועיים. מהיין יוצרו 200 בקבוקים בלבד. ליין צבע חום כהה עשיר ועמוק. היין לעיס ומלא. הארומות והטעמים מביאים הרבה שזיף כהה מיובש, תאנים, חרובים וצימוקים כהים, דובדבנים שחורים, פירות יער וקפה שחור. המתיקות נעימה, מחממת, מלטפת והסיומת ארוכה ומושכת. מחירו 100 ₪. מחיר של לרוץ ולחטוף את מה שנשאר. ועוד הפעם, יופי של יין. האלכוהול דרך אגב, נושק ל- 20% של הנאה מרובה.

מכל היינות שנעשו עד היום ביקב מאז הקמתו בשנת 2007, היינות שנמכרו היו יינות צעירים. אולי זה בגלל המחיר הכול כך זול, אולי זה בגלל הצורך לגלגל את עצמם. היקב ייצר השנה 4,000 בקבוקים. יחד עם מה שנמצא כרגע בחביות זה 6,000 בקבוקים שזה הגידול של 2011.

לגיל ואיתן יינני יקב הגבעה חשוב מאוד למתג את היינות שלהם ולהגדיל את ההכנסות. כחברי קיבוץ שרואה את היקב כיחידת רווח והפסד לכל דבר, הם נחשבים כיזמים, הפועלים נכון ומתנהלים מסודר, השניים כמי שגדלו מלמטה, מבינים היטב איך המערכת עובדת והם מצליחים לשמור על היקב כעסק חי שהולך וצובר לו מעמד והכרה.

איתן לא יכול היה לתאר את הייעוד טוב יותר מאשר "לדעת לכוון ולפגוע לאן שהתכוונת".

יקב הגבעה

קיבוץ גבע

ייננים גיל גוריון ואיתן לוין

[email protected]

  

 

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top