חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

קליפורניה פוגשת את הים-התיכון: יקב דלתון משיק 5 יינות חדשים בפרויקט "אסופה"

יקב "דלתון" והיינן הראשי גיא אשל, משיקים את פרויקט הדגל החדשני עליו עמלו בשלוש השנים האחרונות: "אסופה", יינות ארטיזנליים בהשראת הזרם היינני האלטרנטיבי מקליפורניה
במקביל לעבודתו היומיומית ביקב, בשלוש השנים האחרונות עמל גיא אשל, היינן הראשי של יקב "דלתון", על פרויקט מסתורי בהשראת זרם מקליפורניה ובשילוב מאפייני אזור הים התיכון – יינות "אסופה". מה שעמד מאחורי הפרויקט הוא הרצון לייצר יינות ש"מספרים סיפור", בעלי אופי ארטיזנלי ובשפה ייננית ייחודית.

"אסופה" כוללת חמישה יינות המוקדשים לרגעים ולרעיונות שצבר היינן גיא אשל, במהלך שנות עבודתו בעולם היינני:

שלושה יינות אדומים ושניים לבנים, בעלי שמות ייחודיים המייצגים "תחנה" אחרת בחייו של גיא, כמו גם בתוויות אמנותיות, צבעוניות ומובלטות, שאוירו בידי אמנים ישראלים מהזרם המודרני.

ההשראה לפרויקט שאובה מהזרם היינני האלטרנטיבי: "קליפורניה החדשה", אותו פגש היינן לראשונה בתחילת דרכו המקצועית, בלימודיו באוניברסיטת "דיוויס". הזרם החדשני "קליפורניה החדשה" מפרק ומרכיב מחדש את כל אמות המידה הקיימות בתחום היינני, תוך שילוב של זנים שונים שלא שולבו בעבר, כמו גם שימוש בשיטות התססה שונות ושימור היינות בכלי קיבול אלטרנטיביים לחביות העץ הסטנדרטיות.

היינות בפרויקט "אסופה":

יקב דלתון סדרת "אסופה" LEVANTINA 2018 – יין אדום יבש המורכב מבלנד של פטיט סירה, גרנאש וקריניאן, הוא בעל אופי וטעמים מזרח-תיכוניים: מתובלן, חם ומלא. התווית שלו אוירה בידי הגר ברקת ומציגה נוף הררי.

הרכב הבלנד: 50% פטיט סירה / 25% גרנאש / 25% קריניאן

הכרם: הפטיט סירה ליין זה מגיע ממושב קדרון, הנמצא סמוך לגדרה. כרם שנטע הכורם יובל בן ישראל בשנת 2000 ומגודל למופת. הענבים בעלי גרגרים קטנים וצבע מרוכז נבצרים בסוף חודש אוגוסט.

ענבי הגרנאש מגיעים מכרם של יקב דלתון במושב אבן מנחם שבגליל העליון המערבי. הגובה הינו 550 מטר מעל פני הים . הכרם ניטע בשנת 2009 והוא מקום נהדר לזן הגרנאש נואר שהוא אחד הענבים המשמעותיים ביותר לאיזורי היין ששוכנים מסיבי לים התיכון. הגרנאש נבצר ידני באמצע אוגוסט.

ענבי הקרינאן מגיעים מהכרם הבוגר בכפר תבור, בגידולו של אבשלום קרניאל. ענבי הקרינאן נבצרים ידני בתחילת ספטמבר.

תהליך: הענבים מגיעים ליקב , כל חלקה לחוד בזמן שלה. תסיסה אלכוהולית במכלי נירוסטה לאחר מכן היין נכנס לחביות עץ אלון כ רבע חדשות. הבלנד מתבצע לאחר 10 חודשים שבו היין מתיישן בנפרד למשך 4 חודשים נוספים…

היינן מחפש ביין הזה איזון והרמוניה, קו מקש בין אזורי הגידול. יין רך ולא מחוספס מידי, מאוד מתובל ומרוכז. הלבנטינה היא חיבור בין טעמים ואישורי גידול שמשקפים איכות ישראלית במיטבה.

רשמי טעימות: לבנטינה הוא יין בצבע שחור וכהה מאוד במבט. בחך נפתח יין רך וקרמי כאשר הארומות הן מטובלות ונדיבות. קפה, טבק, בשר מעושן. פירות של שיזיף בשל ומאפים טריים.

המלצות הגשה: היין הזה רוצה אוכל ומתאים במיוחד למאכלים שמנמנים וטעמי אומאמי: קדירות עשירות, מרקים מלאים, פטריות וחמאה.

אלכוהול: 14%יקב דלתון סדרת "אסופה" MAJESTIC 2018 – יין אדום יבש המביא עמו רוח ישראלית חדשה: מחד, יין שעשוי מענבי קריניאן עוצמתיים מכרם בן 40 שנים שגדל על אדמת חימר כבדה, ומצד שני – היין בחלקו עשוי התססה קרבונית שמקלילה את העסיס ומבליטה בו פירותיות וחומצתיות. התווית שלו אוירה בידי אלי מגזינר ומציגה ציור של קבוצת עננים וברקע שקיעה מרהיבה.

Majestic מביא איתו רוח ישראלית חדשה: יין שעשוי ענבי קריניאן עוצמתיים מכרם בן 40 שגדל על אדמת חימר כבדה. מצד שני, היין בחלקו עשוי התססה קרבונית שמקלילה את העסיס ומבליטה בו פירותיות וחומציות. גם מלכותי, גם מרענן.

הכרם:  קריניאן MAJESTIC מגיע מכרם בן 40 שנה שנמצא במרגלות כפר תבור. הכרם ניטע ומגודל על ידי אבשלום קרניאל, כורם ותיק מכפר תבור. לפני שנתיים גיא אשל הכיר את אבשלום וביחד ובתמיכת המחלקה החקלאית של יקב דלתון, החלו לשקם ולטפח את הכרם לפני עקרונות הקיימות של יקב דלתון.

אשכולותיו של הקריניאן הינם קטנים ושחורים מאוד. בעלי פיגמנט מאוד חזק ועשירים בטעם. הענבים נבצרים בתחילת חודש ספטמבר בבציר ידני.

תהליך הייצור: הענבים מגיעים ליקב, חלקם עוברים הפרדת שזירות, ונכנסים לתסיסה במיכל עשוי בטון. היין מעורבב בעזרת מוט (PUNCH DOWN). חצי שני של כמות הענבים נכנסים למיכל בטון לתסיסה באשכולות שלמים (השרייה קרבונית) – זהי טכניקה המקובלת באזור דרום צרפת וגם באיזור בוז'ולה (יינות צעירים). התסיסה שבה שומרים את האשכולות רוויים בפחמן דו חמצני , נותנים אופי מאוד פירותי מבליטה את העסיס.

לאחר התסיסה היין נסחט ומתיישן בחביות צרפתיות ישנות (ניטרליות) למשך 10 חודשים.

רשמי טעימות: יין צעיר וארומטי, מחשמל קליל ומרגש. מאוד מתאים למאכלים של המטבח הישראלי. היין בעל צבעו הסגול הבוהק הינו רך במיוחד על החך. כאשר מריחים את היין, מתקבלת ארומה המשלבת תותים טריים, דובדבן וגם מעט תיבול של ציפורן ופפריקה.

המלצות הגשה: מומלץ להגיש קצת מתחת לטמפ' החדר. היין יכול ללוות מנות של עוף, נקניקים, פסטות ברוטב מעט חריף. יין שמאוד קל וכיף לשתות.

אלכוהול: 13%

יקב דלתון סדרת "אסופה" COAST TO COAST 2018 – יין אדום יבש המורכב מבלנד של ענבי זינפנדל, שיראז ופטיט סירה, כהוקרה ליינות המסורתיים של צפון קליפורניה. כרם הזינפנדל מגודל תחת עקרונות הקיימות ובמהלך העונה לא מקבל מי השקיה בכלל. התווית שלו אוירה על-ידי תום מלניק ומציגה ציור של חוף-ים.

הרכב הבלנד:  85% זינפנדל , 10% שיראז , 5% פטיט סירה.

הכרם: ענבי הזינפנדל גדלים בגליל העליון בכרם ספסופה הפסטורלי של יקב דלתון. הכרם ניטע בשנת 2000,   שוכן ממש מתחת לפסגת הר מירון בלב שמורת טבע, ומגודל על ידי המחלקה החקלאית של יקב דלתון תחת עקרונות הקיימות. במהלך העונה הכרם לא מקבל מי השקיה בכלל.  בסמוך לחלקת הזינפנדל אנו מגדלים גם שיראז, וכך אנו מוספים ענבים אלה לתהליך התסיסה וההתיישנות הראשונית של היין.

הענבים נבצרו בבציר ידני, בסוף חודש אוגוסט ותחילת ספטמבר.

תהליך הייצור: עם הגעת הענבים ליקב הם עוברים תהליך של הפרדה ונכנסים למיכל התסיסה. במהלך התסיסה אנו משתדלים לשמור על הארומטיות של היין, וכך הוא נכנס להתיישנות החביות לא חדשות. ביין זה נוספו לא רק ענבי השיראז , אלא גם מעט פטיט סירה שמחמיא למרקם ומאזן את החמיצות/מתיקות הטבעית של היין.

רשמי טעימות: יין שממבט ראשון צבע אדום כהה, ארומות ברורות של פלפל לבן. חך רך, טעמים של ליקוריץ אדום, מעט וניל וקינמון. יש ליין הרבה רבדים של פרי ותיבול.

המלצות הגשה: אם שותים את היין הזה צעיר, ניתן להגיש מעט קר. מתאים מאוד לקדירות ומנות מובלות מהמטבח הים תיכוני. מאוד מתאים לבשרים מעושנים וגריל. ניתן ליישן את הזה למשך עשור ואף יותר.

אלכוהול: 14.5%

יקב דלתון סדרת "אסופה" WILD ONE 2018 – יין לבן יבש המורכב 100% ענבי שנין בלאן מתירוש שהתסיס באופן ספונטני על שמרי בר ונותר שישה חודשים עם המשקעים. זהו יין מורכב בעל אופי פראי. התווית שלו אוירה על-ידי מישל מורין ומציגה צמחיה פראית וסבוכה.

הרכב הבלנד: 100% ענבי שנין בלאן מכרם נטור, בדרום רמת הגולן.

הכרם: הענבים גדלים בכרם בדרום רמת הגולן, אדמת בזלת שחורה ואיזור חם יחסית .מזכיר את הכרמים מאיזורים היבשים של דרום אפרקה. האשכולות צפופים וירקרקים והשנין גדל בשמש הקיץ הלוהטת. בציר ידני מתבצע בשעות הזריחה.

תהליך: עשיית היין נעשה על ידי 2 חלקים עיקריים. חצי מהענבים עוברים סחיטה באשכולות שלמים והתירוש הצלול נכנס לחביות אלון ישנות. החי השני עובר הפרדת ענבים מן השזירות והשרייה קצרה על הקליפות כדי לתת ליין מרקם שמנוני. התסיסה היא גם במכלי נירוסטה וגם בחביות אלון ישנות.. תסיסה ספונטנית תמיד, ללא הוספת שמרים ותוספים ליין. היין מתיישן על משקעי השמרים למשך כ 5 חודשים ועובר ערבוב מעת לעת.

רשמי טעימות: יין שמנוני ופראי, בעל חמיצות מאוזנת ביותר.  באף, ארומות של דבש, שעוות דבורים, מלון ירוק, ואפרסק. בחך היין רך ונעים ומעט פריך כמו מאפה .

המלצות הגשה: צלחות מאזה קטנות, טחינה, הדרים, שמן זית, דגים וגבינות טריות.

אלכוהול: 12%

 TIC TOC SEMILLON 2018– יין לבן יבש המורכב מ-100% ענבי סמיון. היין מתיישן ביקב למס' שנים וכך יש לו ארומות וטעמים מפותחים של סמיון מתיישן. הוא חד, מינרלי ומעט מלוח, ונוצר מסקרנות לענב וליכולתו להשתבח ובמטרה להציע חווית שתייה עמוקה ומורכבת יותר של יין לבן. יושק רשמית בגרסתו הסופית בשנת 2021. התווית אוירה על-ידי נעה אלון ומציגה ציור של זרעי סביון הנישאים ברוח.

היינות נמכרים במרכז המבקרים של יקב "דלתון" בגליל העליון ומוצעים בתפריט המסעדות המובילות בישראל.

מחיר מומלץ לצרכן יינות לבנים: 85 ש"ח
מחיר מומלץ לצרכן יינות אדומים: 100 ש"ח

פרויקט "אסופה", יקב דלתון
04-9527107

אודות יקב "דלתון"
יקב דלתון ממוקם בלב הגליל העליון, סמוך למושב כרם בן זמרה היפהפה. זוהי פנינה בצפון הארץ, השואבת את גישת המצוינות מהאנשים וממנחות הטבע הסובבים אותה. היקב חוגג השנה 25 שנות יצירה גלילית, ורוח רעננה של חדשנות ופיתוח מנשבת בין כתליו.
את היקב ייסדו ב-1995 האב מתי הרוני ובנו אלכס, שזיהו את הפוטנציאל הטמון בגליל העליון וראו בו אזור לייצור יינות איכותיים ברמה הגבוהה ביותר. השניים הביאו עמם מומחיות בתחום היינות ומשאבים נוספים במטרה למנף את איכויות האזור, להעצים את השגשוג, ליצור מקומות עבודה חדשים ולקדם את התיירות בסביבה.
היקב משיג מדי שנה שיאים חדשים של איכות ומצוינות וזאת בזכות השקעה ארוכת שנים ויסודית בכרמים הנטועים על מגוון אדמות הגליל בגובה רב ובאקלים אופטימלי. איכות הענבים הבלתי מתפשרת והיותו יקב אסטייט, כלומר – כזה שנשען על הכרמים שבשליטתו לייצור יינותיו, משקפת את הפילוסופיה של משפחת הרוני,

בעלי היקב: לקיים דיאלוג עם הטבע המופלא של הגליל מתוך עקרונות של קיימות וכבוד לסביבה.
שילוב טכניקות וכלים חדשים ביקב מאפשרים ליינן הראשי, גיא אשל, שלמד והתמחה בקליפורניה (דייויס), עמק הרון ואוסטרליה, ללטש את עשיית יינות היקב ולנסח מבציר לבציר את הטרואר הגלילי.
יינות היקב זוכים, מדי שנה, לשבחים בארץ ובעולם בזכות עשייה מוקפדת ומדויקת, שמבטאת את רוח העשייה של דלתון בכל רמת מחיר ולמגוון לקוחות רחב.

כשרות: יינות דלתון כשרים בהשגחת הרב יוסף אלמשעלי רב המועצה האזורית מרום הגליל; בד"ץ יורה דעה בפיקוח הרב שלמה מחפוד; מכון לכשרות בהשגחת הרב מרדכי אונגר וה-OU.

יקב "דלתון"

פארק תעשייה דלתון,

דלתון מרום הגליל

04-698-7683

 

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top