שאטו גולן – מוריד הגשם ומעלה מצב הרוח

יקב שאטו גולן קיים בתחילת השבוע את מסיבת ההשקה המסורתית השנתית שלו לכבודו של יין, או יינות חדשים. המסיבה הנוכחית בניגוד לקודמות לה, שהיו במעט מצומצמות ופנו לקהילת עיתונאי וכתבי היין, פתחה הפעם מטרייה רחבה מאוד והזמינה לחגוג יחד עם אנשי היקב לקוחות עסקיים, מסעדנים, סומליירים, סומלייריות ושפים.

על 4 גשמים דיבר שוקי שי מבעלי יקב שאטו גולן. על גשם ורוד, גשם לבן, גשם אדום, ויום גשום.

הקדים ופתח שוקי שי מבעלי יקב שאטו גולן שבירך את האורחים והודה להם על שכיבדו אותו בהגעתם. את דבריו פתח במילות פרידה אישיות מדניאל רוגוב ועל פועלו ותרומתו להכרה עולמית ביין הישראלי. שוקי סיים את דבריו על רוגוב במשפט "רוגוב תמיד יהיה אתנו". שוקי סיפר על כרם חדש שניטע "חסין וירוסים" כהגדרתו ועל בעיית וירוסים שתוקפים כרמים. "הניסיון כך אומר שוקי, מלמד אותנו ואנחנו היום יודעים יותר על כרמים וענבים". היקב ממשיך לדבריו לשמור על קו מסורתי של מגוון סוגי ענבים ויינות ארכיון. היקב עושה שימוש וגם מתחדש ונוטע סוגי זנים חדשים ומוציא תחת ידיו סוגי יין חדשים בקטגוריות חדשות. היקב שוקד על טיפוח מועדון הלקוחות הנקרא מועדון הרויאל רזרב קלאב. במקביל היקב ממשיך לשקוד על מלאכת הייצוא וניסיונות חדירה לשווקים חדשים ולא קלים כמו השוק היפני. שוקי מגלה דאגה כמו רבים מהמצב הכלכלי העולמי ועל השפעתו גם על כלכלת ישראל והוא אומר "שכולנו צריכים להיות מוכנים לימים של גשם" במובן הכלכלי של המושג ולאו דווקא במושגי קו היינות הנושא את השם "גשם" או מזג האוויר. חרף העובדה שעלויות תפעול והרצת היקב עולות והיקב מייצר כיום כ- 65,000 בקבוקים בשנה עדיין מרגישים ביקב בקושי לעמוד ולספק את הדרישה החסרה כ- 40% של העדר יין לתת.

לשאלתם של רבים על אחוזי האלכוהול הגבוהים יחסית ביינות היקב (14.8%13.5%) אמר אורי חץ היינן "שהוא היה מעדיף לעשות יינות עם 13% אלא שבדרום הגולן, בגובה 400 מטר קצת קשה להגיע לתוצאה כזו וכי עליו כיינן לנסות ולמצוא את הפשרה בין יינות לא אלכוהוליים מדי ושעדיין אין להם טעם של עלי חסה וירקות…"

לפתיחה הוגש יין הנמצא עדיין במיכל והוא:

גשם ורוד 2011מדובר ברוזה ורדרד שקוף ובעל גוון עם מתיקות קלה במתקפה ראשונה, יין נעים וקליל,רענן ומתחנף משהו בטעמי הפרי. הטאנינים רכים מלטפים. היין עשוי 90% ענבי גראנאש, מעט ענבי סירה. בתוספת מעט ענבי ברברה מכרם שבו. החמיצות טובה ותומכת וצאתו של היין לקראת בוא האביב תהווה יין פתיחה מושלם לקיץ שבפתח.

גשם לבן 2010 – היין עשוי מ- 43% ענבי גראנאש בלאן, 35% ענבי רוסאן, ו- 22% ענבי ויונייה. המגיעים מהכרם האורגני של שאטו גולן. המיץ תסס באופן ספונטאני בחביות ישנות. לאחר כ- 6 – חודשים בחביות, עורבבו חלקיו השונים של היין והועברו לביקבוק. ליין 13.5% אלכוהול. זהו, יין לבן יבש כשכל אחד מהזנים מעניק ליין את תרומת אופיו וייחודיותו. היינן אורי חץ התסיס את 3 הזנים בנפרד בחביות ישנות בתסיסה חלקית למשך 6 חודשים ואז ביצע את הבלנד הסופי. התוצאה שהתקבלה היא יין ארומאטי שופע פרי ורעננות נתמך בחמיצות טובה. האף עשיר עם רמזים לפרי אקזוטי, אשכולית, פה ארוך, מעוגלות מושלמת, ורכות וטעמים מעודנים של פריחה ופירות הדר, סיומת מתמשכת יחד עם זאת שומר על יובש לאורך הדרך. העץ נמצא ברקע מעניק ליין מורכבות עניין ואלגנטיות.

 

סירה 2009- היין עשוי מ- 85% ענבי סירה, 5% ענבי גראנאש, 5% ענבי מורבדר, 3% ענבי קברנה סוביניון, ו- 2% ענבי פטיט סירה. היין התיישן במשך 14 חודש בחביות עץ אלון צרפתי. ליין 14.4% אלכוהול. אהבתי את היין. לדעתי היה מהטובים בטעימה. הוא עשוי בתוספת של ענבי מורבדר וגראנאש כחלק בלתי נפרד ממשחקי הזנים הייחודיים הנמצאים בהישג ידו של אורי חץ והוא נותן להם דרור במשחקי הבלנד. אורי מגדיר את הסירה כיין שונה וזאת על שום הבציר והוא עושה בידול והשוואה בין הבציר של 2007 הדומה לבציר של 2009 והשונה מהבציר של 2008. לדבריו מדובר בבציר של שנה קרה יותר ומכאן גם הנגזרת של החמיצות הטבעית הנוכחת. לפיכך מדובר בסירה של אזור קר ולא בסירה של אזור חם מה שלוקח את היין ליותר פרחוניות וסיגליות שזיף כהה פלפל שחור, פטל, פרי יער שחור תיבול ומורכבות ללא מתיקות וללא כבדות.

 

גשם אדום 2008 – זהו יין מבוסס זן ענבי גראנאש. הוא עשוי מבלנד של 54% גראנאש, 40% ענבי סירה, 4% קריניאן, ו- 2% ענבי מורבדר. היין הזה, לקח את הטעימה לכיוון אחר של ארומות וטעמים. שוב משחק הבלנד של זני הענבים הלא סטנדרטיים נותנים לך תחושות מסקרנות. היין מבקש התייחסות. הוא לא נפתח במתקפה ראשונה עם אף מעניין אלא מבקש משחק בגביע היין, ערסול וזמן בכדי להציג את צפונותיו. בפה טאנינים מתקתקים משהו וחמיצות. היין מסקרן. לא מתחנף. שונה. היין התיישן 12 חודש בחביות עץ אלון צרפתי גדולות. ליין 14.8% אלכוהול.

 

קברנה סוביניון 2009 – היין עשוי מ- 86% ענבי קברנה סוביניון, 7% ענבי סירה, 6% מרלו, ו- 1% קברנה פרנק. היינות השונים הותססו ויושנו בנפרד במשך כשנה בחביות עץ אלון צרפתי ואמריקאי ולבסוף עורבבו לכדי בלנד סופי. פרי נדיב עם טאנינים נוכחים ובולטים פירות יער שחורים מרוכז טעם שזיף כהה ותיבול עם עשבי תיבול ורובד עצי מתקתק היין עשיר ועסיסי, החמיצות טובה ותומכת גוו. הסיומת ארוכה ועמוקה. ליין 14.4% אלכוהול.  

 

עוג 2009 – הענבים נבצרו מכרם שאטו גולן. פרי בולט נוכח עשיר ועסיסי רמיזה למתיקות מדומה מלאת גוף. המון עניין מורכבות וסקרנות ביין שממנו נוצרו לא יותר מ- 300 -בקבוקים. חמיצות טובה. תיבול. צבעו אדום עז, גוף מלא, האף מפתח ארומות חזקות של פירות אדומים וליקריש.הפה חלק, עגול, בליל של הכול מהכול בהרכב זני שידוע רק לאורי חץ ומבחינתו זה לגמרי לא צריך לעניין את טועם היין מהו הרכב הזנים. פעם אחר פעם אתה מבקש לנסות ולחדור את רובדי היין בכדי לתהות על קנקנו. לתחושתי האישית הגראנאש משחק ביין משחק חשוב ביותר של אופי פירותי ועשיר של פרי שופע, עשבי תיבול. היין התיישן 12 חודש בחביות עץ אלון.

אליעד 2009 – יין מבוסס קברנה סוביניון הנבחר מחלקות יחידות. היין הוא מזיגה של 96% ענבי קברנה סוביניון ו- 4% ענבי פטיו ורדו. היינות הותססו ויושנו בנפרד במשך 12 חודשים  בחביות עץ אלון צרפתי ולאחר מכן עורבבו והוחזרו לחביות לחודשיים נוספים. עוד יין שמאוד דיבר אליי. גוף מלא עשיר בארומות ובטעמי פרי. פירות יער שחורים ועשבי תיבול נגיעה של קפה מריר ואספרסו, היין עגול ורך וממלא את הפה. החמיצות טובה נוכחת תומכת גוו. הפה מרגיש מתיקות מדומה טובה נעימה עגולה ומתחנפת.הסיומת ארוכה מפתה ומושכת. ליין 14.7% אלכוהול.

 

טוריגה נסיונל 2009 – זהו יין קינוח מחוזק מענבי הזן טוריגה נסיונל. זן פורטוגזי שהובא לארץ ע"י שאטו גולן. היין מחוזק בברנדי 79% המיובא ע"י שאטו גולן מ- COGNAC FERRAND בצרפת. לאחר מכן, היין שהה בחבית גדולה למשך כשנה וחצי ואז בוקבק. היין לטעמי, מעט שונה מקודמו ה- 2008 ולטעמי עולה עליו. הגוף מלא יותר עשיר יותר בשרני יותר כמעט לעיס. המתיקות נדיבה עגולה חלקה נתמכת בחמיצות טובה תומכת גוו. הרבה פירות יער שחורים כמו שזיפים, דובדבנים, פטל שחור, נגיעות של ליקוריץ וקינמון ותבלינים חומים, היין מאוד אינטנסיבי עמוק ומושך. הסיומת ארוכה מלטפת ומושכת משאירה טעם של עוד הממלא את חלל הפה.  

הצילומים של שוקי שי ואורי חץ בלעדיים דני רובין.

הצילומים של הבקבוקים של יחסי-ציבור-יקב שאטו גולן .

יקב שאטו גולן, מושב אליעד רמת הגולן 12927
טלפון: 04-6600026     

דוא"ל: [email protected]

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top