חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יקב אמפורה משיק יינות חדשים וממליץ על יינות לכבוד ראש השנה וחגי תשרי

הרבה שנים אני מלווה את יקב אמפורה מאז ימיו של גיל שצברג, חילופי ייננים, בעלים והנהלה. סיגנונית, מאוד אהבתי את האמפורה של פעם ומאידך אני לא נגד קידמה ושינוי ותפיסת קונספט אחרת כי זה מה שבעצם יפה ביין. יש שיאהבו ויש שיאהבו פחות, כל אחת ואחד והחך שלה ושלו כל אחת ואחד והטעם שלו.  יקב אמפורה, הוקם בשנת 2000 על ידי גיא רילוב והיינן גיל שצברג. ייצור היין נעשה בתחילה בסככה בחוות מקורה, ולפני מספר שנים עבר למבנה אבן מרשים ומרווח שהוקם באזור הכניסה לחווה. בבניין החדש והיפהפה נמצאים אזור הייצור של היין וכן מרכז המבקרים מאיר העיניים של היקב. בשנת 2016 היינן מעיין קושיצקי, מצטרף ליקב אמפורה ומחליף את היינן ארקדי פפיקיאן. קושיצקי מגייס צוות ייננים צעיר שיעבוד תחתיו בהפקת יינות היקב. ב-2016 ד”ר יובל סמואל נכנס כשותף פעיל ביקב. ד”ר סמואל הוא בעל רשת המרפאות הווטרינריות אשר נושאת את שמו. בשנים האחרונות הרחיב את עסקיו לתחום הנדל”ן, הייעוץ העסקי ועתה הוא נכנס לענף היין. 

ביקב אמפורה פועלים כרגע וחתומים על תוויות בקבוקי היין שני ייננים הראשון מעיין קושיצקי והשני מאירם הראל. זה האחרון סיפר לי על העבודה המשותפת, על התוויית הקו היינני, אם כי עובדה ידועה היא שבפועל "תפעולית" מאירם הראל נמצא יותר ביקב מאשר מעיין שעובד בעיקר בחו"ל. "כיום, אנחנו יקב קטן ומשפחתי, עם צוות מצומצם ועם תשוקה לעשייה וזה מה שמנחה אותנו" מספר לי היינן מאירם הראל. "זה מתחיל בדניאל הירשברג מנכ"לית היקב, שמנחה אותנו ומקשיבה לנו ופועלת לאיכות חסרת פשרות וממשיך עם ואדים טרון, שמספק חוויה במרכז המבקרים של היקב, שאפילו אני מתמוגג כל פעם מחדש שאני שומע אותו מספר על היינות.

לאלה מכם שזוכרים את סגנון העשייה של אמפורה של פעם, מגיל שצברג, עד ממש לסיום הקדנציה הניהולית והקונספטואלית של ארקדי פפיקיאן לרבות הייעוץ של מישל רולאן,

אמפורה של היום שונה לחלוטין וזה בא לידי ביטוי ביינות החדשים של היקב מיינות הרוזה הטרוארים שסיקרתי כאן לאחרונה וכלה ביינות החדשים מבציר 2017, כמו הסמיון, והברברה, והמד-רד, מבציר 2015, ואפילו הקברנה פרנק מבציר 2013.

אמנם, לא כל היינות נשענים על בציר ועשייה של הצוות היינני הנוכחי וחלק מהיינות עדיין שייך לתכולת חביות שנותרו בחדר החביות מהצוות הקודם.

אבל בשורה התחתונה, וזה גם נאמר בגלוי על ידי הייננים מדובר "בשינוי בקו היקב" ועכשיו אנחנו חובבי היין צריכים להחליט, אם אנחנו אוהבים את זה. רק שנדמה לי כרגע, שאצל היקב הקו ברור להם, גם בירכת ההנהלה החדשה והתוויית הדרך, רק שבמבחן התוצאה ביין, לא נרשמה לטעמי עדיין, אחידות, עקביות, אופי, טביעת אצבע ברורה וזהות.

מה שכן, המגמה המסתמנת הנה התאמת היינות לאקלים הארץ-ישראלי, לטרואר המקומי, בהיבט "קלילות" היינות, פחות עץ, פחות אלכוהול, יותר חומציות. יינות שאמורים גם להתכתב עם מסעדות, בתי מלון, וחנויות היין.

והתוצאה? אם תשאלו אותי, אין לי בעיה עם שינוי קו, בחירת כיוון, התאמה לאקלים, ובכלל קונספט יינני. ועדיין, הקברנה פרנק קסם לי, הוא עשוי לעילא ומאוד אהבתי את היין. עם הברברה דעתי הייתה חלוקה בין אם מצאתי לנכון להשוותו לברברה של רמות נפתלי שאני מאוד אוהב, או עם ברברות שטעמתי בפיימונטה בסיור יין שעשיתי במקום. משהו ביין הזה של אמפורה לא עשה לי את זה. המד רד לעומתו מעניק תמורה נהדרת למחירו והוא בעוצמות שלו, בנוכחות הפרי המסיבית, במורכבות הארומות והטעמים, די עשה לי את זה בדיוק כמו הקברנה פרנק. על שני היינות הללו אני ממליץ בחום, כולל המלצה אישית לרכוש כמה שיותר מהקברנה פרנק הזה, כי הוא בהחלט יין ראוי. ועכשיו אני מגיע לסמיון. ובזן הזה, לא מעט שחקני ייננות מהיקבים בישראל עולים איתו למגרש. או בפני עצמו ואו כמרכיב בבלנד. במקרה דנן של אמפורה, גם היין הזה, לא עשה לי את זה. ולסיכום, זה הרמז שלי לייננים המקסימים שיש שם באמפורה. ראו המד רד וראו הקברנה פרנק, יש לכם תכשיטי מודל, יכולות ושאיפות וכלים וחומר טוב יש לכם, רק שלא שוכנעתי שבחרתם בכל היינות, בכיוון הנכון.

יקב אמפורה סמיון 2017

פרטים בסיסיים:

שנת בציר: 2017

הרכב: סמיון

מוצא הכרמים:

  • גליל עליון כ- 700 מטר מעל פני הים

פרטים אנולוגיים:

תסיסה: במיכלי נירוסטה
חביות: תסיסה חלקית בחביות עץ אלון צרפתי
שהייה בבקבוק: חצי שנה בבקבוק

נתונים כימיים:

תכולת אלכוהול (%/לנפח): 12.3

חומצה כללית T.A: 6.3

חומציות pH: 3.35

ערך קלורי (קק"ל/100 ליטר): 69

 תיאור היקב את היין:

בסגנון בורדו, הסמיון לרוב ילווה את הסוביניון בלאן או ישמש ליין מתוק. יין לבן יבש זה מאופיין בפרחוניות וחמיצות גבוהה בגוף קל עד בינוני.  באף מתקבלים רמז לחרציות  או פרחים צהובים ומעט צוף.  את אותה ארומה ניתן להמשיך לחוות בחיך יחד עם לימוניות ותפוח ירוק רעננים ומרירות של אגוזי מלך ותזכורת עדינה לדבש.  בגלל איזור הגידול הגלילי ממנו היין מגיע המאופיין בגיר ניתן לחוש במינרליות פציחה.  כל אלו הופכים את היין הזה לבעל מורכבות ,ואידיאלי ללווי מאכלי ים למיניהם.

 טמפ' הגשה ממולצת: 6-10 מעלות. יין לבן זה הוא חלק מסדרת ריטון של יקב אמפורה. בסדרה זו  אנשי היקבחוגגים ונותנים ביטוי לזנים השונים מהאזור.

כשר: לא

מחיר מומלץ לצרכן: 95 ש"ח.

יקב אמפורה מד רד 2015

פרטים בסיסיים:

שנת בציר: 2015

הרכב: סירה | קברנה סובניון

מוצא הכרמים:

  • צפון רמה"ג (כ-840 מטרים מעל פני הים)
  • גליל עליון (כ-700 מטרים מעל פני הים)

פרטים אנולוגיים:

תסיסה: זני הענבים תססו במיכלים נפרדים ואוחדו לאחר השבחה בחביות
השבחה: כ-12 חודשים בחביות עץ אלון מנפחים שונים
חביות: עץ אלון צרפתי בנפח של 225, 300 ו-500 ליטר
שהייה בבקבוק: 6 חודשים לאחר הבקבוק.

נתונים כימיים:

אלכוהול: 15%

חומצה כללית T.A: 5.5

חומציות pH: 3.76

ערך קלורי (קק"ל/100 ליטר): 91

 תיאור היין על פי היקב:

מד-רד 2015 מהווה את שער הכניסה לעולם היינות האדומים של יקב אמפורה.  כבר בנגיעה הראשונה ניתן להבחין כי מדובר ביין בעל ארומות מתפרצות וחדות – פלפל שחור, מנטה, סיגליות ומגוון רחב של תבלינים חמים האופיניים לאיזור הגידול הצפוני ולשימוש הייחודי של היקב במגוון חביות. עם השהייה בכוס מתגלה עושר וניחוח פרי שחור, פטל ואוכמניות ורמז לליקריציה. בחיך תחושה רעננה ונעימה עוטפת את חלל הפה בנגיעות של טאנינים רכים ומובילה לסיומת  חמצמצה ומאוזנת .

 טמפ' הגשה ממולצת: 16-20 מעלות.

פוטנציאל ישון: 4-6 שנים

כשר: לא

מחיר מומלץ לצרכן: 75 ש"ח.

יקב אמפורה ברברה 2015

פרטים בסיסיים:

שנת בציר: 2015

הרכב: ברברה

מוצא הכרמים:

  • רמת הגולן כ-700 מטר מעל פני הים

פרטים אנולוגיים:

תסיסה: קלאסית אדומה
השבחה: כ-22 חודשים בחביות עץ אלון מנפחים שונים
חביות: עץ אלון צרפתי בנפח של 225, 300 ו-500 ליטר
שהייה בבקבוק: שנה

נתונים כימיים:

תכולת אלכוהול (%/לנפח): 15

חומצה כללית T.A: 6.8

חומציות pH: 3.2

ערך קלורי (קק"ל/100 ליטר): 91

 תיאור היין על פי היקב:

בחירת היינן הוא יין שכל שנה מושק כביטוי של מצוינות בין אם של בלנד , זן או אפילו חבית יחידה שמציעה יחוד  ושהיינן מוצא לנכון לתת לו ביטוי. הברברה מצוייה בצפון מערב איטליה, במחוזותינו היין הוא נדיר. יין אדום יבש ומורכב זה  מגיע מכרמי היקב הגדלים בגולן . כבר בצבעו הוא נותן מופע מקומי עז.  באף מתקבלת ארומה חזקה של פרי בשל, דובדבני אמרנוה וחמוציות יחד עם פטל. ובאופן מפתיע רמז עדין למנגו. המעבר הוא ישיר לחיך ממשיך עם עפיצות רכה וחומציות  טובה מאוד שנותנים ליין טקסטורה של משי.  ליין תיבול עדין של קלייה, טבק ושוקולד מריר ובעל סיומת ארוכה ומעט מפולפלת.

טמפ' הגשה ממולצת: 16-20 מעלות.

יין זה בעל פוטנציאל של 5-8 שנים

כשר: לא

מחיר מומלץ לצרכן: 180 ש"ח.

יקב אמפורה קברנה פרנק 2013

פרטים בסיסיים:
שנת בציר: 2013
הרכב: קברנה פרנק
מוצא הכרמים:
צפון הגולן כ- 840 מטר מעל פני הים
פרטים אנולוגיים:
תסיסה: הענבים תססו במיכל קטן ומקורר היטב לשליטה מירבית בתהליך.
השבחה: 24 חודשים
חביות: שנתיים בחביות עץ אלון צרפתיות. גדלים עיקריים: 500 ו 300 ליטר
שהייה בבקבוק: שנה לאחר הביקבוק
נתונים כימיים:
אלכוהול: 16%
חומצה כללית T.A : 5.7
חומציות pH : 3.6
ערך קלורי קק"ל/ 100 ליטר: 94
תיאור היין על פי היקב:
יין אדום זה הוא חלק מסידרת ריטון של יקב אמפורה. בסידרה זו אנשי היקב חוגגים ונותנים
ביטוי לזנים השונים מאזור בורדו. הקברנה פרנק ידוע כזן המתבל את הזנים הנוספים של
האזור, כמו קברנה סוביניון ומרלו. יין איכותי ומורכב. חתימתו של הזן מופיעה כבר במפגש הראשון עם האף. עשבוניות ופלפל ירוק על גווניו כל אלו מוצפים ברמזי מנטה וסיגליות. לגימה מגלה לנו פירות
כהים, פטל, אוכמניות ושזיפים אפויים. טעם של קלייה ווניל עדינים. ליין סיומת ארוכה מאוד אותה מלווה טעם השוקולד.
טמפ' הגשה מומלצת: 16-20 מעלות.

יין זה בעל פוטנציאל השתבחות של 8-12 שנים.

כשר: לא

מחיר מומלץ לצרכן: 180 ש"ח.

יקב אמפורה

חוות מקורה, כרם מהר"ל

04-984-0702

[email protected]

 

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top