חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יקב מדבר – משיק יינות לבנים ואדומים – ומציג כעובדה ש- "יין במדבר זה מה שאנחנו עושים"!

לפני כשנתיים מה שהחל כחלום וחזון של הבעלים והמנכ"ל דנה וולף והיה בגדר "ניסוי ותהייה" והבטחה של משהו לא הכי מוגדר במדויק וברור, היום מבחינתה זה משהו הרבה יותר מבוסס והיא יכולה עתה לקבוע במפורש "שאפשר לעשות יין במדבר". יקב מדבר, משיק יינות לבנים ואדומים.

היינות מבציר 2013 מרביתם ככולם מבוססי ענבים שגדלו במדבר למעט פה ושם תוספות שהם בעיקר לטעם והם מגיעים ממקומות אחרים, בשנת 2014, כך מתחייבת דנה, היין של יקב מדבר, יגיע כולו מכרמים במדבר.

כידוע, היקב עבר שינויים פרסונליים, ולמעשה היינות של בציר 2013, הם כולם יינות של הייננית מיטל דמרי בת 30, ילידת באר שבע. בוגרת תואר ראשון בייננות וכורמות בפקולטה לחקלאות, אוניברסיטת פירנצה, איטליה. במהלך הלימודים עבדה ביקבי רקנאטי במשך שני בצירים ( בציר 2011 ובציר 2012).בתום הלימודים השתלבה ביקב "Saint Clair" במחוז מרלבורו אשר בניו זילנד. כיום עם חזרתה ארצה היא עושה את דרכה לצד הכורם ערן רז באדמת ארץ ישראל ביקב מדבר, מגשימה חלום אישי וחזון של בעלי היקב.

כשלצידה משמש כיועץ ביינות הלבנים היינן דורון רב הון (יקבי עמק האלה לשעבר יקב ספרה בהווה) וביינות האדומים משמש CIURLETTI DIEGO כיועץ יינן מטוסקנה, המגיע מיקב "אח" בשם CENNATOIO, דייגו "מושאל" למשך חודשים ארוכים לטובת ייעוץ ביקב מדבר וגם עבורו החוויה מרתקת הוא גילה שלענבים במדבר יש הרבה יתרונות וניתן להפיק מהם יין טוב.

היקב מאוד מאמין למרות כל הציניות ומה שקורה סביב, שהוא עושה משהו ציוני ומגשים את חזון בן גוריון, היקב רואה את עצמו שותפם של אנשים שחיים נמצאים ופועלים במקום, ומפריחים את המדבר ורואים בכך גם ברכה וסגולה להצלחה.

היקב גם מאמין, שיין הוא תרבות שתייה יום-יומית והיא קשורה בעיקר לאיכות חיים ולבריאות ובכדי שזה יקרה כמו שזה קורה לדוגמה בארה"ב שם בשל עובדות אלה צריכת היין לנפש גדלה, צריכים לייצר יין שיהיה מאוד נגיש.

ולכן, יינות יקב מדבר כחלק מאותה תפישה הוא יין נגיש, נעים, קליל פירותי, נוח לשתייה, עם מעט עץ, יין שנותן תמורה נאה למחירו וגם כאן עם מבט נכון ורגיש לדרישות השוק בהיבט נגישות המחיר, יין שאפשר ללגום אותו גם בשעת צהרים ולהמשיך ביום העבודה.

מחירי בקבוקי היין של היקב נעים בין 60 ש"ח ל- 100 ש"ח.

חלק מיינות היקב הוטעמו שבוע שעבר בטוסקנה אצל יצרני יין מקומיים וייננים והם מאוד אהבו את שטעמו עובדה שהסבה לאנשי יקב מדבר הרבה נחת.

לא פשוט, לטעום 8 יינות, אחד אחר השני, מיין רוזה לפתיחה, אחריו לבנים ובסיום אדומים, וגם אנשי היקב הבינו שאת פורטפוליו היינות, צריך קצת לצמצם.

כן פשוט, או רוצה לומר נכון לעשות כן, זה להטעים יין במסעדה של בשר, ולתת לשני הצדדים להשתלב וגם להעצים אחד את השני, ותאמינו לי, שגם יין לבן, הולך נפלא עם בשר.

אין כאן יין לא טוב. וכל היינות, אכן עומדים בהצהרת הכוונות ובתפישת הקונספט של היקב ובכל היבט. ואם אני זוכר את תחילת ההתהוות של היינות האדומים אותם הטעימה בפעם שעברה בהתרגשות רבה מיטל מתוך כלי פלסטיק עת היין היה רק בראשית דרכו, התוצאה היא בהחלט ראויה. בשרדונה הלבן, ניכר שיפור רב והוא פשוט נפלא וזו מחמאה רבה לייננית מיטל וליועץ המוכשר דורון רב הון, שהצליחו להוציא תחת ידם, יופי של יין שרדונה נטול עץ.

מיטל דמרי הייננית מספרת – "אנחנו בשיתוף פעולה עם הכורם שלנו ערן רז, הטלנו על עצמנו את המשימה לאפיין את אזור הגידול המדברי וממנו לייצר יין. העבודה המשותפת בבית הגידול הזה, מציבה אתגרים לא פשוטים של עבודה בכרמים עם אחוזי לחות מאוד נמוכים נטולי משקעים ועם צורך בהשקיה רצופה כמעט, גם הבדלי הטמפרטורות המאוד קיצוניים בין יום ללילה הם חלק בלתי נפרד מהמושג הנקרא "טרואר מקומי" שמנוצל לטובה עם הבשלת ענבים מלאה ואיכותית ללא רמת סוכר גבוהה מדי ועם רמת חומציות גבוהה כל המאפיינים הללו צריכים ובאים לידי ביטוי ביינות היקב.  

לא בכל מסיבת השקה של יין מסוים, תמצאו לצד הבעלים והיינן המאושרים, גם את הכורם, ניכר כי ערן רז הכורם "שחקן החיזוק" אותו הביאו אנשי היקב לאירוע ההשקה, מרגיש מאוד נוח בתווך ועם התוצאות שמפיק היקב מהענבים אותם הוא מגדל. מצד אחד למנכ"ל דנה וולף, היה מאוד חשוב להוכיח וגם ולהמחיש, לא רק באמצעות היין, אלא וגם באמצעות האיש שמגדל את הענבים ליין, כי היא והם עומדים בהתחייבותם לעשות יין במדבר, ומצד שני גם לכורם ערן רז שמביא עמו ניסיון ככורם ביקבי עמק האלה וברמת הגולן, מסתבר היו הפתעות לא מעטות בגידול הענבים בטרואר המדברי שלדבריו "זה לא דמה לשום דבר אחר שהכרתי קודם". שיתוף הפעולה בין הצדדים כך התרשמתי, נעשה בהרמוניה הדדית ואין חשוב מזה.

יקב מדבר מציג את יינות בציר 2013 שיוצר על ידי הצוות החדש של היקב תוך התמודדות מוצלחת עם הטרואר המדברי. לצד המשך ההתמקדות ביינות לבנים, אותם הם מבקשים להעלות לתודעה הקולינרית בארץ, כפי שקורה היום בעולם כולו, עמלו על יינות אדומים. היינות האדומים, ייחודיים בטעמם, שונים מאזורי יין אחרים ומבטאים כהלכה את טעם המדבר.

שמחתי לפגוש, את איציק וולף אביה של דנה ואת רעייתו שלי, איזה זוג מקסים. מסתבר שמסעדת "פונדק אקספרס" הוא אחד המקומות החביבים על איציק והוא מבקר כאן לסעוד. המסעדה מצידה, מוכרת את יינות יקב מדבר והם נחשבים ליינות מאוד מבוקשים במסעדה.

יקב מדבר, דבק בכוונה, להגשים את חזון יין ישראלי מדברי, העשוי באופן מקצועי, מסחרי, מענבים שמקורם בכרמים מובחרים ברמת הנגב, אזור ההר הגבוה בפרט, 800 מ' מעל לפני הים,מצפה רמון. יחד עם הכורם ערן רז, יינות בציר 2013 של יקב מדבר יוצרו כבר ברובם על ידי ענבים שנקלטו מהכרמים במדבר. יינות בציר 2014 יהיו על טהרת המדבר, למעט "ענבי תבלין", מאזורים אחרים.

זוהי הוכחה ניצחת, שמענבי המדבר, ניתן לייצר יינות לבנים ואדומים מצוינים. יקב מדבר מבקש לקדם את המודעות ליתרונותיו של הטרואר המדברי ולהפוך את המדבר לחבל ארץ יין בישראל.

היובש המוחלט מחד ומשטר ההשקיה המוקפד מאידך, ההבדלים החדים בטמפרטורת יום/לילה, קרינת השמש והחזר הקרינה מהקרקע, המינרליות האזורית בקרקע,  משטר ריסוסים דליל ביותר (כ- 2 ריסוסי מנע בשנה ), שומרים על רעננותו ומורכבותו הטבעית של הענב ובאים לידי ביטוי ביין, באופן מובהק ושונה מבאזורי היין האחרים בישראל.

היקב מציג ששה מבין יינות בציר 2013 ואחד מבציר 2012 :

דרומי לבן 2013 – ממסך לבן,3 זני ענבים המשלימים אחד את השני ליין לבן נגיש.

שרדונה 2013 – יין לבן זני מכרם יחידני, עשוי נטול עץ, לימוני וחומצי במידה.

לבן 44 – 2013 – ממסך לבן חצי יבש, עשוי משלושה זנים בהובלת גוורצטראמינר.

ויונייה 2013 – יין לבן זני מכרם יחידני, פרחוני ומקסים בריחו ובטעמו.

סירה 800 -2013 – יין אדום ,זני, מכרם יחידני. היין מיצג כהלכה את בית הגידול.

קברנה סוביניון 800 2013– יין אדום, זני, מכרם יחידני. היין מיצג כהלכה את בית הגידול.

דרומי אדום 2012 – ממסך אדום, 5 זני ענבים משלימים אחד את השני ליין אזורי אופייני.

שם היין: דרומי לבן  2013

סוג היין: לבן יבש

הכרמים: הרי יהודה, רמת נגב

הרכב זני: 40% סמיון, 40% סובניון בלאן, 9% שנין בלאן, 6% ויונייה, 5% שרדונה

אלכוהול: 13%

צוות הייננים: מיטל דמרי, ייעוץ דורון רב הון

ממסך בעל צבע קש חיוור עד זהוב.

ארומות של לדר משמש, פירות צהובים, לימון בשל  ואבן צור.

ליין גוף  בינוני בעל גוון פירותי מאוזן ועשבוניות תומכת לאורך כל השתייה,

טעמי ליים מובילים את היין לסיומת ארוכה.

 יין נגיש ונעים לשתייה.

הענבים נבצרו בבציר ידני בחודשים יולי- אוגוסט ועברו תסיסה ארוכה וקרה במיכלי נירוסטה, לאחר התסיסה אלכוהולית אוחדו זני הענבים לבלנד ונשמרו במיכל.

היין לא עבר תסיסה מאלולקטית לשמירה על רעננות וחדות הפרי.

שם היין: שרדונה  2013

סוג היין: לבן יבש

הכרם: נחל צין בהר הגבוה בנגב, 800 מ' מעל לפני הים,

הכורם ערן רז

הרכב זני: שרדונה

קרקע: לס אלוביאלי עם קרקע גירית

אלכוהול: 13.5%

צוות הייננים: מיטל דמרי, ייעוץ דורון רב הון

יין בעל צבע ירקרק צהוב מבריק. ארומות ירוקות של תפוח עץ, מלון, אגס, בגוף  בינוני.

בפה מנעד ארומטי בעל חמיצות טובה שממשיך את האף, בריח לימון ותפוח ירוק.

מאפייני בית הגידול – היובש המוחלט מחד ומשטר ההשקיה המוקפד מאידך, ההבדלים החדים בטמפרטורת  יום/לילה, קרינת השמש והחזר הקרינה מהקרקע, המינרליות האזורית בקרקע,משטר ריסוסים דליל ביותר (כ- 2 ריסוסי מנע בשנה ), שומרים על רעננותו ומורכבותו הטבעית של הענב ובאים לידי ביטוי ביין, באופן מובהק ושונה מאשר באזורי היין האחרים בישראל. ענבי השרדונה מכרם יחידני, נבצרו בבציר ידני, בערב 29 ביולי 2013 , נסחטו והועברו לתסיסה ארוכה וקרה במשך 35 יום במיכל נירוסטה. לאחר התסיסה האלכוהולית, היין התיישן על משקעיו במיכל נירוסטה ועורבב אחת לחודש על פי טעימה. היין לא עבר תסיסה מאלולקטית לשמירה על רעננות וחדות הפרי.

שם היין: לבן 44 – 2013

סוג היין: לבן חצי יבש

הכרמים: כרם תמיר גבעת ישעיהו, הכורם שמואל תמיר

קרקע: טרה רוסה, אבנית, אחוזי גיר משתנים

הרכב זני: 60% גוורצטראמינר, 20%סמיון, 20% סובניון בלאן

אלכוהול: %13.5

צוות הייננים: מיטל דמרי, ייעוץ דורון רב הון

יין בעל צבע צהוב. ארומות פריחה לבנה, יסמין, ורדים ומעט שוקולד לבן.

גוף בינוני המלווה בטעמי אפרסקים לבנים, ורדים, בעל חמיצות טובה וסיומת מאוזנת.

הענבים נבצרו בבציר ידני ועברו תסיסה ארוכה וקרה במיכל נירוסטה. לאחר התסיסה האלכוהולית אוחדו זני הענבים לבלנד ונשמרו במיכל. היין לא עבר תסיסה מאלולאקטית לשמירה על רעננות וחדות הפרי.

את תסיסת ענבי הגוורצטראמינר עצרנו לפני שנסתיימה על מנת לשמור על סוכר שיורי ביין. כך נוצר טעמו המתקתק והמורכב מקשת פירות ופרחים ששולבו היטב, עם נופח, מורכבות וחמיצות טובה משני הזנים הנוספים.

שם היין: ויונייה 2013

סוג היין: לבן יבש

הכרם: כרם תמיר גבעת ישעיהו, הכורם שמואל תמיר

קרקע: טרה רוסה, אבנית, אחוזי גיר משתנים

הרכב זני: ויונייה

אלכוהול: 14.5%

צוות הייננים: מיטל דמרי, ייעוץ דורון רב הון

יין בעל צבע זהוב.ארומות של מנגו ,משמש, אפרסקים פירות טרופיים ותיבול עדין.

גוף בינוני עד מלא וחומצה מאוזנת, בעל פירותיות עזה בשלה העטופה בטעמי עץ עדינים.

יין בעל נפח ועושר טעמים, יין עוצמתי בעל סיומת ארוכה.

באור ראשון 7 באוגוסט 2013 הענבים נבצרו בבציר ידני, עברו תסיסה ארוכה וקרה במשך שלושה שבועות. בסיום התסיסה האלכוהולית הועברו לחביות עץ אלון ישנות לתסיסה המאלולקטית והתיישנות למשך 6 חודשים.

שם היין: סירה 800 2013

סוג היין: אדום יבש

הכרם: נחל צין הר הגבוה, 800 מ' מעל לפני הים, הכורם ערן רז

קרקע: לס אלוביאלי וקרקע גירית

הרכב זני: סירה

אלכוהול: 14%

צוות הייננים: מיטל דמרי, ייעוץ דיאגו צ'ורלטי

בחרנו להוסיף לשם היין את המספר 800 המציין את גובה הכרם מעל פני הים. מאפייני בית הגידול המדברי – היובש המוחלט מחדומשטר ההשקייה המוקפד מאידך, ההבדלים החדים בטמפרטורת יום/לילה, קרינת השמש והחזר הקרינה מהקרקע, המינרליותהאזורית בקרקע,  משטר ריסוסים דליל ביותר (כ- 2 ריסוסי מנע בשנה ), שומרים על רעננותו ומורכבותו הטבעית של הענב ובאיםלידי ביטוי ביין, באופן מובהק ושונה מאשר באזורי היין האחרים בישראל.

היין זני, מחלקה יחידנית. הענבים נבצרו ידנית בליל 13 לאוגוסט 2013 ועברו תסיסה אלכוהולית במיכלי נירוסטה.ללא סחיטה,היין הועבר לתסיסה מאלולאקטית בחביות עץ ישנות למשך 5 חודשים עד לביקבוק בחודש אפריל 2014. היין ייחודי ומפתיע, בעל צבע סגול שחור עמוק. ארומות של פירות שחורים, עישון עז וקלייה חזקה. גוף בינוני עד מלא בעל טאנינים רכים, פה עשיר בטעמי פרי שחור, שזיפים, דובדבנים שחורים. היין טעים ונגיש.היין צעיר, ראוי לשתיית אוהבי הז'אנר כבר היום,השנה הקרובה בבקבוק אף תיטיב אותו.

שם היין: קברנה סוביניון 800 – 2013

סוג היין: אדום יבש

הכרם: רמת הנגבההר הגבוה 800 מ' מעל לפני הים חוות ננה

קרקע: לס אלוביאלי וקרקע גירית

הרכב זני: קברנה סובניון

אלכוהול: 13.5%

צוות הייננים: מיטל דמרי, ייעוץ דיאגו צ'ורלטי

יין בעל צבע אדום עמוק. ארומות של פירות אדומים, קסיס, חרובים ונגיעה של אלון ירקרק. גוף בינוני עד מלא, בעל טאנינים רכים, פה עשיר בטעמים ומורכב. טעם וריח אופיניים מאד לזן.

בחרנו להוסיף לשם היין את המספר 800 המציין את גובה הכרם מעל פני הים. מאפייני בית הגידול המדברי – היובש המוחלט מחד ומשטר ההשקיה המוקפד מאידך, ההבדלים החדים בטמפרטורת יום/לילה, קרינת השמש והחזר הקרינה מהקרקע, המינרליות האזורית בקרקע, משטר ריסוסים דליל ביותר (כ- 2 ריסוסי מנע בשנה), שומרים על רעננותו מורכבותו הטבעית של הענב ובאים לידי ביטוי ביין, באופן מובהק ושונה מאשר באזורי היין האחרים בישראל.

יין זני, מחלקה אחת יחידנית. הענבים נבצרו ידנית בליל 22 באוגוסט ,2013 ועברו תסיסה אלכוהולית במיכלי נירוסטה. ללא סחיטה הועבר היין לתסיסה מאלולקטית בחביות עץ ישנות למשך 5 חודשים, עד לביקבוק באפריל 2014.

היין צעיר, ראוי היום לשתיית אוהבי הז'אנר. שנה נוספת בבקבוק תיטיב אותו.

שם היין: דרומי אדום 2012

סוג היין: יין אדום יבש

הכרמים: רמת נגב ההר הגבוה 800 מ' מעל פני הים

קרקע: לס אלוביאלי וקרקע גירית

הרכב זני: 39% קברנה סובניון, 23% גרנאש 17% סירה,

12% פטיט סירה, 9% מורבדרה

אלכוהול: %13.5

ממסך בעל גוף בינוני עד מלא עם סיומת ארוכה.

מבציר 2012 היין התיישן בחביות עץ ישנות במשך 10 חודשים.

ליין צבע אדום עמוק, מאופיין בארומות וטעמים של פרי אדום בשל, שזיפים ופלפל שחור, פירותיות דומינאנטית הנתמכת בטעמי העץ.

הממסך האזורי מורכב מענבים מכרמים שונים במדבר, באזור ההר הגבוה. הממסך בסגנון הנוכחי ייוצור גם בעתיד, אם כי ייתכנו מידי שנה שינויים בהרכב, בהתאם לטיב הענבים כפי שיהיו באותה שנת ייצור.

כל מאפייני בית הגידול – היובש המוחלט מחד ומשטר ההשקיה המוקפד מאידך, ההבדלים החדים בטמפרטורת  יום/לילה, קרינת השמש והחזר הקרינה מהקרקע, המינרליות האזורית בקרקע, משטר ריסוסים  דליל ביותר (כ- 2 ריסוסי מנע בשנה ), שומרים על רעננותו ומורכבותו הטבעית של הענב ובאים לידי ביטוי ביין, באופן מובהק ושונה מאשר באזורי היין האחרים בישראל.

יקב מדבר, יקב בוטיק בערד, ברובע האמנים, רח' סדן 8

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top