יקב דדה – ליהנות מיין – ולומר תודה!

כשפגשתי בשבוע שלפני חג הפסח במסגרת "יריד יינות יקבי בוטיק ותערוכת היין הראשונה מסוגה בישראל המציגה את יקבי הבוטיק במרכז החוויה" שקיים הסומלייה יוסי בן אודיס במתחם בר מסעדה ביסטרו בשרים ויין "הטרקלין" בתל אביב, את אנשי "יקב דדה" והכרתי אותם לראשונה ונחשפתי לטעימת היינות שלהם לראשונה (את יין הקינוח המחוזק בסגנון פורט טעמתי קודם לכן) לא ידעתי מה מצפה לי כשהגעתי ליקב, לממש את הזמנתם אותי לבקר אצלם.

שמורת טוף כרם מהר"ל שהובילה אותי ליקב, חוצה מחסום מבוקר חשמלי בתוך שביל סלול בתוך טבע ירוק מלבלב ופורח, עם ריכוזי פריחה אביבית צבעונית, מטע אבוקדו, מטעי זיתים עתיקים, חרוב מצוי ואלת המסטיק, במזג אוויר נפלא, לא היה יכול להיות יפה יותר, שקט יותר מזמין יותר.

גם האירוח והחברותא של הבעלים של היקב ג'קי חזן ושל היינן אלירן חזן ואביו, לא יכול היה להיות חם יותר, מכבד יותר, מרגש יותר, מאיר פנים מחבק ומזמין יותר וטעימת היינות והביקור האישי שלי ביקב שהחל בשעה 11:30 בבוקר "באחד על אחד" עם היינן, נמשכו ל- 4.5 –  שעות של חגיגת יין ואוכל משכרת אליה הצטרפו לשולחן ערוך של משתה בשר דגים ויין, המלצריות המקסימות של "הטרקלין" יחד עם יוסי בן אודיס ו-אלי פרץ מ-"אלרן- יין", שהוזמנו לחגוג את ערב החג ואת הוקרת היקב לעשייה המבורכת של צוות "הטרקלין" בקידום מכירת יינות היקב כשיוסי בן אודיס הבעלים של הטרקלין מוביל בשנים האחרונות מהלך מבורך פרטי ואישי לקידומם וחשיפתם של יקבי בוטיק ישראליים קטנים וייחודיים לטעמו.

בואו להתרשם מאלבום התמונות העשיר  שמעלה על קצה המזלג והפיתה את חוויית הטעם העשירה ואת החברותא הנהדרת.

יקב דדה הוקם בשנת 2007 באור עקיבא ע"י ג'קי חזן ונחמיה כתבי עם היינן אלירן חזן שהוא אחיינו של ג'קי ודור שלישי לעשיית יין במשפחה. שם היקב ניתן על שמה של דדה שהיא הסבתא רבה של אלירן שהייתה עושה יין במרקש שבמרוקו לפרנסתה עם אישור מיוחד מהמלך לייצר ולמכור יין ברובע היהודי. בשנת 1964 הם עלו לארץ וסבו של אלירן כהמשך מסורת מבית אימו דדה היה עושה יין בביתו ו"מחייה" ערק עשוי תאנים, לצריכה עצמית ולמשפחתו הקרובה. כשהוא נפטר, החליטו בני המשפחה להקים יקב שהחל את דרכו  עם 5,000 בקבוקים מבציר 2007 ביקב ביתי שהיה בחצר בית באור עקיבא. בתחילה לא הייתה חשיבה עסקית וראייה לרחוק וייצור היין היה כתחביב וכמסורת משפחתית. הכמות שיוצרה החלה אט אט להימכר לחברים לבני משפחה ולסביבה הקרובה.

אלירן בן 27 ועושה יין מאז גיל 22. אחרי שחרורו מהצבא, היה ברור לו כי בכוונת המשפחה להמשיך ולפתח את היקב וייעודו כיינן החל לתפוס כיוון. ארקדי פפיקיאן נשכר לצורך לימודי ייננות אישיים וכך במשך כשנה וחצי מדי יום שישי אלירן למד יין וזכה לקבל ליווי ראשוני צמוד גם ביקב לחצי שנה נוספת של עבודה מעשית משותפת.

כיום, אלירן הוא הסמכות המקצועית בכל נושאי היין וניהול היקב בעוד הבעלים ג'קי ונחמיה אחראים על הצד המסחרי והשיווקי של היקב. השנים חלפו, הידע נשמר, הטעם נשאר, אבל היקב שינה פניו ואת סמטאות מרקש, החליפו מורדותיו המערביים של רכס הכרמל.

כשהיקב באור עקיבא היה צר וקטן מלהכיל את העשייה ואת החלום, איתרו הבעלים את המתחם הנוכחי הנמצא בכרם מהר"ל בשטח פרטי הנמצא בחכירה מול המינהל כאן היה מבנה של מפעל מים של חברה שפשטה את הרגל בשם "עיינות" על תשתית של מבנה ערבי ישן שבתוכו באר מים מתקופת קום המדינה גודלה של הבאר עצום. הרדיוס שלה הוא כקילומטר ועומקה 16 מטר כאשר המתחם כולו שבו ממוקם היקב נמצא בלוע של הר געש קדום שנוצר בתקופת הקנומן מתחת לפני הים (בשיא פעילותו, בצבץ כנראה הר הגעש מעל לפני הים) ולצד נחל כרם מהר"ל.

המבנה הושכר ע"י בעלי יקב דדה בחוזה לשנים ושופץ בכדי להפוך אותו ליקב מודרני עם מיכון חדיש וטכנולוגיה מתקדמת. בציר 2008 כבר היה ביקב החדש עם 7,000 בקבוקים ועד בציר 2011 שמר היקב על אותה מסגרת של היקפי ייצור שבין 7,000-8000 בקבוקים. בבציר 2007 נוצר הבלנד הראשון שהיה עשוי 50% ענבי מלבק ו- 50% ענבי ברברה ואת הבלנדים הבאים מרלו שיראז ו-קברנה שיראז. בנוסף היקב ייצר מהבציר הראשון יין קינוח מחוזק בסגנון פורט.

היקב מחזיק בהסכמי חכירה ארוכי טווח עם כורמים בכרמים בבנימינה משם מגיע זן המלבק כרם עם שיטת הדלייה קצת שונה בשתי קומות משם מופקים בין 600-800 קילו ענבים לדונם, מכרם נוסף הנמצא בכפר יובל מגיעים ענבי הברברה והסירה, בכרם בן זימרה נמצאים כרמים של קברנה סוביניון שיראז ומרלו ומכרם נוסף במנרה מגיעים ענבי קברנה סוביניון. מבחירה היקב מתמקד לפי שעה ומתמחה בייצור יינות אדומים בלבד. יינות בציר 2007 נמכרו כולם. יינות בציר 2008 נמכרו היטב והם לקראת סיום ויינות בציר 2009 נמצאים לקראת תוויות ואריזה. סדרה איכותית של קברנה סוביניון רזרב מכרם אחד מבציר 2008 יין שהתיישן 24 חודש בחביות חדשות בסדרה של 800 בקבוקים נחטפה כולה ואין להשיג ממנה. בבציר 2011 נבצרו סביב ה- 15 טון ענבים מתוכם היקב יפיק כ- 10,000 בקבוקים. בבציר 2009 יצאו 3 יינות הבלנד המסורתיים של היקב, אליהם יצטרף לראשונה סירה ספיישל רזרב העשוי 100% ענבי סירה ויין הקינוח המחוזק בסגנון פורט הנעשה ביקב בכל שנת בציר (כ- 2- חביות).

חדר החביות יפיפה מכיל כ- 40-50- חביות חלקן כ- 80% עשויות עץ אלון צרפתי של יצרני חביות צרפתיים ידועי שם וחלקם כ- 20% חביות עץ אלון אמריקאיות אף הן ממותגות ועוד חבית אחת ייחודית בת 2000 ליטר של היצרן "מרסל בוטי" בחבית זו, מתיישן הבלנד של המרלו שיראז שלדעתו של אלירן הנו הבלנד שהכי פחות נזקק למגע של עץ חבית.

אבל זה לא רק חדר החביות, מרכז המבקרים כולו מטופח, מבריק בנקיונו, בקומה השנייה חדר אירוח הבנוי כדיוואן מזרחי אוטנטי ובקומה הראשונה בר ומכירת יין.

יקב דדה כשר משנת 2010. היקב אינו פתוח בשבתות ובעליו שומרי מסורת ומכבדים את הלכות הכשרות.

יקב דדה מלבק ברברה – זהו בלנד העשוי 50% ענבי מלבק ו- 50% ענבי ברברה. ענבי המלבק מגיעים מבנימינה וענבי הברברה מכפר יובל. זהו בלנד מאוד מיוחד שונה ולא שגרתי, יין מעניין פירותי ופרחוני, רב גוני ומורכב בטעמים שלו ובארומה שלו. אתה טועם את היין ולא יודע למה לצפות מההרכב הזני המיוחד הזה והתוצאה באף ובפה בהחלט עושה את זה. היין התיישן 14 חודש בחביות עץ אלון צרפתיות. מהיין יוצרו כ- 2,500 בקבוקים. מחירו -90 ₪.

יקב דדה מרלו שיראז – היין עשוי 60% ו- 40% שיראז. את היין רצוי לחדרר מעט קודם לשתייה היין מתפתח ונפתח וחושף רבדים של ארומה וטעם ככל שהוא שוהה בכוס. זהו יין עגול עשוי בצורה נכונה, עם אף מורכב ומעניין הממשיך לטעמים שיתאימו לכל חך. מהיין נעשו כ- 2,500 בקבוקים. מבין השלושה היין הזה נעם לי יותר מכולם ואם הייתי מתבקש לסדר אותם לפי סדר העדפה המלבק ברברה היה הכי פחות אהוב עליי וזה עומד בסתירה להעדפתו האישית של אלירן היינן שדווקא בחר בו כפייבוריט האישי שלו. מחירו -90 ₪.

יקב דדה קברנה שיראז – היין עשוי בלנד של 60% ענבי קברנה סוביניון ו- 40% ענבי שיראז. זהו יין עם יותר גוף ויותר עץ יין אותו ניתן להגדיר כדיסטינקטיבי על שום היותו מאובחן בארומות מעושנות של קלייה וטבק. היין התיישן בחביות שנקלו בדרגה של מדיום פלוס המאוזנות ומשתלבות היטב בפרי טוב וטעמים מורכבים. ONCE טעמתם את היין לא יקשה עליכם לזהותו בטעימה עיוורת מבין השלושה ו-ONCE טעמתם אותו והוא ערב לכם תרצו לחזור אליו שוב ושוב.  מחירו -120 ₪..

יקב דדה – יין קינוח מחוזק בסגנון פורט 2007 –

יין זה מיוצר מענבי קברנה סוביניון בהתאם למסורת העתיקה הנהוגה בפורטוגל, מולדתו של יין הפורט. הענבים הגדולים באזור כפר יובל שבאצבע הגליל, נבצרו מאוחר, בהיותם בשלים מאוד ומצומקים. צבעו כהה עשיר ועמוק עם ברק שקוף בשוליים. באף נגיעות של שוקולד ועץ ארז מעושן ואלון לצד שזיף כהה מיובש ובשרני, תותי יער מושכים לסיומת ארוכה ומלטפת. זהו יין קינוח מחוזק עשיר ומסוגנן עם איזון מצוין ופרי בשל עטוף בווניל מתוק ואלון זהו יין קינוח אולטימטיבי לסיים עמו ארוחה. היין נושא טעם מובהק של פורט משובח עם סיומת ארוכה וחמה, ומיושן עשרים וארבעה חודשים בחביות עץ אלון צרפתי תחת קרני השמש. היין מופיע בבקבוק שמנמוך עגלגל ומרשים. ליין 18.6% אלכוהול. והוא נוצר בסדרה ייחודית בת : 560 בקבוקים. מחירו כ- 250 -280 ₪ בחנויות היין המובחרות וביקב. על היין חתומים אלירן חזן יינן ודוקטור ארקדי פפיקיאן כיועץ מלווה.

הפתעה –

יקב דדה ארגמן קינוח – יין קינוח ייחודי ומיוחד זה עשוי 100% ענבי זו ארגמן המגיעים מכרם אחד מבציר מאוחר עד כמה שזה היה ניתן ברמה של 25 בריקס. היין התיישן 36 חודשים בחביות. 15% אלכוהול. היין מאוזן מאוד ביחס שבין סוכר לאלכוהול צבעו כהה כמעט שחור אטום ברקע דובדבן . יין קינוח נעים טעים צמיגי וסמיך במבנה חלק ועגול בחך עם סיומת מלטפת ארוכה ומענגת. זוהי הפתעה בבקבוק שאינה נושאת עליה כרגע לא תווית לבקבוק ולא תג מחיר ולחובבי הז'אנר של יינות מחוזקים/מתוקים/קינוח יש בהחלט למה לצפות.

יקב דדה

www.dadah.co.il

כתובת: חוות מקורה, כרם מהר"ל

טלפון: 04-6262112

להזמנות ניתן  להתקשר לאלי פרץ "אלרן יין ושיווק", ואו ליקב דדה  04-6262112 או לג'קי חזן 0505-282877

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top