חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יקב הבוטיק הדרומי גלאי ממליץ על 4 יינות – מֵרוֹז 2016 יין רוזה סמוק, בְּלָאן דֵה נוּאַר 2016 יין לבן מענבים אדומים, ו-קָאזַה נֶגֶב 2014 יין אדום יבש, לכבוד פריחת האביב, שולחן חג הפסח וראשיתו של הקיץ

הגיעו אלי לשמחתי הרבה 4 יינות של ידידי אסף גלאי, היינן של יקב הבוטיק "גלאי" שאנו מכירים איש את רעו שנים רבות אחורה עת טעמתי לראשונה את יין הקינוח שלו "סְוִויטִי" 2005 “Sweetie” – יין קינוח בסגנון "פורט" ששבה את חיכי ומאז אנחנו חברים ולשמחתי גם ממשיכים ונפגשים באירועים ובתערוכות יין. יקב גלאי הוא יקב בוטיק משפחתי שהוקם בשנת 2002 ע"י סיגלית ואסף גלאי, חלוצים בתחום גידול ענבי איכות ליין, בצפון-הנגב בעידן החדש שהתפתח בארץ ב-20 השנים האחרונות. ביקב גלאי מיוצרים מדי שנה בקפידה רבה כ-8,000 בקבוקי יין איכותי בלבד. הכל נעשה תחת פיקוח ומגע-יד אישי החל מטיפול בגפנים שבכרם, דרך בציר ידני וכלה בכל התהליכים והשלבים עד הגעת היין ללקוחות היקב. הענבים מקורם בחלקת כרם אחת (Single Vineyard) שניטעה בשנת 2000 במושב ניר-עקיבא בנגב הצפון-מערבי ליד בית הנחלה, על אדמה שמורכבת מעיקר מ"לס" אך יש בה גם גיר. סה"כ 10 דונם. הכרם נטוע בסמוך לבית וליקב ומכאן הכינוי Estate Wine – "משק-יין". האקלים יבש יחסית, קר מאוד בחורף ובקיץ – בזמן ההבשלה, יש הבדלי טמפרטורה גבוהים בין יום ולילה. כל אלה יחדיו תורמים לאיכות גבוהה של פרי, להבשלה אופטימלית של הענבים המביאים לידי ביטוי באמצעות היין את האופי הייחודי של החלקה והאזור – ה"טֶרוּאָר". התווית נושאת איור בו נראית דמות מציצה מבין אשכולות ענבים. זהו עיבוד גרפי לריקוע מתכת שיצר סבא-רבא של אסף, אומן יהודי ותכשיטן שעבר עבור בית-"פַבֶּרְזֶ'ה" המפורסם ברוסיה לפני למעלה מ-100 שנים וזכה לקבל על עבודתו מדליית זהב מהצאר ניקולאי ה-2. הוא עלה ב-1914 והשתקע בארץ. לימים, הגדיל אסף גלאי את אהבתו ליין והוא חרט אותה כמנטרה המלווה אותו ואת היקב: "ישנם מעט עיסוקים שהינם גם אורח חיים. יין, הוא אחד מהם". 

גלאי יקב הבוטיק של צפון הנגב – "בְּלַאן-דֶה-נוּאַר" 2016 Blanc de Noirs

רשמי טעימה שלי : צבעו, זהוב חיוור. צלול. השוליים בוהקים. באף, פרחוניות הדרית לצד פרי לבן. קליפת אשכולית. בפה, נוכחות מצוינת של פרי בשל על החך. הגוף מלא. מפתיע בעגלגלותו. חומציות טובה תומכת נוכחת ומאוד רעננה. משהו עשבוני מלווה את הרקע. תיבול. הסיומת יבשה. את הקביעה המנצחת שמדובר ביופי של יין, כתבו טובים ממני ולפניי.  

סוג היין: יין לבן יבש מענבים "שחורים"– " לבן משחורים".

זן הענבים: יין זני העשוי על טהרת ה- 100% ענבי קברנה סוביניון

תיאור היין על פי היקב: יין מיוחד ולא שגרתי העשוי דווקא מענבים 'שחורים' – קברנה סוביניון (Cabernet Sauvignon). בציר מוקדם ברמת הבשלה נמוכה ביחס ליינות אדומים, שימר טעמי פרי רעננים ואף פרחוני. הענבים צוננו ורוסקו והקליפות והחרצנים הופרדו מיד כדי למנוע מיצוי של צבע אל תוך התירוש. מכאן הגוון הבהיר והמיוחד. לאחר התסיסה הראשונית (האלכוהולית) ובשונה מרוב היינות הלבנים – עבר היין תסיסה שניה (מלו-לקטית) לקבלת אופי ייחודי עגול יותר, רך ועמוק. היין מתפתח יפה בכוס ובבקבוק ונפתח ככל שהזמן עובר. הוא גם מגלה כושר התיישנות מעניין בבקבוק.

זכייה במדליות ובפרסים: • ציון 90, מדליית כסף, בתחרות היין העולמית השנתית של מגזין "דיקנטר" Decanter לשנת 2017.
מדליית כסף, מקום שני בתחרות יין ארצית "אשכול הזהב" 2017 בקטגוריית יינות לבנים ייחודיים.

טמפרטורת הגשה מומלצת: להגיש צונן בטמפרטורה של 6-9 מעלות.

אלכוהול: 12%

כשרות: לא.

מחיר לצרכן: 105 ₪. (או 90 בקניה מרוכזת – קרטון 6 בקבוקים ויותר – בהזמנה ישירה מהיקב כולל משלוח)

גלאי יקב הבוטיק של צפון הנגב – מֵרוֹז 2016 Merosé יין רוזה סמוק

רשמי טעימה שלי: צבעו אדמדם סמוק בהיר צלול עם שוליים בוהקים. אף, פרחוני, פירותי, קייצי. ארומאטי. ויטאלי. רענן. פה, חומציות טובה ונוכחת. גוף עגול ומלא. רכות נעימה. פירותיות נוגעת ברמזים לפלפל עם נגיעות מרירות קלילות. נגיש. שונה. אחר. בעל אופי וייחודיות. בעל מקדם גסטרונומי. הגישו צונן.

סוג היין: יין רוֹזֵה סמוק יבש

זן הענבים: יין זני העשוי על טהרת ה- 100% ענבי מרלו

תיאור היין על פי היקב: רוֹזֵה מיוחד – עשוי מענבי מרלו (Merlot). רוזה לא שגרתי. ארומטי, עשיר בטעמים ובעל גוף עם נוכחות. "רוֹזֵה חורפי" – כמו הכלאה בין יין לבן ליין אדום… בציר מוקדם ברמת הבשלה מוקדמת יחסית ליינות אדומים, שימר טעמי פרי רענן, אף פרחוני וצבע קל. הענבים צוננו ורוסקו ולאחר מכן הושרו יחד עם הקליפות והחרצנים למשך זמן קצר בטרם נסחט התירוש. מכאן הגוון המיוחד של היין. לאחר התסיסה הראשונית (האלכוהולית) ובשונה מרוב יינות הרוזה אם לא מכולם – עבר היין תסיסה שניה (מלו-לקטית) לקבלת אופי מלא, עגול יותר, רך ועמוק. היין מתפתח יפה הן בבקבוק והן בטעימה ונפתח ככל שהזמן עובר והטמפרטורה עולה.

טמפרטורת הגשה מומלצת: להגיש צונן בטמפרטורה של 8-11 מעלות, וגם לתת בהדרגה להתחמם גם עד 18 מעלות, כדי להינות ממנעד רחב של טעמים.

אלכוהול: 13%

כשרות: לא.

מחיר מומלץ לצרכן: 95 ₪. (או 80 בקניה מרוכזת – קרטון 6 בקבוקים ויותר – בהזמנה ישירה מהיקב כולל משלוח)

גלאי יקב הבוטיק של צפון הנגב – "קָאזַה – נֶגֶב" 2014 Casa – Negev

רשמי טעימה שלי: צבעו אדום, בגוון בהיר קימעה. באף, פרי יער שחור ואדום לצד נגיעות פלפל שחור. בפה, טאניות מסוימת. מתקתקות מסוימת. מידה נאה של רכות ועיגול פינות. פרי לצד עץ ואיזון טוב. חומציות נאה. תקופת היישון תרמה למורכבותו של היין לא בהיבט של העושר והעומק אלא ודווקא בצד של הטעם ונועם השתייה. סיומת טובה. יין מעניין ובעל אופי ייחודי משל עצמו. רף המחיר קצת גבוה לטעמי.

סוג היין: יין אדום יבש.

זני הענבים: זהו יין בלנד המורכב מ- 70% ענבי מרלו ו- 30% ענבי קברנה סוביניון.

התיישנות: 24 חודש בחביות עץ אלון צרפתיות ואמריקאיות תוך שימוש בחביות חדשות וותיקות יותר, בהדרגה במשך ההתיישנות.

תיאור היין על פי היקב: ממסך (בלנד – blend) של שני זנים אצילים, מרלו וקברנה, כאשר דווקא המרלו בחלקה שלנו – הוא עצמתי ודומיננטי בטעמיו ובתכונותיו, מזכיר יותר קברנה טיפוסי ולהיפך – הקברנה שלנו "משחק" את תפקיד המרלו… דומה במידה רבה בהרכב שלו לרוב יינות הבלנד אשר בחבל בורדו שבצרפת – להבדיל כמובן… זהו יין בעל מרקם עשיר, ארומות בולטות וייחודיות, מורכבות מעניינת וטאניניות נעימה. היין התיישן שנתיים בחביות עץ אלון צרפתיות ואמריקאיות, בתהליך שנעשה בקפידה תוך שימוש בחביות חדשות וותיקות יותר, בהדרגה במשך ההתיישנות. למרות היישון – היין שימר טעמי פרי, הוא מאוזן ומתפתח היטב ולאורך זמן בכוס ואף בבקבוק שנפתח והושאר בו יין אפילו במשך מספר ימים לאחר שנפתח גם ללא סגירת ואקום. ליין כושר התיישנות מרשים ביותר בבקבוק סגור לאורך שנים רבות – גם 10 ויותר לדעת רבים שזכו לשמור וליהנות מבקבוקים מבצירים ישנים ובניגוד להערכה המוקדמת של אנשי היקב בתחילת הדרך (2002) שלקחו בחשבון רק כמחצית מתקופה זו – בהתחשב ביינות ישראל ככלל, ויינות מאיזור הנגב החם בפרט.

טמפרטורת הגשה מומלצת: להגיש בטמפ של כ-18 מעלות.

אלכוהול: 14%

כשרות: לא.

מחיר לצרכן: 125 ₪. (או 100 בקניה מרוכזת – קרטון 6 בקבוקים ויותר – בהזמנה ישירה מהיקב כולל משלוח)

גלאי יקב הבוטיק של צפון הנגב – "סְוִויטִי" 2005 “Sweetie” – יין קינוח בסגנון "פורט"

רשמי טעימה שלי: אלה שמכירים אותי ועוקבים אחרי יודעים שאני משוגע על יינות קינוח. עשרות בקבוקים שכאלה לרבות יינות פורט אמיתיים שהבאתי עמי מפורטוגל, נמצאים אצלי בהרבה פינות בבית, שוכבים להנאתם מבלי לחשוש מתלאות והשפעות הזמן. כזה הוא יין הקינוח "סוויטי". הגוון כהה ועמוק. באף, פירות יבשים. רמיזה לאגוזים, צימוקים ותאנים ושזיפים שחורים. בפה, צימוקים, אגוז מוסקט וקארמל עם נגיעות עץ ברקע. הפה, שמנוני משהו, דחוס ועבה. הפרי מרוכז מתוק אבל ללא הכבדה. הפרי הבשל ונוכחות העץ העשירה והמאוזנת, מעניקים ליין מורכבות מפתה ומושכת. מאוד קטיפתית ומהנה, עם המון אינטנסיביות מאוד מפנקת, מאוד מתחנפת לחך. התענוג כאן, נמצא בכל לגימה, אצלי לפחות, הוא מלווה בעצימת עיניים ובתחושת עונג צרוף. עשו בו ביין, כשלכם. ואולי, תטפטפו ממנו מלמעלה על גלידת וניל. הסיומת, נמשכת ונמשכת והיא מאוד דיסטינקטיבית ונוכחת. הגישו בטמפרטורת החדר כ- °C16 מעלות ועדיף בכוס קטנה בעלת מיבנה "טוליפ", בכדי לחוש במלוא חוויית הטעם והארומות. נפלא. WOW.

זנים : קברנה סובניון, מרלו, זינפנדל

בציר: 2005

בריקס בבציר : 29-30

חומצה : 6.9

PH : 3.89

טמפרטורת תסיסה : °C24-30 מעלות

זמן תסיסה : כשבוע ימים בטרם הוסף כוהל טבעי לעצירת התסיסה.

מתיקות : 75 ג"ל

קלוריות : מתבדח אסף היינן: "מי סופר…אבל יש כמה קילו"…

אלכוהול : 18%

התיישנות בחביות : 10 שנים התיישנות בחביות צרפתיות, אמריקאיות ואוסטרליות.

פקק : שעם טבעי

מספר בקבוקים : 1300

תחרויות זכיות ופרסים : מדליית זהב בינלאומית – בתחרות טרה-ו ינו 2016 כמו גם קודמו מ – 2004 שזכה בזהב

ללא כשרות : או כמו שמתבדח אסף היינן: "יש כשרות מטעם הרב אנטריקוט-שוקולד-רוקפור…"

התאמה לאוכל : גבינות קשות וכחולות, דגים מלוחים, בשר, ילך נפלא עם שוקולד איכותי ובתור תוספת למיץ של סלט פירות.וכל מה שטעים.

למעשני הסיגר שבינכם : מתאים פיקס לשילוב בין השניים.

פוטניצאל התיישנות : שנים רבות שרק ישביחו את היין.

בקבוק : 750 מ"ל, בקבוק פורט צוואר ארוך

תאריך השקה : נובמבר 2015

דבר היקב : לקיץ החם: למזוג לכוס טוליפ כ-1/5 הכוס, להוסיף קוביות קרח אחת בלבד, לערבל וללגום תוך זמן קצר. לא להמתין שהקרח ימס. "משפיץ" את המשקה למשהו טרופי, חד, מרענן וטעים ביותר ומעדן את רמת הכוהל במקביל. זהו יין העשוי באהבה רבה ובסבלנות אין-קץ. אחיו הבוגר מ-2004 זכה גם כן בפרסים ומדליית זהב בינלאומית והסב הרבה אושר והנאה למי ששתה אותו במהלך העשור האחרון.

מחיר לצרכן ואו לחנות : 250 ₪  (200 ₪ בהשקה למלאי מוגבל.  ומוסיף ומדגיש אסף: "בשל הכמות המוגבלת וההשקעה ביין, אין הנחה על כמות")

תיאור היין על פי היקב: יין היוצא דופן הזה, הוכן מענבים שנבצרו בבציר מאוחר, כשהם מעט מצומקים ורמת הסוכר בהם גבוהה משמעותית. תהליך התסיסה הופסק בעיצומו של ידי הוספת כוהל טבעי, מה שגרם להפסקת פעולת השמרים מלהמשיך לפרק סוכרים בתירוש. כתוצאה מכך, נשמרת המתיקות הטבעית של הענבים ואחוז כוהל גבוה יחסית. בזמן ההתיישנות הארוכה, התפתחו ביין טעמים וניחוחות עשירים וייחודיים. יין קינוח בסגנון "פורט" שהוא גם Estate Wine, גם Single Vineyard וגם Vintage – (משנת בציר אחת), הוא סמל לאיכות, וזו, כבר זיכתה את היין הזה בביקורות מהללות ורבות ובמדליות זהב בינלאומיות מול טובי הפורטים מהעולם.

פוטניציאל התיישנות: היין יוכל להתיישן בבקבוק סגור שנים רבות (גם עשרות)! בקבוק שנפתח יישמר חודשים ארוכים ואף יותר. בתחתית יתפתחו עם הזמן באופן טבעי משקעים. מומלץ לא לנער לפני מזיגה לקראת סוף הבקבוק ולמזוג בעדינות לניתוק משקעים אלה. מומלץ לשמור את הבקבוק בעמידה, בתנאי חדר רגילים בכל עונות השנה.

טמפרטורת הגשה מומלצת: אין צורך לקרר את היין ואף נעים לשתות אותו חמים.

אלכוהול: 18%.

מחיר מומלץ לצרכן: 280 ₪ (או 250 – בקניה יחד עם עוד 5 יינות נוספים אחרים – בהזמנה ישירה מהיקב כולל משלוח).

גלאי

יקב הבוטיק של צפון הנגב

"ישנם מעט עיסוקים שהינם גם אורח חיים. יין, הוא אחד מהם"

אסף גלאי  054-2166321 – 08-9933713

ניר עקיבא

דוא"ל: [email protected]

 

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top