חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"המפלצת" של זאב דוניה מיקב "סוסון ים" – UNDERGROUND KAFKA" 2014"

לא מעט סיבות, היו לחובבי היין ולשוחרי יקב סוסון ים, לפקוד את הפנינג היין שערך היקב בשבת האחרונה, זה החל אמנם ב"טיזר" שהעלה זאב בדף הפייסבוק שלו ושל היקב, קורא ומזמין ללגום את היינות: "לנון" 2015, "אלול" 2015, "האחים רייט" 2016 OFF-DRY, בלנד מעט מתקתק של סוביניון בלאן ושנין בלאן, אבל גולת הכותרת עבורי הייתה להגיע ולטעום בהשקת חשיפה את היין המכונה "UNDERGROUND KAFKA" – "בלנד מטורף", שחלקו פטיט סירה שהחליט לעשות "אמרונה על הגפן", יין שכונה קודם לכן יין "המפלצת". השקה שגם אתם תוכלו לקחת בה חלק בחוויה ולטעום בתאריך הנוסף  22.12-23.12 ימים שישי ושבת בין השעות 11:00-15:00, בטוח אחרי שתקראו כאן מה יש לי לספר לכם על היין הזה, תרשמו ותשריינו לעצמכם את התאריך ושלא תגידו אח"כ, שלא אמרתי.

חלפה תקופה די ארוכה, מאז טעמתי את יין "המפלצת" לראשונה בטעימת חבית. או-אז, אני נשבע שמאוד רציתי את היין, כבר אז, כמו שהוא. יודעים ומבינים דבר או שניים ביין, נהגו בחכמה וקנו מהיין הזה, 120 בקבוקים בקנייה עתידית ואת כל השאר, רוקן בחזרה זאב דוניה מהבקבוקים אל החביות ועשה מ"המפלצת" יין חדש אותו כינה UNDERGROUND KAFKA.

מה?! אתם בטח שואלים, שפך בחזרה לחביות?! אין יותר יין "המפלצת"?! למה?!

אז ברשותכם יש כאן סיפור מאחור והוא די מעניין לבטח יעניין ייננים, חובבי יין. זהו סיפור על רופא ( זאב דוניה – יינן בחסד ורופא של יין ) ויין "חולה" מענבי פטיט סירה, שהרופא עשה הכול, אבל הכול, בכדי להחזיק אותו בחיים בתחילה, ולעשות ממנו יין בריא בהמשך.

בקיץ 2014, כרם פטיט סירה בגליל, הגיע שבוע שצריך לבצור, ואי אפשר לבצור. כי ליהודים יש חג שבוע שמחת תורה, ולמוסלמים גם יש איזה שהוא חג, ואין פועלים ואין כוח אדם ואי אפשר לבצור. מה עושים? מחכים. נקודת העצירה הייתה ביום חמישי. בדיקת הבריקס בכרם עמדה על 22 בריקס שזה מאוד סביר, עוברים 10 ימים של העדר כוח אדם לבציר ומגיעים לבצור ביום שני. מה שקרה ב-10 ימים האלה, היה בלתי צפוי. הענבים הפכו להיות צימוקים, על הגפנים. ממש לא לא משהו הגיוני, אבל קורה. הפרי נבצר ומגיע ליקב, הוא עובר מיון היסטרי שבמהלכו נזרק כל מה שלא ניתן להמשיך לעבוד איתו. זאב לוקח את קנקן המיץ הראשון, שם בתוך הקנקן את המדיד וזה עולה עד לקצה העליון ולא יכול לעלות יותר. שזה 30 + בריקס…ביקב לא קרה כזה דבר עד היום, וזאב ניגש לבדוק את PH מתוך הבנה שרמת החומציות תהיה הכי נמוכה "בגובה חריצי הבלטות" כהגדרתו. כי כשיש לך סוכר כל כך גבוה, החומצה נופלת. אבל המדיד מראה PH 2.95 שזה רמת חומצה היסטרית. בדיעבד כך הסתבר מה שקרה בכרם זו לא הייתה הבשלה, אלא הצטמקות, מה שעשה הטבע למעשה זה "אמרונה על הגפנים" ( ביינות אמרונה מניחים ענבים על מחצלות על מנת להביא להצטמקותם ) ללא מגע יד אדם. ואז מתקבל יין שעוד לא היה כמותו ביקב. עם נתונים "היסטריים". וזאב מתקשר לקולגות שעושים יין וכולם אומרים לו: תוסיף מים" – זה גם מה שהספרות המקצועית אומרת. זה גם עושה שכל, תחזיר לענבים את הנוזלים שאבדו לו על הגפן. אבל זאב דוניה פסיכולוגית, לא מסוגל לעשות את זה. והוא מחליט להתסיס את היין כמו שהוא וכמובן וכצפוי באיזה שהוא שלב התסיסה נעצרת, אז יש לך משהו שלצורך העניין נקרא לו: "נוזל בלתי מזוהה", עם אלכוהול וסוכר. מה עושים? זאב מכניס את היין לחבית ו"שוכח ממנו". היו גם כאלה שאמרו לו: "תעשה פורט" אבל זאב אומר ראשית אני לא עושה פורט, ושנית אני בטח לא עושה פורט מפטיט סירה. ושימו לב, מדובר כאן על 4-5 חביות. שהברירות שעמדו בפניו של היינן הן כאלה:

  1. להוסיף מים.
  2. לעשות יין קינוח מחוזק בסגנון פורט.
  3. לשפוך את כל הנוזל ו"להשקות איתו את הפרדס"
  4. להילחם על חייו ועל זכותו הכימעט בלתי אפשרית להיהפך ליין.

ואז יועץ היין איתי להט שנחשב גם מומחה לשמרים אומר לזאב לנסות ולהתסיס את היין מחדש על ענבים של בציר של שנה אחר כך 2015, מה שעושים יוצרים סוג של STARTER, שמים שמרים כאילו שיש לך 1000 קילו ויוצרים סוג של "מחמצת" וכשזה התחיל לעבוד, התחיל זאב להוסיף את "המפלצת" לאט לאט בדליים על מנת לא להכניס את הנוזל לשוק, וזה החל תוסס. על הנייר הנתונים היו בסדר, ואז בוקבק היין. ואז עוברת עוד חצי שנה וזאב טועם מהיין. ובטעימה היין מושך לכל הכיוונים, סוטה מאיזון, משתולל. "מפלצת" של ממש וזאב מקבל החלטה על פיה היין המכונה "מפלצת" הינו "בלתי שתי בעיניו" באופן הכי סובייקטיבי. כאילו עד עכשיו במשל מדובר היה ביין חולה שהרופא שלו החליט כי במקום לתת לו למות הוא ילחם על חייו, ובשלב הזה, זאב יכול היה לטפוח לעצמו על השכם ולומר הצלחתי להציל את החולה והוא לא מת, הוא חי. ואז זאב החליט כי על ידי ערבוב כזה או אחר בבלנד, הוא יכול להביא את היין הזה למקום הרבה יותר טוב. אז הוא פתח כ- 1200 בקבוקים של "המפלצת" ושפך אותם בחזרה למיכל, הוסיף ענבי מורבדר, הוסיף ענבי סנסו, ובסוף גם טיפה גראנאש והוא התחיל להיות יין.

ומה יהיה עם אותם 120 חבר'ה "מסכנים" שהזמינו את "המפלצת" בקנייה עתידית אתם שואלים?

ובכן אותם מאושרים יזכו לקבל פריט אספנים ייחודי הנקרא "המפלצת" שהוא "אמרונה ישראלי" מבית יקב סוסון ים. בקבוק שלא יישא תווית משלו, אלא כיתוב בכתב ידו של זאב המעיד על היין. וכיאות ליין אמרונה, חלון השתייה שלו, ייפתח בעוד כעשר שנים. ואם תצליחו לשים את ידכם וכיסכם על בקבוק שכזה, תשמעו לי, הרווחתם.

יקב סוסון ים UNDERGROUND KAFKA 2014 ( לשעבר "המפלצת" )

זני ענבים: 45% פטיט סירה, 25% מורוודר, 15% סנסו, 15% גראנאש

אלכוהול: 14.5%

התיישנות בחביות: 22 חודש בחביות עץ אלון צרפתי ואמריקאי  ועוד כשנה במיכל נירוסטה.

התוצאה: יין יוצא דופן גם במונחים של יקב סוסון ים, יקב ויינן ששברו את מוסכמות המעגל, ונותנים ידם בזני ענבים ייחודיים ובבלנדים ייחודים.

רשמי טעימה שלי : במתקפה ראשונה באף, פירות יבשים המזכירים יינות מחוזקים בסגנון פורט. בפה, במתקפה ראשונה חומציות לפנים דומיננטית. פרי מצוין. רק שהכול מוקדם מדי לשתייה. עם פוטנציאל השתבחות ארוך על ציר הזמן. ( ולכו תאמינו, שהיין נפתח לטעימה בבוקר שבת מתוך דיקנטר אליו נמזג היין בערב יום חמישי יום וחצי קודם לטעימה! ).

יקב סוסון ים 

מחשבותיו ורגשותיו של היינן, בין אם הן קשורות לתהליך ייצור היין, בין אם לאו, ימצאו את דרכם, בסופו של דבר, לבקבוק היין שנוצר.

בר גיורא הרי ירושלים

[email protected]

054-4843495 02-5709834

 

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top