חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יקבי גוש עציון – "מי שלא רוצה לטעום יין בתור יין, ורוצה להכניס לתוך הבקבוק גם אידיאולוגיה ודעות פוליטיות, שיעשה מה שהוא מרגיש וחושב ומבין" זה לגמרי בסדר. אנחנו עושים יין איכותי וטוב וזה מה שחשוב לנו".

איל גוטמןבפעם האחרונה שהייתי בגוש עציון, בדיוק בצומת הגוש, זה היה לפני 26 שנה, עת עשיתי שם 30 ימי מילואים, במבנה ישן של המשטרה הבריטית שתפס הצבא שקראו לו "מיקי מאוס". לימים, יש בצומת כיום סניף מרכול של "רמי לוי", תחנת דלק ומספר חנויות. ומטרים ספורים משם שוכן לו היקב הנקרא "יקבי גוש עציון". בשישי האחרון, התארחנו ידידי הצלם איל גוטמן ואני לביקור, טעימות יין וארוחת בוקר, במרכז המבקרים של היקב וביקב, כשהמארחים שלנו שרגא רוזנברג ואייל בוקסנבוים, דואגים לכל מחסורנו.

איל גוטמןליקבי גוש עציון, יש כ- 650 דונם של כרמים, 65 דונם מהם, שייכים לשרגא רוזנברג היינן והבעלים של יקבי גוש עציון, שהחל לטעת כרמים במקום בשנות התשעים ומאז שומר על שיתוף פעולה עסקי עם יונתן תשבי מיקב תשבי שרוכש לאורך השנים ענבים מהכרמים. לאט לאט קיבוצי האזור כמו מגדל עוז וראש צורים הבינו את הפוטנציאל הגלום בגידול ענבי יין והחלו אף הם לטעת באזור כרמים.

איל גוטמןלאחרונה ניטעו במקום כרמים נוספים, כמו 15 דונם של גוורצטרמינר. כל הענבים של יקבי גוש עציון מגודלים על ידם ואת רוב הפרי הם מוכרים הלאה ליקבים כמו תשבי ותבור. כ-7-10% מהתוצרת מגיעה ליקב, תלוי בשנה. יקבי גוש עציון מייצרים כיום כ- 40-50,000 בקבוקים בשנה. זו תפיסתו של היקב המבקש להישאר בהיקפי ייצור אלה.

איל גוטמןבחדר החביות כ- 140 חביות חלקן בנות 400 ליטר.

ליקב 3 סדרות יין. הראשונה "נחל הפירים" מתיישנת כ- 12 חודשי חבית, הסדרה השנייה "האלון הבודד" מתיישנת כ– 20 חודשי חבית, והסדרה הגבוהה "הר ברכה" מתיישנת כ- 24 חודשי חבית. איתי להט, הוא יועץ היין המלווה את שרגא רוזנברג ושרגא מעיד עליו שהוא "הרבה יותר מיועץ, אני מאוד מחבב אותו ורואה בו ידיד קרוב".

איל גוטמןיקבי גוש עציון מתפעלים קונספט תיירות אירוח המושתת על היקב, מרכז מבקרים, גן אירועים, מסעדה, שעובדים ומזינים אחד, את השני בהרמוניה מלאה.

איל גוטמןבביקורנו בשישי האחרון, הייתה המסעדה הומה אדם, חדר האירועים הפנימי היה גדוש לעייפה באירוע משפחתי, ומבקרים רבים, הגיעו לבקר ביקב לטעום ולקנות מיינותיו. המסעדה היא "מסעדת שף חלבית דגים" בניצוחו של שף גדעון עמיר, צופה אל נוף כרמים מרשים וחדר החביות של היקב.

בכרמי היקב גדלים כ- 30% ענבים לבנים כמו רוסאן וגוורצטרמינר, סוביניון בלאן, ויונייה, שרדונה, וביקב מאוד משתדלים להיות "יקב לבן" ושרגא רוזנברג היינן מאוד אוהב את היינות הלבנים, היינות האדומים אף הם שומרים על איכותם וזוכים במדליות ובפרסים בארץ ובחו"ל, היקב משתדל לשמור על "צביון בוטיקי" והשנה הפיק 45,000 בקבוקים.

לאלה שירימו גבה ויציבו בפניי שוב את עמדתם הפוליטית השמאלנית ושוב ינסו לקשור יין לפוליטיקה יש ליקב תשובה מאוד החלטית וברורה בנושא:.

ראשית אומר לי אייל , "גוש עציון מלכתחילה במעט שונה מהשומרון ומבנימין. הזכות שלנו כאן כעם ישראל, על הקרקע, נטועה חזק בדבריו של ראש הממשלה דוד בן גוריון".

"…מגיני גוש-עציון הצילו את ירושלים. ארבע נקודות בלב שטח האויב לא נתנו להם לגשת לשערי העיר. רבים, רבים מידי בשבילנו נפלו שם. אבל אם קיימת ירושלים עברית, אם מכת-המוות ליישוב, שהייתה כמונחת בקופסה של האויב, לא ניתנה – אזי התודה הראשונה של ההיסטוריה הישראלית ושל העם כולו נתונה על כך בראש ובראשונה ללוחמי גוש עציון…"

דויד בן גוריון, תש"ט 1949

"אנחנו פחות אידיאולוגיית שטח" אומר לי המארח שלנו אייל בוקסנבוים שנושא על גבו הצעיר ביקב מגוון גדול של "כובעים" כמו מכירות, שיווק, אירוח, יד ימין, מנהל תפעול, הכול בו ויד כל בו. "אנחנו אוהבים את המקום. יש כאן יופי של מקום לגידול ענבים, יש ברכה בתורה של יעקב ליהודה : "חַכְלִילִי עֵינַיִם מִיָּיִן וּלְבֶן שִׁנַּיִם מֵחָלָב" על השטח הזה של יהודה שישנן מובאות בתנ"ך ובהיסטוריה שמוכיחות שלמעלה מ- 2500 שנה עושים יין טוב פה, נמצאו כאן כדי חרס מהתקופה החשמונאית עם חותמת "להורדוס המלך" המלמדות שהיין שעשו כאן בימי קדם ייצאו אותו עד לארמון המלך ברומא. אנחנו לא מתעסקים עם הקטע הפוליטי. אנחנו לא מוכרים יין למדינות אירופה. היקב מייצא בגאווה ועם ביקוש הולך וגדל כ- 35% מסך התוצרת לשוק האמריקאי וזה הרבה מאוד. אנחנו נמצאים בכל מסעדות היוקרה בתל אביב, אנחנו לא מרגישים בשטח את החיבור בין יין ופוליטיקה ובאותם מקומות בתל אביב וחנויות היין שאומרים לנו " תעזבו, קשה לנו למכור את היין שלכם, אז אנחנו עוזבים. מבחנתנו "מי שלא רוצה לטעום יין בתור יין ורוצה להכניס לתוך הבקבוק גם אידיאולוגיה ודעות פוליטיות, שיעשה מה שהוא מרגיש וחושב ומבין" זה לגמרי בסדר. אנחנו עושים יין איכותי וטוב וזה מה שחשוב לנו".

איל גוטמןכרמי גוש עציון, גדלים במורדות ההרים בגובה 900 מטר. כאמור, ליקבי גוש עציון 3 סדרות מ"נחל הפירים" (נחל הפירים נקרא על שם בורות אנכיים היורדים אל אמת המים שהובילה לפני 200 שנה מים מאזור גוש עציון לעיר ירושלים. האמה היא חלק ממפעל הנדסי מונומנטאלי המיוחס למלך הורדוס במרומי הרי גוש עציון ממוקמים הכרמים שמהם מורכב יין מורכב זה) שזו הסדרה הראשונה, דרך "האלון הבודד"( האלון הבודד שגילו כ- 600 שנה הפך לסמלו של גוש עציון. העץ בלט במרכז 4 הקיבוצים שקמו בגוש לפני מלחמת העצמאות. עד לשובנו לגוש השקפנו מנגד בכיסופים וראינו את העץ. ממרומי ההרים שבהם משגשג האלון הבודד נטועים כרמי יין זה)  שזו הסדרה המרכזית, ועד ל"עמק ברכה"  סדרת יינות הדגל של היקב נקראת על שם עמק ברכה השוכן במרכז הגוש ועל פי המסורת והמקורות המקראיים הינו המקום בו נקהלו כל עם ישראל וברכו את ה'. ב"נחל הפירים" תמצאו בלנד של 5 זני ענבים לבנים שונים והוא יין חצי יבש, פירותי עם 7 גרם לליטר סוכר, עם חומציות תומכת ומאוזנת, ממש יין לקיץ. עוד מעט נגמרים הבקבוקים של בציר 2012 ובציר 2013 כבר נמצא בבקבוקים. כמו כן יש בסדרה יין אדום נחל הפירים אדום שהנו בלנד בורדולזי המכיל קברנה סוביניון, מרלו, קברנה פרנק ופטיו ורדו, לאחר 12 חודשי יישון וזה יין שיודע ובעל פוטנציאל להתיישן. בסדרה השנייה "האלון הבודד" תמצאו כאן יינות זניים 100% או לפחות 85% מאותו הזן. קברנה פרנק, קברנה סוביניון, וסירה היינות הללו מתיישנים בין 20-22 חודשי חבית תלוי בשנה, הקברנה סוביניון בסדרה זו זוכה לשבחים בכל העולם משנה לשנה. יש בסדרה זו גם 4 יינות לבנים שונים, שרדונה, גוורצטרמינר, סוביניון בלאן וריזלינג, וכולם 100% זניים. הסדרה הגבוהה היא "עמק ברכה" יש בה מרלו או קברנה סוביניון עם קברנה פרנק, יש בה גם יין לבן שרדונה ויונייה וב- 2012 נוסף אליו רוסאן.יין שהתיישן 10 חודשים בחבית.

איל גוטמןליקב יש אולי "בעיה" והתחושה המתקבלת היא, שהיקב מייצר מגוון רחב של יינות. אולי אפילו רחב מדי. אבל מסתבר, שיש ליקב את היכולת, להציע מכל דבר, לכל דורש, עם המיוחדות והייחודיות של כל יין.

טווח מחירי היינות של היקב: נע בין נחל הפירים לבן 59 ₪, האדום 80 ₪, האלון הבודד הלבנים בין 60-70 ₪ והאדום 110 ₪, ובסדרה הגבוהה עמק ברכה הלבן 90 ₪ והאדום מחירו נע בין 130-150 ₪. יין זה האדום, יוצר "תחרות" בתוך הבית עם היין האדום בסדרה המרכזית "האלון הבודד" ואנשים לא אחת נוטים לשלם 20-30 ₪ פחות ולא לרכוש את יין הפרימיום. ליין הגבוה בסדרת "עמק ברכה" לשרגא היינן חיבה מיוחדת על שום הענבים המגיעים מכרם יחידני של מרלו ששנה אחר שנה מפיק תוצאות מצוינות.

בעתיד, התוכנית היא להוציא יין קינוח לבן על בסיס גוורצטרמינר בציר מאוחר.

היקב מפיק גם ליקר דובדבן ייחודי המשלב באיזון נהדר שבין חמיצותו הטבעית של הדובדבן לבין הסוכר המוסף.במיכלים כמעט לפני ביקבוק עומד לצאת יין מפתיע מאוד פירותי פרחוני ומבושם עם טאנינים רכים על טהרת ענבי הסירה מורבדר.

איל גוטמןמשפחת רוזנברג מהישוב אפרת שבגוש עציון, יזמה יחד עם קיבוצי הסביבה וחקלאים אורגניים את חידוש ענף כרם היין באמצע שנות ה- 90, ומאז ניטעו באזור 500 דונם כרם. בסוכות תשס"ה (ספטמבר 2004) בשותפות עם יקב תשבי, נחנך היקב החדש והמודרני, ובו מתחם תיירותי שבו מרכז מבקרים מרשים ומסעדה חלבית כשרה למהדרין. המתחם מהווה אטרקציה תיירותית חשובות באזור, אשר מטרתה להמשיך את המסורת החקלאית המפוארת ולחבר בין מיזם הכרמים והיקב המודרני לבין הגפן והיין בעת העתיקה.

מטרת היקב לבסס את גוש עציון כאחד מאזורי היין המשמעותיים בארץ ובעולם. לצד היקב הוקמו מרכז מבקרים ומסעדה חלבית. היקב כשר למהדרין בהשגחת רבנות גוש עציון. בנוסף יש כשרות של ou.

איל גוטמןבייצור יינותיו, מבקש היינן שרגא רוזנברג, לחבר בין היקב והייננות המודרנית למסורת הגפן והיין בעת העתיקה ולהמשיך מסורת חקלאית וותיקה זו תוך חידוש הקשר לאדמת ארץ ישראל.

יקב גוש עציון נחל הפירים לבן 2012

– נחל הפירים נקרא על שם בורות אנכיים היורדים אל אמת המים שהובילה לפני 200 שנה מים מאזור גוש עציון לעיר ירושלים. האמה היא חלק ממפעל הנדסי מונומנטאלי המיוחס למלך הורדוס במרומי הרי גוש עציון ממוקמים הכרמים שמהם מורכב יין מורכב זה. היין עשוי 28% ענבי גוורצטרמינר, 20% ענבי ויונייה, 20% ענבי סוביניניון בלאנק, 17% ענבי רוסאן, 15% שרדונה, הבלנד מורכב מהענבים הכי ארומאטיים הגדלים למרגלות הרי גוש עציון. אלכוהול 13.3%. מחירו כ- 65 ₪

רשמי טעימה:

זהו בלנד מעניין, שבו כל אחד מהזנים מעניק את חלקו ותרומתו לתוצאה הסופית המביאה עמה את הפרמטרים היותר חשובים ביין והם איזון וחמיצות טובה. הארומות והטעם משלימים את התוצאה שבבקבוק. הגישו אותו מצונן אבל לא קר מידי ועל ידי כך תאפשרו לארומות ההדריות של פירות טרופיים, משמש ואפרסק ותפוחים, ופרחוניות קלה, לעטוף אתכם היות והיא מביאה עמה מתקתקות עדינה ופירותית. הסיומת נעימה ומתמשכת..

 סדרת האלון הבודד האלון הבודד. סדרת היינות הזניים של היקב. בסדרה שלושה יינות אדומים וארבעה יינות לבנים שכל אחד מהם מיוצר מזן אחד בלבד של ענבים

יקבי גוש עציון האלון הבודד סוביניון בלאן 2012

האלון הבודד שגילו כ- 600 שנה הפך לסמלו של גוש עציון. העץ בלט במרכז 4 הקיבוצים שקמו בגוש לפני מלחמת העצמאות. "עד לשובנו לגוש השקפנו מנגד בכיסופים וראינו את העץ. ממרומי ההרים שבהם משגשג האלון הבודד נטועים כרמי יין זה". היין עשוי מ- 100% ענבי סוביניון בלאן הגדלים במדרונות ההרים בגובה 900 מטרים, באקלים קר ובאדמת טרשים- תנאים ייחודיים לגוש עציון. היין עבר תסיסה קרה וארוכה והנו עדין ופירותי ומאופיין בטעמים טרופים. אלכוהול 13.3%. מחירו כ- 75 ש"ח.

רשמי טעימה :

יין יבש ורענן צבעו כעין הקש בהיר, באף ארומות של ליים ולמון גראס.  בפה, חמיצות טובה ובולטת, בהחלט יין מהנה וכייפי עם לימוניות עטופה בגוף בינוני. הסיומת יבשה ומעט מינראלית.

יקבי גוש עציון האלון הבודד קברנה פרנק 2008

–  היין עשוי מ- 85% ענבי קברנה פרנק ו- 15% ענבי מרלו הגדלים במדרונות ההרים בגובה 900 מטר באקלים קר ובאדמת טרשים – תנאים מיוחדים לגוש עציון. היין עבר יישון בחביות עץ אלון צרפתי במשך 20 חודשים והוא מורכב, אלגנטי ובעל גוף מלא. היין מאופיין בטעמים של אוכמניות, אגוז מוסקט ושזיפים. ליין 14.5% אלכוהול. מחירו כ- 120 ש"ח, כיאות ליין פרימיום איכותי.

 :רשמי טעימה

יין מורכב עשיר ברובדי טעם, פרי יער אדום, תבלין, נימה ירקרקה קלה, עשבוניות ופירותיות עשירה, איזון וטעם מסיים ארוך. יופי של יין.

יקבי גוש עציון – צומת גוש עציון – אלון שבות

[email protected]

http://www.gushetzion-winery.co.il/

ת.ד. 1415 אפרת 90435 טלפון: 029309220

במקביל פועלת במקום מסעדה חלבית / דגים בתפריט גורמה עשיר כשרה למהדרין.

סיורים:  יום א' עד ה' 10:00 עד 17:00, יום ו'  10:00 עד 14:00 בתיאום מראש

שעות פעילות המסעדה:  יום א' עד ה' 9:00 עד 23:00, יום ו' 9:00-14:00

 הפצה: חברת "הכרם".

צילומים : איל גוטמן שירותי צילום

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top