חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יקב מדבר – חשיפה ראשונה – ובהשקת 5 יינות לבנים חדשים – "לַמִּדְבָּר – אֶרֶץ לֹא מַיִם. הוֹ, אַתְּ, אַדְמָתִי, שַׁבְנוּ אֵלַיִךְ! לֵךְ, לֵךְ לַמִּדְבָּר, הַדְּרָכִים יוֹבִילוּ. לַיִל טֶרֶם בָּא, לֵךְ, אָחִי, אֶל הַמִּדְבָּר".- ובירכת ההצלחה שלוחה מכאן !

יקב מדבר – הוא יקב חדש המצטרף לחזון יין ישראלי מדברי, העשוי מענבים שמקורם בכרמים מדבריים, ברמת הנגב בנחל צין. את המהלך מוביל היינן יעקב אוריה אשר הוכיח כבר בעבר ביקב אסיף שנסגר, שאפשר לעשות במדבר יין בלתי שגרתי ומלא השראה. יקב המדבר יוצא לדרך חדשה ומרתקת ומבטיח להביא רוח מרעננת לעולם היין הישראלי את רוח המדבר.

הסיבה לחגיגה הנה השקת היינות החדשים של יקב מדבר כולם יינות לבנים ואחד מהם מיוחד מאוד אותו שמרו לסוף.  מתוך הארבעה שניים הם בלנדים ושניים יינות זניים. המגיעים באמת מהמדבר.

תפסתי לשיחה קצרה בארבע עיניים את יינן היקב יעקב אוריה ידיד טוב שלי ויינן מוערך והוא מספר לי כך : "ליקב יש תכנית עבודה ברורה ונטיעות שבדרך עם כוונה בשנת 2012 לצאת עם 30,000 בקבוקים. ותוך כמה שנים כל היינות יהיו יינות מהמדבר והיין יהיה תחת הגדרת האזוריות של המדבר. כבר עתה נקלטים ענבים מהנגב והם השאנין בלאן והשרדונה. ה"כתום" הוא גם מהנגב ומה שחסר נמצא בנטיעה ובסוף הכול יהיה מהנגב. אין כל כוונה להתמקד רק ביינות לבנים למרות שבקונסטלציה הקודמת תחת קורת הגג של יקב אסיף הבחירה הייתה להתמקד ביינות לבנים. אותם יינות שעשיתי ביקב אסיף אני ממשיך לעשותם במסגרת החדשה תחת קורת הגג של יקב המדבר. האופי והפורטפוליו של אותם יינות שנעשו ביקב אסיף ממשיך ומכאן הוא גם ילך ויתרחב ליינות אדומים גם. יקב אסיף אינו קיים. היינות היו ברוך השם מוצלחים אך הפעילות העסקית נסגרה והופסקה. יקב המדבר אינו ממשיכו של יקב אסיף ולבעלים הקודמים אין כל נגיעה עסקית ליקב המדבר. הקו היינני שלי הוא רציף ואלה הם יינות שתחילת עשייתם הייתה ביקב אסיף הפעילות העסקית כאמור חדלה להתקיים והמסגרת החדשה מימנה את המשך הייצור תחת המותג החדש. הרכב היינות בהשקה הנוכחית אם אני מנסה לעשות השוואה "להשקה לבנה בהחלט" שקיים יקב אסיף בעבר במסעדת שקוף, שונה בהרכב היינות  והבציר יותר מתקדם ולדעתי היינות גם יותר טובים. משחקי הבלנד ביין אחד של סמיון וסוביניון וביין השני של חמשת הזנים, מאוד אהובים עלי ואני סבור שהם יינות יותר טובים השנה. השוני הנוסף בא לידי ביטוי גם ביינות הזניים השאנין והשרדונה שהם הגיעו מהמדבר. והיין "הכתום" הוא היין הראשון בארץ ומכאן כבר ייחודיותו זה ז'אנר, זהו סגנון שאף אחד בארץ טרם עשה אותו. למה הבחירה לעשות את ההשקה במסעדת השף חיים כהן יפו תל אביב? "מתוך כבוד לחיים כהן, אהבה אליו ואהבה למטבח שלו שהוא מטבח מקומי דבר שמאוד מתחבר אליי וליינות שלי. היינות המדבריים זה משהו כל כך חדש ומן הסתם כל מי שישים שם רגל, ייתן ביטוי אישי כי זה באמת ראשוני. היין מקבל את האופי שלו מהמקום ומהסגנון היינני. המדבר הוא מאפיין אזורי אקלימי. המדבר הוא הנותן את האופי. זה לא הקרקע, כי אם האקלים המדברי שנעשה קר בבת אחת. הכרמים של יקב המדבר נטועים בגובה מעל 800 מטר וקר שם ונהיה קר מהר. זה משנה את כל אופי ההבשלה , הקרינה מאוד חזקה כי אין מסביב לא צמחיה ולא אדמה כהה. הקרינה החוזרת היא מדהימה ובבת אחת נהיה קר, קר מאוד. יותר קר ממקומות אחרים ומכל מקום אחר וכעובדה זה משפיע על האופי של הענב. אני מנסה עם יינות המדבר להביא את האופי הזה לידי ביטוי ובעוד כמה חודשים גם היינות האדומים שיגיעו מהדבר יציגו את אופי המקום. מה שזה עושה לענב בגדול שהוא מבשיל בקצב כזה שהחומצות הטבעיות שלו לא קורסות. אתה למעשה מקבל יין בעל מאפיינים של ארץ קרה משהו בדומה לאפקט הפעמון שאתה מקבל בשתי הצדדים את אותה התופעה. זה מדהים ליינות לבנים ואולי ולדעתי זה המקום הכי נכון והכי מרתק בישראל לגדל יינות לבנים.

דנה וולף היא מנהלת היקב. לדבריה, "הם חושבים שבמדבר גדלים ענבי יין מצוינים. והיקב עושה יין בעיר מדברית והיא ערד שם ממוקם היקב. ביקב מבקשים "להוציא את היינות הלבנים מהארון" תרתי משמע. היין הלבן, הוא הרבה יותר מתאים לכולם ובטח פה בישראל. והם חושבים שהיין הוא בן הלוויה הכי טוב לאוכל והיין אף מהווה את הרוטב לאוכל שלנו. הכורם ערן רז לא הצליח להגיע להשקה והוא נאלץ להישאר בכרם שבמצפה רמון. הכרמים של היקב, נמצאים בנחל צין כ-5- קילומטר ממצפה רמון בגובה של 800 מטר ואקלים ייחודי עם קרינת שמש חזקה ביותר והפרשי טמפרטורות מאוד משמעותיים בין היום והלילה. כרגע נטועים כ-80- דונם מזנים שונים והשנה מתוכננת נטיעה של עוד 20 דונמים נוספים. כל הנטיעות יגיעו לניבה בדירוג עד שנת 2015 ובזכות החקלאות המדברית והיין שנעשה במדבר  ביקב מרגישים כי הם תורמים ולו במעט לחזון הפרכת השממה עם הרבה מאוד צניעות.   

יקב מדבר שאנין בלאן 2010 – יין לבן יבש עשוי 100% שאנין בלאן. צבעו קש מוזהב בהיר עם גוף בינוני, עמוד שדרה חומצי ואחיזת פה, ליין ארומות של פירות הדר, תפוח מתוק, אפרסק לבן, שזיף צהוב, פירות טרופיים ופריחה של יערת הדבש. הטעמים ממשיכים את המנעד הארומאטי ולסיומת הארוכה מצטרפת נגיעה קסומה של קמומיל.זהו יין מהודק וארומאטי בעל אופי רענן וחומציות תומכת. ליין 13% אלכוהול.

יקב מדבר סמיון/סוביניון בלאן 2010 – צבעו זהוב בהיר, יין לבן יבש עשוי 70% סמיון 30% סוביניון בלאן, ליין עמוד שדרה חומצי עם ארומות וטעמים של ליים וקליפת לימון, גויאבה, תבלינים אקזוטיים, קיווי, מנדרינות מינראליות וסיומת חומצית ארוכה, יש ביין רכות וחדות ארומאטיות ומיקוד. ליין 12.5% אלכוהול.

יקב מדבר אורנג' 44 בציר 2010 –  יין לבן יבש. צבעו זהוב עמוק בעל גוון כתמתם ומכאן שמו, היין עשוי מ- 52% שאנין בלאן, 24% ויונייה, 24% שרדונה – הגוף בינוני עד מלא. באף ארומות של ליים טרי, קרמבולה, פפאיה, קליפות תפוז, תפוח אדום בשל, מינראליות, פלפל לבן, עלי דפנה, ותבלינים אקזוטיים.  13% אלכוהול. לא מדובר ביין רגיל אלא ביין מיוחד לבטח ייחודי בזנים המרכיבים אותו וגם לטעמו צריך להתרגל. זהו יין חדש לחלוטין אמנם יין לבן אבל עם עומק ומורכבות ועושר טעמים מרתק שמורכבותו ועושרו יתעצמו במהלך התיישנות בתנאים אופטימאליים.

יקב מדבר לבן 44 בציר 2010 – יין לבן חצי יבש מורכב ורב-רבדים בצבע זהוב בהיר עם גוף בינוני עד מלא, עשוי מ- 5- זנים המשלימים את הבלנד והם : 25% גוורצטרמינר, 20% סוביניון בלאן, 20% שרדונה, 20% ויונייה, 15% סמיון.באף פריחת הדרים, עלי וורדים, פומלה, ליצ'י, פג'ויה, מנדרינות, שוקולד לבן, אגוזי מקדמיה ותבלינים אקזוטיים. המנעד הארומאטי חובר למרקם קטיפתי שופע.

יקב מדבר שרדונה 2010 – יין לבן יבש עשוי 100% ענבי שרדונה.צבעו קש בהיר גוף בינוני עד מלא רב רבדים בעל ריכוז וחיוניות עם ארומות וטעמים כשל תפוח ירוק גרנד סמית, אגס, אתרוג, נקטרינה, חבוש, ונגיעה של מינראליות וליים בסיומת הארוכה, ליין 14% אלכוהול.  

 

בואו לצפות באלבום התמונות ומנות האוכל המדהימות של שף חיים כהן ומסעדת השף יפו תל-אביב

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top