חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

קורס טעימת יין – בית הספר לעשיית יין שורק – ליצור שימחה דרך עבודה עם יין

הייתה לי הזכות והכבוד להשתתף אמש במפגש הראשון מתוך 3 מפגשים בקורס טעימת יין שארגן בית הספר לעשיית יין שורק. ואני חייב לציין את החוויה העשירה לה זכיתי. למעלה מ- 16 שנים אני כותב על יין ואני חי ונושם וטועם יין. ללמוד, אף פעם לא מאוחר. מסגרת? חשוב שתהיה מקצועית, נעימה, מעשירה, חווייתית, נוחה ומזמינה. יקב שורק אפשר להגיד נחשב לאחד מיקבי הבוטיק הראשונים בישראל. השנה, הוא חוגג את הבציר ה- 25 שלו ותסכימו איתי שזה לא מעט במושגי ארץ ישראל.

מאז הקמת היקב ולמעשה מהבציר הראשון חנך היקב קורסים ליין. בשנים הראשונות, הקורסים פחות התמקדו בללמד איך עושים יין ויותר התמקדו בבואו תחוו ותראו איך עושים יין. כיום בית הספר לעשיית יין שורק, מלמד קורס לעשיית יין על הצד היותר חווייתי עם רשימה ענפה של קורסים מאוד מקצועיים שמיועדים לקהל הרחב והיקב מתגאה ברשימה מאוד מכובדת של למעלה מ-150 יקבי בוטיק חיים וקיימים שכולם הוקמו על ידי בוגרי בית הספר.

אולי זו לא הייתה הכוונה במקור, אבל זה מה שקרה וקורה תוך כדי עבודה כשהחזון של יקב שורק ובית הספר ליין שורק הוא ליצור שימחה דרך עבודה עם יין והם מאוד שמחים שהחזון מתגשם דרך הרבה עבודת יצירה, התרגשות, בכל שלבי ההתהוות ממעיכת הענבים דרך נוזל הענבים כל שלבי ההתפתחות ההתבגרות וההשתבחות ועד להיותו יין שלם ולבסוף כשאתם שותים את היין בבית וזה כנראה מצליח לשמח לא מעט אנשים.

קורס טעימת היין שבו לקחתי חלק בערב מפגש הראשון מתוך 3 מפגשים הוא קורס שניר שחם נמנע בעבר מלעשותו ולו על שום העובדה שמתקיימים קורסים שכאלה במספר מקומות בארץ ובכל זאת, קמה ההחלטה לעשות קורס שכזה בבית הספר לעשיית יין שורק, תוך שיוצקים לתוכו אלמנטים של יקב שהמטרה שלו היא ללמוד איך לטעום יין באופן מקצועי לדעת איך להתבטא על יין ואיך לתקשר בין בני אדם בשיחה על יין ולהכיר את הרוחב והעומק של עולם היינות ומדובר בתהליך אין סופי שאיפה שלא תשים עליו יד תמצא כמה ידע ניתן ללמוד ולהעשיר.

ואתם בטח שואלים, "האם בסוף הקורס הזה נדע להבדיל בין קברנה למרלו"? אז התשובה של ניר היא פשוטה וישירה: "גם אני עדיין לא יודע להבדיל בין קברנה למרלו אבל זאת לא המטרה של הקורס".

"המטרה היא לפרק את היין, לנתח אותו ולדבר על הפוטנציאל שלו, וגם להיות יכול לדעת לתקשר על יין. ואם מישהו כותב בעיתון "היין בטעם דומדמנית חמוצה" זה לא עוזר לך להבין אם אתה רוצה לקנות את הבקבוק הזה או לא. זה אומר שהשפה צריכה להיות, הייתי אומר כמעט מדעית, או לפחות שפה מעשית.

  1. הקורס הזה, מהווה היכרות עם עולם טעימת היין המקצועי ועם סגנונות יין. כשהמפגשים הבאים יהיו יותר בנושא עשיית יין, כולל טעימת יינות בתהליך המגיעים מאזורים שונים, נחשף למושג "טרואר" ונדבר על איך יין משתנה על ציר הזמן"

את המפגש הראשון העביר ביד מנחה ומקצועית עלם צעיר בשם גל זוהר עם רקע מקצועי בעבודה כסומלייה במסעדות בלונדון שבמהלך עבודתו ותוך כדי היותו באנגליה הוא למד יין במוסד היין הנחשב WSETWINE&SPIRIT EDUCATION TRUST וכיום הוא מנהל מקצועי בשלוחה הישראלית של מוסד זה ואף לומד כיום לקראת התואר MASTER OF WINE. הטעימה כולה, הייתה טעימה עיוורת כשהבקבוקים נתונים במעטפת אטומה ולנו החניכים לא ניתן ולו הרמז הקל שבקלים מה נמזג לנו אל הכוסות.

כעיקרון טעימת היין מקצועית מתבססת על מספר פרמטרים והם: מראה – APPEARANCE כשבתת הסעיף תמצאו תבחינים כמו בהירות או צלילות – CLARITY, ריכוזיות – INTENSITY וצבע -COLOUR השלב הבא זה מבחן הריח – אף-NOSE כשבתת התבחין מצב היין CONDITION ושוב ריכוזיות והפעם של הניחוחות והארומות – INTNSITY ומאפייני הארומה – AROMA CHARACTERISTICS. מכאן לשלב הבא וזה הפה או הפאלט – PALATE כשבתת התבחין תמצאו מתיקות -SWEETNESS, חומציות – ACIDITY, טאנין – TANNIN, גוף היין – BODY, והטעם- FLAVOUR CHARACTERISTICS, ולסיום הסיומת – FINISH

את כלל הפרמטרים הללו אנחנו לומדים לפרט ולהסביר ולהגדיר על מנת להגיע למסקנות או קביעות מסקנות מסכמות – CONCLUSIONS לעניין אחד והוא איכותו של היין שטעמנו QUALITY. כשגולת הכותרת העוטפת את סבך ההגדרות האקדמיות הללו אומרת כך: "מותר לכם, לדבר בטעים לי לא טעים לי, אבל תנסו לגלוש מעבר לזה".

וכאן אנחנו עוברים לרמה המקצוענית המתמצתת את האמור לעיל למילה אחת והיא BLIC כאשר האות B היא BALANCE– איזון, האות L היא LENGTH – אורך, האות I היא INTENCITY ריכוזיות, והאות C היא COMPLEXITY מורכבות. ומכאן לציון הסופי שניתן ליין מפגום – FAULTY ועד ליוצא מגדר הרגיל או טוב מאוד מאוד – OUTSTANDING.

עוד 2 מפגשים לפנינו בקורס ואני כבר צמא לקראתם.

בית הספר לעשיית יין שורק

 

 

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top