חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יקב חיטים – לגדל יין מהאדמה

את האמת, שיכולתי לפתוח את הכתבה הזו עם המשפט האלמותי "אמרתי לכם" ומצד שני, אני יכול לרדת לפסים הרבה יותר אישיים. כי הבחירה כאן, הייתה ונשארה שלי, אבל הבאתי איתי, רוצה לומר "סחפתי" איתי, אוהדים נוספים ושוכנעתי שלא רק שבחרתי נכון, ושהכוון הוא נכון והפוטנציאל הוא עצום, אלא שאין בליבי כל ספק, שאתם פשוט, תמצאו את עצמכם שם, כבר ביום שישי הקרוב, ולאחריו, מכאן ולתמיד. ותאמינו לי, שלא תצטערו.

את ההיכרות הראשונה שלי עם "יקב חיטים", היינן עצמון חג'ג', רעייתו שרית, והיין שלהם, עשיתי במסגרת יריד יקבים ביתיים 2018 של בית הספר ליין שורק . או-אז, מצאו חן בעיני 2 מיינותיו של עצמון, שניהם מבציר 2016. האחד היה פינוטאז' זני והשני "ברימה" בלנד, העשוי מכמה זנים.

לימים, השיקו ביקב את יינות בציר 2016, באירוע רב משתתפים אליו הוזמנתי והבטחתי חגיגית שאגיע, רק שלאלוהי פקקי התנועה היו תכניות אחרות ובערב ההשקה, ה- Waze חישב לי זמן הגעה מהעבודה ועד ליקב של לא פחות משעה וארבעים וחמש דקות של פקקים ארוכים ואני נאלצתי לוותר.

אבל הבטחות כידוע לכם, צריך לקיים והיום יום שישי בבוקר קיימתי את ההבטחה והבנתי בדיוק היכן מתחילים לממש את המושג שקוראים לו הצלחה. חבר שלי, נתן מהעבודה, הוא חובב יין. אם יש משהו שהצלחתי לעשות איתו, בזמן שאנחנו מכירים, זה "להוציא" אותו מהתפיסה המקובעת הנקראת "קברנה סוביניון מרלו" מאחר והאיש, פשוט לא רצה לטעום, יינות מזנים אחרים. קרה הגורל, ונתן חבר של יקב חיטים בפייסבוק, הוא קרא על היקב, קרא על אירוע ההשקה, קרא את הפוסט שלי על יריד היקבים הביתיים, וביקש שניסע יחדיו לאירוע ההשקה. רק ש…זה כפי שהבנתם, פשוט לא יצא.

אז קבעתי עם נתן היום בשישי בבוקר ויחד, הגענו לרכוש חוויה. מרכז המבקרים של יקב חיטים, נקי מוכן ומצוחצח מדי ימי שישי בבוקר החל מהשעה 10:00. אני, בעוונותיי, בקשתי להכיר מקרוב את היקב, את המשפחה ואת היינות ולפיכך הקדמנו את הגעתנו ובתיאום מראש ל 09:00 בבוקר. כשעשינו את דרכנו פנימה אל חצר ביתה של משפחת חג'ג' במושב נווה מבטח לא העלינו על דעתנו מה הולכות לראות עינינו.

מדובר ביקב אסטייט אמיתי, של משק חקלאי שבו כרמי הענבים שבבעלות היקב על פני 7 דונם, שוכנים ממש למרגלותיה האחוריות, של חצר הבית העצומה והמרווחת. שורות, שורות של כרמים, מסודרות בקפידה, נטועים על אדמה מקומית ומשתרעים, הרבה לפנים. יש כאן גפנים של ענבי פינוטאז', שיראז, קברנה סוביניון, מרלו, ומעט מלבק ומכולם עושה עצמון חג'ג' יין ובהחלט שיש כאן כמה הפתעות.

יקב חיטים הוקם בשנת 2013 על ידי עצמון ושרית חג'ג', כהגשמת חזון אישי לממש עבודה חקלאית משלב גידול  טיפוח ועיבוד החצר ועד למוצר הסופי יין.

את פרנסתו, עושה עצמון מעבודת אדמה בתחום הגינון וניהול פרויקטים מזה 25 שנים. את לימודי היין, הוא עשה בבית הספר ליין שורק אצל ניר שחם, כור מחצבה, שכבר הפך ממש למוסד, עשיר בידע, ניסיון, ומסורת, שממנה נולדו ונולדים מדי יום, יקבים ויננים חדשים.

שרית, רעייתו של עצמון היא בוגרת הפקולטה לחקלאות בתחום הגנת הצומח. לזוג 3 בנים וכל השלושה, הם חלק בלתי נפרד כאן באהבה ובעשייה ביקב והם מהווים עבור הזוג גאווה רבה.

ואם אתם שואלים למה השם "חיטים" ובכן אתם בטח מכירים את הסיפור על העץ הגדול והחזק ששורשיו היו נטועים עמוק בקרקע שצחק על שכנתו החיטה שהתכופפה בכל משב של רוח. השניים, היו נטועים  בראש גבעה, והוא העץ עקשן היה, ומלא אגו. ויום אחד סופת רוח אימתנית היכתה בגבעה, והעץ הגדול נעקר משורשיו ואילו החיטה התכופפה, וויתרה, על גאוותה, הורידה את ראשה ויכלה לה לעוצמת הסופה.

קצת קשה אם אפשר לומר היה לי עצמון בתחילת הביקור עם הצילומים. כשניסיתי לקבל אותו מחייך, הוא היה "קשוח" כמו העץ בראש הגבעה ועונה: "זה הכי טוב שתוכל להוציא ממני", כשעתיים אחר כך ולאחר שטעמנו את כל יינות היקב ולגמנו יחד ולא מעט, החיוכים, היו חלק בלתי נפרד מהביקור, מהשהייה במחיצת הזוג ויינותיהם ובעיקר מעוצמת החווייה.

יש בהם משהו ביינות של יקב חיטים שהופכים אותם להיות בגדר Crowd Pleaser כאלה שכוונו לרצות חתך גדול של טועמים ולמצוא חן וביקוש אצל שני המינים. בשיראז, שהוא אגב הפייבוריט המשפחתי ובקברנה סוביניון, תוכלו למצוא שפע של פירותיות, עם מיץ פרי עסיסי כזה שממלא את החך ומפנק בנגיעות וברמיזות למתקתקות נעימה וחנפנית. בעוד המרלו אותו טעמנו ראשון היה נעים, פחות כבד בגוף ושתי, רך ועכשווי, השניים האחרים הפגינו נוכחות עוצמתית של פרי כשרמת האלכוהול אינה חוצה את ה-13.5% והשימוש בחביות המשומשות מעניק מורכבות הנשענת על מתינות עץ ופרי מצוין.

2 מהיינות של יקב חיטים "עשו לי" את זה ולא בפעם הראשונה. והם הפינוטז' והבלנד הנקרא "ברימה".

הפינוטז' של יקב חיטים נחשב ליין הדגל של היקב לאו דווקא בגלל טרואר, או זמן יישון, או חבית או חלקה מיוחדת אלא ודווקא על שום העובדה שזן הענבים והיינות המופקים ממנו קרץ לזוג לראשונה בעת טיול בדרום אפריקה ומכאן החליטו להקים יקב בהתחלה המחשבה הייתה על משהו אישי וקטן והיום, אתם כבר יודעים, היקב מייצר כ- 3,000 בקבוקים. הזוג התארח אצל היינן אסף קדם מ"כפר היין" יקב אסף, שלו הזכות המכובדה להיות מראשוני יצרני יינות הפינוטז' הישראלים והוא משמש עבור עצמון מודל לחיקוי.

יקב חיטים פינוטז' 2016 – צבעו סגול עמוק עם שוליים ארגמניים בוהקים. באף, ניחוחות פרחונית, פרי ובישום, עם הרבה ירקרקות פירזינית המזכירה קברנה פרנק, מובילים לשפע של שזיפים ודובדבנים שחורים, רמיזות למוקה, ארז ותבלינים מתובלים. בפה, טעמי שזיפים חזקים, ליקוריץ, נוכחות טאנית וקטיפתיות. הגוף בינוני, מובנה היטב, אלגנטי ורך, הגימור טרי ומאוזן להפליא. זהו יין צעיר, עם פוטנציאל יישון ארוך. אהבתי.

יקב חיטים ברימה בלנד 2016 – צבע: רובי ארגמני כהה עם שוליים בוהקים. באף, דובדבנים אדומים ושחורים, לצד תבלינים מורכבים של וניל, ליקוריץ וקינמון, ועלים יבשים מתובלים. הגוף בינוני עד מלא, טרי עם פירות אדומים ושחורים ותבלין עם רמזים לעלי סתיו ותבלין מתוק באמצע הפאלט. אלמנטים של דובדבן, פלפל, מלווים בטאנינים מוצקים ומאוזנים. המרקם נדיב בפרי נהדר. הסיומת ארוכה. אהבתי.

עם נטיעת הפינוטז', נטע עצמון גם קברנה סוביניון ומרלו, אותם הוא מכנה "סוסי עבודה" של היקב, ישנה גם שורה קטנה של מלבק אותו נטע עצמון על מנת לבדוק כיצד זן ענבים נוסף ישתלב ביקב ולדבריו "בינתיים, זה הולך לנו איתו לגמרי לא רע". הכרם הצופה אל מרכז המבקרים, כבר נבצרה פעמיים.

לפני כשבועיים שלושה הושקו יינות בציר 2016 וב-8 החביות המשומשות שבחדר החביות של היקב מתיישנים בימים אלה יינות בציר 2017 והפנים כבר קדימה אל עוד כחודשיים קדימה שתהא שיא עונת הבציר של היקב. עצמון סבור שהוא "די בסדר" כהגדרתו מבחינת מבחר יינות היקב. יש 5 מוצרים של יינות אדומים זניים. 4 מהם: מרלו, קברנה סוביניון, שיראז, ופינוטז', ויין אחד ה"ברימה" שהוא בלנד של כל הענבים לרבות נגיעות מהמלבק. "ניסינו לקחת מכולם את הטוב ולחבר אותו יחד", "יצא לנו יין, שכולם מאוד אוהבים, מורכב, עשיר ועם סיומת ארוכה". יקב חיטים, כך מספר לנו עצמון, ניבנה בהדרגה עם חזון לעתיד. אנחנו לא ממהרים, אנחנו שקולים וכל הוצאה כאן נמדדת ומחושבת. זמני היישון של היינות האדומים ביקב נעים בין 8 חודשים ל- 15 חודשים ולפי שעה ללא חביות חדשות למרות שעצמון כבר מרגיש שהקברנה סוביניון שלו מבקש את ההתמודדות מול חבית חדשה והוא יכול לה.

מחירי יינות היקב נעים מ: קברנה סוביניון, ומרלו, 70 ₪. רוזה מסדרה מוגבלת של יינות בודדים נמכר ב- 60 ₪. השיראז, ויין הבלנד "ברימה" נמכרים ב- 80 ₪. הפינוטז' נמכר ב- 90 ₪.

יקב חיטים

מושב נווה מבטח, מורג 24 מיקוד 7985900

טלפון: 054-6646494

[email protected]

8674945 08

 

 

 

שתפו!

Facebook
WhatsApp
Scroll to Top